Wat is er nieuw

mijn 2 meter bak door Celeste

• Onderwerp starter Onderwerp starter Celeste
  • Startdatum Startdatum
C

Celeste

Guest
Bekijk media item 528
Hier een oud plaatje van mijn 2 meter bak.

Hier zitten de achterplaten nog in. Maar die heb ik er vrij rigoreus uitgehaald toen bleek dat er een dwerg gourami vrouw zich erachter had geperst.

De muur erachter is een soort zeeblauw/grijs en dat bevalt voor nu nog best.

Inmiddels is ook de zandbodem vervangen door een voedingsbodem en daarop een grindlaag en staat er hout in.

Ik bouw hem langzaam op. Dus begin met de basis en nu ik dat eenmaal onder controle lijk te hebben, ga ik upgraden. Met planten en hopelijk ook met vissen.

Er zitten nu (en ik hoop zo dat ik het allemaal goed onthouden heb) aan vissen in

2 dwergkogelvisjes (had veel slakken en kogels zijn mijn eerste liefde, de nano bakken zorgen nu voor slakaanvoer)
6 corydora albino's
2 dwerg synodontissen
1 vermoedelijk rugzwemmer. Verkoper wist het ook niet precies maar heeft dezelfde tekening als de syno. we kregen hem mee omdat ze dachten dat die het niet zou overleven. Hij doet t prima, we zien hem alleen zelden. Daar moeten we nog even mee aan het werk
1 dwergourami man.We begonnen netjes met 1 man en 3 dames. De dames zijn om verschillende redenen allemaal overleden.
1 guppie man. Die is blijven hangen. Ik ben via guppies weer begonnen, die kweekten te veel. De kinderen wilden ook bakken en kregen hun nanos met guppen erbij en de mannen bleven in de grote bak over.
15 neon tetra's die zwemmen vooral met de gup.
8 rode minoren met sluier. Die zijn echt heel gaaf en zo in een groep ook mooi om te zien.
5 Black mollies. Vraag me maar niet waarom die er ooit ingekomen zijn haha. Maar ze doen het er iig meer dan uitstekend in de bak.

Vol ? Op het oog niet echt. Maar zo op de lijst klinkt het wel veel. Ik durf er dus ook niet goed zo maar wat bij te stoppen. Eerst goed kijken wat er mooi gaat zijn in de bak.

Doel de afgelopen en komende tijd is de planten inrichting netjes te krijgen, zonder dat ik al te veel algen ontwikkel.
Ik wil graag een groenere bodem en natuurlijk moet er nog iets op de achterkant. einddoel een mooie kleurrijke gezelschapsbak.

Als er mensen met tips en ideeën zijn graag!
Het is allemaal nog redelijk nieuw voor me, en ik moet nog alles wat ik doe echt uitzoeken en navragen.
Heb wel al jaren kogelvissen gehad (figure 8) en wat kleinere gezelschaps bakken zonder echt na te denken over de aquascape. Maar dus nog nooit zo een mega project. Alles doe ik stap voor stap.. en leer ik onderweg van.

Bekijk media item 532Bekijk media item 531Bekijk media item 530Bekijk media item 529
Zo ziet de bak er nu uit, Inmiddels zijn na 5 weken de zakken zand van het hout verwijderd.
De vissen hebben het zo lijkt het, prima naar hun zin.
Zagen we de Syno's minder in de oude opstelling, deze met het hout enzo zien we ze veel meer. Echt leuk. Maar we zagen ook dat er eentje best wel dik is. Dat voeren blijft een ding, of zou het ook kunnen dat er een eitjes draagt? dan moet ik iets met knikkers in een pot geloof ik.

We willen graag nog een grote waaierhand garnaal erin. Vooral voor de kinderen maar ook omdat de Cory's met hun 6 en eigenlijk de bodem niet schoon kunnen houden.Dat is ook een reden dat we meer planten willen. Maar er is nog een reden waarom we meer bodem planten willen want het volgende punt.

Zou met dit bestand ook vuurtjes of andere kreeftjes/garnaaltjes kunnen? De kinderen willen die in hun bakken, en aangezien die ongetwijfeld gaan vermeerderen zouden ze ook in de grote komen. Er staat al een garnalen flat in. Daar zitten veel slakjes in en is zo een goede bron voor de kogeltjes. Zouden de garnalen in de grote bak genoeg natuurlijke vijanden hebben? of hebben we als we ze met dit bestand binnen no time een overbevolking?
Dan zouden ze echt lijden en dat vinden we zielig zeg maar.

Ik ben ook al echt aan het zoeken naar planten en bestand..ik heb zelf het idee dat er best wat bij kan. Het oogt zo leeg, maar kan dat ook echt? en zo ja heeft iemand een kleine indicatie van hoeveel? Natuurlijk moet ik het zelf opzoeken, maar ik leg alle info op een rijtje en hoop zo dat mocht ik fouten maken, ik in ieder geval geen dieren laat lijden.

Ik zou geen kreeftjes nemen als je vissen hebt want af en toe wil een kreeftje weleens een vin proberen te pakken en dat hangt ook af van het karakter van de kreeft. Ik heb het hier zelf meegemaakt met de cpo. Vuurtjes kweken erg snel en met wat leuke mossen in de bak biedt je ook een schuilplek voor de kleintjes.

Misschien is het een idee om een topic te openen in samenstelling visbestand😉

Dankje. Ga ik doen. Ik dacht ik hou het fijn in een topic, niet het hele forum vol met mijn onzekerheden hihi. Ik lees en google me suf. Iedere naam die ik zie.

het is nu al zo leuk 🙂

Zo netjes een bestands topic gemaakt. Erg gerusstellend dat daar niet meteen mijn vissencombi als heel zielig wordt afgedaan haha.
Ik had wat fotos gemaakt van mijn visjes.
Dit weekend een waterwissel gedaan. Een derde leek ons wel goed. We moesten even zoeken naar de goede manier omdat makkelijk te doen maar zo was het maar een uurtje tijd en vooral wachten tot het water eruit was en er weer in.
Ondertussen algen gepoetst. We moeten nog de algen aan gaan pakken, dat is de volgende stap.

Bekijk media item 561Altijd als ik voor de bak sta, komt die even kijken.

Bekijk media item 560Een van de tetra´s

Bekijk media item 559The Gang. Altijd samen en altijd klaar om voer te stelen.

Bekijk media item 558Mijn mooie Gourami

Bekijk media item 562een overzichtje. Zo zie je goed de lichte muur erachter. We twijfelen of we er zwart folie achter moeten doen. Raken we zo niet veel optisch diepte kwijt?

Mooi foto's hoor!
Ik zou de achterwand zeker zwart maken, dan lijkt de bak veel dieper dan nu. Je verliest ook minder licht via de achterkant

Probleem is dan misschien dat die lastig even van de muur nog te halen is🙂

Hahaha nogal. Bak moeten we leeg al met 2 a 3 man tillen. Maar we hebben hier gelukkig nog kinderen rondlopen en die zijn naast klein ook erg handig. Dus ze helpen met liefde even mee. We kunnen ook helemaal aan de zijkant komen en hij staat zo een 20 cm van de muur af. Juist zodat we er nog achter kunnen.
Het is een klus maar wel haalbaar denken we 😀

Ja dat scheelt wel dan die 20cm. Je kan er schoolbordverf voor gebruiken bijvoorbeeld.Dan doe je een kleine roller op een steel en huppakee😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan