met welk type/soort steen hout verzwaren?


woutDR

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Berichten
1,085
Beste allen

ik weet uiteraard dat je geduld moet hebben met het laten opnemen van water door het hout door het (lang) onder water te houden. Doch hier en daar lees ik ook dat sommigen hun hout verzwaren met een steen om het zodoende sneller te kunnen plaatsen.
Ik vermoed dat het type/soort steen wel belangrijk is voor het effect op de waterwaarden. Het betreft geen afikaanse cyclidenbak, dus wel soort steen is mogelijk
groeten
 
Ik heb dit wel gedaan met maaskeien of lavasteen. Je kan altijd met wat azijn testen of de stenen kalk bevatten.
 
Zou helemaal geen stenen gebruiken om te verzwaren, kans dat ze eraf glijden is vrij groot met alle ellende van dien, wat je beter kan doen is een plastic zakje vullen met zand of grind, dichtknopen en daarmee verzwaren, als dat gaat glijden is er niks loos
 
Zou helemaal geen stenen gebruiken om te verzwaren, kans dat ze eraf glijden is vrij groot met alle ellende van dien, wat je beter kan doen is een plastic zakje vullen met zand of grind, dichtknopen en daarmee verzwaren, als dat gaat glijden is er niks loos

Dit zijn belangrijke tips die op Het Handige Topic Forum passen! (Zie mijn handtekening)
 
Beste allen

ik weet uiteraard dat je geduld moet hebben met het laten opnemen van water door het hout door het (lang) onder water te houden. Doch hier en daar lees ik ook dat sommigen hun hout verzwaren met een steen om het zodoende sneller te kunnen plaatsen.
Ik vermoed dat het type/soort steen wel belangrijk is voor het effect op de waterwaarden. Het betreft geen afikaanse cyclidenbak, dus wel soort steen is mogelijk
groeten
Of je kiest voor Mopani, dat is een soort die direct zinkt.
 
Goede tip van @Nicolientje-W .

Inderdaad, het gebruik van stenen is link. Als het hout gaat zinken zinkt het niet overal gelijkmatig en dan kan de steen er makkelijk af rollen.
Zelf gebruik ik kiezels in een panty en dat drapeer ik over het hout heen.
 
Zou helemaal geen stenen gebruiken om te verzwaren, kans dat ze eraf glijden is vrij groot met alle ellende van dien, wat je beter kan doen is een plastic zakje vullen met zand of grind, dichtknopen en daarmee verzwaren, als dat gaat glijden is er niks loos

Je moet het wel met beleid doen en zo dat als een teen zou vallen deze in het zand beland en niet tegen de ruiten kan komen. Zelf zet ik ze doorgaans vat met een tie rap zodat ze niet kunnen vallen. Ik heb zelf bij de opstart hier een stuk hout gekocht die was gekit op leisteen (wel duur hoor) en dat kun je gelijk plaatsen maar je kan ook zelf zoiets onder het hout kitten en later weer verwijderen als het is ingewaterd.
 
Je kan het hout ook op de steen bevestigen (heb ik zelf gedaan).
Een steen op het hout is afhankelijk of het stabiel ligt, dit heb ik zelf altijd gedaan met grote stukken.
Ook kan je een panty met grind vullen en erop leggen.
Je kan het hout ook in een aparte bak leggen en als het gezonken is in je aquarium zetten.
 
Zou helemaal geen stenen gebruiken om te verzwaren, kans dat ze eraf glijden is vrij groot met alle ellende van dien, wat je beter kan doen is een plastic zakje vullen met zand of grind, dichtknopen en daarmee verzwaren, als dat gaat glijden is er niks loos
Panty kousjes zijn hier ook heel handig voor.
Het zand neemt dan ook water op en wordt nog zwaarder.
 

Terug
Bovenaan