Wat is er nieuw

mijn 101x41x50 aquarium (Ricky14)

• Onderwerp starter Onderwerp starter ricky14
  • Startdatum Startdatum
Khoppie zei:
Heel mooi aquarium maar inderdaad moet er aan je visbestand gewerkt worden 🙂
Ik zou zeggen:

Kardinalen houden.
Corydoras houden.
Ramirezi's houden.
Killi's houden
Algeneter houden.
Waaierhand garnalen houden.

De rest zou ik weg doen.
Vooral omdat je de leeri's beter in een harem houd en dit geld ook voor de altispinosas 🙂
Dan ben je al van veel jaag problemen af even als je over bevolking 🙂

helaas zijn de killi's en de waaierhandgarnalen gesneuveld 🙁 . helaas zijn de ramirezi's 2 mannetjes (werden verkocht als man en vrouw, beetje jammer) en zit dus te denken om die weg te doen.
verder moet ik nog even puzzelen qua visbestand. de kardinalen en de cory's houd ik sowieso. en de altispinosus wil ik er nog een vrouwtje bij halen, want heb nu nog alleen een mannetje.

verder bedankt voor de tips!

Mascha&Ivo zei:
Lekker groen Rick 🙂

Wel jammer dat je die Aponogeton ulvaceus zo in een hoekje wegmoffelt. Dat kan een prachtige blikvanger zijn in je bak. Probeer die eens op de gulden snede te zetten. Heb je meteen bovenin ook flink wat beplanting waar de goerami's zich goed kunnen verschuilen als ze daar behoefte aan hebben.

Overigens is in tegenstelling tot hierboven (impliciet) beweerd de altispinosus een koppelvormer en de diamantgoerami best in een koppel te houden, als man en vrouw elkaar een beetje liggen.

Succes ermee!

~ Ivo

met de inrichting ben ik nog een beetje aan het spelen. ik moet nog even kijken hoe ik het nou echt wil hebben. je hebt wel gelijk van de Aponogeton ulvaceus. die moet eigenlijk iets meer naar het midden. het is wel een prachtige plant die snel groeit.

bedankt voor de tips!

Mij is altijd verteld ze beter in een harem of zelfs een groep te houden dus vandaar dat ik dit doorgeef 😉
En niks ten nadele van jou hoor Ricky maar moet dit toch even kwijt want bij mij werd er altijd gezeverd toen ik een harem leeri's in mijn trofis colisa 1200 had en er werd toen ook verteld dat altispinosas al helemaal niet konden dus snap nu niet waarom Ivo nu ineens zegt dat het wel kan terwijl mijn aquarium toch groter was dan die van jou??? Is naar mijn mening meten met twee maten......

de leeri moet inderdaad eigenlijk in een grotere bak van minstens 1.20 maar bij mij is er geen probleem in mijn 1.00 bak. altispinosus kan prima in een bak van 1.20, volgens mij is de minimum lengte voor altispinosus een bak van 80 cm.

Ja daarom maar toen ik mijn 120cm bak nog had werd er dus beweerd dat dit niet kon en Ivo was een van de mensen die toen zij dat dit niet kon dus ben benieuwd waarom 😉
Maar als het bij jou goed gaat lekker laten gaan dan 🙂

inderdaad. er is wel af en toe wat gejaag onderling bij de leeri's maar verder gaat het goed.

de leeri heeft een witte schimmel op zijn kop. hij heeft dit als eens vaker gehad maar toen is het weer weg gegaan. maar sinds de laatste weken komt het weer terug. ook zijn er putjes in het hoofd te zien? iemand een idee wat het is en hoe ik dit kan behandelen?

Als hij echt putjes in zijn hoofd heeft zou ik eens zoeken op gatenziekte (Hexamita Octomitus als ik me niet vergis) en dit vergelijken.
Hier zijn goede medicijnen voor dus het is te behandelen 🙂

planten doen het goed. het begint al wat voller te worden.

599266ricky697_0_85_aquariu.jpg

121799ricky697_0_85_aquariu.jpg

134824ricky697_0_85_aquariu.jpg

827983ricky697_0_85_aquariu.jpg

Ziet er al leuk uit, goed bezig Zou ik zeggen!

tnx!

tnx!

even wat fotootjes :foto: :

165777ricky697_0_85_aquariu.jpg

819887ricky697_0_85_aquariu.jpg

696851ricky697_0_85_aquariu.jpg

154487ricky697_0_85_aquariu.jpg

al die bruine slierten zijn van de tijgerlotus die groeit als een tirelier.

Zo, kanonne zeg,jj kan er ook wat van. man. :thumbs:
Toppie,ziet het er uit. 😀

Zeker Goed water,in Nijkerkerveen?

haha denk het hahaha 😛

dankje!

ik heb weer wat veranderd qua inrichting. heb ook wat planten eruit gehaald waaronder de lotus. die groeide echt heel hard en ging de hele bak door. heb nu weer wat plantjes erin gezet die niet zo hard groeien. heb gister ook wat bijlzalmpjes erbij gehaald om het groepje aan te vullen. ook heb ik 2 appelslakken gehaald. een gele en een blauwe. alleen ben ik bang dat de gele al dood is. hij drijft in het water en heb nog geen enkele beweging gezien. ik wacht nog even rustig af of hij nog wat gaat doen. de blauwe heeft het prima naar zijn zin.

hier wat foto's:

de blauwe appelslak verstopt tussen de varens:
658753ricky697_0_85_aquariu.jpg

de gele appelslak achter de bijlzalm die helaas niks doet:
385835ricky697_0_85_aquariu.jpg

bijlzalmpje:
359696ricky697_0_85_aquariu.jpg

totaaltje:
433566ricky697_0_85_aquariu.jpg

weet iemand de naam van deze plant? ik dacht iets met 'Taiwan' ofzo maar weet het niet zeker:
326418ricky697_0_85_aquariu.jpg

echnodorus bleheri, hij was al zo groot toen ik hem bij de winkel kocht:
448635ricky697_0_85_aquariu.jpg

ik denk dat ik de slak er maar uit haal. heb ergens gelezen dat ze heel erg gaan stinken als ze dood zijn en hij ruikt behoorlijk.

even een vraagje...
ik wil binnenkort de bak grondig veranderen. ik wil er namelijk graag een maanvissenbak van gaan maken.
alleen ��n probleem namelijk: kun je maanvissen in dit formaat aquarium houden? en zoja hoeveel?

ik heb zelf ook al even lopen kijken maar wordt er niet echt wijs uit. ik zie veel meningsverschillen maar ik zie ook bakken die kleiner zijn dan mijn bak en die ook maanvissen hebben.

Voor het redelijk probleemloos houden van een mooie groep wordt minimaal 150 cm. geadviseerd.

oke, ik wil ze wel de ruimte geven namelijk dus dan ga ik niet voor de maanvissen. toch maar ff doorzoeken naar iets anders

een tijdje geleden heb ik de bak veranderd in een ZA-bak qua inrichting. ik ben erg ge�nspireerd door bakken hier op het forum. ik heb de bak totaal veranderd. de grindbodem is eruit en is vervangen voor een zandbodem. ik heb veel stukken hout toegevoegd en wat planten waaronder veel echinodorussen. ik wil binnenkort nog wat bladeren in de bak doen en het water veranderen in 'blackwater'. ik heb dat expres nog niet gedaan omdat mijn visbestand nog niet in orde is. mijn visbestand is nogal een rommeltje, namelijk:

2x corydoras sterbai (winkel had er niet meer maar kon ze niet laten staan)
8x corydoras (weet niet welk soort)
2x diamant gourami
1x Chinese algeneter
1x pleco
5x kardinaaltetra ( had er meer maar zijn verdwenen )
7x zwarte fantoomzalmen
2x reuze bijlzalmen
2x marmerbijlzalm
2x mikrogeophagus altispinosus
2x appelslakken

nu wil ik graag een ZA visbestand. dus als iemand een idee heeft wat ik met het bovenstaande bestand kan doen of iets totaal anders (als het maar ZA is) hoor ik dat graag.

dan wat foto's van de bak:

598927ricky697_0_82_20150827_201459.jpg

914455ricky697_0_82_20150827_201506.jpg

433183ricky697_0_82_20150827_201512.jpg

Ik vind je inrichting heel geslaagd. Zo'nZA inrichting met zalnd hout en Echinodorus brengt echt rust.

Wat je visbestand betreft, als je ZA wil, zal een en ander weg moeten:

De Gourami's zijn heel mooi, maar passen helaas niet in ZA. Ook de Chinese algeneter zou er helaas uit moeten.

Verder zou ik gaan focussen op enkele soorten, bvb:

1 group Kardinaaltjes van +-20
1 groep Coridoras: +-10
1 groep Bijltjes: +- 10

en als hoofdvis natuurlijk je Altispinoza's

De fantoomzalmpjes zijn bij mij een twijfelgeval: Die kunnen zeker in je ZA bak. Ik zou zelf bij 1 school blijven (Kardinaaltjes), maar aangezien je ze al hebt, zou ik ze toch laten zitten. Het is tenslotte ook een ZA visje.

Van de Cory's en de bijltjes heb je reeds 2 verschillende soorten. Het brengt meer rust als je 1soort houdt, maar ook hier zou ik deze gewoon laten zitten. Wel zou ik de marmerbijltjes verhogen naar 8-10, en niet de reuzebijltjes, enkel omwille van hun grootte.

Een alternatief zou ook kunnen zijn dat je de 5 kardinaaltjes weg doet, en de fantoomzalmpjes verhoogt naar 15-20...

Veel keuzemogelijkheden...

Mooi hoor Ricky. En zeker een mooie rustige inrichting.
Succes ermee.

Mooie inrichting! 🙂

Mvg
Rennie

Bedankt allemaal!

@otto77 bedankt voor je tips! Hier heb ik zeker wat aan. Alleen zou ik dan wel liever 1 soort corydoras willen. Ik wil dan de sterbai's aanvullen.
Zou ik dan de altispinosus aanvullen naar een harem of 2 koppels?

Alleen ��n probleem. Waar moet ik met mijn vissen heen? Terug naar de winkel lijkt me geen optie omdat het visbestand nu nogal een rommeltje is. Heeft iemand een idee waar ik met de vissen heen kan?

Indien de winkel niet ge�nteresseerd is om enkele visjes terug te nemen, kan je steeds op de forums een nieuwe thuis zoeken voor visjes die moeten vertrekken. Dat kan soms wel even duren. In de tussentijd kan je ze ofwel laten zitten, ofwel in een aparte bak onderbrengen.

Ik weet zelf ook niet hoe je de Altispinosa's in jouw bak best kan houden: harem of koppels.
Je bodemoppervlakte is niet heel erg groot, dus is een harem misschien veiliger, al hoor ik ook vaak dat ze in groep gehouden worden.

Hier kan misschien iemand met ervaring met Altispinosa's beter op antwoorden.

Bedankt voor de tips!

Wij hebben ook een Rio 180. Leuk om te zien hoe jij je bak hebt ingericht en hoe je er verder mee bezig bent!

Groet,
Benvo.

Mooie bak Benvo,misschien leuk om een eigen foto-album te maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan