Wat is er nieuw

Meubel sterk genoeg?

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
30
Hallo!

Ik heb vandaag eindelijk mijn aquarium op z'n plek kunnen zetten op een zelfgemaakt kastje. Ik vraag me af, nu dat bakbeest op zijn plek staat, of dit kastje wel sterk genoeg gaat zijn. Het is gemaakt van vurenhouten meubelplaten van 18mm. Meubel is 90x45x40 (lxbxh). Zit een tussenschotje in. Wordt aan de onderkant nog ondersteund op de plek waar het tussenschotje zit. Alles is dus van 18mm vurenhouten meubelplaten gemaakt. Is dit sterk genoeg om 40/50kilo aan aquarium, 40/50 kilo steen en nog +-200 liter water te dragen? Iemand daar ervaringen mee?

Groetjes,
Anke

IMG_20210321_122841.jpg
IMG_20210321_110847__01.jpg
IMG_20210321_110840.jpg

Op voorwaarde dat de achterwand ook zo dik is en tot op de grond komt en de middenwand ook op de grond ondersteund wordt... zou ik zeggen Ja.

Sws niet zonder pootje in het midden denk ik
Er zit een pootje in het midden!

Op voorwaarde dat de achterwand ook zo dik is en tot op de grond komt en de middenwand ook op de grond ondersteund wordt... zou ik zeggen Ja.

Achterwand is ook zo dik, maar komt volgens mij niet tot op de grond... Kan ik nog even naar kijken

Nou kan het aan mij liggen maar is je bak nu groter als het kastje dan zou ik toch voor een stevige plaat boven op de kast maken.
1 die wel de juiste maat heeft.

Ik zou hier wel 300 kg op durven zetten..

Maarja wij zetten ook 250 kg op 2 besta kastjes..

Zou nog wel een balkje onder dat tussenschotje maken zodat hij hij het gewicht over de 3 plankjes verdeelt.

Hier: 😛

IMG_20210321_154853__01.jpg

Nou kan het aan mij liggen maar is je bak nu groter als het kastje dan zou ik toch voor een stevige plaat boven op de kast maken.
1 die wel de juiste maat heeft.
Nee, hij staat er nog niet goed op. Past er precies op.

Ik zou hier wel 300 kg op durven zetten..

Maarja wij zetten ook 250 kg op 2 besta kastjes..

Zou nog wel een balkje onder dat tussenschotje maken zodat hij hij het gewicht over de 3 plankjes verdeelt.
Die zit er onder, zie foto hierboven 🙂

Ik twijfel alleen over de achterkant. Er zit niet één massieve plaat aan de achterkant, maar het is alleen twee vierkanten die in de openingen van het kastje is gezet...

Oeh netjes gedaan dan 😉
Maar dan zou ik het wel aan durven denk ik
Ook zonder een gehele plaat aan de achterkant? Of zal ik er nog een plaat tegen aanzetten die tot de vloer gaat?

Is wel beter, maar juwel meubels hebben dat ook niet..
Maakt het dan uit dat het aquarium er niet helemaal op steunt? Of heeft het dan niet veel toegevoegde waarde? Het zou dan 2 cm uitsteken aan de achterkant, wat me opzich wel goed zou uitkomen aangezien ik nog een ledstrip wilde monteren aan de achterkant

Maakt het dan uit dat het aquarium er niet helemaal op steunt? Of heeft het dan niet veel toegevoegde waarde? Het zou dan 2 cm uitsteken aan de achterkant, wat me opzich wel goed zou uitkomen aangezien ik nog een ledstrip wilde monteren aan de achterkant
Hoe bedoel je?
Het aquarium staat toch op de 3 zijwanden?
Een achterwand zit er bij juwel meubels enkel in om scharen te voorkomen, dus diagonale krachten op te vangen.
Voegt weinig toe aan de ondersteuning van het aquarium mijn inziens

heb je anders een foto van de achterkant van het meubel?

Hoe bedoel je?
Het aquarium staat toch op de 3 zijwanden?
Een achterwand zit er bij juwel meubels enkel in om scharen te voorkomen, dus diagonale krachten op te vangen.
Voegt weinig toe aan de ondersteuning van het aquarium mijn inziens

heb je anders een foto van de achterkant van het meubel?
Ik kan nu helaas geen foto maken. Maar ik zal proberen het beter uit te leggen.

Ik heb nu dat kastje, de twee zijkanten zijn beiden van één stuk hout gemaakt. De achterkant is niet van één stuk hout, maar bestaat dus eigenlijk uit twee vierkanten die in het frame zijn gezet, zodat het kastje niet kan scharen. Dus eigenlijk zoals je op die foto de voorkant ziet en even de deuren wegdenkt, alleen dan met vierkanten vurenhout meubel platen er in. Dus niet één solide stuk. Als ik daar achter een stuk meubelpaneel die wel tot op de grond achter zet om misschien een stevigere kast te krijgen, dan wordt het oppervlak waarop het aquarium komt te staan groter. Groter dan het aquarium is. Aan de achterkant houd ik dan 18mm over van die plaat die ik dan er achter tegen aanzet. Die bovenplaat is nu namelijk precies op maat van het aquarium, maar als ik er nu een plaat tegen achter zet dan wordt die bovenplaat natuurlijk groter. Maar dan zet ik het aquarium op de bovenplaat neer, met daar achter die 18mm plaat die dan uitsteekt. Daar komt het aquarium niet op te staan. Heeft het dan nog wel nut om die plaat er achter te zetten? Ik ben even aan het hardop nadenken hoor haha

Het belangrijkste is dat er een achterwand in zit zodat hij niet schaart. Of dat uit een of twee plankkies bestaat maakt niet zoveel uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan