Melk of porceleinziekte?


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Vanmorgen heb ik drie dode garnaaltjes in mijn bak gevonden en 1 zieke.
De doden waren roze i.p.v. blauw.

Ik vermoed melk of porceleinziekte, maar durf niet zelf te beslissen wat het is. Dus bij deze een foto.
De waterwaardes zijn goed voor dit soort, dat heb ik allemaal al uitgeplozen.
Symptomen van de zieke; wit vlees achter het schild met name de rug en staart, wankel op de pootjes, niet zwemmen.
De rest zwemt/eet/plant zich voort, maar zie wel dat het iets besmettelijks is.

Ik heb Sera bactopur direct in huis gehaald en hoop na jullie ‘toestemming’ direct te kunnen beginnen met deze kuur.

Bedankt voor de hulp alvast!

D20CC4D3-F2D1-4897-99F0-1CC408FF11EE.jpeg

D20CC4D3-F2D1-4897-99F0-1CC408FF11EE.jpeg


EEE3F980-4FE9-4FB3-B8D1-AA8C31602051.jpeg
 
Lijkt me eerder iets van spiernecrose, daarbij zie je vaak dat het achterlijf wit kleurt. Daar zitten namelijk de grootste spiergroepen. Alleen wat het veroorzaakt is mij niet bekend, daar moet je misschien even verder naar zoeken.
 
Lijkt me eerder iets van spiernecrose, daarbij zie je vaak dat het achterlijf wit kleurt. Daar zitten namelijk de grootste spiergroepen. Alleen wat het veroorzaakt is mij niet bekend, daar moet je misschien even verder naar zoeken.

Dat is een goeie.. kwa uiterlijk is het inderdaad exact dat. Zal toch maar een kuurtje doen mocht het toch bacterieel van origine zijn, en dagelijks waardes testen.
Bedankt voor je goede tips!
 
Ik heb een tip gekregen over eSHa hexamita, normaal voor discus en cichliden maar heb vernomen dat dit op garnaalvriendelijke wijze ook nog wel eens werkzaam voor hen kan zijn.

Ik kan nergens op internet duidelijk informatie vinden over spiernecrose en de genezing daarvan, in dit geval nooit geschoten altijd mis.

Nu even aankijken of dit helpt of niet. Alle doden/zieken zijn uit de bak, hopelijk op naar een goede afloop voor eens en altijd
 
Ondertussen 5 dagen verder en ‘slechts’ 1 dode gevallen. Deze was echter vrij groot en had geen witte staart. Ik vermoed bij deze ouderdom of een andere natuurlijke oorzaak, in ieder geval niet de bewuste infectie.

De rest van de garnalen hebben tot nu toe ook geen witte staart gekregen en gedragen zich normaal.
De babies groeien als kool.
Nog te vroeg om te zeggen of dit medicijn echt werkt, maar ik ben zeer hoopvol.

Dacht dat het wel goed was om even te delen, voor anderen die hetzelfde probleem hebben.
Als ik het niet vergeet zal ik met een week een update geven, misschien heeft iemand daar nog wat aan in de toekomst mocht het medicijn echt werken.
 
Bij deze hoop ik toch nog een beetje hulp of informatie te kunnen krijgen.

Afgelopen 6 dagen zijn er twee doden gevallen, beide niet wit, normaal uitziend zelfs.
Geen nieuwe gevallen van de bacterie opgedoken.
Gisteravond is er zelfs weer flink gepaard, vanmiddag ook nog een keer.
Ik heb geen uitval onder de jonkies, het worden er juist steeds meer. Over een maandje zit ik ruim boven het aantal dat ik aan de bacterie verloren ben. Gelukkig!

Tenminste, als het goed gaat. Die 2 doden baren mij enige zorgen. Wellicht waren ze gewoon verzwakt? Of ouderdom, al was 1 van beide maar 2 cm groot.

Wat aanvullende informatie wat betreft de bak en de inhoud:
-oppervlak voor de helft met limnobium
-2 mini javavarens op hout
-3 mosballen
-inhoud 20 liter
-zandbodem
-binnenfilter met ingebouwde zuurstofpomp
-24 graden celcius
-wit-blauwe LED verlichting
-bezetting plusminus 25-40 garnalen inclusief jonkies

Wat aanvullende informatie wat betreft de stappen die ik ondernomen heb:
-kuur ESHa hexamita en eSHa optima
-frequentie waterwissel verlaagd
-dagelijks kleine hoeveelheden voeren (dat het eten opgegeten is voordat ik ze weer voer)
-5 verschillende soorten voer
-jerrycan met kraantje aangeschaft om waterwissel langzaam te laten druppelen ivm een plons water er in gooien
-netjes in bak met zoutwater gezet, emmer met natuurazijn ontsmet
-gisteravond kleine waterwissel (3 liter)

Waterwaardes JBL testkit vandaag:

KH: 5
PH: 7,5
NO2: 0,05 (in het ‘geel’)
NO3: 5
NH4: <0,05
NO2 ligt iets hoger dan vorige week.


Bij de kleinste of grootste op of aanmerkingen hoor ik heel graag van jullie.
 
Bij deze hoop ik toch nog een beetje hulp of informatie te kunnen krijgen.

Afgelopen 6 dagen zijn er twee doden gevallen, beide niet wit, normaal uitziend zelfs.
Geen nieuwe gevallen van de bacterie opgedoken.
Gisteravond is er zelfs weer flink gepaard, vanmiddag ook nog een keer.
Ik heb geen uitval onder de jonkies, het worden er juist steeds meer. Over een maandje zit ik ruim boven het aantal dat ik aan de bacterie verloren ben. Gelukkig!

Tenminste, als het goed gaat. Die 2 doden baren mij enige zorgen. Wellicht waren ze gewoon verzwakt? Of ouderdom, al was 1 van beide maar 2 cm groot.

Wat aanvullende informatie wat betreft de bak en de inhoud:
-oppervlak voor de helft met limnobium
-2 mini javavarens op hout
-3 mosballen
-inhoud 20 liter
-zandbodem
-binnenfilter met ingebouwde zuurstofpomp
-24 graden celcius
-wit-blauwe LED verlichting
-bezetting plusminus 25-40 garnalen inclusief jonkies

Wat aanvullende informatie wat betreft de stappen die ik ondernomen heb:
-kuur ESHa hexamita en eSHa optima
-frequentie waterwissel verlaagd
-dagelijks kleine hoeveelheden voeren (dat het eten opgegeten is voordat ik ze weer voer)
-5 verschillende soorten voer
-jerrycan met kraantje aangeschaft om waterwissel langzaam te laten druppelen ivm een plons water er in gooien
-netjes in bak met zoutwater gezet, emmer met natuurazijn ontsmet
-gisteravond kleine waterwissel (3 liter)

Waterwaardes JBL testkit vandaag:

KH: 5
PH: 7,5
NO2: 0,05 (in het ‘geel’)
NO3: 5
NH4: <0,05
NO2 ligt iets hoger dan vorige week.


Bij de kleinste of grootste op of aanmerkingen hoor ik heel graag van jullie.

Wat is de GH?
 
Die medicatie is tegen bacterien begrijp ik dus dat zal ook wel deels je bacteriecultuur in de bak om zeep hebben geholpen.
 
Wat is de GH?

Helaas heb ik daar nog geen druppeltest voor, maar zal dit morgen aangaan schaffen.
Het enige dat ik kan vertellen is dat het kraanwater hier tussen 7.30 en 10.10 zou moeten liggen, maar daar heb je denk ik niet zo veel aan?
 
Garnalen zijn erg gevoelig dus als je nitriet meet dan zou ik even een goede wissel doen en zuinig voeren.
 
Helaas heb ik daar nog geen druppeltest voor, maar zal dit morgen aangaan schaffen.
Het enige dat ik kan vertellen is dat het kraanwater hier tussen 7.30 en 10.10 zou moeten liggen, maar daar heb je denk ik niet zo veel aan?

Nouja als dat inderdaad zo is, dan is er niks aan de hand.


Maar zoals JohnPilon al aangeeft heeft de medicatie wss wel je bacteriecultuur om zeep geholpen, dus vandaar wellicht de verhoogde nitriet.
 
Die medicatie is tegen bacterien begrijp ik dus dat zal ook wel deels je bacteriecultuur in de bak om zeep hebben geholpen.

Op de website en het doosje staat ‘niet schadelijk voor het biologisch filter’ of ‘behoud de ‘goede’ bacteriën.
Da’s knap als een medicijn de goede en slechte van elkaar kan onderscheiden :p

In ieder geval, het zal wel raadzaam zijn om elke dag even te meten en desnoods een liter of 5 te verversen, toch?
 
Nouja als dat inderdaad zo is, dan is er niks aan de hand.
ging mij er voornamelijk om dat die niet te laag is, dat geeft namelijk wel problemen :)

Wel een goede opmerking hoor. Had eigelijk dat flesje al lang in huis moeten hebben denk ik.. nu heb ik tenminste een goede reden om weer wat geld uit te geven bij de LFS ;)
 
De oorsprong van deze blauwe garnalen komt uit een vuurgarnaal.
We hebben ook deze mooie blauwe garnalen en als er 1 is gaan hemelen en je haalt ze er niet snel genoeg uit dan worden ze roze/rood.

Ik heb ook van dat er uit een zwangere blauwe een rode word geboren.

Deze garnalen verkleuren ook vaak vooral na een vervelling zijn ze nog niet mooi op kleur.

Vervellen ze goed bij jou?
 
Ik heb geen Neo s hier. Bij de TB vindt ik niet vaal vervellingen want die eet de groep vaak rap op.
 
De oorsprong van deze blauwe garnalen komt uit een vuurgarnaal.
We hebben ook deze mooie blauwe garnalen en als er 1 is gaan hemelen en je haalt ze er niet snel genoeg uit dan worden ze roze/rood.

Ik heb ook van dat er uit een zwangere blauwe een rode word geboren.

Deze garnalen verkleuren ook vaak vooral na een vervelling zijn ze nog niet mooi op kleur.

Vervellen ze goed bij jou?

Ja hoor, het vervellen gaat ze prima af.
En inderdaad, ik heb er nu zelfs een jong groen/geel garnaaltje tussen zitten. Geweldige diertjes :D

De bacterie o.i.d. die zij hadden, dat was wel wat anders dan een vervellingsprobleem. Het zat inwendig, een dikke witte streep van kop tot staart binnen in.
Elke garnaal die dat had was 2 a 3 dagen later dood. Sinds de kuur heb ik dit symptoom niet meer gezien. Na de kuur zijn in 1 week tijd 3 garnalen overleden.
Maar dat kan ouderdom, zwakte van de ziekte, nitrietpiek van medicijnen zijn. Deze doden waren niet wit zoals de zieken.
Een paar dagen na de kuur begonnen de garnalen weer te kweken, wat eigenlijk 1,5 maand daarvoor niet gebeurde.

Na de kuur haakt het nitrietgehalte op 0,05. Normaliter was dat 0,025 voor deze bak, misschien hebben deze drie garnalen in verzwakte staat dit niet kunnen overleven.
De rest gedraagt zich super nu, laatst kwamen ze weer met zijn allen op één kluitje hun voer eten. Dat hadden ze ook al een poosje niet meer gedaan.
Ik ververs nu om de 2 dagen een liter of 3 en voer wat minder.

Al met al ben ik toch zeker een stuk of 30-40 garnalen verloren. Heel jammer, maar met zo'n 20 jonkies en nog 3 zwangere vrouwtjes, denk ik dat ik met een maand of 2 daar wel boven op ben gekomen :)
 
Je test met druppels? Het hoort eigenlijk 0 te zijn de nitriet.

Ja, met een JBL testkit. Is het raadzaam dat ik wat water van de andere bak ent, om bij te dragen aan het herstel van de bacteriecultuur?
 

Terug
Bovenaan