Mening gevraagd over bodem/opstelling hout


Emrys489

Member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
15
Hoi allen,

Het is een heel verhaal geworden, vandaar hier alvast een korte samenvatting;

1: Wat voor een bodem is het mooist/ aan te raden?
2: Wat vinden we van het hout/ hoe is het te verbeteren?
3: Javavarens; eruit laten of toch terugplaatsen, en zo ja, wat is een goeie plek?

Oke, laten we beginnen :)
Deze week bezig geweest met het herinrichten van mijn 80cm bak, de bewoners zijn een tiental roodneusjes en wat japonica garnalen. Zo zag hij er tot enkele dagen geleden uit:
1.jpg

Alles doet het prima, maar ik vond het nooit echt 'af' of echt prettig om naar te kijken. Met name door de javavaren op de achtergrond en de plaatsing van het hout.

Gedurende afgelopen week de bodem er beetje bij beetje uitgeheveld om alles zo min mogelijk te verstoren en vandaag de stukken hout verplaatst. Alle anubias (zowel de grote als de 'nana') zitten aan het hout vast, vandaar dat dit erg makkelijk ging.

Nu is de situatie als volgt:
2.jpg
3.jpg
Het rechtergedeelte staat er naar mijn mening nu al een stuk beter bij. Over het linker stuk.. ik weet het niet zo goed. Het jammere is dat het twee types hout zijn. Het mooiste is denk ik alles hetzelfde qua houtsoort. Echter zitten met name de kleine anubias goed vast en weet ik niet hoe makkelijk dat eventueel los komt. Dus voorlopig blijft het hout zoals het is..?

Ik heb de javavarens er nu even uit gelaten en in een emmer staan. Er zit best een grote bij (zo'n 20cm hoogte) en ik weet niet waar ik die kan plaatsen zonder dat het de rest verstoort.
Verder zit ik enorm te twijfelen over de bodem. Er staan geen planten in die echt substraat nodig hebben, dus wat dat betreft is er veel mogelijk. Wellicht komt er in de toekomt een koppeltje A.borellii in, dus dan neig ik meer naar iets zanderigs. Echter lijkt me een donkere/zwarte bodem erg mooi voor de rust, zeker aangezien het verder een vrij donkere bak is. Ik zit er ook nog aan te denken de bodem voor een deel met mos oid te bedekken..
Veel twijfels dus, maar ook zeker veel mogelijkheden, de grootste vragen zijn op het moment;

1: Wat voor een bodem is het mooist/ aan te raden?
2: Wat vinden we van het hout/ hoe is het te verbeteren?
3: Javavarens; eruit laten of toch terugplaatsen, en zo ja, wat is een goeie plek?

Al het advies/suggesties/ideeën zijn welkom, ik ben vrij flexibel en vooral heel erg benieuwd naar jullie mening, aangezien ik zelf door de bomen het bos even niet meer zie.
Brand maar los!

(excuses voor de matige fotos, nog net voor de lampen uitgingen met m'n mobiel wat geschoten)
 
Oke, interessant! welke bedoel je precies, degene rechtsonderin of die voor het filter? of alles?
 
Het is een beetje teveel van het goeie met te grote anubias als ik mijn mening mag geven.
Werk een beetje met hoogte verschillen en kijk eens naar wat meer andere soorten en maten planten.
 
Haha oke duidelijk nog veel werk nog aan de winkel dus.
Hoe zouden jullie het dan wel doen met het hout, dezelfde juist bij elkaar zetten (die meer spiderwood achtige stukken) of juist tussen de dikkere? Het probleem van de vorige opstelling vond ik met name dat door de varen de achtergrond nooit echt begroeid/bedekt zal worden, aangezien het glas hier niet al te fraai is wordt dat misschien storend.. maar deze dan toch weer op dezelfde plaats terugzetten?

@Henton hoogteverschillen lijken me inderdaad een goeie zet, hoe zou je deze het beste kunnen maken, en zou je dan juist in de zijkant de hoogte ingaan of..?

En zijn er ideeën voor de bodem?

Sorry voor alle vragen, gewoon erg enthousiast over m'n opnieuw opgeleefde project 😅
 
Het is jouw aquarium, wat anderen er van vinden is niet belangrijk, zolang jij het maar mooi vind.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat je "probleem" de compositie is. In beide gevallen is het te symmetrisch met een duidelijk middenpunt. Lees maar eens over compositie in aquascaping. Het is beter om een iets asymmetrische scape te hebben, en bv hiervoor de gulden snede te gebruiken.
 
vind je ouden opstelling het mooiste meeste mensen hebben dike bodem vind dat zelf niet mooie en gedoe in onderhoud
 
en gedoe in onderhoud
Als een bodem goed is ingedraaid en dus goed werkt dan heb je daar eigenlijk geen omkijken naar hoor en dus niet veel onderhoud. Het is juist de plek waar goede bacterien zich kunnen nestelen.
 
enkel anubias is best aardig.

ik zou er echter een driehoek opstelling van maken. dus het hout van links naar rechts plaatsen in een opgaande lijn. er achter wat valisineria (spiralis of nana) als snellere groeier, kleur/vorm contrast en schaduwgever om overmatige alg op je anubias te voorkomen. voor de bodem zou zand en/of grind prima voldoen.
 
Je eigen mening blijft hier toch bepalend, denk ik. Vraag 10 mensen om een mening en het is bijna zeker dat er je er minimaal zeven, wel weer verschillende, krijgt. :):):)
 
Bedankt voor het meedenken allemaal, helpt enorm!

Vandaag weer een beetje gaan schuiven, ik heb een van de stukken hout er even uitgelaten om te kijken of het dan wat rustiger wordt. De hele grote anubias bleek zichzelf al in tweeën te hebben gesplitst, dus toen ik daar mee bezig ging ontstonden er spontaan twee stukken.

@Akwarium, dat driehoek-idee vond ik wel goed klinken, daar een beetje mee bezig geweest, met het idee van de 1/3-2/3 regel in het achterhoofd. Of het de ideale opzet is, geen idee maar heb voor nu dan weer twee nieuwe opties in de aanbieding :

1: twee javavarens teruggezet en 1 van de lichte houtstukken weggelaten, ervan uitgaande dat de plant de hoek linksboven weer op gaat vullen zou er zo een meer driehoek-achtige setup ontstaan.
WhatsApp Image 2021-05-21 at 15.30.59.jpeg


2: heel wat anders, en met een stuk minder 'stukken', de javavarens zijn hier ook weggelaten... de bodem gaat vermoedelijk of zand of fijn zwart grind worden.

Foto 1 is zoals het er nu bij staat, in de emmers zitten nu dus nog het andere stuk hout met wat anubias nana, en een heel zooitje javavaren

Ideeën/suggesties/commentaar? alles is weer welkom!
da983c3b-8046-4dac-888f-df91eb8ac187.jpg
 
zeker moet je doen wat je zelf het beste lijkt, iedereen heeft idd wel een mening over hoe het beter kan.
Filter er zelf maar uit wat voor jou het beste is zou ik zeggen.
 
Persoonlijk vind ik 2 een stuk rustiger ogen.
Je ziet ook die lelijke instromer niet zo goed meer.
En dan wat lage beplanting erbij als de bodem erin zit en je gaat het zeker leuk vinden.
Maar nogmaals doe het aub zoals jij je er goed bij voelt.
 
Klopt, er zijn zoveel verschillen in smaak/mening, maar ik vind het wel enorm helpen als er af en toe mensen met een frisse blik meekijken. Soms zit je er zelf zo lang tegenaan te turen dat je het niet meer ziet :)

Ik neig zelf ook meer naar de tweede optie inderdaad, nu het filter minder opvalt ziet er gelijk een stuk beter uit. Ik ga er nog even mee bezig, maar vind het al wel een stuk meer de goeie kant op gaan!
 
overweeg ook een andere instroom (spraybar), tenzij je stroming goed is, dan zou je hem zo kunnen laten.
 
Ik vond je oude opstelling niet zo verkeerd hoor. Ik heb zelf bruin zand van de Hornbach, die vind ik erg mooi. Het is niet te donker en niet te licht.. verder is het een kwestie van smaak. Je kunt ook lichter (en goedkoper 😜) filterzand nemen.

Verder zou ik wel wat stengelplanten of vallisneria toevoegen (snelgroeiende planten). Misschien is ambulia/ sessiliflora een leuke aanvulling, die is ook wat lichter groen dan je andere planten. Ook zou je kunnen kijken of een Cryptocoryne (deze wilt wel graag een beetje voeding bij de bodem) er misschien nog bij past. Je zou dan voor een andere tint groen kunnen dan dan je nu al hebt.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal, helpt enorm!

Vandaag weer een beetje gaan schuiven, ik heb een van de stukken hout er even uitgelaten om te kijken of het dan wat rustiger wordt. De hele grote anubias bleek zichzelf al in tweeën te hebben gesplitst, dus toen ik daar mee bezig ging ontstonden er spontaan twee stukken.

@Akwarium, dat driehoek-idee vond ik wel goed klinken, daar een beetje mee bezig geweest, met het idee van de 1/3-2/3 regel in het achterhoofd. Of het de ideale opzet is, geen idee maar heb voor nu dan weer twee nieuwe opties in de aanbieding :

1: twee javavarens teruggezet en 1 van de lichte houtstukken weggelaten, ervan uitgaande dat de plant de hoek linksboven weer op gaat vullen zou er zo een meer driehoek-achtige setup ontstaan. Bekijk bijlage 325734

2: heel wat anders, en met een stuk minder 'stukken', de javavarens zijn hier ook weggelaten... de bodem gaat vermoedelijk of zand of fijn zwart grind worden.

Foto 1 is zoals het er nu bij staat, in de emmers zitten nu dus nog het andere stuk hout met wat anubias nana, en een heel zooitje javavaren

Ideeën/suggesties/commentaar? alles is weer welkom! Bekijk bijlage 325736

Amano heeft ooit een aquascape gemaakt met hoofdzakelijk anubias, meer als een aangesloten driehoekige opstelling. die volgens mij heel geschikt zou zijn om je filter te verbergen ook.

misschien wat lastig te zien zo, maar geeft een idee van wat ik bedoel.

IMG_20210522_153027.jpg
 
Ik vond de eerste (start van je topic) opstelling het mooist, maar zou de meest linker hoge plant rechts plaatsen zodat ie je filter verbergt.
Je kan wat ruimte maken door de 2 meest rechtse stukken iets naar linke te schuiven.
Al met al krijg je dan een driehoek scape zoals Akwarium ook al aan gaf.
Ik denk dat een zwarte achtergrond met grijs of zandkleurige bodem mooi uitkomt
 
Laatst bewerkt:
wat is dat voor trechter in je bak?
die vind ik vrij storend
 
Hoi,
Bedankt voor alle reacties weer!
@Akwarium; onwijs gaaf die van Amano, wat heeft hij als bodembedekker gebruikt, is dat de Glossostigma elatinoides?
@LaLizzerd: Het zand ga ik naar kijken, dat van de Hornbach, is dat oké voor in een aquarium? of moet daar nog iets mee gebeuren (behalve uitspoelen) voordat het de bak in mag?

Ik heb van het weekend het linker gedeelte ook naar rechts verplaatst en voor nu even een heel dun laagje zwart grind toegevoegd wat ik nog had liggen, puur zodat de reflectie van de bodem voor nu even weg is. Ervan uitgaand dat de anubias rechts nog groeit, zal de uitstroom van het filter ook verdwijnen (deze 'trechter' zit erin omdat het filter anders de hele bak aan gort blaast, zo wordt het beter verdeeld. Was met name toen de betta er nog in zat niet echt ideaal..
Let niet op het blad, dat moest nog zinken toen de fotos werden gemaakt.

Ik zit er aan te denken een van de kleine anubias nana's naar links onderin de hoek te verplaatsen, zodat de 'driehoek' helemaal door de bak trekt. verder lijkt me het mooi om een weinig lichtbehoevende plant/mos op de bodem te plaatsen, om een soort van tapijtje/bedekking te creëren. Wat zou hier geschikt voor zijn, javamos oid?

Verder heb ik het lage stuk hout vol met de nana's nu met z'n hoogste stuk naar links gezet. Dit zo laten of toch weer omdraaien?

Zoals altijd; suggesties/ideeën/tips?

Fijne middag nog!
WhatsApp Image 2021-05-21 at 18.22.05.jpeg

WhatsApp Image 2021-05-21 at 18.22.14.jpeg
 
als jij er tevreden mee bent is het goed toch? Jij moet er tenslotte naar kijken.
En scape is nooit echt klaar, je veranderd steeds weer dingen, dat maakt het ook zo leuk.

Succes.
 
@LaLizzerd: Het zand ga ik naar kijken, dat van de Hornbach, is dat oké voor in een aquarium? of moet daar nog iets mee gebeuren (behalve uitspoelen) voordat het de bak in mag?
Het is afgerond zand gecoat in een hars, dus alleen uitspoelen is voldoende. Hier kwam er geen vuil vanaf, maar ik spoel het altijd wel eerst. In het begin wil dit zand anders nog wel eens drijven.
 
@LaLizzerd ah oke, top! Dan ga ik daar van de week eens naar op zoek, had even bij jouw bak gespiekt en vind het inderdaad een erg mooie tussenkleur.
@Akwarium dan ga ik nog even verder kijken voor andere alternatieven. Ga zeker nog iets met de bodem doen!

@Henton haha zeker waar, je kan blijven schuiven en veranderen! ik denk dat ik nu een redelijke basis heb, met name de rechter 'berg' vind ik wel al iets hebben zo. Waarschijnlijk wordt het linker stuk nog een aantal keer omgegooid😅.
 
Marsilea is redelijk low tech, groeit niet heel snel, maar ws het gemakkelijkste tapijt vormende plantje.
 
Vandaag weer even met de bak bezig geweest, grof grind toegevoegd zodat het hout stabiel staat en oa het dunne stuk hout andersom gedraaid. Het begint nu toch best wel aardig te worden. Vrees dat het wel een redelijke anubias-only bak blijft (afgezien van de bodem dan) 😅 driehonderd keer die Javavarens verplaatst maar kon gewoon geen plekje vinden die echt 'past'... Oeps.

Verder heb ik donkerbruin zand weten te bemachtigen, dat gaat er waarschijnlijk morgen nog als een dun laagje bovenop. Al vind ik het grind zo ook wel iets hebben.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
WhatsApp Image 2021-05-28 at 20.08.35.jpeg
 
@LaLizzerd daar ga ik zeker naar kijken, denk dat dat wel een mooie combinatie zou kunnen zijn!
@Nicolientje-W oei dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe zou ik dit kunnen voorkomen? Met een tussenlaag van iets oid? 🤔
 
Dat is niet te voorkomen (dat dat zand erdoorheen zakt) en dat de boel dan verstikt is ook niet te voorkomen, beste oplossing is gewoon geen zand eroverheen strooien
 
Ik vind het leuk hoe je van links naar rechts de boel omhoog laat lopen. Ik zou alleen overwegen om het hout dan andersom te plaatsen, ik denk dat het de compositie ten goede komt. Zoiets zou het dan worden, na 30 seconden vingerverven op m’n iPhone :D

6EFF21AA-9009-458F-AFD6-3EAAE21A4731.jpeg
 
@Nicolientje-W ah helaas, soms zie je wel van die bakken met enorme hoogteverschillen waar wel heel fijn spul op lijkt te zitten, hoe werkt dat dan? ik neem aan dat alleen zand ook niet de oplossing is (heel instabiel en veel te dik zo'n laag)
@Poisson Grappig dat je dat zegt, zo had ik het in veel van de vorige opstellingen :)

Ik heb m voor de foto weer even omgedraaid. Zo dan? Vind het allebei wel wat hebben eigenlijk. haha lastig weer :unsure:
WhatsApp Image 2021-05-29 at 12.41.40.jpeg
 

Terug
Bovenaan