Mijn 250 x 70 x 75cm hout acrylaat aquarium


Man-met-bril

Active member
Lid geworden
5 februari 2020
Berichten
34
Leeftijd
62
Mij project.
2.5 cm dik plexiglas op 40mm okoume.

Ik gebruik EPDM kit als lijm. Deze hecht op een bepaalde manier goed aan plexiglas en blijft elastisch.
Heb tests gedaan met plexiglasplaat die ik nog had. Trek de splinters van het hout. Weet echter niet of deze hechting voor eeuwig is maar het voordeel is de elasticiteit. Ik denk niet dat epoxy goed gaat bij zoiets.

Wordt een 'planted tank' met CO2 garnalen en kleine visse (tetra's) of zo maar wat vis betreft weet ik het nog niet. Gaat in een koude hal staan en heb geen idee hoeveel stroom het kost deze bak te verwarmen.
Garnalen gaan prima tot 15°C is mijn ervaring. Guppen gaan nog prima bij 18°C maar als het niet te duur is wil ik nu echt wel warmer water, iets van 23°C.

Hier wat foto's van de bouw:
2020-12-08 17.16.40.jpg
2020-12-09 15.25.30.jpg
2020-12-10 17.52.55.jpg
2020-12-14 17.49.33.jpg


En dit is de staande hechting van het plexiglas met het hout.
2020-12-15 16.38.37.jpg


me.jpeg

Fingers crossed.
 
Warmte verlies je vooral via de bodem (kou-optrek van de vloer) dus nu je bak toch nog niet gevuld is zou je er piepschuimplaten onder kunnen leggen ter isolatie en ook de achterkant ermee bekleden aan de buitenkant
 
Mij project.
2.5 cm dik plexiglas op 40mm okoume.

Ik gebruik EPDM kit als lijm. Deze hecht op een bepaalde manier goed aan plexiglas en blijft elastisch.
Heb tests gedaan met plexiglasplaat die ik nog had. Trek de splinters van het hout. Weet echter niet of deze hechting voor eeuwig is maar het voordeel is de elasticiteit. Ik denk niet dat epoxy goed gaat bij zoiets.

Wordt een 'planted tank' met CO2 garnalen en kleine visse (tetra's) of zo maar wat vis betreft weet ik het nog niet. Gaat in een koude hal staan en heb geen idee hoeveel stroom het kost deze bak te verwarmen.
Garnalen gaan prima tot 15°C is mijn ervaring. Guppen gaan nog prima bij 18°C maar als het niet te duur is wil ik nu echt wel warmer water, iets van 23°C.

Hier wat foto's van de bouw:
Bekijk bijlage 314209Bekijk bijlage 314210Bekijk bijlage 314211Bekijk bijlage 314212

En dit is de staande hechting van het plexiglas met het hout.
Bekijk bijlage 314213

Bekijk bijlage 314215
Fingers crossed.

Te gek!

2 dingetjes die even in mij naar boven komen:

Je gebruikte verlijmingsmethode, klinkt zoals je het omschrijft niet als een bewezen methode, of zie ik dat verkeerd?
lijkt me dan nogal tricky namelijk.

Als het niet te duur wordt wil je het water verwarmen... tja...
Je gaat een big ass planted aquarium incl co2 & (ik naam aan) een unit aan verlichting ect neerzetten, waarom maak je je eigen dan in hemelsnaam nog zorgen over de kosten van verwarmen?
overigens geen kritiek hoor, maar ik kan m gewoon niet helemaal volgen :))
 
Laatst bewerkt:
Ik had denk ik toch de plexiglas verlijmd met een bewezen lijm als acryfix of een 2 componenten polymeer lijm.
Buiten de mooie transparante naden geven die ook een bewezen treksterkte (althans de 2 componenten versie wel).
Neem aan dat het geen rimless aquarium word?
 
Nou kan ik zeggen dat EPDM kit toch wel een supermateriaal is, je kunt het zelfs onder water toepassen en hoeft niet aan de lucht te drogen.
Maar een koude hal, die hoeveelheid water en 23 graden gaat hem niet worden als je bang bent voor een energierekening.
Het wordt of zonnepanelen of koudwater aqaurium
 
Ik ben heel benIeuwd naar je voortgang en naar welke keuzes je gaat maken. ^^ Zoiets als dit wil ik op een dag ook maken. Je zorgen om de stroomkosten snap ik daarbij goed. Het scheelt alvast een beetje dat acryl beter isoleert dan glas, en je kunt zoals @Nicolientje-W al zegt in de huidige fase nog het nodige doen aan isolatie. Wellicht dat er dan toch nog een acceptabele middenweg te vinden is qua structurele kosten. Hoe koud schat je die hal in?
 
Warmte verlies je vooral via de bodem (kou-optrek van de vloer) dus nu je bak toch nog niet gevuld is zou je er piepschuimplaten onder kunnen leggen ter isolatie en ook de achterkant ermee bekleden aan de buitenkant
Goed idee! Achterkant weet ik nog niet want die gaat tegen de muur (maar heb misschien nog wel 2cm of zo. Onderkant doe ik zeker met 6cm piepschuim. (kap trouwens ook)
Je gebruikte verlijmingsmethode, klinkt zoals je het omschrijft niet als een bewezen methode, of zie ik dat verkeerd?
lijkt me dan nogal tricky namelijk.
Nee dat zie je niet verkeerd maar ik heb wel (meerdere malen) getest. Ik kreeg de verbindingen enkel los door te 'breken', wat echt enorme krachten aan de randen geeft. Mijn enige zorg eigenlijk is dat uiteindelijk water tussen het plexiglas en de EPDM kruipt maar gevoelsmatig gaat dat niet gebeuren. Maar ja, fout gaan kan natuurlijk altijd.
2020-12-16 12.44.01.jpg
Ik had denk ik toch de plexiglas verlijmd met een bewezen lijm als acryfix of een 2 componenten polymeer lijm.
Buiten de mooie transparante naden geven die ook een bewezen treksterkte (althans de 2 componenten versie wel).
Neem aan dat het geen rimless aquarium word?
De voor en zijkanten zijn wel met acryfix gelijmd. De verbindingen met hout met EPDM kit.
Nou kan ik zeggen dat EPDM kit toch wel een supermateriaal is, je kunt het zelfs onder water toepassen en hoeft niet aan de lucht te drogen.
Maar een koude hal, die hoeveelheid water en 23 graden gaat hem niet worden als je bang bent voor een energierekening.
Het wordt of zonnepanelen of koudwater aqaurium
Haha ja, EPDM is super spul! Heb beekloop in tuin gemaakt van speciekuipen en zink met EPDM als lijm. Al jaren geen problemen mee (met de zink speciekuip verbindinen dan :) )
2019-06-21 19.54.55.jpg

Ik ben heel benIeuwd naar je voortgang en naar welke keuzes je gaat maken. ^^ Zoiets als dit wil ik op een dag ook maken. Je zorgen om de stroomkosten snap ik daarbij goed. Het scheelt alvast een beetje dat acryl beter isoleert dan glas, en je kunt zoals Nicolientje-W al zegt in de huidige fase nog het nodige doen aan isolatie. Wellicht dat er dan toch nog een acceptabele middenweg te vinden is qua structurele kosten. Hoe koud schat je die hal in?
Hal is nu iets van 12°C maar als het buiten vriest wordt ie een stuk kouder, denk wel naar de 7 a 8°C
Ik heb er nu 2 x 180 liter aquariums in staan (al paar jaar) waarvan ik de ene op 20°C had en de ander op 15°C. Wel geïsoleerd. Dat verbruik viel reuze mee. Ongeveer 75,- per jaar. In de zomer en herfst stook je dan ook eigenlijk niet.
Maar als het temperatuur verschil groter gaat het ook harder met de stookkosten lijkt me. Ik hoop op iets van 360,- per jaar of zo. Bij zeg 750,- per jaar alleen aan stoken ga ik me nog even achter de oren krabben.

Maar dank voor al jullie reacties. Had ik niet verwacht, erg leuk!
 
15 graden temperatuurverschil overbruggen is nogal wat. Daarvoor zou ik serieus gaan kijken of je niet een warmtewisselaar (platenwisselaar) er tussen kan zetten om het aan de cv te koppelen. Uiteraard zoveel mogelijk isolatiemateriaal aan alle kanten. Dat de meeste warmte via de bodem verdwijnt lijkt me stug, het geheel staat op houten poten en de ruimte vlak onder de bodem zal weinig luchtverplaatsing zijn. Aan de andere kant kan je daar het eenvoudigst isolatiemateriaal kwijt dus gewoon wel doen.

Mocht er een bioloog bij komen dan zou ik die ook heel goed isoleren. Verdamping tegen gaan bij de bak en de bioloog zal ook flink energie schelen.

Verder een prachtig plan wat ik met veel belangstelling volg. Succes.
 
15 graden temperatuurverschil overbruggen is nogal wat.
Ja precies. Maar dat gelukkig niet het hele jaar aan de hand maar 10 graden overbruggen wel een aantal maanden natuurlijk.

Iemand enig idee hoeveel Watt nodig is voor die 15 graden overbrugging bij 1200 liter?

Mij lijkt 1000W genoeg.Bij bijvoorbeeld een Jewel Rio 180 zit een 200 Watt element maar die staat normaliter natuurlijk in de woonkamer.

2020-12-17 14.25.16.jpg
Eerste laag Bison Rubber Seal er op. Schijnt niet giftig en zo te zijn en is al vaker gebruikt zag ik.
 
nu je nog de kans hebt zou je verwarming kabel onder je bak kunnen verwerken het voordeel hier van is dat eigelijk niet kapot kan gaan
 
Ja precies. Maar dat gelukkig niet het hele jaar aan de hand maar 10 graden overbruggen wel een aantal maanden natuurlijk.

Iemand enig idee hoeveel Watt nodig is voor die 15 graden overbrugging bij 1200 liter?

Mij lijkt 1000W genoeg.Bij bijvoorbeeld een Jewel Rio 180 zit een 200 Watt element maar die staat normaliter natuurlijk in de woonkamer.

Bekijk bijlage 314399
Eerste laag Bison Rubber Seal er op. Schijnt niet giftig en zo te zijn en is al vaker gebruikt zag ik.
1000 Watt lijkt me wel heel veel. Je energiemeter gaat dan ook overuren draaien vrees ik.

Ik ben geen deskundige maar ben het met gpatton eens dat een bodemverwarming wel handig is. Daar zou ik dan 200 tot 400 watt voor nemen. De rest kan je dan verwarmen in je bioloog of zo. Het voordeel van meerdere verwarmingen is dat bij storing niet alles in een keer stuk gaat. Bovendien kan je kiezen iets helemaal uit te zetten, dan gaat de bak ook niet te warm worden bij storing. Bovendien zorgt een verwarming die net voldoende is voor veel stabielere temperatuur dan overkill.

Maar gezien de kosten zou ik zeker een warmtewisselaar op je cv-installatie overwegen. Je kan ook kiezen voor een cv radiator onder je bak en dan niet de bodem isoleren natuurlijk. Die warmte verwarmt je hal dan ook een beetje. Vergis je niet, jouw bak gaat je meer elektra kosten dan mijn hele huis...

Ter vergelijk, ik heb een 700 liter houten bak met glasruit in de kamer. Met 100 watt kan ik twee a drie graden boven de kamertemperatuur blijven. Na een waterwissel moet ik er soms wel even een extra verwarming bij hangen om weer op temperatuur te komen.
 
OK. Na acht keer schilderen met Bison Rubber Seal zag mijn aquarium in aanbouw er zo uit
2020-12-25 12.21.50.jpg
maar bij het lostrekken van de schilderstape bleek dat Bison Rubber Seal NIET hecht op acryl en ook NIET hecht op EPDM :stom:
Aannames doen is de moeder van alle fuck-ups 🤬

Mijn originele plan was vijver EPDM te gebruiken maar het leek mij uiteindelijk strakker, makkelijker en beter om alles dicht te smeren bet Bison. Niet dus.

Alsnog mijn restant EPDM van zolder gehaald en gelukkig had ik daar nog genoeg van
2020-12-26 13.11.41.jpg2020-12-26 15.28.38.jpg
Hier de EPDM er in geplakt. Een kitnaad tegen de onderkant nu van Bison en de acryl en dan de EPDM er in gedrukt.
Morgen afplakken met schilderstape en dan nogmaals een laag EPDM maar er dan over heen.

Gelukking plakt die EPDM kit echt alles aan elkaar (behalve Bison Rubber Seal dus, al staat op de Bison website dat het wél hecht op EPDM 🤬).
Ook gelukkig ging het snijden van de vijver folie en inplakken makkelijker dan gedaht.

2020-12-26 15.45.59.jpg
Nu met EPDM 🙃
 
gaaf project.

er zijn zat visjes die prima bij lagere temperaturen kunnen. een water temperatuur tot 12 graden is voor de meer subtropische soorten geen probleem.
verder is het zaak om verdamping te minimaliseren dat is het grootste warmteverlies. een houten bak die goed dicht is met een groot volume water koelt niet snel af.
 
Ben weer stapje verder. Baal nog wel er van dat de Bison Rubber Seal een doodlopend pad was. Zat er wel heel strak op en zag er goed uit.
Misschien, bedacht ik mij later nog, is er een een primer die uiteindelijk de EPDM op de Bison laat hechten maar ook dat is speculeren.

Nu zit ie dicht met vijverfolie in ieder geval. Volgende week of zo de test

2020-12-30 16.50.57.jpg
Heb ook gekozen voor steun boven.
2021-01-01 14.45.52.jpg
Met EPDM en vezonken shroeven aan de achterwand. Gaat nergens heen zo 😁

2021-01-01 14.52.00.jpg
Ook gaten geboord en PVC ingelijmd. Moet nog lapje overheen gelijmd als dubbele bescherming.

PS
Ik zit te denken aan een soort drijvende skimmer als inlaat maar kan mij voorstellen dat dat wat ruig wordt met een 3500lh pomp.
Iemand hier ervaring mee of weet iemand een goede thread?

Ik heb zelf van PVC een kleine skimmer gemaakt als test. Die werkt extreem goed maar daar zit een minuscuul pompje onder. Geen idee wat er gaat gebeuren als je 1 liter per seconde wegzuigt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project en ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Hoe zit het eigenlijk met de "krasvastheid" van plexiglas? Gewoon glas is zeker harder in dat op zicht.
 
Mooi project en ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Hoe zit het eigenlijk met de "krasvastheid" van plexiglas? Gewoon glas is zeker harder in dat op zicht.
Het krast wel (overigens niet extreem snel) maar die krassen zijn vrij simpel weg te polijsten.
Een “normale” overloop is al een skimmer, dus vanwaar een extra skimmer maken die drijft?
Ik heb geen overloop maar een extern filter.
Ik denk dat je dan geen overloop kan maken dan met een extern filter omdat de 'inlet' altijd onder water moet staan, wel natuurlijk zoiets als de Rio 180 heeft maar das volgens mij geen overloop

Als je m laat drijven de 'inlet' dan wordt het wel weer een overloop. Lijkt me leuk om te proberen en is ook niet moeilijk te maken. 32 en 40 mmm PVC past precies op de juiste manier in elkaar.
Dan een 110mm afdekdop met sleuven erop, wat schuim eronder en klaar.

Zo'n drijvende skimmer werkt echt extreem goed maar als je m gaat aanzuigen met 3500 liter per uur zou wel eens iets te goed kunnen werken.
 
Zo'n drijvende skimmer werkt echt extreem goed maar als je m gaat aanzuigen met 3500 liter per uur zou wel eens iets te goed kunnen werken.
Kan mijn post niet meer bewerken dus even een dubbelpost.

Weet nu waarom zo'n drijvende skimmer als inlet geen goed idee is. Het werkt té goed. Al je voer dat maar een klein beetje drijft is na zo'n 30 seconden weg 'geskimmed'

Geen goed idee dus 😁
 
Ben weer stapje verder. Baal nog wel er van dat de Bison Rubber Seal een doodlopend pad was. Zat er wel heel strak op en zag er goed uit.
Misschien, bedacht ik mij later nog, is er een een primer die uiteindelijk de EPDM op de Bison laat hechten maar ook dat is speculeren.

Nu zit ie dicht met vijverfolie in ieder geval. Volgende week of zo de test
Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar waarom heb je niet voor gewoon epoxy gekozen? In ieder geval een stuk minder gedoe dan je nu hebt.
 
Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar waarom heb je niet voor gewoon epoxy gekozen? In ieder geval een stuk minder gedoe dan je nu hebt.
Epoxy leek me te rigide. Het mooie van EPDM (en ik dacht dus ook Bison Rubber Seal) is dat het elastisch is. Ook had ik in andere zelfbouw projecten gelezen dat Rubber Seal met succes gebruikt werd.
Maar het blijft natuurlijk stom. Een klein testje en het was duidelijk geweest.
 
Beste forum lezers,

Bij deze een Update van mijn project. Ben nog niet klaar. Veel werk is het. Alles 4x zoveel werk 🙃

Gevuld met water. De vijverfolie werkt prima. Zit er best strak in!
2021-01-12 14.26.38.jpg

De kap. Isolatieschuim ook voor de stijfheid,
2021-01-15 22.24.30.jpg

Hier dicht maken van de kap met rubber seal.
2021-01-16 14.58.49.jpg

Dit is de splitsing van mijn filter naar de CO2 generator. De ene kraan is om de CO2 generator te kunnen afkoppelen en eventueel te 'knijpen'. De ander kraan is om de hoofdstroom te kunnen knijpen wanneer er niet genoeg door de C02 generator vloeit.
2021-01-23 14.25.31.jpg

En dit is een plaatje van vandaag.
2021-01-23 16.58.17.jpg

Morgen de inlaat er in en isolatie van de bodem en eventueel bodemverwarming aanleggen.
Hopelijk volgend weekend beginnen met de inrichting!
 
Leuk, wat voor lampen komen er boven? En ga je die helemaal wegwerken in de kap?
 
Leuk, wat voor lampen komen er boven? En ga je die helemaal wegwerken in de kap?
Zijn Jewel Helialux 2x en 2x de voorloper daarvan, die zonder groen en rood. Die zitten nu boven mijn andere 2 bakken en ga ze hergebruiken.
Die Helialux gaat met computer. Als dat alles 100% zit zet ik de andere erbij aan, en omgekeerd.
Ja ze zijn weggewerkt maar de bovenkant van de Helialux is open vanwege doe koeling van de led verlichting.
 
Update, ben een stuk verder.

Bodem geisoleerd. leek mij ook in combinatie met bodemverwarming een voordeel.
2021-01-28 11.26.39.jpg
Bodemverwarming er in. Ik heb de gok maar genomen. Nu niet erin is nooit niet erin en uitzetten kan altijd.
Heb er JBL Manado overheen gedaan en vervolgens weer vijver beschermdoek. Dit om makkelijk lava steen te kunnen plaatsen.
2021-01-28 11.31.36.jpg
Hout passen.
2021-01-28 15.16.37.jpg
Gister met mijn zoon de lavasteen erin geplaatst, gratis van marktplaats, nogmaals dank voor de tip @Lagerwerf! :)
Ik had JBL Manado gekocht maar dat beviel me niet met testen (veel te licht). Ik had al 'alternatief strooizout' lava split en in een andere tank getest en deze heb ik nu maar heel dik over de JBL Manado gedaan.
Ga ik kleibollen daar plaatsen waar nodig.
2021-01-30 13.45.03.jpg
Net water er in gedaan en verwarming geplaatst. Die verwarming, dat gaat 'm niet worden zo. Ga die onderin bouwen, in een voerton of zo maar voor nu laat ik m even zo.
2021-01-31 13.47.06.jpg

Van de week maar nadenken hoe verder, hoe en wanneer planten overzetten en de verwarming even zo laten of gelijk maar onderin inbouwen.
 
Nou nou, wat een super project zeg! Jij bent niet bang :). Waarom eigenlijk de keus voor plexiglas ipv ‘gewoon’ glas?
 
Beetje off topic maar heb je hier ook een foto van dat het klaar is?

Eigenlijk heel weinigfoto's. Is filter naar m'n vijver en heeft ook teveel schaduw.
2020-08-26 17.10.11.jpg2020-08-26 17.09.49.jpg2020-08-10 10.52.09.jpg

Dit was mijn vorige 'tonnen' vijver met een heel klein overloopjes (elektra pijp doorgeboord en dan wel weer vastgezet met EPDM). Dat was echt wel een succes!
2019-08-30 11.59.31.jpg

Maar de laatste twee jaar had mijn vijver alle aandacht (die werd super mooi!).
2020-08-11 13.07.15.jpg2020-08-15 14.38.12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou nou, wat een super project zeg! Jij bent niet bang :). Waarom eigenlijk de keus voor plexiglas ipv ‘gewoon’ glas?
No guts, no glory 🙃

Plexiglas is echt heel mooi helder. Meter dik kijk je nog dwars doorheen, ik kijk zo dwars door de zijpanelen heen naar de lijm op de achterwand, heel bijzonder maar...
als ik het over mocht doen zou ik nog eens goed achter mijn oren krabben wat plexiglas betreft.

Dunne plaat, denk tot 10 mm of zo is prima te lijmen met Acryfix maar deze dikte (25 mm) is zonder eerst een mal te maken o.i.d. echt heel moeilijk te lijmen.

Misschien is er ergens 2 componenten heldere plexiglas lijm te vinden, die zou ik de volgende keer zeker eerst proberen.
Wat ik ook de volgende keer zou doen is om wat reststukjes (de dikte die je wil gaan gebruiken) vragen, desnoods tegen betaling, om eerst wat te oefenen.

Ik had geoefend op 4 mm stukken die ik nog had maar da's echt een heel andere tak van sport.
 

Terug
Bovenaan