Microscopisch onderzoek ontlasting goudvis


Qtoranda

Member
Lid geworden
5 maart 2024
Berichten
15
Leeftijd
39
Locatie
Purmerend
Wie o wie kan mij vertellen wat dit voor parasiet is…?
Het is een filmpje van de ontlasting van mijn goudvis met een vergroting van 500x.
 

Bijlagen

  • IMG_3804.MOV
    3.2 MB
  • IMG_3805.MOV
    10.6 MB
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoeft niet perse slecht te zijn. Darmfauna zie je altijd in ontlasting. Is er een rede dat je denkt dat deze organisme slecht zijn?
 
Het hoeft niet perse slecht te zijn. Darmfauna zie je altijd in ontlasting. Is er een rede dat je denkt dat deze organisme slecht zijn?
Ze zijn al geruime tijd niet lekker. Ze drijven rond met geknepen vinnen, zijn apatisch… ze eten wel goed. Ik heb ook een huidafstrijkje genomen, daar zag ik een paar dingetjes (geen kieuw en huidwormen) niet overdreven veel zoals in dit filmpje van de ontlasting….
 
Wie o wie kan mij vertellen wat dit voor parasiet is…?
Het is een filmpje van de ontlasting van mijn goudvis met een vergroting van 500x.
Mijn waterwaardes in orde. Ammoniak 0, nitriet 0, nitraat 10, ph 7.6, kh 8
Ik ververs iedere week 50%.
 
Heb je fotos van de vissen? Tempr bak en formaat bak.
ik kan geen organellen of flagellel zien dus kan de bacteria lastig identificeren.

Als het echt bacterien zijn die problemen veroorzaken. Was dan goed je handen, want er zijn wel wat nare bacterien die mensen ook kunnen krijgen.
 
Heb je fotos van de vissen? Tempr bak en formaat bak.
ik kan geen organellen of flagellel zien dus kan de bacteria lastig identificeren.

Als het echt bacterien zijn die problemen veroorzaken. Was dan goed je handen, want er zijn wel wat nare bacterien die mensen ook kunnen krijgen.
het is een 240l aquarium met bodemfilter (anoxische), ziss filter en externe filter ultramax 1500, aan de uitlaatbuis zit een verwarming die verwarmd tot 23,5graden. Er zwemmen 3 grote oranda’s in de bak.
 

Bijlagen

  • 80CCE878-EE1E-4324-BFE8-60EB9CC34BF1.jpeg
    80CCE878-EE1E-4324-BFE8-60EB9CC34BF1.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 29
Wat mss helpt is temperatuur verlagen mits mogelijk. Bacteriën zullen op koude temperatuur minder actief zijn. Ook kunnen je goudvissen prima zonder verwarming
 
Hoe bevalt het externe filter ultramax 1500?

mvg ronald
Heel goed! Hij creëert geen krachtige stroming, maar hij filtert echt heel goed. Hij maakt ook geen lawaai vergeleken met andere externe filters. De inlaat staat aan de andere kant van de uitlaat en de uitlaat staat omhoog om de oppervlakte te breken. Als ze beiden aan 1 kant zouden staan, dan zou er denk ik een dode hoek ontstaan + de uitlaat van de bodemfilter staat dan in de weg. De inhoud van de 1500 is vervangen met een dunne laag spons en watten (in 1/2 mand) de rest is opgevuld met seachem matrix filtermedium. Het is goed poreus, dus er is een goede bacteriecultuur ontstaan.
Maar mocht ik nu weer opnieuw een keuze moeten maken voor een externe filter, dan zou ik kiezen voor de ultramax 2000, hier heb ik zoveel meer goede geluiden over gehoord. Hij schijnt beter te zijn dan de betere merken als eheim, jbl en dergelijken. Daarnaast zijn de aquael filters muisstil, dat is voor mij wel echt een must.
 
Wat mss helpt is temperatuur verlagen mits mogelijk. Bacteriën zullen op koude temperatuur minder actief zijn. Ook kunnen je goudvissen prima zonder verwarming
Dat is wel een goede. Dit zijn echter wel import vissen, ze komen uit azië en doen het vaak beter op warmere temperaturen. Maar nooit geschoten is altijd mis, hoeveel graden zou je aanraden?
 
Dat is wel een goede. Dit zijn echter wel import vissen, ze komen uit azië en doen het vaak beter op warmere temperaturen. Maar nooit geschoten is altijd mis, hoeveel graden zou je aanraden?
Alles onder de 22 laat veel standaard schadelijke bacterien minder goed doen ( veel komen pas voor bij 23) . Zou zeggen 18-20 graden misschien dat je dan van je probleem afbent?
 
De meeste bacteriën zullen het rond de 20 graden prima doen, en het immuunsysteem van een goudvis beweegt (tot op een bepaalde hoogte) met de temperatuur mee, via de stofwisseling. Denk haast niet dat temperatuurverlaging zal helpen tegen eventuele ziekteverwekkers.

Wat wel kan helpen is je filtermateriaal onder de loep nemen. Seachem matrix is (alle praatjes van seachem en de winkels ten spijt) geen effectief filtermedium. Het geeft veel ruimteverspilling omdat er geen water door die brokken heen stroomt. De poriën zijn te krap. Veel beter kun je je filter volstoppen met filterspons.

Juist bij sluierstaarten is een goede filterwerking van groot belang. En die wordt helaas grotendeels tenietgedaan (hoe "goed" een filter verder ook is) als er slecht presterende materialen in zitten.
 
Als je ze bij Dino vandaan hebt, zou ik hem contacten over de temperatuur. Je hebt mooie, maar zeer kwetsbare fancy goldfish.
Ik ben t eens met Gino, goede filtering is heel belangrijk.
 
De meeste bacteriën zullen het rond de 20 graden prima doen, en het immuunsysteem van een goudvis beweegt (tot op een bepaalde hoogte) met de temperatuur mee, via de stofwisseling. Denk haast niet dat temperatuurverlaging zal helpen tegen eventuele ziekteverwekkers.

Wat wel kan helpen is je filtermateriaal onder de loep nemen. Seachem matrix is (alle praatjes van seachem en de winkels ten spijt) geen effectief filtermedium. Het geeft veel ruimteverspilling omdat er geen water door die brokken heen stroomt. De poriën zijn te krap. Veel beter kun je je filter volstoppen met filterspons.

Juist bij sluierstaarten is een goede filterwerking van groot belang. En die wordt helaas grotendeels tenietgedaan (hoe "goed" een filter verder ook is) als er slecht presterende materialen in zitten.
Helpt wel met remmen van sommige bacterien hun groei. Is niet perse een oplossing mr kan zeker op kort termijn helpen.
Zelf merk ik dat een van mijn vissen vaak bacterien krijgt boven de 25 graden zodra het koeler word naar 22 heeft ie er geen last meer van.
Hoeft niet perse de bacterien uit te roeien maar kan wel het immuunsysteem goed helpen ertegen.

Ik heb vrij weinig ervaring met goudvissen maar 24 graden klinkt erg warm voor deze vissen.
 
Alles onder de 22 laat veel standaard schadelijke bacterien minder goed doen ( veel komen pas voor bij 23) . Zou zeggen 18-20 graden misschien dat je dan van je probleem afbent?
Bedankt voor de info! Dat wist ik nog niet. Ik zal de temperatuur met 2 graden per dag omlaag gooien 😊
 
Helpt wel met remmen van sommige bacterien hun groei. Is niet perse een oplossing mr kan zeker op kort termijn helpen.
Zelf merk ik dat een van mijn vissen vaak bacterien krijgt boven de 25 graden zodra het koeler word naar 22 heeft ie er geen last meer van.
Hoeft niet perse de bacterien uit te roeien maar kan wel het immuunsysteem goed helpen ertegen.

Ik heb vrij weinig ervaring met goudvissen maar 24 graden klinkt erg warm voor deze vissen.
Ik snap je gedachtegang. :) Het klopt dat bacteriën het beter doen als de temperatuur wat hoger is. Alleen geldt dat (rond die 24 graden) ook voor het immuunsysteem van zo'n goudvis. Dus dan schiet je er niet zoveel mee op denk ik.

Sowieso is er iets niet in de haak als die paar graden het verschil zouden maken tussen gezonde vissen en zieke vissen. Zeker met goudvissen, die juist heel goed tegen warme omstandigheden kunnen en daarom ook in de tropen veel worden gekweekt. De nummer 1 mythe is dat het koudwatervissen zijn. Het zijn echt "alleswatervissen" met een heel breed temperatuurbereik. :)
 
Sowieso is er iets niet in de haak als die paar graden het verschil zouden maken tussen gezonde vissen en zieke vissen. Zeker met goudvissen, die juist heel goed tegen warme omstandigheden kunnen en daarom ook in de tropen veel worden gekweekt. De nummer 1 mythe is dat het koudwatervissen zijn. Het zijn echt "alleswatervissen" met een heel breed temperatuurbereik. :)
Geldt dat ook voor de Sluiers dan want je leest altijd max 22 graden en dat het in de zomer bij hogere temperaturen een probleem kan zijn. Nu heb ik vorig jaar met zo n 25 graden niets gemerkt aan de Sluiers hier.
 
De meeste bacteriën zullen het rond de 20 graden prima doen, en het immuunsysteem van een goudvis beweegt (tot op een bepaalde hoogte) met de temperatuur mee, via de stofwisseling. Denk haast niet dat temperatuurverlaging zal helpen tegen eventuele ziekteverwekkers.

Wat wel kan helpen is je filtermateriaal onder de loep nemen. Seachem matrix is (alle praatjes van seachem en de winkels ten spijt) geen effectief filtermedium. Het geeft veel ruimteverspilling omdat er geen water door die brokken heen stroomt. De poriën zijn te krap. Veel beter kun je je filter volstoppen met filterspons.

Juist bij sluierstaarten is een goede filterwerking van groot belang. En die wordt helaas grotendeels tenietgedaan (hoe "goed" een filter verder ook is) als er slecht presterende materialen in zitten.
De waterwaardes zijn verder prima. Nitriet 0, ammoniak 0, nitraat 10, kh 8, ph 7.6. Al zou het filter niet goed zijn werk doen, dan zouden de waardes anders zijn…. Verder zit er nog een ziss filter in met k1 medium en een anoxische bodemfilter. De waterwaardes hou ik altijd goed in de gaten.
 
Als je ze bij Dino vandaan hebt, zou ik hem contacten over de temperatuur. Je hebt mooie, maar zeer kwetsbare fancy goldfish.
Ik ben t eens met Gino, goede filtering is heel belangrijk.
Ze komen idd bij Dino vandaan. De temperatuur staat daar op 20 graden. Ik ga het nu omlaag gooien naar 20 graden..
 
De waterwaardes zijn verder prima. Nitriet 0, ammoniak 0, nitraat 10, kh 8, ph 7.6. Al zou het filter niet goed zijn werk doen, dan zouden de waardes anders zijn…. Verder zit er nog een ziss filter in met k1 medium en een anoxische bodemfilter. De waterwaardes hou ik altijd goed in de gaten.
Het ding met die waterwaarden is dat ze maar voor een deel iets zeggen over de waterkwaliteit. :) Vaak wordt er gezegd dat een bak "ingedraaid" is wanneer ammoniak en nitriet volledig worden omgezet naar nitraat. Maar dat is alleen het stikstofgedeelte. Wat voor je vissen ook van belang is: water hebben met weinig bacteriën erin. Daarvoor moet er een voldoende grote bacteriekolonie in het filter zitten (i.p.v. vrij zwevend in het water), om alle afvalstoffen uit het water te halen.

Dat is belangrijk omdat vissen anders sneller ziek worden. Het immuunsysteem van vissen is namelijk constant bezig om alle bacteriën (schadelijk of niet) te "blocken", en daarbij vormt vies water een risico voor overbelasting van dat systeem. Vooral bacteriële ziekte-uitbraken hebben bijna altijd te maken met een situatie van onderfiltering.

Het moeilijke is dat er geen directe test is voor de aantallen bacteriën. De bacteriedruk is wel indirect af te leiden uit berekeningen, en bijvoorbeeld te zien aan de helderheid van het water.

Dit soort dingen zijn een beetje "next level" in de aquaristiek, het is vrij nieuwe kennis. Je zult zelfs een goede aquariumspeciaalzaak er daarom eigenlijk niet over horen. Terwijl het wel heel belangrijk is voor de gezondheid van (vooral gevoelige) vissen.

Sorry als je vindt dat ik zeur, maar ook je andere twee filters hebben helaas hun tekortkomingen. Ik heb ze zelf ook gehad, denkende dat ik er goed aan deed, maar ik heb ze weggedaan. Waarom: de Ziss gebruikt op zich een goed medium (K1-achtig spul) maar er stroomt te weinig water door het filter om voor een redelijk formaat bak veel verschil te maken. Voor een nano is het leuk, maar dan heb je best een groot ding hangen dat ook nog eens herrie maakt... En voor wat betreft "anoxic" bodemfilters: wetenschappelijk gezien is denitrificatie op meetbare schaal onmogelijk met zo'n systeem. Het werkt niet. Dus ook dat doet helaas weinig. Je kunt wel de stroming opvoeren en er een normaal bodemfilter van maken eventueel.

Geloof van dit alles wat je zelf wilt. Ik probeer zelf in elk geval alleen nog maar filterdingen te doen volgens bewezen principes. De hobby bestaat voor een groot deel uit "doe maar wat isme". En dat kost onnodig veel geld en vissenlevens...
 
Het ding met die waterwaarden is dat ze maar voor een deel iets zeggen over de waterkwaliteit. :) Vaak wordt er gezegd dat een bak "ingedraaid" is wanneer ammoniak en nitriet volledig worden omgezet naar nitraat. Maar dat is alleen het stikstofgedeelte. Wat voor je vissen ook van belang is: water hebben met weinig bacteriën erin. Daarvoor moet er een voldoende grote bacteriekolonie in het filter zitten (i.p.v. vrij zwevend in het water), om alle afvalstoffen uit het water te halen.

Dat is belangrijk omdat vissen anders sneller ziek worden. Het immuunsysteem van vissen is namelijk constant bezig om alle bacteriën (schadelijk of niet) te "blocken", en daarbij vormt vies water een risico voor overbelasting van dat systeem. Vooral bacteriële ziekte-uitbraken hebben bijna altijd te maken met een situatie van onderfiltering.

Het moeilijke is dat er geen directe test is voor de aantallen bacteriën. De bacteriedruk is wel indirect af te leiden uit berekeningen, en bijvoorbeeld te zien aan de helderheid van het water.

Dit soort dingen zijn een beetje "next level" in de aquaristiek, het is vrij nieuwe kennis. Je zult zelfs een goede aquariumspeciaalzaak er daarom eigenlijk niet over horen. Terwijl het wel heel belangrijk is voor de gezondheid van (vooral gevoelige) vissen.

Sorry als je vindt dat ik zeur, maar ook je andere twee filters hebben helaas hun tekortkomingen. Ik heb ze zelf ook gehad, denkende dat ik er goed aan deed, maar ik heb ze weggedaan. Waarom: de Ziss gebruikt op zich een goed medium (K1-achtig spul) maar er stroomt te weinig water door het filter om voor een redelijk formaat bak veel verschil te maken. Voor een nano is het leuk, maar dan heb je best een groot ding hangen dat ook nog eens herrie maakt... En voor wat betreft "anoxic" bodemfilters: wetenschappelijk gezien is denitrificatie op meetbare schaal onmogelijk met zo'n systeem. Het werkt niet. Dus ook dat doet helaas weinig. Je kunt wel de stroming opvoeren en er een normaal bodemfilter van maken eventueel.

Geloof van dit alles wat je zelf wilt. Ik probeer zelf in elk geval alleen nog maar filterdingen te doen volgens bewezen principes. De hobby bestaat voor een groot deel uit "doe maar wat isme". En dat kost onnodig veel geld en vissenlevens...
Het ding met die waterwaarden is dat ze maar voor een deel iets zeggen over de waterkwaliteit. :) Vaak wordt er gezegd dat een bak "ingedraaid" is wanneer ammoniak en nitriet volledig worden omgezet naar nitraat. Maar dat is alleen het stikstofgedeelte. Wat voor je vissen ook van belang is: water hebben met weinig bacteriën erin. Daarvoor moet er een voldoende grote bacteriekolonie in het filter zitten (i.p.v. vrij zwevend in het water), om alle afvalstoffen uit het water te halen.

Dat is belangrijk omdat vissen anders sneller ziek worden. Het immuunsysteem van vissen is namelijk constant bezig om alle bacteriën (schadelijk of niet) te "blocken", en daarbij vormt vies water een risico voor overbelasting van dat systeem. Vooral bacteriële ziekte-uitbraken hebben bijna altijd te maken met een situatie van onderfiltering.

Het moeilijke is dat er geen directe test is voor de aantallen bacteriën. De bacteriedruk is wel indirect af te leiden uit berekeningen, en bijvoorbeeld te zien aan de helderheid van het water.

Dit soort dingen zijn een beetje "next level" in de aquaristiek, het is vrij nieuwe kennis. Je zult zelfs een goede aquariumspeciaalzaak er daarom eigenlijk niet over horen. Terwijl het wel heel belangrijk is voor de gezondheid van (vooral gevoelige) vissen.

Sorry als je vindt dat ik zeur, maar ook je andere twee filters hebben helaas hun tekortkomingen. Ik heb ze zelf ook gehad, denkende dat ik er goed aan deed, maar ik heb ze weggedaan. Waarom: de Ziss gebruikt op zich een goed medium (K1-achtig spul) maar er stroomt te weinig water door het filter om voor een redelijk formaat bak veel verschil te maken. Voor een nano is het leuk, maar dan heb je best een groot ding hangen dat ook nog eens herrie maakt... En voor wat betreft "anoxic" bodemfilters: wetenschappelijk gezien is denitrificatie op meetbare schaal onmogelijk met zo'n systeem. Het werkt niet. Dus ook dat doet helaas weinig. Je kunt wel de stroming opvoeren en er een normaal bodemfilter van maken eventueel.

Geloof van dit alles wat je zelf wilt. Ik probeer zelf in elk geval alleen nog maar filterdingen te doen volgens bewezen principes. De hobby bestaat voor een groot deel uit "doe maar wat isme". En dat kost onnodig veel geld en vissenlevens...
Het water ziet er in principe helder uit. Ik snap het principe dat je uitlegt, echter heb ik er zelf nog nooit over gehoord of gelezen. Mocht je er meer informatie over hebben of artikelen of zelfs misschien youtube filmpjes, dan zou ik er graag meer over weten.
Ik heb er in ieder geval een mandje steentjes uitgehaald en het vervangen voor een filterspons, dit zal iig niet schaden en het is de moeite waard om te proberen.

Voordat ik begon aan alles heb ik veel onderzoek gedaan en werd overspoeld door allerlei informatie en verschillende theorieën. Kloppend of niet kloppend. Een bioloog zou het beste zijn, maar omdat dat zoveel ruimte in beslag nam, heb ik besloten om te gaan voor een externe filter. Maar ik wilde meer dan alleen een externe filter en heb daarom ter ondersteuning een ziss filter en bodemfilter (theorie van dr Novak) de twee laatste filters zijn alleen ter ondersteuning. Daarnaast ververs ik het water iedere week voor 50%. Het lijkt mij dat ze genoeg schoon en vers water hebben om in te zwemmen…
 
Het water ziet er in principe helder uit. Ik snap het principe dat je uitlegt, echter heb ik er zelf nog nooit over gehoord of gelezen. Mocht je er meer informatie over hebben of artikelen of zelfs misschien youtube filmpjes, dan zou ik er graag meer over weten.
Ik heb er in ieder geval een mandje steentjes uitgehaald en het vervangen voor een filterspons, dit zal iig niet schaden en het is de moeite waard om te proberen.

Voordat ik begon aan alles heb ik veel onderzoek gedaan en werd overspoeld door allerlei informatie en verschillende theorieën. Kloppend of niet kloppend. Een bioloog zou het beste zijn, maar omdat dat zoveel ruimte in beslag nam, heb ik besloten om te gaan voor een externe filter. Maar ik wilde meer dan alleen een externe filter en heb daarom ter ondersteuning een ziss filter en bodemfilter (theorie van dr Novak) de twee laatste filters zijn alleen ter ondersteuning. Daarnaast ververs ik het water iedere week voor 50%. Het lijkt mij dat ze genoeg schoon en vers water hebben om in te zwemmen…
Ik snap je volkomen hoor. :) In de aquariumhobby wordt heel veel verschillends geschreven en geroepen. De kwaliteit van de informatie wisselt nogal, en zie er maar eens achter te komen wat de beste manier is om de dingen aan te vliegen. Ik heb zelf ook van alles geprobeerd en opgevolgd in de loop der tijd.

Een van de beste (meest kritisch samengestelde) websites vind ik aquariumscience.org. Hieronder linkjes daarvan over waterwaarden en filtering. Het is allemaal in het Engels dus dat moet je liggen, maar die man legt in relatief begrijpelijke termen best wel technische onderwerpen uit.

Mensen hebben nog wel eens kritiek op zijn manier van schrijven, of überhaupt om wat hij schrijft. Hij is ook wel iemand die er een sport van maakt om het geldende aquariumevangelie onderuit te halen. Maar echt onderbouwde kritiek blijft meestal uit. Dat is veelzeggend denk ik.




 
Ik snap je volkomen hoor. :) In de aquariumhobby wordt heel veel verschillends geschreven en geroepen. De kwaliteit van de informatie wisselt nogal, en zie er maar eens achter te komen wat de beste manier is om de dingen aan te vliegen. Ik heb zelf ook van alles geprobeerd en opgevolgd in de loop der tijd.

Een van de beste (meest kritisch samengestelde) websites vind ik aquariumscience.org. Hieronder linkjes daarvan over waterwaarden en filtering. Het is allemaal in het Engels dus dat moet je liggen, maar die man legt in relatief begrijpelijke termen best wel technische onderwerpen uit.

Mensen hebben nog wel eens kritiek op zijn manier van schrijven, of überhaupt om wat hij schrijft. Hij is ook wel iemand die er een sport van maakt om het geldende aquariumevangelie onderuit te halen. Maar echt onderbouwde kritiek blijft meestal uit. Dat is veelzeggend denk ik.




Is/was het niet zo dat bij Aquainfo veel wordt herschreven in het Nederlands?
 
Klopt, 3 van de vier artikelen zijn al vertaald, maar het zijn meer dan 400 artikelen dus het duurt wel even voordat alles is klaar is:



 

Terug
Bovenaan