Meerdere soorten alg

J

jeroentjuh

Guest
help.....

Ik heb sinds een week of 2 aardig wat alg in mijn nieuw opgestarte bak.
Het gaat hier om een 300 liter bak waar ik de volgende soorten alg in heb gevonden.

- baardalg
- bruine draadalg
- groene alg op de stenen en hout
- bruine aanslag op de ruiten

Het gaat dus om een 300 liter bak die nu bijna een maand staat te draaien.
Er zitten nu 2 t-5 lampen in, 1 voor vissen en 1 voor de planten.
Deze staan nu 7 uur per dag aan, de gordijnen houdt ik nu dicht in verband met teveel zonlicht.

Kwa filters heb ik er 2 op het aquarium aangesloten.
Een eheim proffesional 2 2026 en een crystal profi E701.
Verder heb ik geen co2 toevoeging en is de bodem bedekt met zon 40 liter aquasoil.

Verder heb ik nog geen vissen in de bak zitten, echter alleen maar planten.
Ik ververs nu ongeveer 40% water per week.
Ik begin een beetje radeloos te worden op dit moment.
Heb laatst de hele bak schoon gemaakt en zo goed mogelijk alle alg verwijderd.
Verder ben ik nu al wel 2 weken bezig met algexit van easylife.

Mijn waterwaardes zijn als volgt, bak is trouwens constant rond de 28 graden.

NO3 = 10-25
NO2 = 0
GH = <3*d
KH = 3*d
PH = 6.4
CL2 = 0

Ben nog wel van plan wat snel groeiende CO2 planten in de bak te doen deze week (waterpest o.i.d.).
Maar daarna zijn mijn eigen ideeën ook wel een beetje op.
Hopelijk kan iemand me hier verder helpen.
 
Overzichtsfoto?
Wat is de PO4?
Wat is je KH laag, gebruik je osmosewater?
Heb je trouw de voorgeschreven waterwissels gedaan de 1e 4 weken?
 
Je zit in de opstart en hebt dan vak een verhoogde nh3/4 en dat is een boost voor algen.
 
Je zit in de opstart en hebt dan vak een verhoogde nh3/4 en dat is een boost voor algen.
Dit is een goede aanwijzing! Als aanvulling daarop: Je gebruik Algexit, alleen het tweede deel van het woord werkt echt dus exit ermee en nooit meer gebruiken!
 
@Cornelius PO4 kan ik zo niet meten, ik zal morgen of overmorgen een druppel tester hiervoor halen. De foto zal ik zodadelijk even maken en online gooien. Verder gebruik ik gewoon kraanwater in combinatie met biotopol, en de 1e week heb ik om de 2 dagen 50% water ververst (dit werd me aangeraden door de verkoper).

@jessicapilon eigenlijk zeg je dus dat de algengroei vrij normaal is bij opstartende bakken?

@benvo is algexit egt zon slecht middel dan? is me aangeraden door me LFS.
 
Algexit is op z'n best een vorm van symptoom bestrijding. Je kan elke dag een aspirine nemen tegen hardnekkige hoofdpijn maar het zal het je er niet vanaf helpen. Zo is het ook met algexit. Spoor gewoon de oorzaken op en verhelp die. Dat is beter, sneller én veiliger om te doen! In jou geval is het, zoals hier eerder vertelt, een kwestie van geduld. Je bak zit nog in de opstartfase. Alles is nog teer en gevoelig, ook voor het gebruik van overbodige middeltjes. Geef en neem de tijd dan komt vast alles goed.
 
Algexit is op z'n best een vorm van symptoom bestrijding. Je kan elke dag een aspirine nemen tegen hardnekkige hoofdpijn maar het zal het je er niet vanaf helpen. Zo is het ook met algexit. Spoor gewoon de oorzaken op en verhelp die. Dat is beter, sneller én veiliger om te doen! In jou geval is het, zoals hier eerder vertelt, een kwestie van geduld. Je bak zit nog in de opstartfase. Alles is nog teer en gevoelig, ook voor het gebruik van overbodige middeltjes. Geef en neem de tijd dan komt vast alles goed.


Ben geeft het het ook al aan en ik zou zorgen voor voldoende voeding en dan geduld hebben;). Alg exit kan inderdaad ook een aanslag voor planten zijn en het heft niet de oorzaak op. Je zit in de opstart dus ik zou het allemaal even de kans en de tijd geven.
 
dan zal ik tegen het advies van de lfs ingaan en stoppen met algexit.
Heb hier wel een uvc filter liggen, is het verstandig deze aan te sluiten en te laten meedraaien?
Dit was namelijk ook afgeraden door de LFS in verband met de algexit behandeling.
Ik voeg overigens geen planten voeding in wat voor een vorm dan ook toe, is dit wel verstandig om te gaan doen of zal ik hier nog even mee wachten?

Ik snap dat ik geduldig moet zijn maar ben met me aquariums al snel lichtelijk gestressed haha :)
hier overigens nog wel een totaal overzichtje en wat foto's van de algen.





Heb de bak gisteren wel helemaal schoon gemaakt dus het lijkt nu minder als dat het in werkelijkheid is.
 
algexit bestrijd en als je stop komt het weer. dit zelfde krijg je met een uv filter het verwijdert zweefalg maar als je stopt en je hebt niks aan de oorzaak gedaan dan komt het weer terug. ik denk toch ook omdat je geen plantenvoeding toevoegt dat je tekorten hebt.
 
Ik zou zeker plantenvoeding gaan gebruiken en voedingsbollen/kleibollen bij de wortels van de moerasplanten. Planten hebben ook graag iets te eten;)
 
@sander058 het uvc filter is ook bedoeld om altijd (of op interval) mee te draaien, dus niet als tijdelijke oplossing ofzo. Ben me er ook wel van bewust dat de oorzaak niet opgelost wordt door algexit of een uvc filter.

@jessicapilon Ik zal deze week is het een en ander halen bij de LFS voor plantenvoeding, bedankt voor alle hulp zover. We gaan zien hoe het de komende weken zal gaan lopen.
 
@sander058 het uvc filter is ook bedoeld om altijd (of op interval) mee te draaien, dus niet als tijdelijke oplossing ofzo. Ben me er ook wel van bewust dat de oorzaak niet opgelost wordt door algexit of een uvc filter.

@jessicapilon Ik zal deze week is het een en ander halen bij de LFS voor plantenvoeding, bedankt voor alle hulp zover. We gaan zien hoe het de komende weken zal gaan lopen.
Niet om reclame te maken maar je zou eens de planten voeding van Planted-box moeten proberen, is echt top spul!
Alle voeding wat je kan bedenken in 1 fles, heb het zelf gebruikt voordat ik de EI methode ging volgen en was er uiterst tevreden over.
 
je zou eens de planten voeding van Planted-box moeten proberen, is echt top spul!


Klopt maar het is niet de goedkoopste methode want dan kun je beter poeders bestellen bij aquariumbemesting.nl of via lid Backplay.
 
Niet om reclame te maken maar je zou eens de planten voeding van Planted-box moeten proberen, is echt top spul!
Alle voeding wat je kan bedenken in 1 fles, heb het zelf gebruikt voordat ik de EI methode ging volgen en was er uiterst tevreden over.
Nou, In je post benoem je totaal geen merken behalve hoe goed de spullen zijn van Planted-box. Volgens mij is je naam in het echt Gilles... ;););)
 
Gilles AIO om volledig te zijn;). Ik wil ook gen reclame maken maar lid Backplay verkoopt ook prima totaalvoeding en nee mn naam is geen Backplay:eek:

Nou dan ga ik ook reklame maken.

Festal compleet is ook zeer goed. En erg zuinig in gebruik!
Kun je alleen online bestellen. Is nu in de aanbieding.
 
Ja maar normaliter veel duurder dan de andere merken Marcel;). Misschien dat je minder hoeft toe te voegen dus dan zou je dat allemaal moeten omrekenen naar 1 toevoeging.

Btw, ik wist niet dat jij aandelen Festal had hoor met al die reclame:D:D;)
 
Nou, In je post benoem je totaal geen merken behalve hoe goed de spullen zijn van Planted-box. Volgens mij is je naam in het echt Gilles... ;););)
Oeps, ben betrapt... :rolleyes:
Nee van backplay heb ik nooit nog iets geprobeerd, zal ook vast goed spul zijn maar heb sinds ik voeding van Gilles geprobeerd heb niks anders meer gehad :D
 
Ik heb de EI kit van hem gehad en dat beviel ook prima hoor.
 
Ik gebruik sinds een paar weken de AIO van backplay, sindsdien groeien mijn planten weer. Prima goedje :)
 
Nou ik wil jullie ook even iets laten weten over mijn bak deze is bruto 350 liter hier zitten 4 grote discussen vissen in 30kardinaal tetras 8 corydoras 10 roodkop zalmen en wel 8 verschillenden planten en mijn bak is echt alg vrij ik gebruik al meer dan een jaar de voeding van planted-box inderdaad van Gilles en easycarbo van easylife en wat kleibolletjes bij mijn zwaardplant want een zwaardplant haalt de voeding uit de grond en andere planten halen het uit het water ik ververst iedere week 1/3 water en mijn dosering is
120ml planted-box per week en 30 ml easycarbo per dag !!! jaja per dag dit moet je wel langzaam opbouwen en de vissen goed in de gaten houden en echt mijn bak is alg vrij ook is de voeding van planted-box zeer voordelig hier zit echt alles in en precies de goede verhouding ik kom meteen can van 5 liter bijna een jaar mee uit.
groetjes kokosnoot
 
Heb vandaag bij de LFS profito gehaald van easylife.
Ook heb ik klei staafjes van easylife meegenomen, plus nog wat extra snel groeiende planten.
Ze hebben er helaas geen losse druppel tester voor de PO4 waarde.

Zal verder direct stoppen met de algexit.
Verder is het hopen op een spoedige verbetering.
 
Dat begrijp ik en daarom moet je zorgen voor voldoende voeding en goede circulatie. Bladeren die teveel bealgd zijn kun je eventueel wegknippen.
 
@jessicapilon met het handmatig verwijderd van alg, ben ik de laatste dagen al druk geweest!

Zojuist wat nieuwe planten (snel groeiende) erbij gezet, en begonnen met de profito voering plus wat klei staafjes geplaatst.
Ook gelijk alles weer even kort geknipt.
ga de komende weken eerst maar is zorgen voor een constante waterwissel en toevoeging van vloeistoffen.
 
Er is nog vrij weinig veranderd helaas. De aanslag op de bodem en het glad
Begint toch wel ernstig te groeien. Er moet iets niet kloppen aan de water, kan echter me vinger er niet op leggen. Zijn er wellicht nog mensen met ideen? :)
 
Er is nog vrij weinig veranderd helaas. De aanslag op de bodem en het glad
Begint toch wel ernstig te groeien. Er moet iets niet kloppen aan de water, kan echter me vinger er niet op leggen. Zijn er wellicht nog mensen met ideen? :)
Heb je de PO4 nog kunnen meten?
 
Laat anders eens je water ergens testen waar ze druppeltesten gebruiken en plaats een paar foto s van de huidige situatie. Welke bodem heb je in de bak?
 
De waterwaardes zijn op dit moment als volgt:

KH - 4dh
Gh - 3dh
PH - 6
NO2 - 0 mg/l
NO3 - 30 mg/l
PO4 - 0 mg/l
NH3/NH4 - 0 mg/l

Dit is getest met een Colombo druppel tester. De verlichting staat 7 uur per dag aan, en de gordijnen zitten overdag dicht om zonlicht te blokkeren. Boven de lampen zit alluminium tape om de werking te verbeteren. De bodem die erin zit is 40 liter aquasoil pro soil:

https://www.aquarium123.nl/Pro-Soil
 
Ik ben een voorstander van veel snelgroeiers (waterpest, drijfplanten).
begonnen met de profito voering plus wat klei staafjes geplaatst.
Ik las over je soil het advies om pas na 6 weken te beginnen met het toevoegen van voeding.

Schijnt de zon rechtstreeks je aquarium in?
 
De waterwaardes zijn op dit moment als volgt:

KH - 4dh
Gh - 3dh
PH - 6
NO2 - 0 mg/l
NO3 - 30 mg/l
PO4 - 0 mg/l
NH3/NH4 - 0 mg/l

Dit is getest met een Colombo druppel tester. De verlichting staat 7 uur per dag aan, en de gordijnen zitten overdag dicht om zonlicht te blokkeren. Boven de lampen zit alluminium tape om de werking te verbeteren. De bodem die erin zit is 40 liter aquasoil pro soil:

https://www.aquarium123.nl/Pro-Soil
PO4 is te laag. Je kunt dus fosfaat toevoegen!
 
Ja Ben heeft gelijk. Maar, heb jij wel gelijk? Weet je 100% zeker dat de PO4 0 is?
Ik vraag dit omdat je een soil gebruikt die barstensvol zit met voedingsstoffen...
 
@quistero de bodem lag er ook wel 6 weken in voor dr voeding. Bak draait al bijna 2 weken

@benvo wat zijn goede po4 waardes om aan te houden?

@Cornelius de waardes komen van een druppeltester. Heb me aan de voorschriften gehouden en ik kom tog egt op 0 uit.
 
Terug
Bovenaan