Met wat voor sluier kan ik het beste beginnen.


Jessie87

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2023
Berichten
384
Leeftijd
36
Ik ga op korte termijn een 120 sluierbak opzetten van rond de 250 liter. Nu weet ik wat ik al gelezen heb dat je het beste de Israëlische variant kan hebben in plaats van de Chinese helemaal bij de oranda. Nu lijkt mij de oranda best lastig wegens de wen groei. Daarnaast vind ik de panda telescoop sluier ook erg mooi. En de gewone maar dan met een super mooie sierlijke sluier geen idee of dat een butterfly is. Wat raden jullie mij aan ik wil max 4 sluiers gaan houden zodat ze mooi kunnen uitgroeien en wegens de belasting van de bak aangezien ze behoorlijk vervuilen.
 
We zijn een stukje verder de huisvesting is bekend het wordt de aquatlantis splendid beton look 1,20 meter van 240 liter. Binnenkort wordt deze netjes aan huis geleverd. Dat wordt nog wat om de kast in elkaar te krijgen. 😄
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230114-094742.png
    Screenshot_20230114-094742.png
    381.9 KB · Weergaven: 58
Hoi Jessie!

4 Sluiers op 250 liter lijkt me een uitstekend plan! Leuk dat je ook met deze soort aan de gang gaat. Ik ben zelf heel blij dat ik mijn Sluiers heb aangeschaft, het zijn echt leuke, intelligente en aanhankelijke dieren.

Welk type? Er bestaat in ieder geval niet zoiets als een Israëlisch type. Een paar Hollanders kwam op het idee om goudvissen te kweken in Israël, en veel van de vijvervissen die je in de LFS aantreft komen daar vandaan.

Types Sluierstaarten zijn de Ryukin, de Fantail, de Veiltail, de Oranda, de Telescoopoog, de de Pearlscale, de Bubble Eye en nog een aantal types. Er zijn ook veel kruisingen. Ik heb de types op volgorde van kwetsbaarheid neergezet.

Sluiers variëren in prijs vanaf ongeveer €4,- tot wel €500,- en er zijn bijzondere vissen van wel €3000,-

De meeste LFS en tuincentra hebben vissen die uit massakweek in China of Israël komen, waar je, als je goed zoekt, soms mooie vissen voor een leuk prijsje kunt scoren. Mijn eigen Sluiers komen daar vandaan.

Wil je echt speciale types, dan zijn er mensen die zelf kweken, bijvoorbeeld @Willemina en nog een paar anderen op het forum.

Voor de liefhebbers zijn er dan ook nog de speciaalzaken zoals de Fancy Goldfish Store, waar een visje toch al gauw €50,- kost.

Dure vissen wil overigens niet zeggen dat deze ook gezond zijn, de kweek van Sluierstaarten brengt ook veel inteelt met zich mee, en de vorm van het lichaam kan ook voor problemen zorgen! Lees er de artikelen boven in het Goudvissenforum maar eens op na!
 
Hoi Jessie!

4 Sluiers op 250 liter lijkt me een uitstekend plan! Leuk dat je ook met deze soort aan de gang gaat. Ik ben zelf heel blij dat ik mijn Sluiers heb aangeschaft, het zijn echt leuke, intelligente en aanhankelijke dieren.

Welk type? Er bestaat in ieder geval niet zoiets als een Israëlisch type. Een paar Hollanders kwam op het idee om goudvissen te kweken in Israël, en veel van de vijvervissen die je in de LFS aantreft komen daar vandaan.

Types Sluierstaarten zijn de Ryukin, de Fantail, de Veiltail, de Oranda, de Telescoopoog, de de Pearlscale, de Bubble Eye en nog een aantal types. Er zijn ook veel kruisingen. Ik heb de types op volgorde van kwetsbaarheid neergezet.

Sluiers variëren in prijs vanaf ongeveer €4,- tot wel €500,- en er zijn bijzondere vissen van wel €3000,-

De meeste LFS en tuincentra hebben vissen die uit massakweek in China of Israël komen, waar je, als je goed zoekt, soms mooie vissen voor een leuk prijsje kunt scoren. Mijn eigen Sluiers komen daar vandaan.

Wil je echt speciale types, dan zijn er mensen die zelf kweken, bijvoorbeeld @Willemina en nog een paar anderen op het forum.

Voor de liefhebbers zijn er dan ook nog de speciaalzaken zoals de Fancy Goldfish Store, waar een visje toch al gauw €50,- kost.

Dure vissen wil overigens niet zeggen dat deze ook gezond zijn, de kweek van Sluierstaarten brengt ook veel inteelt met zich mee, en de vorm van het lichaam kan ook voor problemen zorgen! Lees er de artikelen boven in het Goudvissenforum maar eens op na!
Hoi Bedankt voor je informatie. Is het dan een fabeltje dat de Israëlische die daar vandaan komen sterker zijn want dat hoor ik steeds in video's van sluierstaart houders en kwekers terug. Nu heb ik een goudvis/sluier gezien ik vermoed dat het een sluier is en wel deze de shubunkin helaas durfde ik niet een foto van te maken in onze lfs geen idee of dat mag dus een foto opgezocht waar die op leek. Alleen die ik zag was nog mooier vond ik. En ik ben helemaal weg van de volgens mij panda telescoop ik ben de soorten al goed aan het leren en ben veel informatie aan het lezen erover. De laatste is ergens in maart te verkrijgen. Niet bij onze vaste lfs helaas. Bij siervissen online shop.be ik kan ze dan wel zelf uitkiezen. Maar ik vind dat versturen eigenlijk helemaal niks. Ik hoop ergens volgende week te kunnen beginnen met de opstart van de bak. Onze lfs komt de bak netjes thuis afleveren. En dan wil ik de bak rustig gaan indraaien met wat planten. Wil het toch proberen omdat ik ook echt wel van planten hou. Ik weet dat het lastig zal worden maar ik ga echt apart de hardere soorten in de bak zetten en op de voorgrond wat stenen die ik wil bekleden met mos maar die foto's post ik zeker allemaal. Wat ik nu in me hoofd heb kan zo maar weer anders worden als het me toch niet aanstaat. Welk voer geef je trouwens ik twijfel over basleer of gewoon de wat goedkopere wel korrels geen vlok zo i zo. John zegt dat het verkooppraatjes zijn die duurdere merken wat denk jij.😉
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230113-085853.png
    Screenshot_20230113-085853.png
    363.6 KB · Weergaven: 63
  • Screenshot_20230115-115851.png
    Screenshot_20230115-115851.png
    509.6 KB · Weergaven: 65
Ik kan op de screenshot niet goed zien of het een enkele of een dubbele staart is. Er is een belangrijke vuistregel: er zijn Goudvissen, en Goudvissen met een lange staart die Komeetstaarten worden genoemd. Gevlekte Goudvissen worden Shubunkin genoemd, en als ze alleen rood/wit zijn Sarasa. Maar het zijn allemaal Enkelstaarten, dus Goudvissen, en die gedijen het beste in een vijver, omdat daar de watertemperatuur lager is 5 - 20 graden celsius) en omdat het snelle zwemmers zijn die graag wat meer meters afleggen. Het voer is een verhaal apart, daar kom ik op terug.
 
Ik kan op de screenshot niet goed zien of het een enkele of een dubbele staart is. Er is een belangrijke vuistregel: er zijn Goudvissen, en Goudvissen met een lange staart die Komeetstaarten worden genoemd. Gevlekte Goudvissen worden Shubunkin genoemd, en als ze alleen rood/wit zijn Sarasa. Maar het zijn allemaal Enkelstaarten, dus Goudvissen, en die gedijen het beste in een vijver, omdat daar de watertemperatuur lager is 5 - 20 graden celsius) en omdat het snelle zwemmers zijn die graag wat meer meters afleggen. Het voer is een verhaal apart, daar kom ik op terug.
Ik vind de oranda bijvoorbeeld te eng met de wen daarom durf ik deze soort niet te nemen bijvoorbeeld. En de bristol shubunkin vind ik ook wel mooi om te zien. En de Moor panda. In ieder geval een sluier die niet te veel beperkingen ondervind om te kunnen zwemmen. Ryukin vlinderstaart met meerdere kleuren vind ik ook leuk. Maar de buffelrug bijvoorbeeld daar weet ik niet van wat ik er van moet vinden. En al die extreme wen groei bij oranda's bij sommige valt het ook wel mee ligt aan de kweek variant. Die bij onze lfs leek me een shubunkin maar met enorme vinnen. Of alleen 1 soort en dan de shubunkin of de panda moor. Dit is wel me top 3 van de vissen die ik in me hoofd heb. Als 3de de Ryunkin vlinderstaart. Maar ik denk dat de panda moor wel beter in 1 bak samen kunnen met de Ryunkin dan de shubunkin. Omdat de shubunkin sneller is met zwemmen ligt ook aan de zwaarte van de vinnen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230117-142924.png
    Screenshot_20230117-142924.png
    284.1 KB · Weergaven: 48
  • Screenshot_20230117-142848.png
    Screenshot_20230117-142848.png
    258.5 KB · Weergaven: 49
  • Screenshot_20230117-143628.png
    Screenshot_20230117-143628.png
    366.4 KB · Weergaven: 56
Bedoel of 1 soort te houden of 2 maar dan 2 soorten die dan allebei ongeveer even snel zwemmen. Maar daar ga ik nog naar kijken bij de lfs.
 
Ik zou in een aquarium binnen kiezen voor vissen die zoveel mogelijk een torpedovormig lichaam hebben, bij deze vissen zitten de organen op de natuurlijke plek en komt de zwemblaas zo min mogelijk in de verdrukking. Veel Fancy Goldfish zijn eivormig en hebben vaak last van zwemblaasproblemen. Daarnaast zou ik kiezen voor dubbelstaarten, en ik merk zelf dat de vis fijner zwemt als de staart niet te groot is.

Veel Sluierstaarten veranderen nog van kleur. Als ze jong zijn is de kleur vaak zwart of donkergrijs, maar dat kan ook een tijdelijke kleur zijn. @michelle1 had destijds een echte Black Moor, dwz. een echte zwarte Telescoopoog. Later had ze Jules, die ook zwart was toen hij kwam maar verkleurde naar oranje. Veel Panda’s verkleuren ook naar wit of roze, de mooie zwarte aftekeningen verdwijnen nogal eens als de vissen ouder worden. Rond een jaar of 2 zijn ze uitgegroeid.

Ik heb ook een paar keer een Oranda gehad, maar ik ben niet zo dol op de wengroei, waardoor sommige vissen topzwaar worden of moeite hebben met het zicht. Dan moet je de wen gaan bijsnijden en zo.

Wat het voer betreft: dat is een persoonlijke keuze. VoerVoorVis heeft goede pellets voor een leuke prijs, waar ook tarwe in is verwerkt. In Hikari zit GM soja. Ik heb met beide voeders goede ervaringen, maar gebruik nu Kingyo van de FGS in verschillende types omdat er geen tarwe of soja in zit. Deze voeders zijn wat prijziger maar ik doe er erg lang mee.

Veel Sluierstaarthouders voeren, zeker in het begin, kleine porties “babypellets”, verdeeld over de dag. Ik ging al gauw over tot 2 maal daags en nu voer ik 1 keer per dag en doe er fijngesneden mini-bindsla ( little gem) bij, zodat ze de hele dag wat te snacken hebben en mijn planten met rust laten.
 
Sluiers, alsof je op 4 benen loopt😀gewone shubunkin vond ik mooi omdat ze vaak ook een beetje blauwe schubben hebben soms, en enkelvoudige sluierstaart.
Net zo mooi omdat ze er mooier mee kunnen paraderen.
Israwat?
 
Ja ik had ook gelezen en op video's gehoord dat dat door de gh veranderingen in het water kan komen onder andere. Als een panda maar een ieniemienie klein oranje stipje heeft kan die al veranderen. Ja dat heb ik dus ook met de oranda onder andere dus de wen groei en topzwaar.

mijn bedoeling is ook om extra dingen erbij te voeren zodat ze van de planten afblijven. Ik zal eens kijken op voervoorvis en op kingyo.

Nu wil ik als het niet glad wordt 1 deze dagen nog even naar de Hornbach om daar te kijken wat er zit en even bij petsplace. Maar als het goed is is de leverancier hetzelfde als die van de lfs waar we elke week komen. Verder zit hier niks in de buurt aan lfs if dierenwinkels.

En particulier op mp ben ik huiverig voor momenteel zitten er hier in de buurt enorm veel sluiers die weg gaan omdat ze veel te klein zitten en vergroeid zijn. Tenzij het iemand is met jonge sluiers of iemand van het forum. Nu weet ik wel dat de lfs waar we altijd komen goed is voor de vissen en ze er ook goed uitzien.
 
Sluiers, alsof je op 4 benen loopt😀gewone shubunkin vond ik mooi omdat ze vaak ook een beetje blauwe schubben hebben soms, en enkelvoudige sluierstaart.
Net zo mooi omdat ze er mooier mee kunnen paraderen.
Israwat?
Sluiers, alsof je op 4 benen loopt😀gewone shubunkin vond ik mooi omdat ze vaak ook een beetje blauwe schubben hebben soms, en enkelvoudige sluierstaart.
Net zo mooi omdat ze er mooier mee kunnen paraderen.
Israwat?
Ik vind de shubunkin ook super mooi maar ik denk dat ze sneller door de bak zullen zwemmen dan een moor panda telescoop en de ryukin vlinderstaart calico. Dus dat wordt dan afwegen wat ik ga doen of 2 panda en 2 ryukin vlinderstaart. Of De shubunkin.
 
Is een sluiervis dan niet,per definitie altijd vergroeid?
Daar zijn blijkbaar kwaliteiten in.
En daarom werden ze vaak klein bv in kommen of schalen gehouden kunnen ze makkelijk het eten vinden.
Met voldoende effort zijn deze natuurlijke gedrochten wel tot meerdere decimeters te laten groeien maar gelukkig ben ik dan in een ander krakkemikkeg lichaam geboren.
 
Als foto's maken niet mocht, zouden ze iets te verbergen hebben, en dan hadden ze hun winkeldeuren vast niet geopend. :p Don't be shy, it's not nodig in dit geval.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik foto's maken zelf, in mijn achterhoofd ergens, ook een beetje ongemakkelijk vind soms. ;) Straks denken ze dat je op jacht bent naar slechte dingen bij ze om foto's van te maken. Bijv vissen die toevallig ziek of dood zijn.
 
Als foto's maken niet mocht, zouden ze iets te verbergen hebben, en dan hadden ze hun winkeldeuren vast niet geopend. :p Don't be shy, it's not nodig in dit geval.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik foto's maken zelf, in mijn achterhoofd ergens, ook een beetje ongemakkelijk vind soms. ;) Straks denken ze dat je op jacht bent naar slechte dingen bij ze om foto's van te maken. Bijv vissen die toevallig ziek of dood zijn.
Dat heb ik ook in me hoofd daarom durf ik het ook niet. 😣🥺. En mijn moto niet bang zijn gewoon doen
 
😂😱Moet ik wel meer zelfvertrouwen krijgen omdat te durven.
Hier bij een van de LFS mag je geen foto's maken. Heb een keer meegemaakt dat ze er een groep jongeren op aanspraken.
Dus als ik notities wilde maken op de telefoon, of iets op wilde zoeken, had ik altijd het gevoel dat ik dat moest uitleggen.
 
Hier bij een van de LFS mag je geen foto's maken. Heb een keer meegemaakt dat ze er een groep jongeren op aanspraken.
Dus als ik notities wilde maken op de telefoon, of iets op wilde zoeken, had ik altijd het gevoel dat ik dat moest uitleggen.
Daarom ben ik daar ook huiverig voor. Net toch trouwens weer gebrainstormd de plek wat ons goed leek is toch wel wat krap. Nu hebben we nog een optie de garnalen bak die op een tv kastje staat die rijp is voor de sloop. Weg en de garnalenbak op de overloop in een hoekje. Op een mooi grijs tafeltje. Wat mooi matcht met de nieuwe overloop vloer die ook grijs is. En de sluier bak op de plaats van de tv kastje en garnalenbak. Dus meer verhuizen waar John super blij van wordt 😉 vrouwen ook zou hij wel denken.
 
Hier bij een van de LFS mag je geen foto's maken. Heb een keer meegemaakt dat ze er een groep jongeren op aanspraken.
Dus als ik notities wilde maken op de telefoon, of iets op wilde zoeken, had ik altijd het gevoel dat ik dat moest uitleggen.
Wat stom! Ik had het nog begrepen als ze zouden zeggen: geen flits. Of a.u.b. niet de vissen laten schrikken met dingen als tegen het glas tikken. Waar zijn ze bang voor?... Vind het nou niet erg gastvrij overkomen.
 
Wat stom! Ik had het nog begrepen als ze zouden zeggen: geen flits. Of a.u.b. niet de vissen laten schrikken met dingen als tegen het glas tikken. Waar zijn ze bang voor?... Vind het nou niet erg gastvrij overkomen.
Het zou me niet verbazen als het balorige jongeren waren die de beste heer/mevrouw gewoon uit de zaak wilde hebben.
 
Hier bij een van de LFS mag je geen foto's maken. Heb een keer meegemaakt dat ze er een groep jongeren op aanspraken.
Dus als ik notities wilde maken op de telefoon, of iets op wilde zoeken, had ik altijd het gevoel dat ik dat moest uitleggen.
Ik heb ooit op de WhatsApp groep van de Fancy Goldfish Store geklikt, dus ik krijg bijna dagelijks filmpjes van de meest fantastische Sluierstaarten binnen. Dus ook een complete rondleiding door de winkel als hij iets nieuws in huis heeft. Hij zet ze trouwens ook op FB. Echt een heel ander beleid dus.

Mijn advies voor het zoeken naar een geschikte Sluier: ga kijjen, ga een poosje voor de bak zitten of staan. Hoe beweegt de vis die je op het oog hebt?Zwemt hij/zij soepel, is de vis symmetrisch? Kan hij/zij gemakkelijk zowel bovenin als onderin zwemmen? Hoe reageert hij/zij op de andere vissen? Hele jonge vissen zijn nog niet op kleur, een vis van 1/2-tot 1 jaar oud kan al paaigedrag gaan vertonen. Zijn alle vinnen compleet en mooi gaaf, niet vergroeid? Hoe ziet de huid er uit? En hoe ziet de bak er in het algemeen uit? Zwemmen er vissen met samengeknepen vissen in rond, of vissen met plekjes/wondjes dan zou ik de hele bak laten voor wat hij is.
 
Waar zijn ze bang voor
Geen idee. Als de bakken ergens schoon zijn is het daar wel en echt, nog nooit een dode vis gezien daar. Ze zitten daar echt boven op.
De zaak is verouderd wat betreft interieur vind ik maar dat lijkt me de reden niet de mensen kennende.
Het zou me niet verbazen als het balorige jongeren waren die de beste heer/mevrouw gewoon uit de zaak wilde hebben.
Nee, waren gewoon langs de bakken aan het gaan en helemaal niet lastig of zo. Rustig, niet aan het glas zitten etc. Ik had ze niet eens opgemerkt tot dat ik die opmerking over het maken van foto's hoorde.
 
De tv kast met de garnalenbak gaat weg en hier komt de sluierbak.
 

Bijlagen

  • IMG_20230118_170640204_HDR.jpg
    IMG_20230118_170640204_HDR.jpg
    100 KB · Weergaven: 55
De garnalen moeten het veld ruimen :eek: :'(
Nee die krijgen een mooi nieuw plekje waar eerst de sluierbak zou komen. Een wisselwerking dus.
Op dit tafeltje komen de garnalen.
😅😉
 

Bijlagen

  • IMG_20230118_164656793.jpg
    IMG_20230118_164656793.jpg
    71 KB · Weergaven: 55
Daar moet ook makkelijk een 120cm bak kunnen. Kom op nou. 😉
Zou net passen Stefan maar met ondernoudt van de filter kun je dan lastig goed bij de slangen omdat je niet naast de bak kan staan en het bed kan niet verder naar links omdat daar de kast zou komen. Dus nu gaat de kast naar de overloop en komt de bak tegen de brede muur.
 

Terug
Bovenaan