@Nicolientje-W Resistentie van bacteriën door medicijngebruik in aquaria is nog nooit aangetoond. Gevalletje theorie = niet praktijk. Laat staan dat er resistentie is tegen een (")medicijn(") als Esha 2000, waar helemaal geen antibiotica in zitten.
@Tommy van Bergen Tegen een aantal parasieten zijn wat middelen verkrijgbaar, waaronder bijvoorbeeld Colombo Dactycid. --> Gezien de goede verkrijgbaarheid en betrekkelijke zeldzaamheid van parasitaire aandoeningen, lijkt het mij persoonlijk niet echt nodig om daar een hele medicijnkast voor te vullen. Tenzij je nieuwe vissen preventief zou willen behandelen.
Voor bacteriële infecties is door streng anibioticabeleid in NL/Europa weinig effectiefs op de markt. Ik ken zo gauw alleen het antibioticum nifurpirinol, dat in oplosbare vorm (sera baktopur direct) en als voedsel (sera bakto tabs) verkrijgbaar is. Dat werkt tegen een aantal soorten bacteriën. Niet alle.
Voor de meeste inwendige aandoeningen is toevoeging v/h medicijn aan het voedsel trouwens de enige manier om iets uit te richten. Er wordt van talloze middeltjes gezegd dat je het maar gewoon in het water moet gooien, maar dan ben je door de verdunning van de werkzame bestanddelen homeopathisch aan het behandelen. Ik heb eens van een fabrikant gehoord dat zij vanwege regelgeving en financiële overwegingen hun medicijnen niet op de "juiste manier" (als voedseltoevoeging) aanbieden. Schijnt een ingewikkeld verhaal te zijn. Maar goed, ik ben afgedwaald.
Meer "natuurlijke" middelen die je nog in huis kunt halen voor parasieten:
- keukenzout (tegen uitwendige parasieten)
- magnesiumsulfaat / epsomzout (voedseltoevoeging tegen inwendige parasieten).
Tegen witte stip heb je een aantal middelen in de winkels. Het bekendste is Esha Exit.