Wat is er nieuw

Meten is weten

Eleemr

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 januari 2024
Leeftijd
45
Even iets wat ik graag hier even wil delen. Het leuke van tegenwoordig is dat je makkelijk veel gegevens kan nakijken. In dit geval het stroomverbruik van de slimme stekker waar mijn hele aquarium op aangesloten zit. Je ziet bij het verbuik heel mooi de pieken terug van de verwarming. Maar ook dat die er niet zijn als de verlichting aan is. Dat was al het eerste insterssante, want dat betekent dat de warmte die de lampen produceren niet allemaal verlies is.

1767909863211.png

Het werd nog interessanter toen ik naar het cumulatieve stroomverbruik ging kijken. Ook daar zie je de sprongetjes in de nacht en ochtend en de vlakke lijn overdag en 's avonds. Wat me opviel is dat de gemiddelde lijn met verlichting ook eigenlijk wel gelijk leek aan die met de verlichting aan. Ik heb dat dus ook maar even uitgerekend en tussen 22.00 en 10.00 met het licht uit is het stroomverbruik gemiddeld 55w per uur. Tussen 14.00 en 22.00 is het 56w per uur. Dus het lijkt erop dat nagenoeg alle warmte van de lampen ten goede komt aan de temperatuur van het water.

1767909878244.png

Mensen zeggen snel dat er sprake is van warmte verlies, maar het is eigenlijk warmte verplaatsing. Energie is nooit weg, maar het zit ergens anders. In dit geval lijkt het dus voornamelijk het water. Maar anders is het van je bak naar je (woon)kamer. Dus hoeft je kachel weer wat minder te branden.

Ik vond het even leuk om dit met jullie te delen.

Dus hoeft je kachel weer wat minder te branden.
Ik laat juist de kachel wat harder branden. Met de gedachte dat mijn heater in het aquarium dan minder snel aan zal springen aangezien stoken met een airco zuiniger is dan mijn heater in de bak ☺️.
Maar op zulke dagen doet de heater in de bak alsnog 3 - 3,5 kWh.

Wat is het temperatuur verschil tussen woonkamer en aquarium, is dat zo’n 2 a 3 graden?

laat juist de kachel wat harder branden. Met de gedachte dat mijn heater in het aquarium dan minder snel aan zal springen
Dat is erg afhankelijk van de situatie (temperaturen, volume van de bak en oppervlakte van de ruimte) en de meningen zijn daar ook verschillend over. Als je in mijn geval een ruimte van rond de 50 m2 (225m3) constant warmer moet houden om bij een aquarium van 350L (0,35m3) iets warmteverlies tegen te gaan, dan vraag ik me af of die rekensom positief uitvalt. Zeker nu ik gezien heb dat met de lampen aan, de heater nauwelijks aanspringt.

Bij elkaar opgeteld heb ik nu na ongeveer 2 maanden de voorzichtige rekensom gemaakt dat mijn totale bak een kleine €10 aan stroom per maand verbruikt. Dat vind ik erg meevallen.

Wat is het temperatuur verschil tussen woonkamer en aquarium, is dat zo’n 2 a 3 graden?
Mijn woonkamertemperatuur is dus een beetje tussen de 18 en 20 graden (soms ’s avonds iets hoger). De watertemperatuur is 24,5 graden, dus een verschil van 4 tot 6,5 graden. De heater heeft een capaciteit van 400w en dat is blijkbaar ruim voldoende.

Dat is erg afhankelijk van de situatie (temperaturen, volume van de bak en oppervlakte van de ruimte) en de meningen zijn daar ook verschillend over. Als je in mijn geval een ruimte van rond de 50 m2 (225m3) constant warmer moet houden om bij een aquarium van 350L (0,35m3) iets warmteverlies tegen te gaan, dan vraag ik me af of die rekensom positief uitvalt. Zeker nu ik gezien heb dat met de lampen aan, de heater nauwelijks aanspringt.

Bij elkaar opgeteld heb ik nu na ongeveer 2 maanden de voorzichtige rekensom gemaakt dat mijn totale bak een kleine €10 aan stroom per maand verbruikt. Dat vind ik erg meevallen.

Mijn woonkamertemperatuur is dus een beetje tussen de 18 en 20 graden (soms ’s avonds iets hoger). De watertemperatuur is 24,5 graden, dus een verschil van 4 tot 6,5 graden. De heater heeft een capaciteit van 400w en dat is blijkbaar ruim voldoende.

Jouw lage verbruik komt zeer waarschijnlijk omdat deze bak “volledig” is ingebouwd en dus weinig warmte verlies door minder lucht circulatie.

Mijn vrijstaande kleinere 246L bak op 23.5 graden en woonkamer op 19 graden overdag (in de nacht een terugval naar 17.5) zit qua verbruik op het dubbele

November €19 (76kWh)
December €20 (81 kWh)

Laatst bewerkt:
Zeker nu ik gezien heb dat met de lampen aan, de heater nauwelijks aanspringt.
Dat is ook verschillend. En ligt ook aan de bak. Hier is die deels open en hou zelf niet van kou. In de koude maanden staat de airco dan ook 24/7 te verwarmen en dat doet de bak wel goed.
Ondanks dat ik 1000 watt aan verlichting heb springt de heater toch nog aan, maar stukken minder dan wanneer het koud in huis is.

Mijn kleinste aquarium 170 liter in de woonkamer deed afgelopen jaar 1170kwh totaal.

Jouw lage verbruik komt zeer waarschijnlijk omdat deze bak “volledig” is ingebouwd en dus weinig warmte verlies door minder lucht circulatie.
Dat had ik inderdaad wel een beetje verwacht. Maar ik heb geen isolatie er omheen gedaan, dus ik had niet echt een idee van hoeveel het zou schelen. Als ik jullie verbruik zo zie, dan is dat blijkbaar nog best wel wat. Bij de 240L bak die ik jaren terug had, had ik er piepschuim omheen geplakt. Maar toen had ik nog geen slimme stekkers die van alles meten. Dus helaas heb ik daar geen vergelijk mee.

Een open bak heeft inderdaad nog wel wat meer warmte afgifte.
Gelukkig heb ik een voordelige stroomprijs dus kan ik me er niet zo druk om maken.
Uiteraard weet je van te voren ook dat een grote bak een flink gebruik heeft en kleine bak stukken minder.

Ja de reefer is zeewater maar dat zou geen verschil hoeven te maken met zoetwater natuurlijk

Ja de reefer is zeewater maar dat zou geen verschil hoeven te maken met zoetwater natuurlijk
Staan daar niet veel meer pompen en licht op? En een afschuimer?

Als ik de ‘machinekamer’ van zeewater zie, of van zoetwater is dat toch een heel verschil.

Staan daar niet veel meer pompen en licht op? En een afschuimer?

Als ik de ‘machinekamer’ van zeewater zie, of van zoetwater is dat toch een heel verschil.
Dat kan maar dat hoeft niet natuurlijk. Als ik mijn reefer neem zit daar idd een afschuimer op. Maar bij zoetwater heb je dan weer vaak een extern filter wat je dan niet hebt bij een zeeaquarium.
Ook kan je natuurlijk bij zoetwater nog t5 verlichting hebben en bij zeewater het zuinigere led.

Het kan dus redelijk gelijk lopen qua wattage.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan