Wat is er nieuw

Meest eenvoudige tapijtplantje

Briandk

Member
Lid geworden
1 oktober 2018
Leeftijd
36
Beste forumleden,

Ik heb nu ongeveer een jaar een aquarium en heb geprobeerd een tapijtplant te installeren, tot dusver zonder succes.
Het is een aquarium van Hoogte:60xDiepte:60xBreedte:90 met een led verlichting van Aqualantis(Easyled), welke redelijk dicht boven het wateroppervlak ligt(7cm).. Ik voeg co2 aan het aquarium toe met een systeem wat gemiddeld op zo een 30 bellen per minuut staat. Mijn uitgangspunt is om dat niet veel hoger te laten worden om de kosten een beetje onder controle te houden. Ik heb een aquasoil bodem van ADA. In de bak heb ik veel last van een donker groene/bruin kleurige alg(niet harig en niet omhoog groeiend) die op mijn planten, stenen, aquariumhout, glas groeit. Je ziet wel dat het alg voornamelijk op de traag groeiende planten groeit zoals de anubias.
Ik geef wekelijks een aanbevolen voeding van het merk plantedbox : all in one wat ik online heb gevonden en ik via mond op mond vernomen heb dat het een goede plantenvoeding is.
Het aquariumwater is ongeveer 24graden celcius.

Testresultaten met een eenvoudige teststrip leveren op
Nitraat 30-35
Nitriet 0
GH>7
KH 13
PH 6,8
Chlorine 0-0,8

Wat mij tot nu toe opvalt is dat de planten vrij traag groeien en eigenlijk niet zo groeien als je zou willen dat ze groeien. Vanaf het begin heb ik die fout gemaakt om met weinig planten het aquarium op te starten. Het is dan ook het vermoeden dan het algenprobleem voor een deel zo dan niet geheel daaruit voort kan komen. Ik heb inmiddels wel meer planten in mijn aquarium gezet, maar naar mijn inzien nog steeds te weinig.

Ik heb al geprobeerd om

Eleocharis acicularis 'Mini'
en monte carlo te installeren

De Eleocharis acicularis 'Mini' wilde deels niet lukken om het aquarium al reeds geïnstalleerd staat en als ik de plukken plant, dan laten ze uiteindelijk los van de bodem. Dus dat was met die plant wel lastig
Bij de monte carlo zie je eigenlijk gewoon een te trage groei en als ik dan weer eens wat installeer, zie je gewoon dat er niet veel van over blijft.

Mijn eerste vraag is welke tapijtplant is dusdanig eenvoudige dat het mij ook lukt om een tapijt mee te planten. Ermee rekening houdend dat hij vrij laag moet blijven omdat ik een aantal andere planten op de voorgrond heb staan zoals althernathere reineckii mini, cryptocoryne parvula en staurogene repens en deze vrij laag zijn en deze dus niet overwoekerd moeten worden. Daarbij past het ook niet bij mijn aquascape als ze te hoog worden.
Het is misschien een vraag die een beetje kort door de bocht is maar uiteraard zijn tips ook welkom om een tapijt mogelijk te maken.

eventuele andere vragen die ik nog heb is of
-iemand weet wat ik aan het algenprobleem kan doen.
- Mijn planten groeien niet echt goed. Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan verbeteren.

Groetjes,

Brian
I

hierbij nog een foto van het aquarium

Bijlagen

• 20210103_152302(1).jpg
    20210103_152302(1).jpg
    467.7 KB · Weergaven: 161
er zitten trouwens heel weinig vissen in het aquarium op dit moment

De planten die je volgens je omschrijving in je bak hebt vragen een nogal variabele licht intensiteit. Eigenlijk moet je, vooraf, de belichting qua intensiteit aanpassen aan de vraag van je planten keuze! Monte carlo vraagt veel licht, evenals bijvoorbeeld de Alternanthera reineckii 'Mini' en Eleocharis acicularis. Daarentegen willen Anubias soorten heel weinig licht. Over het algemeen willen laagblijvende voorgrond planten altijd intensief belicht worden. Je kan eens denken aan Staurogyne repens als voorgrond plant. Intensief licht betekend ook CO2 toevoer, plantjes als de Alternanthera reineckii vragen hier zeker om! Je kan daar dus niet op bezuinigen, hoewel CO2 (gas) is op zich niet duur. Je voeding is trouwens onvoldoende. Je bemest alleen via de waterkolom. Maar de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten en zijn dus bodemvoeding nodig. Je moet er dus ook aan denken dat bodemvoeding vereist is. Zelf doe ik dit met kleibolletjes gemixt met lateriet. (Aquariumbemesting.nl) Genoeg om eens naar te kijken dus!

Is het niet het hele doel van ADA soil dat het ook voeding hoort te geven aan de wortels van de planten?
De anubias doet het juist redelijk terwijl mijn licht intensiteit neem ik aan redelijk hoog is met de lamp die ik gebruik zonder dimmer.

Heb je nog een alternatief ik vind staurogene repens minder mooi als tapijt. Ik vind het meer mooie als overgang naar een andere laag.

Is het niet het hele doel van ADA soil dat het ook voeding hoort te geven aan de wortels van de planten?
De anubias doet het juist redelijk terwijl mijn licht intensiteit neem ik aan redelijk hoog is met de lamp die ik gebruik zonder dimmer.

Heb je nog een alternatief ik vind staurogene repens minder mooi als tapijt. Ik vind het meer mooie als overgang naar een andere laag.
Een Anubias vraagt en doet het juist goed op een beschaduwde plak en dus met een lage licht intensiteit. Je hebt dan toch waarschijnlijk te weinig licht voor bodembedekkers.

Voor alternatieven:
Voorgrond beplanting - Welkom bij aquarium-planten.com - voorgrond-beplanting (aquarium-planten.com)
of nog verder googelen.

Hier ook geen superbelichting en heb als voorgrondplantje de helanthium tennellum en die doet het best aardig en voeg 0,0% aan plantenvoeding toe

Hier ook geen superbelichting en heb als voorgrondplantje de helanthium tennellum en die doet het best aardig en voeg 0,0% aan plantenvoeding toe
Vroeger behoorde dit plantje tot de Echinodorus soorten. Maar om mij in de war te brengen heeft men dit gewijzigd. Echinodorus soorten hebben over het algemeen een redelijk grote tolerantie.
(Daar heb ik me toch weer aardig uitgeluld.) Maar dit is wel juist.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan