Wat is er nieuw

Meer lumen? Welke lamp?

Merk dat lamplicht niet goed werkt met het aflezen. Ik ga altijd bij het raam, zodat ik het licht van buiten heb. Direct zonlicht lijkt mij dan ook weer niet handig.

Merk dat lamplicht niet goed werkt met het aflezen. Ik ga altijd bij het raam, zodat ik het licht van buiten heb. Direct zonlicht lijkt mij dan ook weer niet handig.
Die ervaring heb ik ook. Ik liep er bij somber weer zelfs wel eens mee naar buiten.

Tis om van te janken.. :deal::juggle:
Sad Forgive Me GIF by Pudgy Penguins

?

Nee, iets dergelijks heb ik niet in huis. En behalve dat, welke streefwaarde hanteer je bij iets dergelijks?
TDS meters over 't algemeen zijn niet duur, deze is nog geen tientje (ex verzendkosten uiteraard). Het is wat afhankelijk van je inrichting, planten, wel/geen osmosewater etc. Bij GreenAqua hanteren ze een waarde van 120 - ik heb geen idee of dat haalbaar is bij jou, maar stel dat je richting de 400 meet bij jou, dan zou daarin best een oorzaak kunnen zitten.

TDS meters over 't algemeen zijn niet duur, deze is nog geen tientje (ex verzendkosten uiteraard). Het is wat afhankelijk van je inrichting, planten, wel/geen osmosewater etc. Bij GreenAqua hanteren ze een waarde van 120 - ik heb geen idee of dat haalbaar is bij jou, maar stel dat je richting de 400 meet bij jou, dan zou daarin best een oorzaak kunnen zitten.
Bedankt voor de uitleg. Ik kijk eerst om te beginnen wat het resultaat gaat zijn met een strakkere bemesting, hogere dosering AIO en de kleibolletjes.

Het ligt ook aan het kraanwater en de bemesting. Met gewoon kraanwater en de EI kom ik uit op een uS van dik 500.

Bij GreenAqua hanteren ze een waarde van 120 - ik heb geen idee of dat haalbaar is bij jou, maar stel dat je richting de 400 meet bij jou, dan zou daarin best een oorzaak kunnen zitten.

Met gewoon kraanwater en de EI kom ik uit op een uS van dik 500.

TDS is wel een heel algemene parameter. Het staat voor het totaal aan opgeloste vaste stoffen. Veel van de tds-meters zijn eigenlijk EC-meters en wordt met een simpele vermenigvuldiging (vaak 2x) toegepast. Ik heb ook zo'n handmeter en de TDS is exact de helft van de EC. In mijn werk wordt EC (geleidbaarheid) vooral gebruikt als indicator voor het zoutgehalte van het oppervlaktewater. Zouten geleiden namelijk heel goed. Ik ken het eigenlijk niet om TDS te gebruiken voor de sturing op voedingsstoffen nitraat en fosfaat, maar dat kan ik mis hebben. Ik gebruiken het vooral als indicator voor de hardheid van het water om te verversen. Ik meng osmosewater met kraanwater tot ca. 100ppm (200 uS) voor mijn amazone biotoop.Af en toe meet/test ik de kH. Voor de voedingsstoffen meet/test ik sindskort NO3 en PO4.

@jessicapilon een uS van 500 is dus een TDS van 250ppm en dat is redelijk normaal voor kraanwater.

Zover ik weet moet je het meestal maal 1,56 doen. Maar dat zal per meter wellicht verschillen. 100 ppm is dan vaak 156uS als ik me niet vergis.

Zover ik weet moet je het meestal maal 1,56 doen. Maar dat zal per meter wellicht verschillen. 100 ppm is dan vaak 156uS als ik me niet vergis.
Klopt zowel 1,56 als 2 wordt gehanteerd. Het is een keuze die vaak wordt gebaseerd op het soort water. Het is namelijk altijd een aanname dat de gemeten EC (geleidbaarheid) iets zegt over de ppm van alle opgeloste stoffen. De ene stof zorgt voor en andere mate van geleiding dan een andere stof. Dus bepaalt de verdeling van de verschillende opgeloste stoffen de totale geleiding. Water op de ene plek kan bij 100 ppm een andere EC hebben dan water met 100ppm op een andere plek op deze aardbol. De waarheid zal dus ergens tussen de 1,56 en 2 liggen.

Je moet niet een lamp kopen voor een plant want dan is dat een dure plant. Eest de voeding op peil brengen zodat de groei voor de makkelijkere planten goed is en je kan later altijd verder kijken.
Je moet juist wél een plant kopen die past bij de lichtsterktes die je kan bieden. Anders gezegd; je planten keus moet je aanpassen aan je technische mogelijkheden. Te vaak schaffen mensen zich planten aan zonder zich af te vragen wat die planten vragen om een goede groei te kunnen geven. En dat begint bij de lichtvraag en als die juist kan er groei komen met een bijpassende voedingsvraag.

Je moet juist wél een plant kopen die past bij de lichtsterktes die je kan bieden. Anders gezegd; je planten keus moet je aanpassen aan je technische mogelijkheden
Ja dat bedoel ik ook en je moet de planten kopen die bij de verlichting passen. Maar niet vanwege 1 plant een nieuwe led kopen ;))

Het is ook maar hoe graag je het wilt. Sommige planten willen het gewoon niet doen. Wat je ook doet. Dan kun je er ook voor kiezen om ze eruit te gooien en er iets anders voor in de plaats te doen.
Sinds ik verhuisd ben doen de microsorum pteropus windelow het ineens veel beter. Blijkbaar houden ze meer van wat zachter water. Een ander plantje begon ineens weg te kwijnen. Nou, jammer dan. Er zijn meer mooie planten. En er zijn er altijd een paar die het wel goed doen.

TDS is wel een heel algemene parameter. Het staat voor het totaal aan opgeloste vaste stoffen. Veel van de tds-meters zijn eigenlijk EC-meters en wordt met een simpele vermenigvuldiging (vaak 2x) toegepast. Ik heb ook zo'n handmeter en de TDS is exact de helft van de EC. In mijn werk wordt EC (geleidbaarheid) vooral gebruikt als indicator voor het zoutgehalte van het oppervlaktewater. Zouten geleiden namelijk heel goed. Ik ken het eigenlijk niet om TDS te gebruiken voor de sturing op voedingsstoffen nitraat en fosfaat, maar dat kan ik mis hebben. Ik gebruiken het vooral als indicator voor de hardheid van het water om te verversen. Ik meng osmosewater met kraanwater tot ca. 100ppm (200 uS) voor mijn amazone biotoop.Af en toe meet/test ik de kH. Voor de voedingsstoffen meet/test ik sindskort NO3 en PO4.

@jessicapilon een uS van 500 is dus een TDS van 250ppm en dat is redelijk normaal voor kraanwater.
Mijn insteek was ook niet om via TDS te sturing op voeding; maar een te hoge TDS in mijn ervaring kan óók leiden tot gebrek aan plantgroei.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan