Wat is er nieuw

Mening gevraagdt/nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Beste,

Ik twijfel of ik het biotoop getrouw moet houden en dus rond de Bujurquina oenolaemus moet gaan zoeken, Deze komt uit Paraguay/bolvia rivier stelsel vandaan. Weinig bekend over de soort was ook precies de reden waarom ik hem wilde. Kwamen binnen als lelijk visjes met geen kleur 😉..inmiddels prachtig geworden en worden nog alleen maar mooier.

Even terug on topic. Hopelijk worden jullie nog niet gek van mij ik twijfel enorm zal ik voor 1 school vis gaan of toch 2?.

Biotoop getrouw blijven of toch een mix?.
Grootte van de school vis(sen).
Bij 1 school vis, zat ik te denken aan max 8 cm of is dit al te groot, ze moeten niet overheersen maar ook niet weg vallen.
Bij 2 school vissen zat ik te denken aan 1 kleine 2,5-4 en andere max 6.

De bak is 330Liter en deze wordt ook tot op 56 cm in hoogte gevuld. Decor is Hout en nog eens hout, plus bladeren en nog eens bladeren.

Waterwaarden:
Temperatuur 24-26 afhankelijk van buiten temperatuur maar meestal blijft hij mooi op de 25 hangen.
pH 6,2-6,5 niet extreem laag maar zeker niet hoog
kh 4 deze blijft stabiel

Dan nu de opties die ik in gedachten had als ik voor 2 soorten zou gaan.

Moenkhausia cosmops + tyttocharax tambopatensis (niet uit biotoop maar wel apart) vrij weinig over beide vooral de tyttocharax tambopatensis bekend, wordt geschreven dat ze 1,5 cm groot worden weet iemand iets meer over deze soort?.

Aphyocharax nattereri + hyphessobrycon callistus komen uit het zelfde rivier stelsel en zou dus een biotoop gericht aquarium zijn.

Hemigrammus Filamentosus + Hyphessobrycon Callistus. 1 van de twee komt uit zelfde biotoop. De andere staat mij aan omdat hij iets zeldzamere is.

Mijn opties als ik voor 1 enkele school vis zou gaan.
Op moment niks eerlijk gezecht. Omdat ik twijfel of ik 1 of 2 soorten wil houden.

Wat is jullie mening over de bovengenoemde combi's of heb jij een betere combi in gedachten?. Of vind jij 2 soorten uberhaupt niks/niet gaan.

Groet
Stijn, Enorm bedankt voor het lezen en je eventuele hulp

Ik ken geen enkele van de soorten die je noemt, maar ik zou voor de biotoopgerichte combi gaan 🙂

Aangezien je de keuze hebt voor een biotoopbak zou ik daar voor gaan. Dat zou voor mij specialer voelen.

En ik zou voor 1 grote school gaan. Dat is rustiger maar maakt tegelijk meer indruk dan 2 kleine scholen.

Jelle,

Enorm bedankt denk dat ik het weet ga inderdaad biotoop gericht werken. Al wordt dit weer moeilijk wil in de toekomst nog een koppel cichliden toevoegen. Niks uit die regio doet me wat behalve de cichliden die ik al heb.

Welke van de 2 zou je voor gaan?

Aphyocharax nattereri of hyphessobrycon callistus. Ik neig nu naar de simpelere Callistus is toch net wat meer kleur in mijn donkere bak.

Ondanks dat je 330 l hebt moet je er wel rekening mee houden dat je bak niet veel zwemruimte heeft en dan doel ik meer op vissen die de hele dag baantjes trekken maar ik weet niet of deze zich zo gedragen...en de a.nattereri is volgens mij meer een vis voor de subtropische bak...ik zou gaan voor 10a12 h.eques die zouden niet misstaan denk ik in je bak

Gezien herkomstgebied van de oenolaemus zou zomaar eens kunnen dat dit geen soort is die je optimaal gezien jaarrond warmer houdt. Als je voor Zuid-Amerikaanse bijvissen wilt gaan, kom je dus al op een beperkte regio uit (grofweg gezegd: wat zuidelijker) en als je daar toch zit is de stap naar een biotoop niet heel groot meer, of in ieder geval alweer kleiner. Bekijk ook dit eens: http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... =7&t=16620
En dan zou, met wat Nollie zegt over het subtropische van de A. nattereri, dat misschien ineens w�l weer een optie zijn. Al klopt het ook dat ondanks je vele liters de baantjes-trekken-ruimte iets beperkt is. Ondanks 330 liter zou ik er geen school roodkoppen inhouden (bij wijze van voorbeeld). En volgens mij is A. nattereri juist zo'n sprintertje. Zou hij weer afvallen.

Al met al nog genoeg om over na te denken.

~ Ivo

Nolie, eigenlijk ook dankzij ons contact via whatsapp is mijn besluit genomen het wordt 1 soort. en in de toekomst komt er dan nog een koppel cichliden vrij thats it

Ivo, met hem contact gehad zijn kamer temperatuur idee is mislukt ze hebben het bij hem niet overleefd. Hij heeft ze nooit op kleur kunnen krijgen etc al snap ik waar je heen wil er is weinig over bekend dus voorals nog doe ik het zoals ik geloof dat het moet. Via Youtube contact gezocht met iemand. die houdt ze op zelfde temperatuur en daar doen ze het ook echt prima hij heeft ze al 2 a 3 jaar inmiddels en eigenlijk vrijwel zelfde soort bak veel hout,blad geen planten.

Maar zat te denken om in wintertijden 2 graden kouder te gaan. Nu kan dit vrijwel geen kwaad voor bijna geen vis uitzondering daar gelaten natuurlijk.

De apyocharax ratbuni komt dacht ik ook voor in het biotoop vind ik persoonlijk een mooie scholen vis met toch wat kleur
verder denk ik dat je verwarming wel wat naar beneden mag als de oenolaemus uit paraguay komt
20 en dan in de zomer gewoon warmer laten worden door het weer
Ook komt de laetacara dorsigera voor in het rio paraguay stelsel
Haha ivo zegt met het zelfde qua temperatuur

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan