Wat is er nieuw

Meubel juwel rekord 800

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boro0
  • Startdatum Startdatum
B

Boro0

Guest
Hi all,

Ik heb een vraag. Ik heb eergisteren een Juwel Rekord 800 gekocht. Alleen is het bijpassende meubel niet geheel onze smaak. Heeft iemand tips voor een goede mogelijke (lade)kast bij bijvoorbeeld Ikea, loods 5 etc. die het gewicht van dit aquarium zou kunnen torsen?

Dank!!

Ik ben altijd bang in de ikea dat ik moet niezen, en dat dan de helft van de kasten uit elkaar pleurt... Ik zou het er niet op gokken.

Heb gevonden dat een rekord 800 zo 110 zal wegen. Misschien wel iets meer als je meer grind en stenen gebruikt. Weet niet of je handig bent? Misschien een idee om een kast op maat van steigerhout te maken?

Dat is wel een beetje overdreven hoor 😉

Hier hebben twee jaar lang Rio's 125 en Rekords 800 op de Ikea Kallax gestaan. Geen centje pijn.

Er was hier een tijd terug eens een forumlid dat aangaf dat de meeste zelfbouwkasten eruit zien alsof ze een olifant moeten aankunnen. Om even aan te geven dat de zelfbouwsels meestal weer wat overkill zijn en tsjah als dat je referentiekader is. Vergeet ook niet dat de kast of standaard van Juwel 800 zelf ook maar bestaan uit een paar dunne plankjes.

Tja ik heb hier thuis een klein beetje een hekel aan de ikea. We hebben alleen wat spulletjes van de ikea voor mijn zoon. Daar zie dat de vrouw toch de baas is. ;(

Mascha&Ivo zei:
Dat is wel een beetje overdreven hoor 😉
Vergeet ook niet dat de kast of standaard van Juwel 800 zelf ook maar bestaan uit een paar dunne plankjes.

Vergeet ook niet, dat er voor een aquarium meubel wel een heel andere klasse spaanplaat/mdf gebruikt wordt dan voor een IKEA kastje.
De planken ogen dan wel dun. Maar het spaanplaat heeft wel een hoge belastbaarheid en vochtbestendigheid. :regen:

Daarbij komt ook nog eens kijken, dat de kwaliteit bij IKEA ook drastisch achteruit gaat. De besta serie van 8 jaar terug was veel zwaarder en degelijker als de besta serie nu. De leg plankjes zijn zelfs hol van binnen. :S

Trouwens een juwel rekord 800 heeft niet perse een juwel kast nodig...

Denk wel dat er nogal wat andere keuze is, ikzelf heb bijvoorbeeld een ferplast cayman meubel, verkopen ze niet meer maar is prachtig meubel.

Ik heb mijn Rekord 800 sinds 2 weken op een Ikea Lack salontafel staan. Zoals je onderstaand kunt zien heb ik 2 extra poten in de het midden geplaatst.
Hiervoor heb ik een klein Ikea Lack tafeltje gesloopt, die poten kun je dus zo eronder schuiven, werkt perfect! Je hebt dan alleen geen lades eronder...In mijn geval geen ramp omdat ik een interne filter heb en de snoeren in de kast ernaast zijn weg gewerkt 🙂
549511_0_82_20160506_11.jpg

Waar ik me dan trouwens zorgen zou over maken qua ikea kasten is niet de draagkast maar wel stabiliteit na tijdje.

Meeste "goedkope" meubels durven nogal snel wiegen na tijd.

Wouter18 zei:
Ik heb mijn Rekord 800 sinds 2 weken op een Ikea Lack salontafel staan. Zoals je onderstaand kunt zien heb ik 2 extra poten in de het midden geplaatst.
Hiervoor heb ik een klein Ikea Lack tafeltje gesloopt, die poten kun je dus zo eronder schuiven, werkt perfect! Je hebt dan alleen geen lades eronder...In mijn geval geen ramp omdat ik een interne filter heb en de snoeren in de kast ernaast zijn weg gewerkt 🙂
549511_0_82_20160506_11.jpg

Heb je in die extra poot ook een extra steuntje gemaakt voor de legplank? Want deze is na 1 jaar ook doorgezakt.
Spreek uit ervaring.

Daar ligt niks op, dus zal wel meevallen toch? Ik heb onlangs een meubelmaker gesproken en die was overigens verrassend positief over die Lack tafeltjes. Ze kunnen best wat hebben aan statische belasting, meer dan je zou denken aangezien ze hol zijn en deels van karton... Met deze extra poten is het in ieder geval voldoende voor een Rekord 800.

Naar mijn idee toch wat tricky. Het blad zakt al wat door zoals je ziet en het zware gewicht staat overal net niet boven de poten maar ernaast. Tevens heb je op het zwaarste punt: het midden geen ondersteuning. Wel aan de zijkant, maar niet in onder het centrum van het aquarium.

Gerjan90 zei:
Het blad zakt al wat door zoals je ziet
Huh?? Dan zie je iets wat ik niet zie 😉 De foto is op dag 1 genomen en na 2 weken geeft de tafel nog steeds geen krimp.

Bedankt voor alle antwoorden. Heb bij de kringloop een oude ladekast gevonden. Bovenblad is met mijn 90kg niet buigbaar en strak. Hij is ook praktisch waterpas. Enige nadeel is dat de kast eruit ziet alsof het bij een omaatje uit huis komt, dus staat nu in de verf te drogen. Hoop dat hij het gewicht van aquarium kan torsen..

Hoe testen jullie of een kast sterk genoeg is?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan