Mijn 1e Mini Mos aqua-terrarium


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,314
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Soms moet je wel eens uit je comfortzone stappen en ik heb onlangs de 1e stapjes in de wereld van Paludaria en Terraria gezet.
Een tijdje geleden geïnspireerd geraakt door een filmpje waarin een soort van aqua-terrarium werd gemaakt met een klein watervalletje.
Nu had ik nog op zolder een oud 25 literbakje staan en besloten om ook zoiets in elkaar te zetten. Allereerst spulletjes verzamelen: foam board, een klein opvoerpompje, stukje slang, wat stenen en wat grind.

Een geraamte gemaakt van foamboard en alles vastgekit met siliconen.
005.jpg


006.jpg


Je ziet rechts bovenin een opvoerpompje en een stukje filterslang die aan de linkerkant naar boven word geleid. Het foamboard heb ik opengesneden en daar stukjes ventilatieroosters op vastgekit. Dit natuurlijk om het water
vrij doorgang te geven en om eventueel grof vuil tegen te houden. En daarbij is het een safe-guard voor eventuele garnaaltjes die erin komen. Voor de rest komen er géén visjes of andere bewoners in.

Heb er een klein bakje opgelijmd wat gaat dienen als waterloop voor het watervalletje.

Na een paar dagen was de kit goed opgedroogd en heb het bakje gedeeltelijk vol laten lopen met water om alles te testen of alles naar behoren werkte.
Vervolgens kleine stukken steen erop vast gekit en de kieren volgesmeerd met grind. Wat stukjes hout als decoratie aangebracht

015.jpg


020.jpg


En dit is uiteindelijk het eindresultaat geworden:
025.jpg


Toen was het tijd voor de beplanting.
Ik heb een grote liefde voor mos, zowel de bovenwater als de onderwater soorten. Ik had in de tussentijd al een bestelling gedaan via Alibaba waar je mooie tropische mosjes kan bestellen. (30 ct per bakje)
Deze worden na een maand helemaal verdroogd en geplet afgeleverd door de post, maar een half uurtje in een schaaltje met water doet wonderen.
030.jpg


Maar eerst de opbouw van het 'landgedeelte'
Ik heb het achterste gedeelte opgevuld met kleine stukjes lavasteen met daar bovenop een laag met horregaas. Daarop een laag met filterwatten waarop ik als laatste een feitelijke groeibodem heb geplaatst.
Dat was een mengsel van ketto-klei, voedingsbodem, gedroogd spagnum mos. Dit mengsel aangemaakt met water en gekneed tot een solide massa. Dit gebruik ik standaard voor mosjes.
Eigenlijk niet echt noodzakelijk om mosjes te laten groeien op een voedingsrijke bodem, maar op advies van 'experts' gaan mosjes het nèt even wat beter doen.


034.jpg
035.jpg


Maar ik had ook een lichtbron nodig. Dus even rondneuzen op Alibaba en een Chihiros A401 gekocht.
Alles aangesloten, pompje draait geruisloos, LED staat op een timertje en nu hopen dat de mosje goed gaan aanslaan.

Het is mijn allereerste poging en ben er best wel tevreden over.
Als ik weer een nieuwe maak ga ik wel voor een meer uitgebreider plantenbestand. Maar ik heb momenteel geen ruimte meer voor andere projecten.
Jammer want ik zit nog barstensvol leuke ideeën. Ik heb nog een klein videotje gemaakt van het eindresultaat. Er komen nog mosjes op de bodem
 
Ziet er leuk uit, succes.
 
Hee wat grappig, daar ben ik vandaag ook mee bezig geweest, alleen heel veel minder ingewikkeld en chique dan dat van jou :)

Ziet er erg mooi uit.

Ik had begrepen dat de samenvoeging van een aquarium en terrarium een riparium wordt?
 
Wow wat een mooi resultaat!

Dit is meer een Paludarium, niet diep genoeg voor een Riparium. Even zo goed erg mooi!
Ik ben ook wel benieuwd naar de video ;)
 
Hee wat grappig, daar ben ik vandaag ook mee bezig geweest, alleen heel veel minder ingewikkeld en chique dan dat van jou :)

Ziet er erg mooi uit.

Ik had begrepen dat de samenvoeging van een aquarium en terrarium een riparium wordt?
Het is idd een riparium.
Maar ik zie ook wel eens namen voorbij komen van Mosarium, aquavarium. Misschien moet de topictitel maar aanpassen :thumbs:
 
Ziet er leuk uit! Grappig dat die mos na 30 dagen duisternis en droogte zo snel weer bijtrekt :r
 
Wat weer een leuk project!
 
Kunstenaar! Een volg.
 
Wow wat een mooi resultaat!

Dit is meer een Paludarium, niet diep genoeg voor een Riparium. Even zo goed erg mooi!
Ik ben ook wel benieuwd naar de video ;)

Video is klaar. Het is geen superproffesionele video geworden, maar toch wel leuk om te bekijken

 
Goed gedaan zeg, erg leuk zo.
 
Gaaf! Dat watervalletje had ik niet zien aankomen.

Houd hè de bak afgedekt om het mos van voldoende luchtvochtigheid te voorzien?
 
Gaaf! Dat watervalletje had ik niet zien aankomen.

Houd hè de bak afgedekt om het mos van voldoende luchtvochtigheid te voorzien?
Ja, zeker als de mos jes nog moeten 'aanslaan'. Als het eenmaal groeit dan ga ik langzaam de mosjes wennen aan steeds minder luchtvochtigheid, totdat ze gewoon in de huiskamer kunnen.
Tenminste, dat is het theoretische plan :D
 
Ik ben benieuwd , zijn wel sterk. Heb mosjes, mooie, in een plantenbak. Sterft iedere zomer bijna om ook weer volledig op te komen zetten.
 
Erg leuk bakje heb je er van gemaakt!
 
Ik kwam dit topic toevallig tegen, laatste update is bijna een jaar geleden :O
Wat is er gebeurd met dit bakje? Draait die nog of opgedoekt?

Door de quarantaineverveling heb ik het idee gekregen om ook een soort paludarium, riparium, mosarium, aquavarium of terrarium te gaan maken.
Ben wel benieuwd naar je ervaring qua onderhoud en hoe alles groeit/groeide :DD
 
Ik heb het nog een 4 maanden gehad en daarna is het verkocht.
(dat doe is trouwens met al mijn bakjes na verloop van tijd om het enigszins een beetje betaalbaar te houden)

Onderhoud was minimaal, omdat het mos heel langzaam groeide.
Het was wel lastig om de juiste vochtbalans te vinden van de mosjes. Te droog en het word bruin, te nat en het gaat dood.
Heb daardoor wel een keer een aantal stukjes moeten vervangen.
Ik deed om de 2 weken een waterwissel van 80% om het water schoon te houden van organische belasting. Daarmee heb ik geen groen alg gekregen in het water.
Maar het is beduidend minder werk als een aquarium.

Voor de rest, ben ik erg tevreden over het verloop, onderhoud en ontwikkeling ervan. Als ik nog een keer zoiets ga maken
zou ik niets veranderen aan de technische opbouw. Wel zou ik kiezen voor reguliere terrariumplanten. Deze zijn toch wat makkelijker om te laten groeien dan mos.
 
Beste Cornelius,

Ik ben net zoals jou bezig met een begin en vooral heel opzoek naar het jusite foamboard. heb je een aanrader? waar heb je het gekocht? hoe dik is het?

graag hoor ik van je
 
Beste Cornelius,

Ik ben net zoals jou bezig met een begin en vooral heel opzoek naar het jusite foamboard. heb je een aanrader? waar heb je het gekocht? hoe dik is het?

graag hoor ik van je
Ha, Devragenhoek,

Het foamboard heb ik gekocht bij een grote modelbouwwinkel. Weet niet meer precies de dikte, volgens mij was dit 8mm.
De afmeting weet ik nog wel dat was 50x70cm

Succes met het project :thumbs:
 
Oke, weet je heel toevallig of het ging om een foambord met papieren deklaag of zonder een papieren deklaag? Of welke winkel? zoals je merk kan ik de hulp goed gebruiken. Want ik kan het nergens vinden. Met deklaag is makkelijk te vinden maar zonder is moeilijker.
Hoor graag van je
 
Oke, weet je heel toevallig of het ging om een foambord met papieren deklaag of zonder een papieren deklaag? Of welke winkel? zoals je merk kan ik de hulp goed gebruiken. Want ik kan het nergens vinden. Met deklaag is makkelijk te vinden maar zonder is moeilijker.
Hoor graag van je

Ik heb de versie met papier gebruikt en daar verder geen negatieve invloeden van gehad.
Wel zou ik de volgende keer zonder papier nemen voor de zekerheid, ik weet alleen niet waar deze tekoop zijn.
 
oke oké. En heb je ervaring met dit soort foamboard ook voor een salamander ? En als het constant onderwater staat ?
 

Terug
Bovenaan