Melanotaenia boesemani, hoe geslacht zien bij jonge exemplaren?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Voor in mijn hele grote aquarium van 180cm wil ik graag een groep Melanotaenia boesemani's.

Ik kreeg een tip van iemand, die wist waar ze te koop zijn.
Alleen zijn ze daar nog maar 4cm en ik vraag mij af of het geslacht dan al zichtbaar is?
Want liefst zou ik natuurlijk gelijk de verhouding man/vrouw goed willen hebben.
Dat ik zeg maar niet uiteindelijk met bijna alleen vrouwtjes zit (of andersom).

(De verhouding man/vrouw is mij duidelijk, daar hoef ik geen advies over (;)).

Ik zou graag willen weten en/of tips willen krijgen, hoe je het geslacht/kenmerken ervan kunt zien als ze rond de 4cm zitten.
Is er dan al iets zichtbaar, of is het echt op de gok kiezen?
 
Vraag aan de winkel waar je ze haalt om foto's op te sturen van ze, of ga er kijken? Op zich is het verschil vrij duidelijk, maar of je dat op 4 cm al ziet kan de vis zelf je antwoorden.
Beter weet ik je niet te antwoorden, mijn praecoxjes waren een cm of 3 toen ik ze kocht, en bij hén was het goed zichtbaar, maar bij boesemani's?
 
Vraag aan de winkel waar je ze haalt om foto's op te sturen van ze, of ga er kijken? Op zich is het verschil vrij duidelijk, maar of je dat op 4 cm al ziet kan de vis zelf je antwoorden.
Beter weet ik je niet te antwoorden, mijn praecoxjes waren een cm of 3 toen ik ze kocht, en bij hén was het goed zichtbaar, maar bij boesemani's?
Ik ga kijken, wil ze eerst zelf zien.
Weet alleen niet of het op deze leeftijd/grootte van 4cm, al zichtbaar is of ze man of vrouw zijn.

Ik kan ze prima onderscheiden als ze eenmaal op kleur zijn, dat is vrij makkelijk.
Maar geen idee of ze al op kleur zijn bij 4cm?
Is er überhaupt al kleur zichtbaar dan?
En hoe zie je of ze man of vrouw zijn als ze 4cm zijn en waarschijnlijk nog niet op kleur zijn?
 
Ik lees online dat het geslachtsonderscheid bij jonge boesemani al redelijk goed te zien zou moeten zijn. Het is schijnbaar een van de makkelijkste regenbogen wat dat betreft. Jonge mannetjes hebben een geler gekleurde achterste lichaamshelft dan vrouwtjes. Bij vrouwtjes zit er meer olijfgroen in de mix om het zo maar te zeggen.
 
Haal je ze bij Utaka? Die heeft ze in de winkel.
 

Terug
Bovenaan