Meubel gemaakt


Ronald_

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2021
Berichten
140
Ik heb zelf een meubel gemaakt met daarop de plaat van het oude meubel van de meegeleverde aquarium kast (juwel).

Alles zo goed mogelijk uitgemeten en in elkaar gelijmd, nu heb ik geen zorgen over de sterkte van het meubel maar na plaatsen van het aquarium viel het volgende op.

C48E9268-E2F9-4572-8412-5725A89EAD1D.jpeg

911E1C3F-6A78-4957-80F2-7DB24D340809.jpeg

24311030-F9BE-4225-B92D-E640225C2811.jpeg

46B16801-EA57-45C5-A084-D6AD91F90E5A.jpeg

4E9A67B8-8F4F-49B3-8056-A521EDF2252E.jpeg

Het lijkt of de plaat waar het aquarium op rust iets hol staat naar het midden. Het zal om een paar millimeter gaan, maar de vraag is, kan ik veilig het aquarium vullen of kan ik het project als mislukt beschouwen?
 
Oeps! Als de bak in het midden niet gedragen wordt komt er erg veel spanning op het glas te staan... Dan moet je niet gek kijken als die ergens barst.
Glas is erg sterk, sterker dan staal, mits op de juiste manier belast. Waar komt die doorbuiging vandaan als de plaat overal steun heeft aan balkjes?
En veert die niet vanzelf vlak wanneer je de bak vult met water?
 
Het gaat om een juwel bak, waarbij het glas als een zwevende bodem in een plastieken frame zit. Enkel dus het plastieken frame raakt de kast. Nou is die aan de zijkanten en achterkant vlak, enkel is de balk die gebruikt is aan de voorkant niet helemaal recht (blijkt nu) en daardoor ontstaat de holling.

Ik hoop dat er een oplossing voor is, aangezien de vissen nu in emmers leven.
 
Volgens mij maakt dat met zo n zwevende bodem niet uit want de glasbodem rust niet op de plaat.
Maar goed ik ben niet technisch dus kijk even wat de anderen hiervan zeggen.
Op de laatste foto lijkt het ook net of dat de zwarte plaat rechts dikker oogt dan links.
 
Heb je iets wat mooi recht is? Een vlakke vloer bv? Zet je aquarium daar eens op en kijk of je dezelfde spleet ziet. Doe hetzelfde met de zwarte plank om te zien of die krom is of niet. Zo spoor je op wat er nu eigenlijk krom is.
 
Ik zou hem ook eens vullen voor een deel en kijken of met belasting erin dit ook nog zo is. Het is maar een idee.
 
De bak zelf is recht en de vloer ook, enkel is de horizontale balk die onder de bovenplaat van het meubel ligt niet volledig recht, daar komt de holling vandaan, jammer dat ik er op deze manier achter moet komen.

Ik hoop dat ie inderdaad zich zet als ik hem vul, omdat je van juwel geen “zachte” dingen onder de bak mag leggen had ik vooralsnog het volgende bedacht:

Bak er weer af, iets van vilt of Joga matje oid op de nu bovenplaat, dan een nieuwe plaat erop en dan de bak er weer op. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
 
Apart zelf een meubel maken terwijl je ook hebt meegeleverde aquarium kast (juwel) hebt althans dat begrijp ik uit deze zin (Ik heb zelf een meubel gemaakt met daarop de plaat van het oude meubel van de meegeleverde aquarium kast (juwel).
Was de originele kast van juwel niet goed meer of heb je een andere rede om dit te doen.
 
Ik heb dit meubel inderdaad gemaakt met de bovenplaat van het oude kastje, dit omdat het oude meubel mij te laag was, en de indeling niet was zoals ik het wilde.

Vandaar dat ik een nieuw meubel heb gemaakt.
 
omdat je van juwel geen “zachte” dingen onder de bak mag leggen had ik vooralsnog het volgende bedacht:
Ik heb jaren wel een plaat piepschuim eronder gehad en heb er geen nadelen van ondervonden. Maar goed ik wist toen niet beter.
 
Ik zou het meubel ontmantelen en reconstrueren. Het ziet er uit als vervaardigt uit 2x3duims vuren? Altijd de breedste kant verticaal houden, dat geeft veel meer stevigheid. Nu lijkt de brede zijde horizontaal te liggen. Het midden van de bak is het zwakste punt, en hij zal mogelijk iets door zakken, nu. Dat gaat op lang termijn nooit goed.

Als je je over het gewicht van het water niet zo'n zorgen maakt dan kan je opvullen tussen de zwarte plaat en de balk. Dan wel goed in de gaten houden dat hij niet alsnog door gaat zakken.
 
Het ligt eraan hoe groot de spleet is tussen de plank en het frame. Ik kan mij herinneren dat toen ik mijn Rio450 op de bijbehorende kast plaatste er een spleet van 2 a 3 mm tussen zat. De spleten zaten bij mij aan de zijkanten, dus de plank stond "bol".Ik heb hiervan indertijd foto's van gemaakt en naar juwel gemailt met de vraag of dit kwaad kon. Kreeg als antwoord dat ik hem gewoon kon vullen en dat het frame vanzelf zou doorbuigen tot op de plank. Vergelijk het maar met de voorruit en achterruit van het aquarium, die buigen ook door als hij gevuld is.
Misschien kan je ook een mail sturen naar juwel met dezelfde vraag. Foto erbij doen waarop het aquariumframe en de plank zichtbaar zijn, zonder je nieuwe gedeelte eronder te laten zien, en met de grote van de spleet erbij.
 
Het ligt eraan hoe groot de spleet is tussen de plank en het frame. Ik kan mij herinneren dat toen ik mijn Rio450 op de bijbehorende kast plaatste er een spleet van 2 a 3 mm tussen zat. De spleten zaten bij mij aan de zijkanten, dus de plank stond "bol".Ik heb hiervan indertijd foto's van gemaakt en naar juwel gemailt met de vraag of dit kwaad kon. Kreeg als antwoord dat ik hem gewoon kon vullen en dat het frame vanzelf zou doorbuigen tot op de plank. Vergelijk het maar met de voorruit en achterruit van het aquarium, die buigen ook door als hij gevuld is.
Misschien kan je ook een mail sturen naar juwel met dezelfde vraag. Foto erbij doen waarop het aquariumframe en de plank zichtbaar zijn, zonder je nieuwe gedeelte eronder te laten zien, en met de grote van de spleet erbij.
Als de plank hol staat gaat dit niet op. De buitenkanten zouden dan door moeten zakken om het probleem recht te trekken, maar dat gaat niet omdat er poten onder staan.
 
Het ligt eraan hoe groot de spleet is tussen de plank en het frame. Ik kan mij herinneren dat toen ik mijn Rio450 op de bijbehorende kast plaatste er een spleet van 2 a 3 mm tussen zat. De spleten zaten bij mij aan de zijkanten, dus de plank stond "bol".
Dat is een heel ander verhaal, in jouw geval levert meer belasting een vlakkere ondergrond op omdat die bij meer belasting in het midden meer door gaat buigen.
In dit geval is de ondergrond al doorgebogen, dat zal erger worden bij belasting. Bij een aquarium met een zwevende bodem moet het frame wel voldoende ondersteuning hebben, dus over de hele breedte van de bak.
Eigenlijk is het heel simpel, je weet wat er aan schort, het is gewoon niet goed, dus los het op in plaats van te gaan gokken dat het goed gaat. Ik zou het risico niet nemen met zoveel water...
 
Het verschil is over de gehele lengte 4mm, ik heb nog een extra balkje vooraan langs het al bestaande balkje gelijmd, daarnaast heb ik met stevige kartonnen kaartjes de ruimte opgevuld tussen het meubel en de bak. Nu zit de bak inmiddels weer driekwart vol, en met de huidige druk wordt het karton mooi samengedrukt.

De bak lijkt in evenwicht te staan nu, en er zit geen beweging in het meubel dus ik ga er toch van uit dat het meubel niet ingezakt is, maar dat het een meetfoutje is geweest.
 
Zou indien mogelijk onder de verticale plank in het midden aan de voorzijde de 4mm uitvullen en dan ben je klaar.

Je zou ook nog stelpoten eronder kunnen zetten, komt alleen je bak 10mm omhoog.
Je kan dan wel alle kromheden eruit stellen
 
Is het gelukt om het recht te krijgen?
Er zijn ook speciale matten van rubber of schuim om onder een aquarium te leggen, zodat de krachten toch gelijk verdeeld worden.
 

Terug
Bovenaan