Wat is er nieuw

Melanotaenia praecox blijft uitvallen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alwin1
  • Startdatum Startdatum
A

Alwin1

Guest
Goedendag allemaal,

Ik heb met belangstelling het verhaal over de uitval van de diamant regenboogvissen gelezen. Ik heb ongeveer het zelfde probleem. Het komt mij voor dat
de vissen een verzwakt immuunsysteem krijgen, maar ik weet niet waardoor. Hiervoor had ik hetzelfde probleem met roodvinzalmpjes. De heel school is gestorven.
Sommige na een paar dagen, anderen na 3 maanden.
De waterwaarden zijn goed: PH 6.8; GH 8 en Kh 10. NO2 0. Ik ververs dagelijks 2 emmers water om geen grote schommelingen in de waardes te krijgen Ik heb 400
liter water. Ik heb een colombo bodem. De bak draait nu een half jaar.
Ze zwemmen samen met 16 corrydoras, 10 kuhli's, 20 kardinaal tetra's en 3 honing goerami's. Die hebben allemaal nergens last van.
Maar de Melanotaenia praecox hebben verschillende aandoeningen. Sommigen krijgen popeye, anderen worden benauwd, weer een ander wordt dof grijs, een heeft een
grijze bult op zijn neus, enz.
Het is geen besmetting want de rest van de bak heeft geen last. Ik heb sommige zieke vissen appart gezet en behandeld met sera baktopur. Hielp niet. Anderen met
eSHa 2000 hielp evenmin. Het zijn ook geen zwakke vissen. Ze zien er prachtig uit. De grootste en sterkste mannetjes worden het ziekst. Ik snap er helemaal niets van.
Ik kom geregeld bij Fremabo in Nieuwe Pekela waar ik ook de vissen heb gekocht maar die snappen er ook niets van.
Bij het waterverversen doe ik waterverbeteraar en wekelijks voeg eSHa Optima toe.
Ik word er wanhopig van, wie heeft een idee hoe ik hier wat aan kan doen? Ik heb er al verschillende dood gemaakt omdat ze niet snel sterven (op 1 na) maar heel lang ziek
blijven en langzaam creperen.
De foto's zijn niet heel duidelijk maar je ziet wel een vis in het midden waar de mooie gouden oogrand weg is, die is heel kort ademig. Op een andere foto zie je rechts de vis
met de pukkel op de neus. Ik heb ook een foto van het aquarium toegevoegd. ik weet niet hoe ik de foto's goed om te krijgen, ik heb ze omgekeerd opgeslagen maar ze blijven
op hun kop staan. ijn excuses daarvoor.

Alvast hartelijk bedankt.

Bijlagen

• Preacox rechts neus.jpg
    Preacox rechts neus.jpg
    193.2 KB · Weergaven: 171
  • Aquarium groot.jpg
    Aquarium groot.jpg
    311.7 KB · Weergaven: 150
  • Preacox midden zwart oog.jpg
    Preacox midden zwart oog.jpg
    192 KB · Weergaven: 181
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank voor het opzetten van de topic voor mij.

Geef je plantenvoeding? (in welke vorm dan ook)

Hallo Antjw, ja ik geef wekelijks alles in 1 van plantedbox

Zou daar eens mee stoppen en 24 uur over actieve kool filteren en dan 1 maand aankijken zonder plantenvoeding toe te voegen

oke ik wist niet dat plantenvoeding kwaad kan, ik zal het proberen

Mooie bak. Des te jammerder dat je met deze problemen kampt.
De foto's zijn helaas niet zo scherp/gedetailleerd; is het misschien mogelijk voor jou om scherpere te maken? Dat helpt dan hopelijk met diagnoses zoeken.

Zou je alsjeblieft wat meer uit willen leggen over waarom de plantenvoeding slecht is voor de vissen?
Voeg jij helemaal niets toe om je planten te laten groeien?

Zou je alsjeblieft wat meer uit willen leggen over waarom de plantenvoeding slecht is voor de vissen?
Voeg jij helemaal niets toe om je planten te laten groeien?
Plantenvoeding hoort niet thuis in een aquarium, in het wild groeien planten ook lang niet zo hard als in een aquarium, het is allemaal kunstmatig wat je doet. Sommige vissen zijn gevoelig voor plantenvoeding (don't know why) en kunnen daardoor allerlei kwaaltjes krijgen of het loodje leggen, en nee ik voeg niks toe qua plantenvoeding (heb een tijdje osmocapsules gedaan van het forumlid @tuinkabouter en opzich ging dat wel goed maar zonder dat spul gaat het ook goed)

Als u co2 toevoegt , zou ik eerst de pH eens naar pH 7,5 laten stijgen . 6,8 pH is HEEL geforceerd ... Vissen zullen dat wel apprecieren .

Plantenvoeding hoort niet thuis in een aquarium, in het wild groeien planten ook lang niet zo hard als in een aquarium, het is allemaal kunstmatig wat je doet. Sommige vissen zijn gevoelig voor plantenvoeding (don't know why) en kunnen daardoor allerlei kwaaltjes krijgen of het loodje leggen, en nee ik voeg niks toe qua plantenvoeding (heb een tijdje osmocapsules gedaan van het forumlid @tuinkabouter en opzich ging dat wel goed maar zonder dat spul gaat het ook goed)
Als je veel algen wil kweken dan zou ik ook niks toevoegen 😉 . Je kan de natuur niet met onze gesloten bakken vergelijken en om te groeien hebben ze nu eenmaal voeding nodig. In sommige bakken kan het zonder goedgaan maar dan moet je wel weinig licht hebben want anders krijg je tekorten en weer algen.
In kraanwater zitten ook voedingsstoffen maar dat is voor de meeste bakken niet voldoende.

Misschien eens een flesje voogle (easy life) bestellen.

Alles eens schrappen verder qua flesjes en alleen de voogle en als alles een beetje stabiel is weer 1 voor 1 de toevoegingen erbij doen doen en afwachten. Dan kun je misschien zien wat er mogelijk niet goed verdragen word.

De optima kun je ook eens proberen om het voer in te weken ipv in aquarium te doen. Dan krijgen ze rechtstreeks met eten de vitamine binnen.

Als je veel algen wil kweken dan zou ik ook niks toevoegen 😉 . Je kan de natuur niet met onze gesloten bakken vergelijken en om te groeien hebben ze nu eenmaal voeding nodig.
Beetje kort door de bocht, zat bakken die geen algen hebben en toch geen plantenvoeding toevoegen, alles staat of valt met verlichtingsduur

Beste mensen,

Dank voor de adviezen. Ik heb een poos geen plantenvoeding toegevoegd omdat ik een voedingsbodem heb. Maar op een gegeven moment ging echt de groei uit de planten Die viel stil en toen kreeg ik baardalgen. Ik regel met mijn verlichting zodanig dat de planten rustig groeien. Toen ik weer wat plantenvoeding ging toevoegen startte de groei weer en verdwenen de algen.
Ik heb nog geen CO2. Ik heb wel droptesters in de bakken gehangen en die worden donkergroen waarmee ze aangeven dat er een te kort aan CO2 is maar de planten groeien nog wel redelijk en ik heb geen algen. De PH wordt vooral door de colombo bodem gedrukt. Voor de vissen is het echter niet verkeerd omdat het vissen zijn die van een zacht zure bodem houden.
Easylife avoid antiboitics heb en ik een kuur gedaan maar dat hielp helaas ook niet.
De tip om het voer te weken in de vitaminen ga ik proberen, lijkt me dat ze dan inderdaad meer binnen krijgen.
Ik heb de kool en nu 24 uur in en zal proberen om eens een maand aan te zien zonder plantenvoeding en kijken of ze dan opknappen. Gisteren was er echter alweer 1 ziek geworden en de laatste 2 weken had ik nog geen plantenvoeding toegevoegd.

Even aan andere vraag. Hoe zit het nu met over kool filteren?
Antje zegt 24 uur de kool er in. Sera Kool zet op de doos dat het voor lange tijd schadelijke stoffen uit het water verwijderd. Bij Fremabo zeggen ze dat het sowieso maar 2 weken werkt en dan verzadigd is. JBL zet opd e verpakking dat het maar maximaal 3 weken in het filter mag zitten. Maar van Cleansyspro leveren ze de filter met de kool er standdaard in en ik hoor ook mensen zeggen dat je het er juist in moet laten, alla Sera....

Graag blijf ik jullie adviezen ontvangen. Kent er iemand wellicht een kweker van de preacox die mogelijk weet wat het immuunsysteem kan verzwakken?

Dag Gino, Dank he wel voor je compliment! Ik probeer om betere foto's te maken maar de regenboogvissen zijn erg schuw geworden sinds ze ziek zijn. Ik doe ook heel voorzichtig in de buurt van de bak. Ze zitten grootste deel van de dag in de school terwijl ze voordien hun karakteristieke dynamiek lieten zien. Maar zoals ik al zei krijgen ze allemaal wat anders of soms 2 hetzelfde, maar dan een ander weer iets nieuws. Vandaar dat ik zelf aan verzwakking van het immuunsysteem denk, maar geen idee heb waardoor

Ik zou nu regelmatig een grote verversing doen, 50% is prima. En de middeltjes en waterverbeteraars achterwege laten. Of dit gaat helpen, geen idee. Maar denk dat je vissen prima tegen een grotere waterverversing kunnen. Water mag wel wat kouder zijn, nooit warmer.

Mijn vraag over de kool heb ik inmiddels beantwoord gevonden in jullie discussie hierover op het forum, ik ga alle kool weer uit de bakken halen.
Ik doe in de bak met de regenboog vissen expres geen grote water verversingen Thea omdat hier het millieu zacht zuur is en ze dan naar mijn idee steeds een grote
waardeschommeling krijgen. Eerder deed ik dat wel maar gingen ze ook dood en daarom bedacht ik toen dat het misschien ook hieraan kon liggen.
Het heeft tot nog toe helaas nog niet tot verbetering geleid. Maar het water wordt heel frequent ververst

Ten eerste even de disclaimer dat ik geen ervaring heb met deze vissen. Heb net paar sites bekeken en lees wel dat ze schoon water moeten hebben. Ze kunnen volgens mij ook nog wel op een hogere Ph wat ik zo zie dus dan zou je misschien meer kunnen verversen. Dat gezegd hebbende, grotere verversingen heb je dus ook al geprobeerd en hielp ook niet. Hopelijk vindt je ergens een antwoord en oplossing.

Dank je wel Thea, Ja ik hoop het want ik word er wanhopig van die vissen zo te zien martelen. Mijn waterwaarden zijn goed en het water is fris en schoon. Er wordt zelfs gesteld dat in de natuurlijke leefomgeving de preacox zelfs in sterk troebel en vervuild water het nog goed doen.....

Dag Meksjoef, dank voor je reactie en je link. Wat een akelige ervaring is dat geweest. Het zal je veel verdriet hebben gedaan.
Ik heb nog de hoop dat het bij mijn vissen hier niet om gaat omdat de rest van de vissoorten in het aquarium er geen last van heeft. De grijze punten die nu op twee vissen te zien zijn, de ene heeft een bult op de neus, de ander nu op de rug, zijn net even anders dan die op jouw foto. Hoewel de uitstulpende ogen bij sommige vissen en de ademhalingsproblemen, ademen inderdaad ook sneller, wel aan een bacteriele besmetting doen denken. Ik houd mijn hart vast dat het niet inderdaad ook TBC blijkt te zijn en ik alles moet doden en opruimen. Maar goed, maar niet op de dingen vooruit lopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan