Megalechis thoracata - gevlekte pantsermeerval, kwi kwi


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,510
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Wetenschappelijke naam: Megalechis thoracata
Nederlandse naam: gevlekte pantsermeerval, kwi kwi
Zuurgraad: neutraal
Temperatuur: subtropisch/tropisch
Omgang met soortgenoten: min of meer solitair levend; soortgenoten worden herkend, maar grotendeels genegeerd
Waterlaag: onder
Herkomst: wijdverspreid in het Amazonebekken en landen daar omheen


IMG_20190916_190854.jpg


IMG_20190917_142948.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou wel je posting aan laten passen want een kwikwi is een andere meerval want dat is een Afrikaanse meerval Hoplosternum littorale
 
Naar mijn weten worden beide soorten (beide Z-amerikaans overigens) wel eens met kwi kwi aangeduid. :) Waarschijnlijk omdat ze zo op elkaar lijken; ze zijn dan ook nauw verwant aan elkaar.

Als meer mensen vinden dat de H. littorale de enige echte kwi kwi is, moeten we het mss maar aanpassen.

Zijn er Surinaamse locals in the house?? Het is hun vis dus zij bepalen eigenlijk.... :D
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn weten worden beide soorten (beide Z-amerikaans overigens) wel eens met kwi kwi aangeduid. :) Waarschijnlijk omdat ze zo op elkaar lijken; ze zijn dan ook nauw verwant aan elkaar.

Ja google maakt er een puinhoop van en vervolgens plukt iedereen zijn info van de eerste hits van google, maar google selecteerd op meeste hits maar checkt niet of die hits ook kloppen, dus ja dan noemt iedereen beide meervalsoorten een kwikwi, maar er is maar 1 kwikwi en dat is die van mijn eerste posting
 
Okee ik geloof je. :D Zal ze vragen t aan te passen!
 
Ja google maakt er een puinhoop van en vervolgens plukt iedereen zijn info van de eerste hits van google, maar google selecteerd op meeste hits maar checkt niet of die hits ook kloppen, dus ja dan noemt iedereen beide meervalsoorten een kwikwi, maar er is maar 1 kwikwi en dat is die van mijn eerste posting

Ehm....volgens mij wordt de naam Kwi kwi of kwie kwie door de lokale bevolking gebruikt voor meerdere soorten en dat is dan ook meteen het probleem als er gebruik wordt gemaakt van andere benamingen dan de wetenschappelijke. Zie bijvoorbeeld dit artikel van het Nederlands Genootschap voor Aquacultuur....ik gok van een jaar of 20 a 30 geleden: http://edepot.wur.nl/9205
 
Interessant artikel! Leuk dat je die erbij gevonden hebt. :)
 
Omstandigheden eigen aquarium: gezelschapsbak met van alles wat: hout, stenen, grotten, begroeide en open plekken, filterzand als bodem. Bakmaat 200 x 50, temperatuur 22 graden (20-27), zacht leidingwater met pH van 8. Medebewoners: xiphophorus hellerii, ctenopoma acutirostre, garra flavatra, mikrogeophagus altispinosus, procambarus vazquezae.

Gedrag ten opzichte van elkaar: ik heb twee vrouwtjes van deze meervallen samen zitten. Een groot deel van de tijd is er geen interactie en doen ze elk hun eigen ding. Soms als ze elkaar tegenkomen, achtervolgt de ene vis de andere een stukje. De andere vis zwemt dan weg en doet dit --heel typisch bij onderlinge ontmoetingen-- met een samengeknepen staartvin. Ook als vis A "gestoord" wordt in haar dutje door vis B, zal vis A meestal een stukje wegzwemmen. Haast alsof ze gevoelige huidzenuwen hebben of zo, en daarom afstand willen houden. Een enkele keer tref je ze echter wél weer samen aan. Vreemde vogels hoor! :)


Gedrag ten opzichte van andere aquariumbewoners: uiterst vreedzame vissen. Doen geen vlieg kwaad. Op voedermomenten kunnen ze wat druk zijn met hun gestofzuig. En vooral ’S NACHTS --het zijn in de eerste plaats nachtdieren-- gaat de turbo aan en kunnen ze hard de bak door zwemmen. Om die reden zijn tere vissen die slecht tegen verstoring kunnen wellicht een minder goede combinatie.


Eigen mening over de vis in zijn totaliteit: deze hoplo’s zijn misschien wel mijn favoriete vissen op dit moment. Lekker lomp in hun gedrag, afwisselend relaxt op de bodem zitten en dan opeens omhoogschieten voor een hap lucht of om hyper rond te zwemmen. Als volwassen dieren niet per se de meest kleurrijke vissoort maar daar geef ik niet om. Ik zie dat ze best verschillende karakters/leefwijzes kunnen hebben: de bruine die ik heb is overdag aardig actief, alert, en komt --als daar iets drijft-- ook aan de oppervlakte eten; de albino eet enkel van de bodem, is overdag meer teruggetrokken en veelal in haar grot te vinden, en zij komt pas goed tot leven als de lichten doven.

Twee dingen wat mij betreft die van belang zijn bij de aanschaf:
1. Deze vissen vergen gezien hun energieke episodes naar mijn mening een groot aquarium van liefst 160 cm+. In mijn rio 240 kwamen ze achteraf gezien onvoldoende tot hun recht en zelfs nu (netto 175 cm ruimte) had ik ze liever nog wat groter gehouden. Já, de meeste mensen houden ze kleiner. Wees dus niet zoals de meeste mensen. Viva la revolución. ;)
2. Mijn albino-exemplaar blijft wat achter in groei t.o.v. de donkere en heeft een oogafwijking (verschillende diameters). Ik vermoed voorzichtig, maar kan dit op basis van één vis absoluut niet hard maken, dat in de albinolijnen meer inteelt voorkomt. Dit geeft mogelijk risico op minder gezonde dieren. Bekijk je vissen goed voor je ze aanschaft.

Ervaring met de kweek van deze vis: geen ervaring mee. Heb er ook geen behoefte aan geloof ik, gezien de verhalen over agressieve terminator-mannetjes in de broedtijd.
 
Dat laatste m.b.t. de afwijking bij de albino vis is erg aanemelijk natuurlijk, ik denk niet dat je daar terughoudend in hoeft te zijn (eerder een klein slagje om de arm).

Albinisme is een afwijking die in het wild zéér zeldzaam is, laat staan dat er zich koppeltjes vormen. Albino vissen hebben in het wild vaak ook niet lang te leven. Ze hebben snel last van teveel licht ivm hun ogen (daarom zit je albino denk ik ook meer verscholen), waardoor ze minder makkelijk aan voedsel kunnen komen, en voor rovers is het een makkie om ze te spotten: een wit visje tussen de bruine takken en bladeren. Da's makkelijk :) Ik vermoed ook dat een "normale" vis niet snel een albino soortgenoot zal uitkiezen als partner.

Hoe dan ook, de genetische basis om mee te kweken voor de aquaristiek kan niet anders dan zeer klein zijn, nieuwe albinootjes die hier geboren worden, zullen ook weer gebruikt worden om een nieuwe generatie mee te kweken. Broertjes en zusjes produceren dus kindjes. Die vervolgens ook weer kindjes gaan maken. Enfin.
 
Ze hebben snel last van teveel licht ivm hun ogen (daarom zit je albino denk ik ook meer verscholen)
Ik denk dat je daar een goed punt hebt! Het verklaart dan wellicht ook een deel van het verschil in lichaamsgrootte met de bruine vis; hij wil nog wel eens voederbeurten missen. Ben o.a. daarom ook in de nacht gaan voeren.

Dat laatste m.b.t. de afwijking bij de albino vis is erg aanemelijk natuurlijk, ik denk niet dat je daar terughoudend in hoeft te zijn (eerder een klein slagje om de arm).
Ik was inderdaad wat al te voorzichtig in mijn bewoordingen. Gezien het feit dat jij --na jouw bericht-- nog leeft, zal het wel meevallen met de albino-meervalmaffia die ik aan de deur vreesde te krijgen....
 
soortgenoten worden herkend, maar grotendeels genegeerd
Een enkele keer tref je ze echter wél weer samen aan.

Ik zie ze toch wel vaak bij elkaar zitten tegenwoordig. De bruine is alleen wat dikker geworden en kan de albino niet op alle verstopplaatsen meer volgen. 😅 Bijvoorbeeld op de foto's hieronder; dan komt hij erbij zitten, maar hij past zelf niet meer in die "grot".

De bruine heeft sinds kort aan beide ogen staar... Heb hem nu ruim 2,5 jaar, wat zijn leeftijd waarschijnlijk brengt op ruim 3 jaar. Het lijkt een beetje vroeg om dan al staar te hebben? Maar je ziet het vaker bij deze soort.


11111.jpeg

222222.jpeg
 

Terug
Bovenaan