Beste forumleden,
Ik heb nu ongeveer een jaar een aquarium en heb geprobeerd een tapijtplant te installeren, tot dusver zonder succes.
Het is een aquarium van Hoogte
0xDiepte
0xBreedte:90 met een led verlichting van Aqualantis(Easyled), welke redelijk dicht boven het wateroppervlak ligt(7cm).. Ik voeg co2 aan het aquarium toe met een systeem wat gemiddeld op zo een 30 bellen per minuut staat. Mijn uitgangspunt is om dat niet veel hoger te laten worden om de kosten een beetje onder controle te houden. Ik heb een aquasoil bodem van ADA. In de bak heb ik veel last van een donker groene/bruin kleurige alg(niet harig en niet omhoog groeiend) die op mijn planten, stenen, aquariumhout, glas groeit. Je ziet wel dat het alg voornamelijk op de traag groeiende planten groeit zoals de anubias.
Ik geef wekelijks een aanbevolen voeding van het merk plantedbox : all in one wat ik online heb gevonden en ik via mond op mond vernomen heb dat het een goede plantenvoeding is.
Het aquariumwater is ongeveer 24graden celcius.
Testresultaten met een eenvoudige teststrip leveren op
Nitraat 30-35
Nitriet 0
GH>7
KH 13
PH 6,8
Chlorine 0-0,8
Wat mij tot nu toe opvalt is dat de planten vrij traag groeien en eigenlijk niet zo groeien als je zou willen dat ze groeien. Vanaf het begin heb ik die fout gemaakt om met weinig planten het aquarium op te starten. Het is dan ook het vermoeden dan het algenprobleem voor een deel zo dan niet geheel daaruit voort kan komen. Ik heb inmiddels wel meer planten in mijn aquarium gezet, maar naar mijn inzien nog steeds te weinig.
Ik heb al geprobeerd om
Eleocharis acicularis 'Mini'
en monte carlo te installeren
De Eleocharis acicularis 'Mini' wilde deels niet lukken om het aquarium al reeds geïnstalleerd staat en als ik de plukken plant, dan laten ze uiteindelijk los van de bodem. Dus dat was met die plant wel lastig
Bij de monte carlo zie je eigenlijk gewoon een te trage groei en als ik dan weer eens wat installeer, zie je gewoon dat er niet veel van over blijft.
Mijn eerste vraag is welke tapijtplant is dusdanig eenvoudige dat het mij ook lukt om een tapijt mee te planten. Ermee rekening houdend dat hij vrij laag moet blijven omdat ik een aantal andere planten op de voorgrond heb staan zoals althernathere reineckii mini, cryptocoryne parvula en staurogene repens en deze vrij laag zijn en deze dus niet overwoekerd moeten worden. Daarbij past het ook niet bij mijn aquascape als ze te hoog worden.
Het is misschien een vraag die een beetje kort door de bocht is maar uiteraard zijn tips ook welkom om een tapijt mogelijk te maken.
eventuele andere vragen die ik nog heb is of
-iemand weet wat ik aan het algenprobleem kan doen.
- Mijn planten groeien niet echt goed. Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan verbeteren.
Groetjes,
Brian
I
Ik heb nu ongeveer een jaar een aquarium en heb geprobeerd een tapijtplant te installeren, tot dusver zonder succes.
Het is een aquarium van Hoogte
0xDiepte
0xBreedte:90 met een led verlichting van Aqualantis(Easyled), welke redelijk dicht boven het wateroppervlak ligt(7cm).. Ik voeg co2 aan het aquarium toe met een systeem wat gemiddeld op zo een 30 bellen per minuut staat. Mijn uitgangspunt is om dat niet veel hoger te laten worden om de kosten een beetje onder controle te houden. Ik heb een aquasoil bodem van ADA. In de bak heb ik veel last van een donker groene/bruin kleurige alg(niet harig en niet omhoog groeiend) die op mijn planten, stenen, aquariumhout, glas groeit. Je ziet wel dat het alg voornamelijk op de traag groeiende planten groeit zoals de anubias.Ik geef wekelijks een aanbevolen voeding van het merk plantedbox : all in one wat ik online heb gevonden en ik via mond op mond vernomen heb dat het een goede plantenvoeding is.
Het aquariumwater is ongeveer 24graden celcius.
Testresultaten met een eenvoudige teststrip leveren op
Nitraat 30-35
Nitriet 0
GH>7
KH 13
PH 6,8
Chlorine 0-0,8
Wat mij tot nu toe opvalt is dat de planten vrij traag groeien en eigenlijk niet zo groeien als je zou willen dat ze groeien. Vanaf het begin heb ik die fout gemaakt om met weinig planten het aquarium op te starten. Het is dan ook het vermoeden dan het algenprobleem voor een deel zo dan niet geheel daaruit voort kan komen. Ik heb inmiddels wel meer planten in mijn aquarium gezet, maar naar mijn inzien nog steeds te weinig.
Ik heb al geprobeerd om
Eleocharis acicularis 'Mini'
en monte carlo te installeren
De Eleocharis acicularis 'Mini' wilde deels niet lukken om het aquarium al reeds geïnstalleerd staat en als ik de plukken plant, dan laten ze uiteindelijk los van de bodem. Dus dat was met die plant wel lastig
Bij de monte carlo zie je eigenlijk gewoon een te trage groei en als ik dan weer eens wat installeer, zie je gewoon dat er niet veel van over blijft.
Mijn eerste vraag is welke tapijtplant is dusdanig eenvoudige dat het mij ook lukt om een tapijt mee te planten. Ermee rekening houdend dat hij vrij laag moet blijven omdat ik een aantal andere planten op de voorgrond heb staan zoals althernathere reineckii mini, cryptocoryne parvula en staurogene repens en deze vrij laag zijn en deze dus niet overwoekerd moeten worden. Daarbij past het ook niet bij mijn aquascape als ze te hoog worden.
Het is misschien een vraag die een beetje kort door de bocht is maar uiteraard zijn tips ook welkom om een tapijt mogelijk te maken.
eventuele andere vragen die ik nog heb is of
-iemand weet wat ik aan het algenprobleem kan doen.
- Mijn planten groeien niet echt goed. Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan verbeteren.
Groetjes,
Brian
I