Meerdere algen in aquarium!!


M

matthijssie1994

Guest
Goedenmiddag!

Ik heb nu sinds anderhalve week weer last van veel alg en ik weet niet waar het vandaan komt. Ik gebruik normaal de all-in-one maar omdat een paar weken geleden mijn po3 50mg+ was ben ik hier even mee gestopt. ik denk dat ik 3 weken niet meer heb toegediend. Ik wil dit na mijn waterwissel van vanmiddag wel weer gaan toedienen (2x 5 ML per week)

Ik heb een 60 literbak trouwens.

Mijn waterwaardes zijn ( net getest )


PH 8.0
NH3 0.0 MG/L
NO2 0.0 MG/L
NO3 10 MG/L
PO4 0,5 MG/L
KH 6
GH 7



Ik heb hieronder een paar foto's kunnen jullie mij vertellen wat voor alg het is en wat ik het beste er tegen kan doen?


ft31vf7oyhxiv.jpg

mbmg9mjqsutbk.jpg

kmaq8ve1rzhzx.jpg

7yzckbg8s53i8.jpg

2zsfhboplj6zw.jpg


Alle hulp is welkom! :)
 
Je nitraat is ook te laag met 0 zie ik. Volgens mij is het meer dan 1 soort en heb je groene penseelalg en draadalgen.
 
Kijk naar je CO2 niveau! Voeg je CO2 toe? Je pH gehalte vind ik erg hoog.

ik voeg geen co2 toe naar gebruik all in one voeding van planted box. mijn ph was 8.5 en is terug gezakt naar 8. ik ga volgende week wel wat turf bij de filter doen want ik wil me ph tussen de 7 en de 8 hebben.
 
Toch heb je een CO2 probleem. Je hebt kennelijk geen "echt" CO2 toevoeging mogelikheid. Je zou eens kunnen kijken naar Carbo, een alternatieve, vloeibare, koolstoftoevoeging.
 
Toch heb je een CO2 probleem. Je hebt kennelijk geen "echt" CO2 toevoeging mogelikheid. Je zou eens kunnen kijken naar Carbo, een alternatieve, vloeibare, koolstoftoevoeging.

sommige vissen happen wel eens naar lucht ja. zal de carbo het probleem oplossen?
 
Wanneer vissen naar lucht happen komt dat niet door een CO2 tekort. Dan heb je nog een probleem. Carbo kan je helpen het CO2 probleem en je alg probleem op te lossen.
 
Wanneer vissen naar lucht happen komt dat niet door een CO2 tekort. Dan heb je nog een probleem. Carbo kan je helpen het CO2 probleem en je alg probleem op te lossen.


Ik ga even naar de winkel en ik ga Carbo halen van easylife en turf voor in mijn filter. Zal ik na die carbo ook de all-in-one blijven toevoegen in mijn aquarium?
 
Ik dacht even aan een nitrietvergiftiging. Raar dat ze lucht happen want met de waarden die jij aangeeft is de co2 maar 2 mg en vandaar dat Ben je wijst op een co2 probleem.
Misschien is bio co2 iets voor je.
 
Ik dacht even aan een nitrietvergiftiging. Raar dat ze lucht happen want met de waarden die jij aangeeft is de co2 maar 2 mg en vandaar dat Ben je wijst op een co2 probleem.
Misschien is bio co2 iets voor je.

Zal bio c02 beter zijn dan de carbo? en welke bio co2 zou je aanbevelen. zit niet echt te wachten op een duur systeem zeg maar..
 
Begin met de helft van de voorgeschreven dosering en voer voor het op tot de voor geschreven hoeveelheid. let wel je moet het dagelijks doseren.


Oke ik heb hem besteld en ik ben benieuwd naar het eind resultaat! ik ben over 2 weken op vakantie dus kan ik het een weekje niet toedienen. Ik denk dat ik over 3 weken dan ga beginnen met doseren.
 
Doseer dan wel ook de plantenvoeding.
no3 en Po4 mogen nooit op nul komen.
Kalium ook niet maar ja dat is zover ik weet niet te meten.
hopelijk zit dat ook in de all in one die je gebruikt.

Zelf maak mijn eigen mengsel met spullen van dezelfde site.
Dat is makkelijker dan je denkt.
 
Doseer dan wel ook de plantenvoeding.
no3 en Po4 mogen nooit op nul komen.
Kalium ook niet maar ja dat is zover ik weet niet te meten.
hopelijk zit dat ook in de all in one die je gebruikt.

Zelf maak mijn eigen mengsel met spullen van dezelfde site.
Dat is makkelijker dan je denkt.

Oke dat kan ik ook wel gaan proberen dan. welke spullen meng je dan allemaal met elkaar?
 
Oke dat kan ik ook wel gaan proberen dan. welke spullen meng je dan allemaal met elkaar?
Een goede raad; probeer nou niet maar zo alles. Los je probleem eerst op! Dus ga eerst bezig om je alg probleem de kop in te drukken. Die doe je door Carbo te doseren en je plantenvoeding volgens opgave te doseren. Zodra je dit voor elkaar hebt kun je wel eens gaan experimenteren met je voeding. Juist door allerlei wijzigingen bij elkaar te vegen creëer je problemen en zie je door de bomen het bos niet meer. Rustig aan, stap voor stap!
 
Nitraat, kalium en fosfaat.
En ik gebruik profito, die kun je ook vervangen door de plantenvoeding die je op deze site kan kopen.
 
Een goede raad; probeer nou niet maar zo alles. Los je probleem eerst op! Dus ga eerst bezig om je alg probleem de kop in te drukken. Die doe je door Carbo te doseren en je plantenvoeding volgens opgave te doseren. Zodra je dit voor elkaar hebt kun je wel eens gaan experimenteren met je voeding. Juist door allerlei wijzigingen bij elkaar te vegen creëer je problemen en zie je door de bomen het bos niet meer. Rustig aan, stap voor stap!

Daar heb je zeker gelijk in! dat ga ik zeker eerst doen en dan kijken dat de algen verdwijnen en mijn planten gaan groeien en mooier worden! bedankt voor de goede raad trouwens! :)
 
48 uur totaal verduisteren wil vaak een goede manier zijn om de alg te verwijderen.
 
100% zeker dat het bij veel groene algen werkt.
Onder andere draad alg.

Ik heb een periode gehad waarin ik door omstandigheden minder tijd voor de bak had en heb daarin o.a een giga draadalg plaag gehad.
Na 48 volledige verduistering was de bak schoon en het filter vol alg.
Uiteraard moet je daarna wel zorgen dat de oorzaak weggenomen wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
100% zeker dat het bij veel groene algen werkt.
Onder andere draad alg.

Ik heb een periode gehad waarin ik door omstandigheden minder tijd voor de bak had en heb daarin o.a een giga draadalg plaag gehad.
Na 48 volledige verduistering was de bak schoon en het filter vol alg.
Uiteraard moet je daarna wel zorgen dat de oorzaak weggenomen wordt.

Oke ik ga het eerst met de carbo proberen en mocht dacht niet werken dan ga ik 48 uur verduisteren. ik weet natuurlijk nu ook niet waar de oorzaak vandaan komt. ik voerde eerst elke dag en er zakte veel voer naar de bodem wat niet werd op gegeten. daar kan het ook aan liggen. ik ben nu sinds een week om de dag gaan voeren en hele kleine beetjes een paar keer zodat er geen afval op de bodem komt. ik ga eerst eens met de carbo aan de slag en kijken of dat resultaat opleverd!!
 

Terug
Bovenaan