Wat is er nieuw

Mijn 20 liter aquarium door Guppy 12345

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy12345
  • Startdatum Startdatum
Guppy12345 zei:
Dat kan, maar hij helpt me niet door alleen maar opmerkingen te geven, geef dan oplossingen

Je bent niet te enige die een beetje koppig vol blijft houden dat een klein aquarium wel kan. Kan jij persoonlijk niets aan doen maar soms begint het een beetje te irriteren en kan iemand wat rotter uit de bocht komen dan bedoeld is.

Er zitten hier alleen maar liefhebbers van vissen en mooie aquaria en als je van dieren houdt wil je dat ze een goed leven hebben.
Kortom wil je je guppen en algeneter een goed leven geven dan moet je een groter aquarium kopen en voor je algeneter wat vriendjes. Op het forum vind je al voorbeelden van wat voor vissen er in een bepaald aquarium kunnen. Jouw nieuwe bakje is geschikt voor garnalen en misschien een klein rasbora soortje.

Dit is een advies. Doe ermee wat je wilt.

Het wordt wel vaker gezegd hier op het forum en ik vind het een mooie vergelijking.

Jij overleeft ook in een klein schuurtje als je te eten krijgt maar je vindt het vast niet zo leuk.

Oke,

Heb besloten om in de 40 liter bak garnaaltjes te gaan houden, en 3 guppen( of helemaal geen guppen) , en misschien 5 otocinclus.
De rest van de guppen geef ik dan aan mijn oom, die heeft een 120 liter aquarium.
Mark wel bedankt nog voor de tips ! Keek er alleen negatief tegen aan. Sorry daarvoor.

Nog even een vraagje ..

Welke planten zou ik er in doen ? Ik had zelf in gedachten:
-Vallisneria asiatica (voor in de hoogte omdat het een best hoge bak is)
-Cabomba aquatica
-Hygrophyla corymbosa
-eikenbladvaren
-Anubis (kleine blaadjes)
-mos

Moet er wel bij zeggen dat ik geen CO2 toevoeg , en dat ook niet van plan te gaan doen, ik ga er wel een voedingsbodem in doen.

Groetjes

goed idee! dit formaat kan je echt een superleuk garnalenbakje van maken!

weet je al welke garnalen je wil? sommige soorten zitten liever op een PH verlagende bodem,
een voedingsbodem zou ik zowieso niet doen, lees daar niet zulke goeie verhalen over, en aangezien het maar klein bakje is kan je bij de plantjes ook een kleibolletje stoppen.

Kijk... nu komen we ergens 😉

Lijkt me een goed plan! Vuurgarnaaltjes zijn een leuke soort omdat deze relatief makkelijk voortplanten. Je zou qua visse nog kunnen googlen op wat microrasbora soorten. Die zijn wat kleiner maar zien er toch leuk uit.

Een voedingsbodem wordt over het algemeen hier afgeraden...ik had hem in mijn eerste aquarium en elke keer als ik een plant iets verplaatste kwam me er toch een drekzooi vrij.... CO2 kun je ook uit een flesje toevoegen 😉

Succes!

Guppy12345 zei:
Even gekopieerd :
Over dit forum..

Ik moet even iets kwijt over dit forum, niet vijandig bedoelt.
Als je je aangesproken voelt is het aan je eigen, ik wil alleen maar even kwijt wat ik op mijn hart heb.

Ten eerste is dit een Fantastische forum voor mensen die ergens mee zitten of beginners of met ziekten herkennen. ik heb er in het begin ook heel veel aangehad, ik zat hier dan ook regelmatig op.
de reden dat dat nu niet meer zo is;

Ten eerste, Jullie (sommige forumleden) drammen je zin zo door, als ik niet doe wat moet volgens jullie, zorg ik ook niet goed voor mijn vissen, daar komt het op neer.
Vervolgens doe ik wat er gezegt word, is het weer niet goed.. (sepia verhaal)
Ik ben er wel zo zat van. dat gezeik over van alles.
Geef gewoon antwoord op mijn vraag en als je dat al niet kunt hou dan gewoon je mond.

Ik vind een forum om andere leden te helpen is goed, dat moet ook kunnen, maar het moet ook leuk blijven.

Zoals bijv. een jongetje heeft goudvisjes in een 40 cm bakje gestopt omdat dat volgens de winkel kon, dat kan natuurlijk niet, dat is niet goed voor de visjes.

Maar begin dan niet, 'die zitten veel te klein ze moeten terug etc' tuurlijk is het niet goed. maar zo'n jongetje kan zich bijv wel vet knullig voelen. zeg dan 'Leuk dat je nieuwe visjes hebt, maar eigelijk worden ze te groot voor dat bakje, je kunt beter.. etc etc.' dat klinkt tenminste al veel minder aanvallend.
Daar zou ik mij veel beter bij voelen, als iemand zo op mij zou reageren.

Ik voel mij in inedergeval heel vaak aangevallen op dit forum door het manier van antwoorden..Als ik een vraag stel word het afgesnauwt alsof ik een of andere randdebiel ben, die nergens van af weet.. dat zal heus misschien aan mij liggen dat ik dat zo voel, maar misschien zijn er wel meer die dat ook hebben.. denk daar gewoon wat meer om.

Ik ben zeker niet de enige die door zoiets niet meer op dit forum komt.
Dit is echt niet bedoelt om iemand aan te vallen. maar ik wil gewoon mijn hart luchten en mijn mening uiten.

Het zou veel fijner zijn, als je een antwoord krijgt van iemand, en je krijg het gevoel 'Oh, diegene wil mij echt helpen'.
Dat gevoel heb ik nog niet vaak gehad op dit forum.
vooral niet van een paar leden.. ik noem geen namen.
Maar als het zo moet, zoek ik mijn antwoorden wel in een boek, hoe onbetrouwbaar dat misschien wel is.. en andere forums.

Als dit topic op slot of zelfs verwijderd word, nou, dat moet dan maar.. maar dan heb ik het in iedergeval gezegt.

Het is niet aanvallend bedoelt op bepaalde of alle personen, mits je dat wel zo voelt, dat is dan maar zo.. ik wil alleen mijn ei kwijt.

De groeten"""

Hier sluit ik me bij aan.

JIj sluit je er bij aan????

En nu dit dan, misschien 5 otocinclus. !!! in een 40 cm ?????

Is dit dan normaal? Vissen die in een stromingsbak horen?

Als jij visjes in 40 cm wilt, kijk dan voor BIJTJES.
Brachygobius xanthozona, bijtje.

Dan heb je leuke visjes,in 40 cm.
klein beetje zout in het water.
Voeden met diepvries atimea.

Hallo berthus,
ik weet niet wat je bedoeld maar het gaat om een 40 liter aquarium niet 40 cm..
En de otocinclus, is volgens mij bedoeld voor kleinere aquaria.. En het zijn groepsdiertjes dus daarom 5 , heb ik als tip gekregen.

Groeten,

De Rasbora Brigittae en de Merah zijn geweldige visjes voor zo'n bakje, vooral omdat ze ook bij garnalen het goed doen. En ik sluit me volledig aan bij het advies over de vuurtjes (of citroentjes, die kleuren hier ook wel mooi in, denk ik). Je hebt dan een eenvoudig te houden garnaaltje om mee te beginnen. Het 'relatief makkelijk voortplanten' wat Mark noemt is wel een beetje een understatement: vuurtjes zijn net onkruid. 😉

Zorg in zo'n geval ook voor wat mooie mosjes in je bak, dat vinden garnalen heel fijn. Een voedingsbodem zou ik ook niet doen: Je jaagt jezelf onnodig op kosten en het voegt eigenlijk niks toe.

Kijk voor de garnalen trouwens vooral op Marktplaats, want de prijzen in de lfs zijn werkelijk van de gekke...

Dan doe ik geen voedingsbodem, maar ben ook niet van plan om een CO2 flesje te gaan kopen.. De plantjes groeien nu ook goed dus is blijkbaar niet echt nodig.

Groetjes,

Guppy12345 zei:
Hallo berthus,
ik weet niet wat je bedoeld maar het gaat om een 40 liter aquarium niet 40 cm..
En de otocinclus, is volgens mij bedoeld voor kleinere aquaria.. En het zijn groepsdiertjes dus daarom 5 , heb ik als tip gekregen.

Groeten,

40 l. =35 x 35 x 35 cm

Wil je ze daar dan inzetten?

Heej Runes,

Ik wil vuurtjes in de bak gaan houden omdat die toch wel mooi zijn en gemakkelijk!!
De garnaaltjes heb ik ook van marktplaats ;D 0,25 cent per stuk is toch wel even een betere prijs dan bijna 3 Euro per stuk !!

Heb er nu 10 , dan hoop ik dat ze zich gaan voortplanten.. Dan krijg ik hopelijk een grote groep garnaaltjes 😀

Heb vroeger ook een groot aquarium gehad met daarin ook vuurgarnaaltjes dus ben er al een beetje bekend mee.
Toen waren er soms in 1 x zoveel jongen dat ze bijna ontelbaar waren.

Groetjesss,

Bertus de maten zijn lengte : 33 - breedte : 33 - de hoogte : 40 cm

Guppy12345 zei:
Bertus de maten zijn lengte : 33 - breedte : 33 - de hoogte : 40 cm

Ja, een garnalen bakje,is daar goed voor.

En vuurtjes had ik ook voor je gehad.
Heb er een 200.

hallo, mooi begin van het aquarium. Maar veel mensen raden kleine visjes aan maar persoonlijk vind ik dat niets voor nano aquariums ik heb zelf boraras maculata en dit zijn echte zwemmers en deze worden ook maar 2.5 cm . Ik heb zelf bij een show bij een nano van 30 l gestaan met "nano visjes " en het enigste wat ze deden was tegen het glas zwemmen.

Nou,Wout. Dat doen die Brachygobius xanthozona niet,hoor. ook 2 cm.

Zwemmen gewoon door de bak.

Je weet wat ik bedoel h�.

Nee,wat bedoel je? 😉
Ja,hoor. :thumbs:

Hoi!!

Weer even een updatje:

Ben even bezig geweest met de planten indeling:
0pZSxcM_PQlEDDZfuxe5CQhukPGJ6j79.jpeg

1. Eikenbladvaren
2. Vallisneria met Cabomba
3. Cabomba
4. Hygrophyla

Anubias wil ik aan de rechterkant nog doen en nog wat mos op de stenen.

Wat vinden jullie ?

Groetjesss

Leuk! Ook leuk idee om het op deze manier te doen qua van te voren in te richten.
Ziet er in ieder geval al erg leuk uit, ben benieuwd hoe het word.

Welke vallisneria ga je nemen?

Wout, ik denk de gewone die je bijna bij elke aquariumwinkel hebt, de vallisneria spiralis.

Met de Cabomba zou ik wel oppassen, er zijn namelijk al aardig garnaaltjes dood gegaan door deze plant!
Als je hem uit een bak haalt die al lang draait kan het wel, maar beter niet uit de winkel..

Dodo, de plantjes haal ik allemaal uit mijn 20 liter bakkie, dus geen gevaar

Groetjes

zzz-dodo-zzz zei:
Met de Cabomba zou ik wel oppassen, er zijn namelijk al aardig garnaaltjes dood gegaan door deze plant!
Als je hem uit een bak haalt die al lang draait kan het wel, maar beter niet uit de winkel..
Waarom kan dat niet?

kan wel maar dan moet je hem een paar dagen goed laten weken in een emmer water en dat steeds verversen, er zit vaak slakkengif op, en daar kunnen garnaaltjes niet tegen,

Even een updatje:

Alles gaat prima en groeit super hard in mijn 20 liter bakkie!.

-5DSTxuHfgBSCpYjOZ4Fu_mu2qT2FRZP.jpeg

De plantjes links heb ik al gesnoeid, en wat er afging weer geplant.

Heb ook nog wat kleine plantjes (op de voorgrond) geplant.

Ook een paar van mijn garnaaltjes hebben eitjes bij zich !!

Over de 40 liter bak:

Het water werd laatst helemaal wit en ik wist niet waar dit van kwam, tot dat ik zag dat de gekitten houdertjes boven aan de bak uitliepen (de kit liep uit)
Dus de bak helemaal verschoond en gereinigd, en gister avond weer het water er in gedaan.
Nu is het water helder.

Ik denk dat ik echt begin met indraaien van de bak over ongeveer 3 weken.

Daar zou ik zeker mee beginnen zeker nu je alles hebt schoon gemaakt, en weer van voor af aan begint

Hallo Kevin, ik snap je niet helemaal ?
De 40 liter bak was gewoon nog leeg en niet ingedraaid.. En ben nog niet van plan om er al wat in te doen.
Voorlopig blijft alles nog in mijn 20 liter bak 🙂

Ik heb niet goed gelezen ik dacht dat je alleen die 40 liter had sorry

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan