Mening over Juwel 180L i.c.m. Oase Thermo 600


R

RdV

Guest
Hoi,

Ik heb sinds kort mijn Juwel Rio 180 een upgrade gegeven door de interne filter te verwijderen en dit vervangen met een externe, namelijk de Oase Thermo 600.
Nu lees je zoveel verschillende verhalen over filters en is vaak wat standaard door de leverancier meegeleverd wordt niet voldoende om de stroming te behalen die je
nodig hebt voor een beplant aquarium. Nu heb ik zelf de vuistregel 5x je inhoud genomen en de 600 heeft maar liefst een filtering van 1100L per uur dus die voldoet zeker.

Zijn er meer aquarianen hier die deze filter (of een vergelijkbare qua capaciteit) op een 180L bak hebben zitten of heb ik nu echt een overkill en is het zonde geweest om zo'n dergelijke filter aan zo'n bak te koppelen.
De stroming is zeer aanwezig alle planten bewegen, qua vissenbestand neem ik aan dat ze in het wild ook wel enige stroming ondervinden in het water.
Ik heb momenteel namelijk, kardinaal tetra's, koppel honing gourami, 5 corydora panda's en vuurgarnalen met japonica's.

Ik ben heel geïnteresseerd in jullie mening / reactie. Ik wil immers graag leren ben nu zelf een jaar bezig met deze fantastische hobby en investeer steeds meer, heb namelijk ook
een co2 systeem geïnstalleerd. Al met al erg leuk om te doen, maar de kunst is om alles onder controle te houden. Dus vandaar mijn vraag over de filter... ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sta helemaal achter je keuze hoor.
Hier staat op mijn 180l bak een JBL 902 die bruto 900l pompt, en dat gaat goed.

Veel belangrijker dan de liter opgegeven door de filerfabrikanten vind ik het vermogen.
Mijn pomp geeft 11W.
Andere fabrikanten geven voor eenzelfde wattage hogere of lagere debieten. En die opgegeven debieten haal je toch nooit.
 
ik heb een 1050l/h eheim op 180 liter staan dat gaat prima .
geeft voldoende beweging voor mijn guppen

hoeveel stroming goed is hangt van de bewoners af sommige soorten doen het het beste met veel stroming en zuurstofrijk water
ander willen liever een vrijwel stilstaande bak
 
dus je zou zelf niet de 600 adviseren maar de 350? ik zit zelf ook in twijfel.
stromingsterkte is niet re regelen dus?
 
Hoi,

Ik dacht het is wel zo netjes om ook even te reageren nadat ik de pomp een paar weken in gebruik genomen heb.

Korte review van me:

Oase Thermo 600
Ten eerste wat een geweldige externe filter heeft Oase op de markt gebracht, los welke versie je hebt qua capaciteit.
Dit product is geniaal, zo eenvoudig schoon te maken doordat je de voorfilter heel simpel eruit haalt. Daarbij is de thermo
versie geïntegreerd met thermometer wat ervoor zorgt dat je bijna geen materiaal meer in je bak ziet.

Ik heb de 600 gepakt voor mijn Juwel Rio 180L en was bang op het begin dat ik teveel stroming zou hebben.
Gelukkig kan ik melden dat dit echt wel meevalt, mijn planten en vissen doen het erg goed ik heb totaal geen alg meer
en overal stroming. Daarbij heb ik wel zelf een DIY spraybar gemaakt op de achterwand want die er standaard bij geleverd wordt
is qua lengte niet lang genoeg zodat hij de gehele breedte dekt. Maar dit is serieus simpel te doen door een buis te kopen met afsluitdop en gaatjes boren.
Werkt perfect! Wil je minder stroming maak je de gaatjes groter en wil je meer hou je ze klein. Ik heb zelf geboord met een boortje van 3mm, dat werkt prima.

Als upgrade heb ik ook nog een atomizer er tussen gehangen dus nu ben ik ook van die lelijke slang in mijn bak af om co2 toe te voegen. Alles mooi extern in mijn kast weggewerkt
wat een verademing.

Mocht je twijfelen over de Oase, dan kan ik je bij deze vertellen twijfel niet en schaf hem aan. Krijg je zeker geen spijt van!

Een zeer tevreden gebruiker.
 
Hoi,

Ik dacht het is wel zo netjes om ook even te reageren nadat ik de pomp een paar weken in gebruik genomen heb.

Korte review van me:

Oase Thermo 600
Ten eerste wat een geweldige externe filter heeft Oase op de markt gebracht, los welke versie je hebt qua capaciteit.
Dit product is geniaal, zo eenvoudig schoon te maken doordat je de voorfilter heel simpel eruit haalt. Daarbij is de thermo
versie geïntegreerd met thermometer wat ervoor zorgt dat je bijna geen materiaal meer in je bak ziet.

Ik heb de 600 gepakt voor mijn Juwel Rio 180L en was bang op het begin dat ik teveel stroming zou hebben.
Gelukkig kan ik melden dat dit echt wel meevalt, mijn planten en vissen doen het erg goed ik heb totaal geen alg meer
en overal stroming. Daarbij heb ik wel zelf een DIY spraybar gemaakt op de achterwand want die er standaard bij geleverd wordt
is qua lengte niet lang genoeg zodat hij de gehele breedte dekt. Maar dit is serieus simpel te doen door een buis te kopen met afsluitdop en gaatjes boren.
Werkt perfect! Wil je minder stroming maak je de gaatjes groter en wil je meer hou je ze klein. Ik heb zelf geboord met een boortje van 3mm, dat werkt prima.

Als upgrade heb ik ook nog een atomizer er tussen gehangen dus nu ben ik ook van die lelijke slang in mijn bak af om co2 toe te voegen. Alles mooi extern in mijn kast weggewerkt
wat een verademing.

Mocht je twijfelen over de Oase, dan kan ik je bij deze vertellen twijfel niet en schaf hem aan. Krijg je zeker geen spijt van!

Een zeer tevreden gebruiker.
Wat is je ervaring qua geluid?
 
Filtering hangt natuurlijk of van de bezetting van de bak maar 1100 liter per uur is wel heel optimistisch van de maker en vaak bij nul waarde gemeten (dus zonder filtermateriaal)
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn over zeg een maand of 2 overdenkt
Een tip houd de uitstroom van het filter in de gaten.
 
Mijn ervaringen over het geluid:
Ja je hoort hem wel maar ik heb een schuim matje eronder geplaatst waardoor het geluid niet resoneert door je kast en je moet ervoor zorgen dat je slangen ook niet tegen je kast werk
hangen ook dat kan geluidstrillingen resoneren. Kijk iets van geluid hou je altijd, ik ben nog geen filter tegengekomen die 0db geeft zeg maar... De juwel RIO interne filter hoorde ik immers ook en die
zat in mijn bak met de klep dicht. Maar mijn aquarium staat in de speelkamer, grote ruimte naast mijn woonkamer waarop ik recht opkijk als mijn ensuite deuren open staan. Zo kan ik hem altijd
mooi zien vanaf de bank vanuit mijn woonkamer :)

Ik heb tevens vorige week mijn Helialux Spectrum 1000 verlichting ontvangen en inmiddels met een mooi profiel erop gezet. Dit geeft een adembenemend schouwspel s' avonds wanneer de zon onder gaat zeg maar.
Ook met de Spectrum ben ik zeer tevreden, mooi licht.

Ik ben gisteren begonnen met capsules van Tropica toe te voegen in de bodem. Alleen ben ik wel benieuwd naar DIY oplossingen hierin.... dus mochten er ideeën zijn laat het me weten.

@flipper34 Hoe bedoel je met houdt de uitstroom van het filter in de gaten? m.b.t. lekken? ik begrijp je stelling niet helemaal.

Ik zal tevens mijn aquarium eens laten zien hoe het er nu bij staat, let wel op er liggen 2 wollen knutsel projectjes in de bak om te proberen dat de corydora panda's daar hun eitjes in leggen.... :)
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    187.3 KB · Weergaven: 107
@flipper34 Hoe bedoel je met houdt de uitstroom van het filter in de gaten? m.b.t. lekken? ik begrijp je stelling niet helemaal.
Ik bedoelde dat je stroming erg snel kan verminderen ivb de erg fijne spons in het voorfilter gedeelte
Bij vervuiling haalt ie zeker geen 1100 liter per uur meer.
Bak staat er wel erg mooi bij :thumbs:
 
Op mijn Rio 180 hangt een JBL 1502 die een bruto capaciteit heeft van 1400 l/h. De werkelijke prestaties van dat ding heb ik al eens gemeten en kwam toen rond de 750 en ook soms rond de 800 l/h netto uit. Die verschillen, zo vermoed ik, hebben iets van doen met de vervuiling in het filter. Waarmee ik wil zeggen, hou er rekening mee dat je filter lang niet haalt wat de opgave van de producent aangeeft. Overigens gebruik ik een reactor voor mijn water/CO2 menging.
 
@Flipper Ik begrijp nu wat je bedoelt maar voordat ik hem aangesloten heb had ik dit geweldige filmpje al paar keer bekeken:


Ik heb tevens dezelfde media aangeschaft bij deze partij en zoals hij het zo mooi zegt in zijn filmpje miieeeediaaaa :) vind dat zo grappig.
Maar exact dezelfde constructie gebruik ik en heb ook van de grovere sponsen die kleintjes geknipt. Werkt perfect!!!
 
Ik heb tevens vorige week mijn Helialux Spectrum 1000 verlichting ontvangen en inmiddels met een mooi profiel erop gezet. Dit geeft een adembenemend schouwspel s' avonds wanneer de zon onder gaat zeg maar.
Ook met de Spectrum ben ik zeer tevreden, mooi licht.

ik heb ook net de helialux spectrum binnen gekregen😁 maar waar kun je mooie verlichtingsprofielen vandaan krijgen? of is dat 1 van de standaard profielen?
 
Ik heb tevens extra gaatjes geboord in mijn ingaande pijp zoals hij ook doet in het filmpje ... tja zoals ik al zei eigenlijk exact hetzelfde heb ik nagebouwd en kan je vertellen het werkt perfect.

En bedankt over je compliment van mijn aquarium hoe het er nu bijstaat :) ben er ook heel trots op en zit er regelmatig 's avonds van te genieten met een palmpje erbij :)
 
@koopmannetje:
Ik heb voordat ik de helialux gekocht had eerst redelijk wat youtube filmpjes bekeken aangezien het een best dure aanschaf is met motion controller. Toen kwam ik het volgende filmpje tegen, deze man heeft 15 profielen gemaakt en ze via een youtube filmpje gedemonstreerd.


Nou had ik hem een mail gestuurd met de vraag of ik ze ook kon krijgen, hij vroeg er 10 euro voor. Daar had ik geen zin in en heb ik 1 van de 15 exact nagemaakt.
Ik heb het profiel Holland Collorful nagemaakt, je ziet hem in dat filmpje rond de 8:34. Ik heb even een avondje ervoor gezeten en gekeken in zijn filmpje hoe dit eruit zag en gewoon nagemaakt :). kan ook kost even tijd maar is wel gratis haha.
 
@Flipper Ik begrijp nu wat je bedoelt maar voordat ik hem aangesloten heb had ik dit geweldige filmpje al paar keer bekeken:


Ik heb tevens dezelfde media aangeschaft bij deze partij en zoals hij het zo mooi zegt in zijn filmpje miieeeediaaaa :) vind dat zo grappig.
Maar exact dezelfde constructie gebruik ik en heb ook van de grovere sponsen die kleintjes geknipt. Werkt perfect!!!

Aha dat verklaard veel top :thumbs:
Heb dat zelf ook gedaan nadat ik vond dat ie wel heel erg veel opbrengst verloor naar zon week of 2 ;)
 
haha ja als ik effe terug kijk heb ik alles aan de filter aangepast om hem top te krijgen. Dus out of the box neen, dan voldoet ie niet.
Ik heb gaatjes bij geboord, ik heb de grovere sponsen verknipt naar die kleinere ronde zodat ik die juist op de ingaande pijp geschoven heb.
Ik heb 1 laag witte spons en 1 laag fine (blauwe spons) in de onderste tree en vervolgens alle andere trees volledig gevuld met media.
De standaard spraybar gebruik ik ook niet, heb zelf bij een doe het zelf zaak een water bestendige zwarte buis besteld van 4 meter en deze op maat geknipt zodat hij mooi in de breedte tussen de in en outflow past.
Gaatjes geboord om de 6 cm een 3mm gat en dit werkt prima kan ik je vertellen. Je ziet de spraybar op mijn foto wat ik eerder gestuurd heb.

Het is een leuke hobby, binnekort komt nog via ali expres mijn glazen inflow met skimmer binnen dan vervang ik de standaard van oase hiermee. :) dus ja het is een geheel customized ding geworden nu.
Maar dan is ie TOP! :)
 

Terug
Bovenaan