Wat is er nieuw

Microgeophagus Ramirezi Biotoop?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ZooZa
  • Startdatum Startdatum
Z

ZooZa

Guest
Hallo! Ik had al een topic in 'Inrichtingen en Biotopen' maar ik denk dat ik deze vragen beter hier kan stellen!
Ik ben van plan om misschien (als het mag) een Ramirezi Biotoop op te zetten
Hier heb ik nog een behoorlijk aantal vragen over, en sinds er mensen hier zijn, die daar veel meer verstand van hebben dan ik, vraag ik het even hier! Als ik uiteindelijk genoeg informatie heb verzameld kan ik het misschien opzetten 🙂
Ik had een klein lijstje gemaakt met wat ik denk dat het belangrijkste is? Deze zal ik in de loop der tijd nog aanvullen waar nodig en aanpassen:

Temp: 28 Celsius
PH: 6,2 +/_
Waterpeil: 20 cm
Biotoop: Zwartwater kreekje van de Morichal Largo River, Venezuela
Vis Sp: Microgeophagus Ramirezi
Plant Sp: ?
Decoratie: hout, palmbladeren, eikenblad, beukenblad
Aquarium: 50x30x30?

Ik wil dus een aquarium inrichten, alleen voor Ramirezi's
Nu weet ik dat er normaal gesproken verteld wordt, dat Ramirezi's in een bak groter dan 60 cm gehouden moeten worden. Maar geldt dit voor gezelschapsbakken? of ook voor soortgericht? Mij lijkt dat een koppel in een 50x30x30 prima zou kunnen? Maar misschien dat jullie daar anders over denken?
Ik heb Ramirezi's in een best vol aquarium gehouden op 60cm, en zelfs dat ging aardig goed! echter kon ik daar niet focussen op de Ramirezi's zelf en moest ik ook rekening houden met de andere bewoners.
Maar als Ramirezi's niet in een 50 cm aquarium gehouden kunnen worden, welke vissen raden jullie mij dan aan? 😀

ik zou het niet doen voor ramirezi word 80cm aangeraden
60cm kan net als je een goed koppel hebt (een man en vrouw samen is niet meteen een koppel) maar zelfs dan kan iets als een mislukt nest al zorgen voor ruzie die 1 van de 2 vissen niet overleefd.

dat er wel of geen vis bij in zit maakt niet zo veel uit voor de grote van de bak (zo lang die vissen niet bodem gericht zijn) ze moeten vooral elkaar kunnen ontlopen op het moment dat ze het even willen.
verder mis ik in je water waardes nog een punt wat belangrijk is wil je ze goed kunnen houden en dat is een lage kh gh en een geleidbaarheid van het liefst onder de 200 microsiemens (hoe lager hoe beter).

om dan dus op het volgende punt te komen wat wel kan
qua dwergcichliden raad ik je aan om ze niet te houden in zoon klein bakje
wat ik zou aan raden qua bakmaten (uiteraard zijn er uitzonderingen)
voor een goed koppel kan een 60cm maar dat is wel echt minimaal en dan moet je het bij een rustige soort houden
voor een koppel is 80cm een mooie ruime bak dan heb je al een stuk minder kans dat ze elkaar de dood in drijven als het even niet goed gaat
1m kunnen de meeste soorten in een harem van 1-3
1,2m kunnen bijna alles soorten in een harem 1-3
1,5m kunnen een aantal soorten in een groep worden gehouden van 3/6 tot 3/9 afhankelijk van het bodem oppervlakte
uiteraard heeft niet iedereen de zelfde standaard
ik loop liever niet te veel risico en zou zelf pas een koppel vanaf 80cm houden aangezien veel soorten toch redelijk fors kunnen worden en af en toe best wat agressie kunnen vertonen

Bedankt voor de tips!
Inderdaad, ben de andere waterwaardes vergeten, zal ze erbij zetten
Ik heb echter niet meer ruimte als 60 cm (en dat is echt de max denk ik) en daarom zat ik dan ook op 50 cm
Ik had wel gezien dat er meerdere mensen waren die dwergcichliden in koppels hielden op 50 cm? Vandaar dat ik dit had opgeschreven 😉
Zijn er nog mensen die hier anders over denken of die andere suggesties hebben? Ben wel benieuwd wat ik nog zou kunnen aanpassen?

Het is echt te klein.

Misschien Badis Badis of een Dariosoortje. Die blijven namelijk kleiner en vertonen vergelijkbaar gedrag.

gr Peter

Dario Dario is inderdaad mooi! Ik zal me er even in verdiepen, gedrag is zoals ik nu kan zien vergelijkbaar
Is het biotoop waar deze in leven vergelijkbaar? of heel verschillend?

Apistogramma borelli kan wel in 60cm, of als je iets heel anders wil Neolamprologus multifasciatus of similis. Andere cichliden passen niet in 60cm.

Dario's leven tussen hout, bladeren, holletjes.

Wat plantjes en je hebt een leuk bakje.

Eventueel borarassoortje erbij.

gr Peter

Dan vraag ik me toch altijd af hoe dan de conclusie getrokken word welke grootte geschikt is
Ik heb voorbeelden voorbij zien komen op 40, 50, 60 cm waarbij het goed ging, en voorbeelden waarbij het op 1, 1,5 , 2 meter fout ging
Wat is dan goed? Ik zie zovaak mensen waarbij in kweekstellingen apisto's in 40cm bakjes kweken, maar hoe vaak gaat dit fout? Ik denk niet dat ik het risico ga nemen, maar vraag dat me dan toch af 😀

Kwekers zijn een ander verhaal. Die hebben veel ervaring, veel vissen en veel bakken. Zodra het mis gaat kan een paartje uit elkaar worden gehaald.

Ik heb zelf ook malawi's in 60/80cm gekweekt. Maar om ze langere tijd zo te houden, mwah.

Van Dario dario komen er weinig vrouwen deze kan op.
Badis badis is een baardje in een wat minder agressieve verpakking.
Dwerg cichliden in deze bakmaat alleeen als je bewezen een echt goed koppel hebt (en dat zie je er bij voorbaat niet aan) of als er uitwijkmogelijkheden zijn (zie Saskia).

Uitwijkmogelijkheden zijn er, ik heb een 60 cm Zuid Amerika bak in de woonkamer staan, daar zou ik een van de twee (als het nodig is) in kunnen onderbrengen.
Natuurlijk, een paar is nooit een koppel, maar hoe kan je een paar dan een koppel laten worden? Daarvoor moet je ze toch samen zetten?
Daarbij, in iedere relatie zijn er problemen, dus het perfecte koppel zal er nooit zijn.

Het liefst zal ik een 60 cm bak aanschaffen voor dit project, maar ik met dit allemaal nog met mijn ouders bespreken, daarom zijn het nu alleen nog maar plannen en ideeen, alleen met een goed plan kom je ergens denk ik zo 😀

Dan verder op de inrichting
ALS ik dan dwergcichliden in deze bak zou gaan houden, welke waterwaardes zijn goed? Wat moet er sowieso aanwezig zijn? (van de een hoor ik stenen, de ander zegt planten met grote bladeren, de ander zegt weer hout?)

Waar het om gaat is dan een 60cm aquarium qua inhoud veel kleiner is dan een 80 cm (scheelt de helft!) en er dus v��l minder ruimte is om elkaar uit de weg te gaan als daar behoefte aan is. Dat betekent dat zodra er een keer onenigheid is tussen M en V de kans veel groter is dat het slecht afloopt. En ja, je moet inderdaad een dame en heer bij elkaar hebben om te weten of het een koppel is. Maar als een koppel niet helemaal goed met elkaar overeen kan de hele tijd, biedt die 80 cm dus wel de vluchtmogelijkheden om het goed te laten aflopen, wat dus bij de 60 cm nauwelijks het geval is. Dat blijft onveranderd of het perfecte koppel nu bestaat of niet.

ZooZa zei:
(...)welke waterwaardes zijn goed?
Zacht, zuur en schoon water. Anders heb je er waarschijnlijk niet lang plezier van. Nederlands leidingwater voldoet niet aan de eisen.

ZooZa zei:
Wat moet er sowieso aanwezig zijn? (van de een hoor ik stenen, de ander zegt planten met grote bladeren, de ander zegt weer hout?)
Zichtbrekers, schuilplaatsen. Hoe je die cre�ert boeit niet.
Wel geeft hout allerlei stoffen af die bevorderlijk zijn voor de gezondheid van deze vissen.

Nogmaals, bedankt voor de vele tips! 😀
80 cm is dus eigenlijk de must, en dus zal ik helaas geen dwergcichliden kunnen houden (of nu nog niet in ieder geval, misschien als ik later de 80 cm kan bemachtigen...)
een 50 of 60 is dus wel geschikt voor soorten als Dario Dario? dan zal ik mij daarin gaan verdiepen!
Verder zal ik de rest onthouden, zijn nieuwe dingen en kan ik later goed toepassen!
Bedankt!
~Wes 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan