Wat is er nieuw

Microgeophagus Ramirezi vragen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander-fish
  • Startdatum Startdatum
S

Sander-fish

Guest
Ben nu al een stuk verder met mijn bak. 100*42*65
Ondertussen 20x vuurneon en daar zijn vandaag 10x gemarmerde bijlzalm bij gekomen.

Was in een aquariumwinkel geweest en daar uitleg gegeven over mijn bak en de ondergrond, want ik wilde namelijk heel graag Corydoras aanschaffen. Ze zeiden dat het geen probleem was ookal had ik 1-3mm in mijn ogen scherp grind. Hier geloofde ik natuurlijk helemaal niets van!

Vandaag in een andere winkel geweest en er vragen over gesteld. Die jongen zei gelijk dat dit helaas dan niet mogelijk was. Dit omdat het grind letterlijk gebroken glas zou zijn voor de vissen. Ik kon wel bij het water afzuigen grind meezuigen en dit vervangen door rond zwart grind. Ik heb besloten dit niet te doen. Me bak staat eindelijk en staat vol met planten!

Ik vertelde hem dat ik volgende week ook een koppel ramirezi wilde aanschaffen en vroeg hem om een andere oplossing voor de corydoras. Ik kwam zelf met het idee om dan 2 koppels ramirezi te kopen. De normale en bijvoorbeeld de blauwe. En dan sowieso 1 kokosnoot links en 1 rechts te plaatsen. Hij kwam met het idee om dan ivm het vervangen van de bodemvis 2x een harem te nemen. 2v/1m. Ik vond dit geen gek idee. Wat vinden jullie? Omdat het eigenlijk een koppelvis is.

Check me linkje voor de indeling van me bak.

De normale en blauwe variant kunnen kruisen.
Het is een uitgesproken koppelvormer. Losse vrouwtjes kunnen het lastig hebben.
Kokosnoten hebben ze nauwelijks wat aan. Ze zetten eitjes ad OP platte oppervlakten.

Nog wat bijschaven de idee�n dus.

Ook wensen Ramirezi's een Ph van 6. Doe je dat niet dan zul je er weinig plezier van hebben. Doe je dat wel dan kunnen ze wel 4 jaar worden.

Ik heb al vele jaren Corydorassen op een grindbodem met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm. Dat is geen enkel probleem. Ik heb Corydoras davidssandsi, Corydoras sp. Peru, Corydoras sterbay, Corydoras punctatus in verschillende aquaria. De tastdraden van de vissen slijten hier door ouderdom van de Corydorassen. De Davidssandsi 's zijn bv al meer dan 12 jaar oud.

Ramirezi's zijn vissen die als koppel leven. Je kan er een extra vrouwtje bezetten maar die zal steeds weggejaagd worden. Als je aquarium flink beplant is kan je vier Ramirezi's erin doen, als dat niet zo is zou ik me beperken tot een koppel.
Sowieso zou ik niet de normale en de blauwe nemen maar het bij de normale houden. Dan gaan ze ook niet kruisen.

Omdat Ramirezi's erg gevoelige vissen zijn sneuvelen er heel veel in de eerste paar weken. De Microgeophagus Altospinosa is een familielid van de Ramirezi. Is veel sterker en minder gevoelig. Kan voor jou een goed alternatief zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut

En een fijne zandbodem natuurlijk voor de ramirezi, als echte zandhappers

En als ik dan een klein bankstel timmer voor in het kokosnootje?

Dus gewoon in koppel houden. Zouden de normale en de goud ook kruisen?

Heb je misschien een ander idee voor de bodem? Een koppel normale ramirezi zou ik sowieso heel graag willen.

Botia zei:
Ook wensen Ramirezi's een Ph van 6. Doe je dat niet dan zul je er weinig plezier van hebben. Doe je dat wel dan kunnen ze wel 4 jaar worden.

Ben na 3 jaar weer verder gegaan met mijn hobby. Toevallig had ik in mijn vorige bak een koppel van ongeveer 4 jaar oud.

Jos Hut zei:
Ik heb al vele jaren Corydorassen op een grindbodem met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm. Dat is geen enkel probleem. Ik heb Corydoras davidssandsi, Corydoras sp. Peru, Corydoras sterbay, Corydoras punctatus in verschillende aquaria. De tastdraden van de vissen slijten hier door ouderdom van de Corydorassen. De Davidssandsi 's zijn bv al meer dan 12 jaar oud.

Ramirezi's zijn vissen die als koppel leven. Je kan er een extra vrouwtje bezetten maar die zal steeds weggejaagd worden. Als je aquarium flink beplant is kan je vier Ramirezi's erin doen, als dat niet zo is zou ik me beperken tot een koppel.
Sowieso zou ik niet de normale en de blauwe nemen maar het bij de normale houden. Dan gaan ze ook niet kruisen.

Omdat Ramirezi's erg gevoelige vissen zijn sneuvelen er heel veel in de eerste paar weken. De Microgeophagus Altospinosa is een familielid van de Ramirezi. Is veel sterker en minder gevoelig. Kan voor jou een goed alternatief zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos hut. Wat kwam dat me bekend voor. Heb youtube filmpjes zitten kijken van jou Altospinosa. Was echt leuk om gezien te hebben haha! En dat zijn idd hele leuke visjes.

Dus 1 of 2 koppels van dezelfde soort.

Ik moet toch ook wel zelf toegeven dat ik zelf ook wel vind dat mijn grind er scherp uitziet.

Bedankt Jos!

Jos Hut zei:

Jos Hut
Jos, hij heeft geen gewoon grind maar gebroken glas. Ik ken dat spul en dat is vrij scherp.

Botia zei:
Jos Hut zei:

Jos Hut
Jos, hij heeft geen gewoon grind maar gebroken glas. Ik ken dat spul en dat is vrij scherp.

Precies Botia!

Vond het erg mooi. Maar destijds niet goed aan mijn vissenbestand gedacht..

Bovendien..Geos komt uit het Grieks en betekent aarde, phagein (Grieks) betekent eten. Geophagus = aardvreter. Wat zoveel betekent, dat deze vissen graag een zandbodem willen en zich daar ook het beste in thuis voelen en ook beter uitkomen qua gedrag

Die bodem van gebroken glas kan dan maar beter naar de glasbak.. 😀

Hobbygroet,
Jos Hut

tis eventjes werk, maar als je je bodem vervangt met filterzand is dat het uiteindelijk wel waard!

Nog steeds geen duidelijk antwoord vind ik. Ken ik nu wel of niet 2 koppels ramirezi houden in me meterbak of niet? Of 2 verschillende soorten? Kweken wil ik zie niet dus het gaat me niet om het kruisen.

Zijn er misschien andere ideeen om mijn bodem op te vullen?
Corydoras is helaas niet mogelijk, dus blijft er weinig over. (Amerika)

Als JOS HUT dit toevallig leest?
Zijn er misschien ook vormen van Altispinoza die minder mooi zijn? Ik ben ze namelijk in de winkel tegen gekomen maar het lijf was saai van kleur en die vinnnen en staart hadden aan de uiteinde rode punten. Ze waren wel wat klein. Zou dit gewoon om jonge visjes gaan die nog moeten ontwikkelen?

ik zou in een meter bak geen 2 koppels zetten een van de mannetjes gaat dan het onderspit delven
en wat betreft de altispinosa die zullen gewoon nog niet mooi op kleur zijn (eigenlijk zijn de meeste vissen nog niet op hun mooist als je ze in de winkel ziet)

Dag dravik2,

Kijk eens naar deze visjes:

Cichlasoma nanoluteus, koop hiervan een 4-5 tal en je zult een prachtig schouwspel beleven. Deze visjes maken niks kapot graven niet veel, kunnen op grind en zijn vrredzaam en machtig interessant en voor alles MOOI!

BigSmoke zei:
Dag dravik2,

Kijk eens naar deze visjes:

Cichlasoma nanoluteus, koop hiervan een 4-5 tal en je zult een prachtig schouwspel beleven. Deze visjes maken niks kapot graven niet veel, kunnen op grind en zijn vrredzaam en machtig interessant en voor alles MOOI!

Geloof dat deze vissen zo 12 cm worden. Dan 4-5 stuks in een meterbak? Denk dat 1.20 meer gewenst is dan.

Klopt, de vissen worden ook mooier als ze thuis in je aquarium zitten. Maar hoe drogen ze op? Wordt een jonkie met weinig kleur, helemaal geweldig of zijn de vissen van de winkel al door gefokt? blijft lastig.

Sander-fish zei:
Nog steeds geen duidelijk antwoord vind ik. Ken ik nu wel of niet 2 koppels ramirezi houden in me meterbak of niet? Of 2 verschillende soorten? Kweken wil ik zie niet dus het gaat me niet om het kruisen.

Zijn er misschien andere ideeen om mijn bodem op te vullen?
Corydoras is helaas niet mogelijk, dus blijft er weinig over. (Amerika)

Als JOS HUT dit toevallig leest?
Zijn er misschien ook vormen van Altispinoza die minder mooi zijn? Ik ben ze namelijk in de winkel tegen gekomen maar het lijf was saai van kleur en die vinnnen en staart hadden aan de uiteinde rode punten. Ze waren wel wat klein. Zou dit gewoon om jonge visjes gaan die nog moeten ontwikkelen?

Ik denk het wel, mogelijk zijn ze ook niet helemaal op hun gemak.

De mooiste foto�s op internet van oa altispinosa zijn natuurlijk genomen onder perfecte omstandigheden. Mooie exemplaren, vaak wildvang. Goede geschikte verlichting waarbij kleuren uitzonderlijk mooi overkomen. Goede achtergrondkleuren, goed contrast. Hele goede camera, hele goede fotograaf en vaak een filtertje er overheen gegooid om de kleuren nog wat beter uit te laten komen. Ik vermoed zelfs nog wat meer photoshop gedoe.

Maw. ze zullen nooit zo mooi worden als de mooiste foto�s van internet. Maar dat geldt denk ik voor alle fraai gekleurde vissen.

De nanoluteus die ik heb gehad werden niet groter dan 8-9 cm en die heb ik jaren gehad!

En die kunnen gerust met 5 in een meter bak, zijn namelijk nogal vrij rustige visjes die veel "staan" in je bak. Blijven wel graag in elkaars nabijheid.

Ken Jan al een paar jaar en ik denk dat 120 niet overdreven is 😉
Kun je geluk hebben in kleiner? Vastwel 😉

Ik zou toch minstens die 120 aanhouden voor nanoluteus, tenzij je 80cm diepte hebt ofzo 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan