Wat is er nieuw

Mening buitenfilter

StephanT

New member
Lid geworden
26 september 2025
Leeftijd
34
Goedenmorgen,

Na lange tijd de hobby weer opgepakt te hebben, ben ik momenteel bezig met inrichten en opstarten aquarium lido 120.

Nu heb ik de standaard filter eruit gehaald en wil een buitenfilter installeren, nu is mijn oog gevallen op de JBL CristalProfi e902.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening of tip hierover is, en of misschien nog andere opties/ideeën mogelijk zijn.
Aquarium staat in de woonkamer dus zo geruisloos mogelijk zou fijn zijn.

Alvast bedankt, en kijk uit naar de reacties.

Ik heb op mijn Lido de eheim classic 250(2213) en vindt die eigenlijk wat te zwak. Ik denk dat de Jbl 902 wel voldoende zou moeten zijn. Maar ook afhankelijk van beplanting en bezetting.

Ik heb geen ervaring met JBL, ik heb Oase, Eheim en Sera filters en ben daar tevreden over, ook qua geluid. Als je het filter in de onderkast kwijt kan is het een optie om de binnenkant te isoleren met geluidswerende folie/-isolatie. En zorgen dat de slangen de kast niet raken.

Zou voldoende moeten zijn maar een slag groter is nooit verkeerd.
Zelf wat problemen gehad mbt lekkage van een jbl maar het zijn prima filters.
Oase bevalt mij wel beter vanwege het voorfilter en de verwarming die er in gebouwd zit.

Je zult altijd wel iets horen want 100% stille filters bestaan niet.

JBL, OASE of EHEIM zijn allemaal prima filters, keuze is vaak erg persoonlijk en waar je een goed gevoel bij hebt
  • moet de verwarming in filter zitten
  • gemakkelijk verwisselbaar voorfilter
Mijn persoonlijke voorkeur zou een OASE Biomaster versie 2 model 250T of eventueel een zwaardere 350T zijn

Ik heb de 902 gehad en nu 3x de 1502 en ze bevallen me prima.

Voor mij geen buitenfilters meer in huis. Ze maken allemaal teveel geluid wat mij betreft.

Ik heb een 902 op een lido 120 en dat gaat prima

Ik heb op mijn aquatlantis splendid 100 (200L) een JBL902e + jbl702e staan. Prima filters en makkelijk schoon te maken.
De verwarming heb ik inline verwerkt tussen de leiding terug naar het aquarium.

Bedankt voor de reacties, ben eruit.
Ga hem vanavond bestellen zodat ik hem het weekend kan installeren.
Nogmaals bedankt voor de reacties en ideeën.

Welke gaat het worden?
Heb de JBL 902 besteld, zou tot 300 ltr wezen. Bak is 120 ltr dus dat zou voldoende moeten zijn.
Het weekend even kijken voor de installatie ervan.

Ja dat is prima want ik heb dezelfde ook gehad op een 125 liter en zelfs op een 190 liter als ik me niet vergis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan