meerwaarde groter aquarium


Ik heb er weinig verstand van maar dat optic white is zover ik weet zachter omdat er minder ijzer inzit.
Er zit geen lood in, en daardoor geen groenige waas.

In zeewater wordt heel veel toegepast omdat de waas meer opvalt met de felle wit/blauwe verlichting, en zelf heb ik het omdat het bij dikkere glasmaten ook "storender" word.
Toen ik bij mij de glasplaat binnenkreeg van 320cm, kon je er via de kopse kant (15mm) gewoon dwars doorheen kijken.

Nadeel is alleen wel doordat er geen lood in zit, het ook iets krasgevoeliger is.
 
Er zit geen lood in, en daardoor geen groenige waas.

In zeewater wordt heel veel toegepast omdat de waas meer opvalt met de felle wit/blauwe verlichting, en zelf heb ik het omdat het bij dikkere glasmaten ook "storender" word.
Toen ik bij mij de glasplaat binnenkreeg van 320cm, kon je er via de kopse kant (15mm) gewoon dwars doorheen kijken.

Nadeel is alleen wel doordat er geen lood in zit, het ook iets krasgevoeliger is.
Aha, dat is dus lood om oud ijzer zeg maar:pp
Ik wist dat het iets met een metaal was maar ja het blijkt lood te zijn dus.
 
Ik ben eerlijk gezegd niet super handig, en niet volledig overtuigd van mijn eigen loodgietercapaciteiten, maar ik zal toch eens kijken of ik iets meer techniek uit het oog kan onttrekken.




De techniek zit momenteel aan de zithoekkant, omdat daarmee een deel wordt verhuld door de bank, plus andersom zouden de kastjes van de deurtjes ook niet opengaan šŸ˜
Andersom op de kast zou ook evt nog kunnen, maar de gaten in de kast zitten achterin dus dat werkt niet echt handig met de leidingen.
Ik ook niet hoor, maar een stukje slang van de juiste maat kan prima als bochtje of ls verbindingsstuk gebruikt worden. Warm maken kan wonderen doen om de slang ergens strak op te schuiven. En dan ipv direct recht naar beneden binnen de kap naar de muur laten lopen en er dan pas uit laten komen. Dat is meer puzzelwerk dan loodgieterswerk.
 
Ja dat klopt en ik had het kunnen weten dus. Ik kon de Reefer met gemak alleen op de kast plaatsen en dan was die nog gevuld met 130 liter water ook:DD:DD
 
Aha, dat is dus lood om oud ijzer zeg maar:pp
Ik wist dat het iets met een metaal was maar ja het blijkt lood te zijn dus.
Volgens mij gaat het wel om ijzer. Ze noemen het toch ook wel low iron glass ?
Kristal glas is glas waar ze iets met lood doen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit geen lood in, en daardoor geen groenige waas.

In zeewater wordt heel veel toegepast omdat de waas meer opvalt met de felle wit/blauwe verlichting, en zelf heb ik het omdat het bij dikkere glasmaten ook "storender" word.
Toen ik bij mij de glasplaat binnenkreeg van 320cm, kon je er via de kopse kant (15mm) gewoon dwars doorheen kijken.

Nadeel is alleen wel doordat er geen lood in zit, het ook iets krasgevoeliger is.
Je haalt denk ik 2 glas soorten door elkaar.
Optic white glas is glas en waar ze het ijzer uithalen en gebruiken voor aquariums (low iron glass)
Kristalglas is glas waar ze iets met lood doen maar dat is ander glas.
(Daar voegen ze juist lood toe aan het glas lees ik net )
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dit een idee is voor jou en of dat pas maar je hebt ook de optie van een vierkante bak. Stel nu bijvoorbeeld 130x130x65. Dat is 1,7m2 en een 1100L. Kan je nog overal mooi aan en heb je 3 kanten zicht
 
Bovenverdieping aquarium maken met glazen vloer? Zoals je in veel dierentuinen ziet en de haaien bovenlangs zwemmen? Dan heb je ook meteen een oplossing voor een lastige schoonmoeder: je vraagt haar te logeren.....

(Niet helemaal politiek correct, maar ja, zo af en toe moet dat kunnen....)
 
Ik weet niet of dit een idee is voor jou en of dat pas maar je hebt ook de optie van een vierkante bak. Stel nu bijvoorbeeld 130x130x65. Dat is 1,7m2 en een 1100L. Kan je nog overal mooi aan en heb je 3 kanten zicht

Zeker een leuke optie alleen laat onze woonkamer enkel wat meer lengte toe, en niet veel meer breedte helaas šŸ˜Š
 
Gemakkelijk voor de vissen zou ik naar de maximale lengte/breedte gaan en een water hoogte van 60cm kan ik nog net aan de bodem.
Maar als ik ooit een bak laat maken gaat die net kleiner worden dan mijn huidige bak(175Ɨ60Ɨ60) naar een optic white van(100x100x65)
 
Hier lees ik dat er dus minder ijzer inzit en geen lood:


Wikipedia:

Low-iron glass is a type of high-clarity glass that is made from silica with very low amounts of iron. This low level of iron removes the greenish-blue tint that can be seen especially on larger and thicker sizes of glass.[1]Low-iron glass is used for aquariums, display cases, some windows, and other applications where clarity is desired.[2]
Low-iron glass typically has a ferric oxide content of about 0.01%.[1] Ordinary plate glass has about 10 times as much iron content. Low-iron glass is made from low-iron silica sand. In the United States, the primary sources for such sand are in Wisconsin.[3]

Fallingwater, a house designed by Frank Lloyd Wright and built in 1939, was one of the first houses to use low-iron glass for windows.[4]
Low iron glass is widely used in solar panels.

Low-iron glass is sold under various brand names. Guardian Industries calls it "UltraClear" or "Ultrawhite".[5] Pilkington calls it "Optiwhite".[6] Vitro calls it "Starphire".[7] Other brand names include "Starlite", "Krystal Klear", "Diamant" and "Eurowhite".
 
Even aan het passen en meten geweest, en ik vermoed dat ik toch wel een 250x60x70 kan plaatsen, ruim 250 liter als in de huidige 200x60x64 šŸ¤“
Wat zouden jullie met die extra liters doen, uitgaande van onderstaande bestand?

- 5 Krobia Xinguensis
- 2 Blue Acara's
- 15 colombiaanse tetra's
- 15 diamant zalmpjes
- 15 kardinaaltetra's
- 1 L144
- 1 L201
- 1 L010A
- 1 Pleco
- wat corydorasjes en 5 ottocinclus
 
Als je die extra liters teveel vindt dan kun je de bak ook tot een stukje onder de rand vullen Roberto:DD;)
Ik durf niet veel te zeggen over je bestand en of daar dan iets bij kan en wat dat dan moet zijn.

Ik vind het niet teveel hoor, vraag me alleen af wat ik er dan in vredesnaam mee moet gaan doen šŸ™ˆ
 
Ja dat snap ik Roberto en je zou moeten kijken of je er nog extra bewoners bij wil hebben of dat je de huidige bewoners wat meer ruimte wil bieden.
Ik ben in het verleden ook enkele malen groter gegaan maar niet altijd samen met een uitbreiding van het bestand.
 
Ja dat snap ik Roberto en je zou moeten kijken of je er nog extra bewoners bij wil hebben of dat je de huidige bewoners wat meer ruimte wil bieden.
Ik ben in het verleden ook enkele malen groter gegaan maar niet altijd samen met een uitbreiding van het bestand.

Nee het hoeft ook niet perse hoor, ben al heel blij met wat we hebben zwemmen, maar was wel benieuwd naar eventuele mogelijkheden, stiekem een beetje in de hoop daarmee het laatste zetje te krijgen šŸ™ŠšŸ¤£
 
Ik zou als ik jou was de bestaande scholen verder uitbreiden, 15 is wat karig voor een degelijke bak, als je er 30 van zou maken, oogt het meteen meer 'af'.
 
Ja ik neig ook steeds meer naar vooral de huidige vissen wat meer ruimte geven als in in ieder geval niet meer cichlides en L-nr's erbij. Ik vind de groep diamantzalmpjes ook oke, gezien ze best wel druk zijn, maar de kardinaaltetra's en colombiaanse tetra's zou ik wel wat willen uitbreiden. Otto's wellicht in het begin even mee wachten gezien het een nieuwe bak zou zijn maar op ten duur kan daar wel wat bij, en wat corydorasjes kan ook prima inderdaad.
Binnenkort even contact opnemen met aqualife om te kijken of er wat kleine aanpassingen mogelijk zijn aan de verder standaard versie van hun modern life model. En ik zie vooral op tegen de verhuizing van het geheel, maar is tegelijkertijd ook wel weer leuk (zolang alles het overleeft en goed overkomt šŸ™)
 

Terug
Bovenaan