Wat is er nieuw

Meubel niet meer vlak, hoe mooiste op te lossen?

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Ik heb kort geleden lekkage gehad, en daardoor is het blad van mijn aquameubel in het midden wat opgebold. Het gaat om een paar mm maximaal, maar nu durf ik niet zo goed het nieuwe aquarium er zo op te zetten. De stevigheid van het meubel zit nog wel snor volgens mij, maar ik heb het aquarium liever vlak.

Wat lijkt jullie nu het handigste? Het gaat om een Ferplast Dubai 120 (120x40cm, 240 liter).

- Piepschuim (lastig mooi zwart egaal te krijgen?)
- Houten plaat op maat (bewerkelijk en lastig exact op maat te maken)
- Andere idee�n?

Bij Juwel mocht er officieel geen piepschuim onder, maar bij Ferplast kan ik daar uit de handleiding niet uitkomen. Heb al een mailtje gestuurd gister naar Ferplast maar nog geen antwoord helaas.

Ik persoonlijk zou gewoon het blad van het meubel vervangen voor een nieuwe (bij voorkeur zelf gemaakt).
Wel een materiaal kiezen wat tegen vocht kan, dus geen MDF. Is misschien wat lastiger, maar met piepschuim of een extra plaat er bovenop verplaats je het probleem alleen maar.

Als de Ferplast net zoals de Juwel ook in een frame zit waardoor het glas niet direct op het oppervlak van een meubel rust is het dus ook niet aanbevolen om er iets van piepschuim onder te doen.
Is het aan de onderkant gewoon een vlakke glasplaat zonder frame kan het dus wel.

Ik heb hier een bakje staan met piepschuim tussen de bak en het meubel en de witte rand die je ziet van het piepschuim afgeplakt met zwarte electra tape.

Maar de boel helemaal vernieuwen zoals hierboven aangegeven is denk ik ook het allerbeste.

1. GOED opmeten
2. Bij bv de Gammel verkoopt men kant en klaar gefineerde meubelplaten gegarandeerd ook in hetzwart.
3. Aldaar voor erg weinig precies aan de maat laten zagen.
4. Bij dezelfde Gammel verkopen ze strijkband in de juiste kleur om de zaagranden mee af te werken.

Bedankt voor alle antwoorden!

het vervangen van het blad is lastig, gezien het kastje dan niet meer in dezelfde stijl is als de rest van het meubel. Zie de foto hieronder. Misschien kan ik hetzelfde soort meubelfolie vinden... maar dat betwijfel ik.

Van de Ferplast heb ik geen idee of het een loshangende glasplaat is of niet. Maar hopelijk krijg ik voor het weekend reactie van Ferplast.

Het liefst wil ik die uitstraling dus behouden. Een blad op maat laten zagen bij de bouwmarkt is zeker een goed plan, had ik zelf ook kunnen bedenken....

Zit nog met de Vision in het hoofd, waarbij ik exact een bocht moet zagen, maar dat hoeft nu natuurlijk helemaal niet!
Misschien plaats ik nog wel een rubber mat of iets dergelijks tussen het meubel en de plaat, om schokken op te vangen en te zorgen dat de plank niet gaat wiebelen.
vsdressoirravalincldeco.jpg

Misschien heb je sneller antwoord als je een pb naar een lid van het forum doet die ook zo'n Dubai heeft.
Is iets van wit eiken look en hebben ze volgens mij wel panelen van.

Duidelijk een zwevende bodem.
Speurneus Ivo 😉

Duidelijk verhaal Ivo! goed gevonden. had het daar niet uit afgeleid. dan valt piepschuim sowieso af. dus ga denk ik maar voor de meubelpaneelmethode.

Indien de bolling enkel in het midden van je plaat zit zou je een kader kunnen maken die juist het frame ondersteunt.
Je hebt veel minder hout nodig, en het glas wordt niet ondersteund.

Jb Malawi

Dat kader is ook nog een goed idee ja.

Ik heb een mailtje naar de fabrikant van de kast gestuurd, en die zijn bereid een nieuw bovenblad en ladefront op te sturen! Dat is dan toch het voordeel van een nederlandse fabrikant met goede service denk ik dan maar!

Dus ga nu kijken hoe ik de nieuwe topplaat waterdicht kan sealen, of er iets van doorzichtig waterdicht folie onder leggen.

Aquarium komt vandaag trouwens binnen (alweer). dus hopelijk nu echt. Kan hem dus nog niet vullen totdat de plaat er is.

Kan ik ondertussen nadenken over hoe ik ditzelfde grapje kan voorkomen... tips zijn welkom!

Heb je trouwens gemeld aan de fabrikant dat je een aquarium op de kast had staan en weer van plan bent om dit te gaan doen?
Is ruim 250kg wat op de pootjes rust,is de kast misschien helemaal niet geschikt voor en ook een reden dat de vorige bak is gaan lekken bv.

Ja, die discussie heb ik hier al vaker gehad, maar dat kan je niet weten natuurlijk 😉.

De kast staat op stalen poten bij mij. onder de kast, op de plek waar de schotten zitten, heb ik een stalen hoekprofiel geplaats waar de kast op de poten rust.

wugqMvGnlr9jzIWpz3lX73WG-JIA-O84.jpeg
wugqMvGnlr9jzIWpz3lX73WG-JIA-O84.jpeg

Aan de achterkant wil ik hetzelfde gaan doen. De kast heeft wel een tijdje op de poten gestaan (2 weken ongeveer) maar het ontwerp is niet zo slap als het lijkt. de vorm van de poten is enkel visueel, de druk staat loodrecht op de houten poten. Maar nu staat hij niet meer op de houten poten dus, maar op de stalen poten. Better safe then sorry.

Het bovenblad is volledig vlak, en wordt op dezelfde methode ondersteund als een standaard aquariumkast. De dikte is zelfs dikker dan de orginele kasten. De lekkage komt waarschijnlijk gewoon van het feit dat het een oude juwel is, met een geimproviseerde stabilisatiestang (eentje van staal met roestende schroeven) en het feit dat daardoor de kit is gaan loslaten. Het aquarium lekt nog steeds heel erg lichtjes, maar dan op een plaat van piepschuim op de vloer. Ik ga kijken of er nieuwe kitranden in kunnen en een officiele stabilisatiestang.

de plaat is gaan opzetten omdat er een butsje zat op het blad. daar zat dus geen folie, en zo is het water in het meubel gekomen. Dat wil ik voorkomen ditmaal. Het folie is waterdicht genoeg voor gespetter en een beetje water, maar ik loop liever geen risico.

Je kan je hout behandelen met tuinhoutolie.
Dat spul dat je oa gebruikt om je teak meubelen te behandelen.
Het voordeel is dat het diep in het hout trekt.
Het daar verzadigd. Een lak gaat door het werken van het hout scheuren, en een folie is wel waterdicht maar misschien niet zo mooi.

Jb Malawi

Het meubel heeft al een folie. Het meubel is gemaakt van spaanplaat, met een folie erover die het op eiken laat lijken. Dit zorgt ervoor dat bij knoeien de spaanplaat niet direct opbolt. (het folie lijkt erg overtuigend, heb van dezelfde reeks ook 2 tafels van echt eikenhout en ik zie geen verschil. Je voelt het wel.)

Ik ben bang dat olie dus geen oplossing is. Vandaar dat ik aan een doorzichtig dun folie dacht voor enkel de topplaat.

Was toch een topic van je,meubel kwam me al zo bekend voor! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan