Meten met hydrometer of dobber?


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Ik heb vanmiddag mijn water op zout gemeten. Met mijn hydrometer en dobber. Nu krijg ik 2 verschillende uitkomsten.
Welke is het betrouwbaars?

Hydrometer 1015
Dobber 1010
 
Ik heb ook een dobber gehad maar vond die niet echt betrouwbaar maar goed er zal wellicht verschil in rijs en kwaliteit zijn. Welke gebruik je als ik vragen mag?
 
Aqua medic salimeter
 
Geeft deze wel steeds dezelfde waarde aan want dat was hier al niet zo. Ik heb nu een refractometer van D&D dacht ik.
 
Ja steeds zelfde ja
 
Ok, ik had wel een afwijking tussen de dobber en de refractometer maar goed dat zegt niet alles. Is er geen lfs in de buurt die het ook voor je kan meten?
 
Naar mijn ervaring is een goede kwaliteit dobber het beste. Zelf gebruik ik een refractometer dit meet heel eenvoudig en snel, het nadeel van een refractometer is wel dat deze regelmatig moet ijken (anders klopt de waarde niet).
 
Zoals met alles is de vraag wat is een goede dobber of refractometer. Een goede dobber zal best nog prijzig zijn en de mijne kostte iets van 7 euro en zal dan minder nauwkeurig zijn denk ik.
 
Zo is het inderdaad met alles, ik heb bijvoorbeeld een goedkope refractometer en die moet ik echt elke maand opnieuw afstellen.
 
Heb het laten meten bij de aquarium winkel. Kwam op dezelfde waarde als met de hydrometer. De dobber gebruik ik niet meer
 
Als ik het echt wil weten pak ik de grote dobber (let wel op die dobber is zeker 35cm lang ) en reken ik om via de temperatuur .
Voor snel meten pak ik de digitale refractometer (is iets minder accuraat , maar steeds vrij naukeurig )
Beide meters zijn wel vrij prijzig .
 
Het verschil tussen je 2 metingen is slechts 0,5%. Zo veel is dat nu ook weer niet.
 

Terug
Bovenaan