Met wat voor alg hebben we te maken ?


N

Nick r.

Guest
Beste forumleden ik kreeg net een foto doorgestuurd van mijn vriendin waarop enkele planten onder de algen zitten.
IMG-20180429-WA0018.jpg

Ik zelf ben voor een paar dagen van huis voor mijn werk. Voor ik vertrok heb ik alle waterwaarden nog getest en was alles normaal. Mijn vraag is wat voor algen dit zijn. Ik dacht eerst aan blauwalg aangezien de blauwe kleur maar het lijkt me niet echt slijmerig en volgens mijn vriendin heeft het ook geen grond geur. Kan er iemand ons verder helpen?

IMG-20180429-WA0018.jpg
 
Zo te zien gaat het toch om blauwalg.
 
Vindt het lastig te zien maar denk ook aan blauwalg. Is het makkelijk eraf te wrijven? Hoelang draait je bak?
 
Als het zo sterk ruikt ja blauw alg.
Zoveel mogelijk weg halen.

En de no3 en po4 waarde controleren
 
https://www.aquaforum.nl/threads/advies-visbestand-nieuw-aquarium.157654/

Bakje draait rond de 6-7 weken dus wellicht is de bacteriecultuur niet goed op orde geweest bij het plaatsen van de vissen. De achterwand is ook erg snel groen uitgeslagen dus dat duidt denk ik op tekorten (teveel of te lang belichten).
Wat zijn de waterwaarden van deze bak?
 
Eens met bovenstaande. Ik had ook een beetje blauwalg maar ik was er gelukkig snel genoeg bij. Teveel plantenvoeding in combinatie met teveel licht in combinatie met te weinig co2. Sowieso je verlichtingstijd maar een paar dagen met 75% verminderen gezien de hoeveelheid alg! En zoveel mogelijk afhevelen ook.
 
Alg gaat er redelijk gemakkelijk af met een tandenborsteltje , en hij ruikt niet. Ik heb vorige week de waterwaarden nog gecontroleerd en alles was perfect in orde. (Ik kan de exacte waarden niet geven want ben niet thuis ivm mijn job).

De groene achterwand komt idd van teveel belichting , mijn vriendin had de verlichting opgeschroeft tot +- 12h omdat ze 8h tekort vond. (Zodra ik terug thuis was heb ik direct terug 8h ingesteld).

Ik gebruik geen co2 systeem , maar wel easy carbo.

Zijn er buiten het weghalen van de alg , afhevelen en aanpassing van de verlichting nog dingen die ik kan doen?
 
Ik denk dat de groene aanslag te wijten is aan lang belichten zonder co2. Blauwalg krijg te vaak bij een te zware belasting dus ik zou nu het proberen om dagelijks weg te halen en dat vol te houden. Je hebt vaak een lange adem nodig maar je kan er best vanaf komen. Blauwalg is namelijk een bacterie.
Zou wel handig zijn dat als je als je thuis bent je de waterwaarden kan posten zodat we kunnen meekijken wat de oorzaak kan zijn van alles.
 
Ik zal deze posten zodra ik thuis ben (ong. 1.5week). Ik heb al wel wat info gevonden op dit forum en online over de blauwalg maar ik wou het toch nog zeker een keer navragen. Mochten er grotere veranderingen optreden zet ik het hier neer.
 
Het belangrijkste is dat je vriendin alles goed afhevelt. Zo overleven de planten in ieder geval.
 
Zou het licht eerst wel terugschroeven nar zo n 8 uur.
 
Ik heb het haar door gegeven.

En het licht heeft maar een kleine week langer gebrand , sindsdien en daarvoor altijd op 8h gestaan. Zou ik het aantal lichturen nog verminderen ivm de alg ? Of heeft dat niet zoveel nut ?
 
 
Planten moet wel voldoende licht krijgen en ook voldoende uren voor een goede groei. Zelf heb ik het nooit onder de 8 uur gehad ook niet toen ik jaren geleden wat lichte blauwalg had. Het belangrijkste is om het liefst dagelijks weg te halen.
 
Zuurstofwater gebruiken om blauwalg te bestrijden . Licht kan gewoon aanblijven en oorzaak moet worden aangepakt .
 
De oorzaak aanpakken is inderdaad het belangrijkste maar goed dan moet je die wel kunnen achterhalen.
 


Rond 3min14seconden zegt hij dat H2O2 een flinke boost voor je filter zal betekenen?

Euh, het zal je filter compleet doen crashen ja. :deal:
Beter en veiliger advies is om je filters compleet uit te zetten en een stromingspomp te voorzien terwijl je dergelijke kuur doet.
Ook dan moet je nog goed opletten en de behandeling best steeds opvolgen met een flinke waterwissel voor je je filters terug inschakelt maar soit...
Ik las topics op bvb Ukaps waar verkeerd gebruik een complete filtercatastrofe veroorzaakte met grote aantallen dode vissen als gevolg... :c

Het wordt hier geadverteerd als een wondermiddel, goed voor vissen en voor planten. Een boost voor je filter en een onschadelijke manier om zuurstof aan je aquarium toe te voegen?
Nee, echt niet! Het is toch een pak genuanceerder.
Bij lichte overdosering is het trouwens vrij snel dodelijk voor garnalen of andere ongewervelden. Nog een beetje meer en je vissen leggen het loodje.
Bepaalde planten (bvb Monte carlo, veel mosjes,...) smelten vrij hevig na een behandeling, ...
Je doet er je bak dus nooit een plezier mee (al zeker je bewoners of je planten niet) en voorzichtigheid is echt geboden bij het gebruik!! :juggle:
Beter om zoveel mogelijk te vermijden tenzij als ultiem redmiddel. Het kan wel helpen maar dan is correct en berekend gebruik essentieel.
Ook de manier van toedienen is bepalend: komt het te onverdund in aanraking met planten (dus door bvb met een spuitje toe te dienen) dan zullen ze vrij snel verbranden.
Het wordt dus bvb geadviseerd om het ofwel eerst te verdunnen ofwel geleidelijk in de stroming van een stromingspomp te druppelen...
Ik bedoel maar: best wat meer inlezen vooraleer je ermee aan de slag gaat obv de beweringen in het filmpje..
:thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je zoiets gebruikt moet je wel van de hoed en de rand weten want anders kan dit inderdaad helemaal verkeerd uitpakken.
 

Dat is al iets uitgebreider en genuanceerder inderdaad. Hier wordt bvb al niet gezegd dat je planten het ook leuk gaan vinden... ;) Want het tegendeel is waar... :D
Maar ik mis dan onder andere nog de gevaren voor filter en levende have.

Ik reageerde eigenlijk vooral omdat ik het filmpje per ongeluk op you tube zelf (verkeerd geklikt) bekeek en las daar in de reacties ook nog dit:

Schermafbeelding 2018-05-01 om 18.41.03.png


Dat vond ik toch wat ver gaan eigenlijk.:sorry:

Oké, ik weet ook dat een oxidator met peroxide werkt maar je kan daarom toch het gebruik van een oxidator niet vergelijken met het rechtstreeks toedienen van peroxide?

En ik blijf erbij: dit is echt geen onschadelijke alternatieve manier om zuurstof in je bak te krijgen of om je vissen levendiger te maken mijns inziens. :)

Tja, denk ik dan...
Er zijn ook mensen die het in verdunde toestand drinken omdat ze beweren dat het hun afweermechanisme versterkt of zoiets maar dat ga ik toch ook niet zo snel doen..
:D

Nogmaals: het kan inderdaad een hulpmiddel zijn, dat ontken ik zeker niet!
Maar doe het alstublieft niet onbezonnen (beter teveel dan te weinig research in dit geval) en doe het ook niet om de verkeerde redenen (zoals de persoon op you tube het doet: om de vissen levendig te maken in een naar eigen zeggen overbevolkte tank :deal: :S:stop:).
Ik denk dat je vissen je daar dankbaar voor zullen zijn. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:br::D:br:Ik ben terug thuis en heb de waterwaarden even gecheckt :

Ph: 7.5 gh: 10
Kh: 8 nh: 0
No2: 0 po4: 0
No3: 0
Dit lijkt mij redelijk normaal. Ik test met een druppeltest en weet dat dit niet het meest nauwkeurige is maar het geeft toch een indicatie.

Ik heb het nu zelf eens bekeken nu ik thuis ben en het lijkt mij toch om draadalg te gaan (de blauwachtige kleur die te zien was is verdwenen).
Verder heb ik de lichtintensiteit van mijn led licht ingesteld op 85% om de groene aanslag op de achterwand tegen te gaan. Verder behoud ik 8 lichturen per dag.

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de vele antwoorden. Hopelijk krijg ik de draadalgen ook nog weg , tips altijd welkom.

Dadelijk eens goed uitkuisen en waterverversen. :br::D

15259553075811471752368.jpg
 
Je nitraat en po4 moeten ook aanwezig zijn en dus geen 0 bedragen. Met deze waarden heb je slechts rond de 7mg co2.
 
Enig idee hoe ik deze kan aanvullen ?
 
Aquariumbemesting.nl verkoopt poeders en daarmee maak je zelf een stockoplossing en kan zo gericht de hoeveelheid verhogen. ook zou je kunnen kijken voor de zgn All in One voeding.

Je hebt dan nodig de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen

Of deze:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Maar ik zou ook kijken naar je co2 want dat is denk ik de reden van de draadalg.
 
Ik gebruik deze 2.
Heb geen c02 systeem daarom de vloeibare koolstof.
1525958812547577398639.jpg
 
Carbo is geen co2 maar en vervanger zeg maar. Planten zetten dat weer om op hun beurt als ik het goed heb. Soms werkt het maar niet altijd.
 
Ik gebruik deze 2.
Heb geen c02 systeem daarom de vloeibare koolstof.
Bekijk bijlage 250318
Hier zit geen Nitraat en Fosfaat in, die zul je nog apart moeten toevoegen.
Profito bevat alleen sporenelementen.

Ik heb volgens de tabellen ook maar een CO2 van 4-5 en heb geen last van algen. Ik gebruik ook geen Easy Carbo, het kan dus wel om een bak met weinig CO2 algvrij te houden maar het zal moeilijker zijn. Zorg ook voor voldoende nitraat en fosfaat en pas de sterkte van je verlichting aan als dat kan, minder licht is minder behoefte aan voedingsstoffen, en dus ook minder behoefte aan CO2. Je kunt ook het licht dempen met drijvers, maar dan zal ook de vraag naar met name nitraat en sporen toenemen.
 
Het kan inderdaad maar dan moet het licht niet te lang of teveel zijn zoals Nicole al aangeeft.
 
Ja er staat nu een dimmer op de verlichting (85%) en er zitten ook drijfplanten in vandaar dus de tekorten aan nitraat waarschijnlijk. Morgen even kijken in de winkel.
 
dus de tekorten aan nitraat waarschijnlijk. Morgen even kijken in de winkel.

De verhouding nitraat:fosfaat moet ongeveer 10:1 zijn, in elk geval mag je deze twee nooit op 0 hebben staan.
Als je de producten van Easy Life koopt ben je relatief duur uit.
Je zou ook eens kunnen kijken bij https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home. Dat is op lange termijn veel goedkoper. Er zijn meer adresjes om poeders te bestellen.
 
Ok hartelijk bedankt ik zal eens kijken op de site.
 
Aquariumbemesting.nl verkoopt poeders en daarmee maak je zelf een stockoplossing en kan zo gericht de hoeveelheid verhogen. ook zou je kunnen kijken voor de zgn All in One voeding.

Je hebt dan nodig de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen

Of deze:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Maar ik zou ook kijken naar je co2 want dat is denk ik de reden van de draadalg.


Hier had ik al aangegeven wat je zou kunnen kopen.
 
Ja ik heb het bekeken jessica. En heb zonet de poeders besteld hartelijk dank :D:thumbs:
 

Terug
Bovenaan