Wat is er nieuw

Microsorum pteropus Minor (javavaren) als achterwand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sneakimonky
  • Startdatum Startdatum
S

Sneakimonky

Guest
ik heb net een nieuw aquarium waar ik het volgende idee mee heb. ipv een standaard achterwand zoals ik tot nu toe in al mijn aquaria had wil ik graag een 'levende' achterwand maken. nu gaan uiteraard veel planten nog flink groeien en zal de achterwand veel bedekt zijn van deze planten. maar voor bijvoorbeeld boven het hout wil ik toch ook iets ipv het saaie blauwe plak folie dat er nu op zit.

nu zag ik op internet het volgende: javavaren op een epaqmat heeft iemand hier ervaring mee of eventueel andere ideeen hoe ik dit kan realiseren? (ik wil geen mossoort dit heeft iedereen al;))

hieronder een foto hoe hij nu is om een idee te krijgen
292359sneakimonky_0_82_20151002_183714.jpg

nb er zullen aankomende maand nog meer planten bij komen waaronder verschillende grote soorten en er zal wat verplaatst gaan worden dan.

alvast bedankt voor de ideeen

Ziet er al leuk uit! :thumbs:
Je zou javavaren kunnen gebruiken, maar je zou ook anubias kunnen gebruiken. Je hebt voor deze 2 planten geen epaqmat je kan de plantjes gewoon op het hout binden. Wat je ook nog kan doen is bijvoorbeeld een paar eikenbladvarens achter het hout klemmen :daisy:

Je kan natuurlijk met gaas aan de gang. Maar wat ook zou kunnen werken is een filtermat nemen (je kunt ze ook in het zwart bestellen. tegen de achterwand bv met zuignappen en dat laten begroeien met verschillende plantjes. Er zijn mensen die een HMF ook laten begroeien dus dat zou toch moeten gaan.

Ja. De planten moeten nog aanslaan in deze bak. Hij draait nu pas net een weekje. Dus het word snel al veel voller. maar idd los eikenblad achter het hout zal ook al veel verschil maken. iets om over na te denken.

Ik zat zelf ook al met het idee om wat planten in gaas of in een filtermat te steken en het zo te laten groeien.is denk ik ook een stuk goedkoper

miss eerst de planten die er nu staan even laten groeien en dan is verder kijken waar je de achterwand kan zien.

De afkorting hmf ken ik niet? Ik gok binnenfilter?
die zit jammer genoeg idd best naar voren en moet tzt ook noet heel duidelijk meer zichtbaar zijn. Maar ik werk al lang met een binnen en buitenfilter en de combi bevalt me heel goed. Met name omdat ik soms om t water iets aan te kleuren wat turf in mn filter doe.

Bedankt voor de reacties!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan