Wat is er nieuw

Mijn 120 liter bak (Steven)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steven
  • Startdatum Startdatum
S

Steven

Guest
Goedenavond,

Na al die mooie bakken van jullie te hebben gezien wil ik mijn trots ook graag aan jullie laten zien.
Het is een 80cm Aquatlantis, welke ik in eerste instantie op wilde bouwen met een volledig Zuid-Amerikaans visbestand.
In de 120 liter zitten:
10x Corydoras Panda
3x Rineoricaria sp. L010A
9x Nannostomus Mortenthaleri
13x Hemmigrammus Bleheri
2x Apistogramma Panduro
6x Sphaerichthys Osphromenoides (kwam ze tegen en moest ze hebben, ook al komen ze niet uit Zuid-Amerika 😀)
2x Farlowella Acus
1x L028
1x L204

Inmiddels staat de bak 6 maanden, maar er zijn wat strubbelingen geweest.
Ongeveer een maand geleden heb ik de bakken noodgedwongen moeten verhuizen.
Mijn relatie was voorbij en ik had mijn bakken bij haar staan... 😳
Het heeft me best wat vissen gekost, omdat de verhuizing veel langer duurde dan gepland.

De bak zag er toen zo uit:
oTdFSh.jpg

Na alle planten en het hout er uit te hebben gehaald, zag het er zo uit:
sdmuYX.jpg

Na een paar weken zag het er gelukkig een stuk beter uit:
SciXHa.jpg

Het meest baalde ik van de dood van mijn vrouwtje A. Panduro. Zij had net haar eerste legsel gekregen nadat ik het koppeltje 1,5 maand in mijn bak had:
erbr7q.jpg

Als je heel goed kijkt zie je de jongen.
Vanmiddag heb ik mijn nieuwe vrouwtjes opgehaald. Dit maal 2 stuks, omdat ik bang was dat het mannetje ze te veel lastig zal vallen. Deze is namelijk bijna 2 keer zo groot, aangezien de vrouwtjes behoorlijk jong zijn.

Mochten jullie nog tips hebben of vragen dan hoor ik dat graag! 🙂

Onderstaand nog wat close-ups van m'n andere vissen:
FDBTif.jpg

VT2Cdb.jpg

0SuBwK.jpg

IcQude.jpg

Prachtig! Echt mijn droom om later zo'n 120L aquarium als deze in mijn huis te hebben staan 🙂

Dank voor de complimenten!

Ziet er mooi uit! Alleen zitten je roodkopjes wel wat aan de krappe kant.
Ja dat is inderdaad geen goede keuze geweest. Een meterbak was beter geweest denk ik. Het waren de eerste vissen die ik gekocht heb voor in de bak. Eigenlijk wou ik een andere scholenvis, Moenkhausia Pittieri, maar deze hadden ze niet bij mijn LFS. Iets te enthousiast geweest, omdat ik na 5 jaar eindelijk weer vissen in een aquarium kon doen 🙄

Laatst bewerkt door een moderator:

Ja dat is inderdaad geen goede keuze geweest. Een meterbak was beter geweest denk ik. Het waren de eerste vissen die ik gekocht heb voor in de bak. Eigenlijk wou ik een andere scholenvis, Moenkhausia Pittieri, maar deze hadden ze niet bij mijn LFS. Iets te enthousiast geweest, omdat ik na 5 jaar eindelijk weer vissen in een aquarium kon doen 🙄

Zelfs een meterbak is al krap volgens sommige. Roodkopzalmen zijn echt baantjeszwemmers en hebben flink de ruimte nodig.

Het is al mooi dat het een stommiteit was uit enthousiasme.
Zo'n fouten heb ik ook gekend, maar daar leer je uiteindelijk van. 😉

Inderdaad, een meterbak is zo wat kantje boordje. Ik heb ze ook in mijn Rio 180, wat kunnen ze zwemmen zeg! 😉

Achteraf gezien had ik het niet moeten doen, ik heb ze nog nooit gehad en dacht dat dat wel zou gaan. Normaliter maak ik een plan voor welke vissen ik wil hebben en welke eisen ze nodig hebben. Als ik een mooie vis tegen kom in een aquariumwinkel google ik eerst de eisen op mn telefoon, voordat ik een keuze maak. Gelukkig doen ze het al 6 maanden goed en heb ik, buiten de verhuizing om, geen verliezen gehad. De Roodkoopzalmpjes zijn echt heel stressgevoelig heb ik gemerkt bij de verhuizing 🙁 Als ik een veel grotere bak ga kopen, komen ze daar in

De roodkopjes zijn inderdaad zeer leuke visjes, maar het is me ook al opgevallen dat ze niet de allermakkelijkste zijn.
Gelukkig dat ze het al een hele tijd goed doen, dat bespaart je toch al heel wat ellende.

Vanmiddag heb ik mijn nieuwe vrouwtjes opgehaald. Dit maal 2 stuks, omdat ik bang was dat het mannetje ze te veel lastig zal vallen. Deze is namelijk bijna 2 keer zo groot, aangezien de vrouwtjes behoorlijk jong zijn.
panduro is een koppelvormer. Hou daar rekening mee.

2x Farlowella Acus
je Farlowella is geen acus, een acus is makkelijk van andere Farlowella's te onderscheiden.

panduro is een koppelvormer. Hou daar rekening mee.

Dank voor de tip! De vrouwtjes zijn nu nog jong en ik durfde het niet aan met 1 vrouwtje aangezien ze zo klein zijn. Zodra er een koppel wordt gevormd, haal ik meteen het andere vrouwtje uit de bak. Anders ben ik bang dat ze haar op gaan jagen, met de dood als gevolg

je Farlowella is geen acus, een acus is makkelijk van andere Farlowella's te onderscheiden.

Hmm ze werden wel zo verkocht en vond ze wel op de F. Acus lijken 😀
Welke soort zou het dan kunnen zijn? Onderstaand de zwartgekleurde, heb er ook een welke bruin/beige is:
i2iuZ-1mAQ9cef6NTwfx8uRbcONNSHMC.jpeg

vond ze wel op de F. Acus lijken
Zoek maar eens op planetcatfish op hoe een acus uitziet en je snapt dat het duidelijk is (hint: let op de neus).
De andere soorten zijn lastig uit elkaar te houden. F. vittata, amazonum, henriquei komen wel eens voorbij in winkels.

Zoek maar eens op planetcatfish op hoe een acus uitziet en je snapt dat het duidelijk is (hint: let op de neus).
De andere soorten zijn lastig uit elkaar te houden. F. vittata, amazonum, henriquei komen wel eens voorbij in winkels.

Haha ja het verschil is behoorlijk groot😀 Weer wat geleerd!

Even een updatetje:

Inmiddels 2 maanden geleden sinds de vorige foto. Ik heb een aantal nieuwe planten geïntroduceerd. (rode lotus, valisneria en wat snelgroeiers) Het is allemaal behoorlijk gegroeid sinds de vorige foto.

Intussen is een koppel A. panduro gevormd en heeft het overgebleven vrouwtje een ander onderkomen gekregen.

Het mannetje en vrouwtje zijn druk met elkaar bezig, maar het is nog niet tot een legsel gekomen. Mogelijk moet het vrouwtje nog wat groeien.

uQ95E3.jpg

Top! Wat een verschil met je eerste foto!

Top! Wat een verschil met je eerste foto!

Dankje! Ja vind ik ook, het is altijd maar de vraag welke planten het goed gaan doen en welke niet. Een aantal planten heb ik in de tussentijd toch maar vervangen, omdat ik ze niet mooi vond of omdat ze het niet zo goed deden.

Ziet er goed uit, lekker vol zo
Dankje!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan