Meerdere soorten alg


Als ik dit zo lees en naar de soorten algen kijk is dit vooral een tekort aan Co2.
Draadalg ten eerste onstaat in gevallen dat je niet voldoende Co2 in je bak heb, aangezien je nog geen Co2 aangesloten heb staan zou ik je aanraden om met minder licht te gaan werken.
S'nachts maken de planten natuurlijk Co2 aan maar is niet voldoende om vervolgens je planten de hele dag van Co2 te voorzien met fel licht, oftewel de draadalg begint op te komen.

Groene alg op je ramen en stenen kan zowel een tekort aan PO4 en Co2 zijn, zoals ik al had gelezen was je PO4, neem aan dat je dit al verhoogd heb?
Co2 doe je niks aan op dit moment dus zou als ik jou was lekker je lichtsterkte verminderen tot je Co2 toevoeg.
Lichtduur zou ik ook rond de 8 even houden zodat er wel fotosynthese kan plaatsvinden.
eenmaal Co2 aangesloten? eerst je Co2 goed krijgen en dan langzaam wekelijks je lichtsterkte weer opkrikken.
 
Dat zal dan wel Aquatic Nature Pro of de JBL proscape zijn.
Die klei staven zijn totaal overbodig met een soil die barstensvol voedingstoffen zit.

De oorzaak van je algprobleem:
Je hebt niet de juiste waterwissels gedaan in de 1e drie weken, je gebruikt onnodig extra voedingsticks in een aquasoil, geen CO2 en je geeft veels teveel voeding. Dat zijn 4 redenen waarom jij nu met alg zit.

Mijn oplossing van jouw algprobleem:
kleisticks verwijderen - easy carbo gaan doseren - minimaal 1x per week een waterwissel van 50% - minder voeding geven en minder belichten voor een week of 4
edit: Peter was me net voor :thumbs:
 
Dat zal dan wel Aquatic Nature Pro of de JBL proscape zijn.
Die klei staven zijn totaal overbodig met een soil die barstensvol voedingstoffen zit.

De oorzaak van je algprobleem:
Je hebt niet de juiste waterwissels gedaan in de 1e drie weken, je gebruikt onnodig extra voedingsticks in een aquasoil, geen CO2 en je geeft veels teveel voeding. Dat zijn 4 redenen waarom jij nu met alg zit.

Mijn oplossing van jouw algprobleem:
kleisticks verwijderen - easy carbo gaan doseren - minimaal 1x per week een waterwissel van 50% - minder voeding geven en minder belichten voor een week of 4
edit: Peter was me net voor :thumbs:
Toch zijn we het beide eens over de verlichting :D
 
De verlichting staat al weken lang op 7 uur per dag. De zon wordt op allerlei manieren geblokkeerd. CO2 ga ik deze weken proberen aan te schaffen. Ook de waterwissels zijn op dit moment al ruim 50% per week.

wederom enorm bedankt voor de feedback en het meedenken.

Zou het een idee zijn om met een soort van schone lei te beginnen als ik de CO2 heb? Als in, alle planten en stenen eruit en schoon maken, bovenste laag bodem afzuigen en 100% van het water wisselen? Op de filters na dan.
 
dit zijn overigens de zakken soil:

 
ben begonnen met het "herstarten" van de bak, nu heb ik nog wel wat simpele vragen.

- waar kan ik het beste de co2 toevoer tussen zetten? de inlaat of uitlaat slang? heb een difusser die ik tussen een slang kan plaatsen.
- is het verstandig om mijn tl buis te vervangen? heb er nu een voor kleur, is het slim deze te vervangen voor een 2e planten buis? of een combi?
- wat zal ik aanhouden kwa verversing komende dagen? gezien ik nu start met co2

hoop dat iemand snel antwoord kan geven :)
 
Qua licht is een kleur rond de 4000K prima. Zelf gebruik ik de Philips 840 buizen. Qua bodem durf ik er weinig van te zeggen want deze ken ik niet en of je hierbij extra moet verversen durf ik dus niet te zeggen.
 
ben begonnen met het "herstarten" van de bak, nu heb ik nog wel wat simpele vragen.

- waar kan ik het beste de co2 toevoer tussen zetten? de inlaat of uitlaat slang? heb een difusser die ik tussen een slang kan plaatsen.
- is het verstandig om mijn tl buis te vervangen? heb er nu een voor kleur, is het slim deze te vervangen voor een 2e planten buis? of een combi?
- wat zal ik aanhouden kwa verversing komende dagen? gezien ik nu start met co2

hoop dat iemand snel antwoord kan geven :)
Diffuser tussen de uitlaat.

Verversing hangt weer samen met wat je aan plantenvoeding toevoegt.
Als je de ei methode volgt is dat standaard 50% maar kan ook met minder maar dan moet je minder toevoegen.
 
@Dirk Bazuin ik zal vanavond is even gaan kijken wat ik met de planten voeding ga doen. ga vanaf volgende maand de ei methode gebruiken. voor nu is het easy carbo en fosfo.
 
Ah dat is het probleem denk ik.
Je voeft fostaat toe en dat is alleen nuttig in combinatie met nitraat.
 
er is ook nitraat aanwezig in de bak, dit is juist de reden dat ik fosfaat ben gaan toevoegen omdat deze niet meetbaar was.
 
Als die niet meetbaar was dan heb je daar goed aan gedaan. De verhouding is minder van belang zolang je maar voldoende nitraat en fosfaat in je bak hebt.
 
Bak is weer helemaal ingericht en schoon. Heb de CO2 eraan hangen en ik zie dat ie ook daadwerkelijk CO2 afgeeft. Wat is nou een goede uitgaande druk om aan te houden op 300 liter? Of is het een kwestie van langzaam inschroeven tot de checken de juiste waarde geeft?
 
even een kleine update wat betreft de alg.

Bak is sinds zaterdag weer helemaal schoon en heb er zo goed als een 100% water wissel mee gedaan.
CO2 hangt eraan, en deze wordt ook afgegeven in de bak.
Bak heeft ook een andere inrichting gekregen en wat verandering in de planten hier en daar.
Vandaag de eerste keer water getest en ik kom op het volgende uit.

PH = 6,5
KH = 2
GH = 3
NH3 = 0
NO2 = 0
NO3 = 20
PO4 = 0.5

De CO2 wordt gecontroleerd met een co2 checker, Deze heeft een checker vloeistof van 30 mg/l.
Deze staat nu netjes op de groene kleur oftwel genoeg co2 in het water.
Ik hou de checker goed in de gaten en pas de toevoer aan de kleur aan.
is overigens de vloeistof niet te zwaar voor de bak? ik kan kiezen uit 20 en 30.

temperatuur van de bak ligt rond de 25-26 graden door de hele bak heen.
Verlichting staat van half 3 tot half 10 aan, en overdag is de bak afgedekt met zwart karton zodat er geen zonlicht doorheen komt.
Verder voeg ik dagelijks 5 ml profito toe en 10 ml fosfo.
Begin wel het idee te krijgen dat we de goede kant opgaan.
en als laatste nog een foto van de bak :)
 

Terug
Bovenaan