Wat is er nieuw

microgeophagus ramirezi vrouwtje over de rooie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sterrekind
  • Startdatum Startdatum
S

Sterrekind

Guest
Een dag of drie geleden viel het mij op dat mijn ramirezi vrouw heel donker gekleurd door de bak zwom. Ik dacht eerst nog dat ze misschien geschrokken was, en heb voor alle zekerheid gelijk de helft van het water in mijn bak ververst ( doe ik standaard als ik iets geks in de bak zie, een waterverversing kan immers nooit kwaad)

De volgende dag kon ik haar nergens meer vinden, uiteindelijk bleek ze zich verstopt te hebben achter een van de takken in mijn bak. Wat bleek nu, haar man had haar volledig in de hoek gedreven. Iedere keer als het diertje ook maar een poging ondernam om weg te komen werd ze weer opgejaagd door haar man.

De man heb ik er inmiddels uitgehaald, deze heeft een fijn onderkomen gekregen elders, alleen mijn vrouwtje is duidelijk nog niet van de schrik bekomen. Ik heb haar wel zien eten in haar hoekje, maar echt door de bak zwemmen doet ze niet.

Gaat dit nog over? Of blijft ze nu voor altijd zo angstig en weggedoken, dat vind ik ook zielig.

Dat risico loop je nu eenmaal als je een mannetje en een vrouwtje samen brengt in een beperkte ruimte. Wij verwachten dan gewoon dat zoiets allemaal altijd goed gaat. Nu, ik kan je verzekeren : net als bij mensen willen ze elkaar nog wel eens de keet uit vechten. Of dat nog goed komt ?? De tijd zal het leren

AquaVISie zei:
Dat risico loop je nu eenmaal als je een mannetje en een vrouwtje samen brengt in een beperkte ruimte.
Er kan niet genoeg benadrukt worden dat het bij elkaar plaatsen van een M en V nog niet betekent dat je ook een koppel hebt!

Ze waren een koppel, het is 7 maanden lang prima gegaan en ineens was het mis 🙂 Ik denk dat ze iets verkeerd heeft gedaan met het nestje, of dat ze niet meer wilde paren. Ze hebben samen meerdere keren een legsel gehad, ik mag aannemen dat het dan om een koppeltje ging. Dat ze uit elkaar gaan is ook prima, de man komt niet meer terug, maar kan mijn vrouw nog wel weer gewoon de oude worden?

Ook dat is koffiedikkijkerij. Ik moet dus weer hetzelfde antwoord geven : de tijd zal het leren

Denk wel dat de term 'waren' goed is gekozen, want voor zover ik weet (en wij (M+I) hebben gezien)) is de koppelvorming nooit 'voor het leven' (i.i.g bij M. ramirezi).
Komt bij dat nakweek makkelijker lijkt te koppelen dat wildvang.

Maar als je het over relatietherapie hebt is dit een aardige: http://www.apistogramma.com/forum/threa ... apy.18867/

Komt het goed met het vrouwtje? Zie Aquavisie, al geldt gezien het bovenstaande (koppelen verhaal) dat (over een tijdje) een nieuw (wat kleiner) mannetje introduceren misschien wel iets om te overwegen zou zijn.

~ Ivo

Kan ik haar ook alleen met vrouwtjes houden? Er wordt wel gesteld dat dit het gedrag van de vissen niet optimaliseert maar voor mij hoeft ze geen eitjes te leggen die vervolgens toch worden weggeroofd, of krijgt het vrouwtje dan net als je wel eens bij reptielen ziet zogenaamd "legnood"

Ik ga het aankijken met haar, en hoop dat ze met de tijd weer durft rond te zwemmen.

Het vrouwtje is nog steeds niet de oude. Ze eet wel gewoon in haar stukje van de wereld, maar echt rondzwemmen doet ze niet. Op zich logisch want er zit nog steeds 1 mannetje in de bak en die heeft al helemaal in de smiezen dat hij nu de man is. Die jaagt uit alle macht de kardinaaltetra's uit de buurt van het vrouwtje, pronkt zich een ongeluk, om vervolgens een pak slaag te krijgen van de dame, want die blieft hem helemaal niet in de buurt. Waarop de man zich weer naar de andere kant van de bak begeeft, en het hele gedoe herhaalt zich een uur later weer.

Ik heb wel eens twee vrouwen bij elkaar gehouden een aantal maanden. Zolang ik er geen man deed bij ging het wel goed. Al ben ik van mening dat je het leukste gedrag ziet met man en vrouw.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan