Wat is er nieuw

Mijn 30 liter aquarium met vuurgarnaaltjes (Sandraaa)

• Onderwerp starter Onderwerp starter sandraaa
  • Startdatum Startdatum
Re: Mijn 30 liter aquarium met vuurgarnaaltjes

Nog even terugkomend op het halen van planten uit de vijver. Pas op voor libelle larven. Dit zijn echte rovers. Die wil je niet in je bak, dan ben je zo door je garnalen heen.

Tja,dat probeerde ik ook duidelijk te maken.
Die raak je echt niet in 1 week kwijt.met spoelen.

Het topic is (wederom) opgeschoond. Bij deze het verzoek on topic te blijven en elkaar en elkaar posten te respecteren conform het Reglement.
Veel plezier met het vervolg van dit topic :thumbs:

Het worden gewone vuurgarnaaltjes! 😀
Durf het niet aan om hele dure te nemen want dit is de 1e keer dat ik garnaaltjes neem.

Ik heb een dubbele sponsfilter in mijn 60 liter aquarium zitten nu maar vind
die toch wel wat groot en die heb ik geleend 🙂.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een kleinere en
kwam bij toeval deze tegen, de prijs was acceptabeler (3,99 ;))
en ik vond het handig dat er geen kleine garnaaltjes in opgezogen worden (vacuum)

Om de geleende filter zit wel een omhulsel die ze zelf hebben gemaakt.

Ik ben van plan de spons gewoon om de week in een bak aquarium-water schoon te spoelen.
(als ik dat water toch moet vervangen, eenderde dan)

Je kunt ook beter met een makkelijke soort beginnen hoor.
In heb bij de garnalen de SF aqua flow 50 en een panty voor de ingang gemaakt ivm jongen.
Ik zou de spons niet al te vaak uitspoelen ivm de bacteri�n die erin zitten.

sandraaa ik heb een dubbel filter kan helaas geen foto plaatsen want krijg telkens fout meldingen. maar die heb ik voor 4.50 gekocht. werkt super en ik vind niet te groot ik denk dat jij de dubbele xl hebt die zijn inderdaad eens zo groot

zie hieronder een voorbeeld kwa verschillen in formaat krijg hem niet goed als plaatje maar als je er op klikt zie je het verschil.

1b.jp

jessicapilon zei:
In heb bij de garnalen de SF aqua flow 50 en een panty voor de ingang gemaakt ivm jongen.

Op mijn sponzen zit alg ingegroeid,ken je nagaan.

Ik heb de dubbele ff gegoogled!
Ik kijk gewoon even hoe het met ��n spons gaat, kan altijd een dubbele kopen, zo duur zijn ze niet 🙂

Wilde de even kijken hoe snel de spons vies wordt als de garnalen erin zitten.
In het 'afval'aquariumwater spoelen is toch beter als onder de kraan toch?

Bertus zei:
jessicapilon zei:

Op mijn sponzen zit alg ingegroeid,ken je nagaan.

Hoe vaak spoel jij die uit dan??

Je moet hem niet spoelen.
Spons werkt als een filter,gaan bacterie in.
Behalve als er geen water meer uit komt.

Hoe vaak spoel jij die uit dan??
weinig,kom er niks uit, knijp ik in de spons,komt er wat vuil uit,zijn de garnalen als de kippen bij.

Hej Sandra ja gewoon in het "afval" aquarium water uitknijpen. Deed ik in ieder geval omdat ze mij altijd vertelde niet onder de kraan.

Als er veel poep enzo inzit moet je hem toch schoonspoelen?

Ja in afvalwater is mij ook altijd vertelt

Maar die gaan net als de sponzen in een gewone filter toch ook verstopt zitten??
Ik dacht dat je die ook af en toe een beetje moest uitspoelen.
Kun je zien dat ik ze niet gebruik he.

Dat kan,maar dan is alles eruit.
Weg filtering.
Heb ze nu trouwens eruit.

Heb glas stroken in de hoeken gekit,met spons eronder. pijpje erachter,lucht erop. kalaar.

Ik wil niet vervelend zijn maar de NBAT zegt toch ook het volgende:

Gerijpte sponsfilters voelen slijmerig aan. Een regelmatige schoonmaak is nodig, omdat de spons verstopt kan raken. De regelmatige schoonmaak kan het best gebeuren door de spons uit te spoelen in een emmer met aquariumwater. Afspoelen onder de kraan is niet aan te raden, omdat de afwijkende watersamenstelling, onder andere het chloor in het water, de nitrificerende bateri�n kan doden. Heet water, boven 37� � 43�, is ook fataal.

Dus schoonmaken in een bak aquawater als de spons niet meer zo fris is, je zult dan ook minder druk ervaren in de uitstroom.

Ik heb vandaag trouwens ook nog mestbolletjes gekocht omdat de levering van de leembolletjes steeds uitgesteld werd heb ik die maar geannuleerd 🙁 Marktplaats is soms onbetrouwbaar
Deze hadden een redelijke prijs en ook goede recenties 😀

A3l-NtykOkRJV5w13V3er_MsmDQhL-Bz.jpeg

En ik heb is goed in mijn bestaande aquarium gekeken wat daar nog inzat en volgensmij heb ik een stuk van een snelgroeier gevonden. Gister middag afgespoeld, apart in een bak water laten staan en vanmiddag in mijn bakje gedaan.
Zal er morgen een foto van maken.

Ik laat nu een heel 60 liter aquarium draaien voor 1 mini gupje en een algeneter hahaha. En natuurlijk bacteri�n voor in de nieuwe bak 😉

Kijk aan laat die planten dan maar groeien!
Wat ga je met de gup en algeneter doen?

Die ga erbij zetten! Ik dacht dat alle gupjes dood waren maar zag deze ineens zwemmen. Hij is echt mini :O

Ahhhh wat lief.. Eten die geen garnalen?

Nee volgens forums niet. Alleen de baby garnaaltjes worden soms opgegeten maar ze eten ook hun eigen jongen op. Dat blijf je houden denk. Ga er een mosbal en andere mossen indoen zodat ze kunnen verstoppen 😉

Dat is ook zo. Ik denk dat mijn toekomstig schoolvisje uiteindelijk ook wel eens garnaal op het menu heeft staan .

Bertus zei:
Weg filtering.

Heb glas stroken in de hoeken gekit,met spons eronder. pijpje erachter,lucht erop. kalaar.

bertus zoals hier boven het filter gemaakt is is top voor een 60cm bak lekker wat filter materiaal achter de spons werkt super echter voor een aquarium van formaat aqua40 verlies je teveel ruimte vind ik. vandaar vond ik die losse spons filter wel fijn werken in mijn garnalen bak

RinyS91 zei:
Bertus zei:
Weg filtering.

bertus zoals hier boven het filter gemaakt is is top voor een 60cm bak lekker wat filter materiaal achter de spons werkt super echter voor een aquarium van formaat aqua40 verlies je teveel ruimte vind ik. vandaar vond ik die losse spons filter wel fijn werken in mijn garnalen bak

Nee,hoor, is in de hoek gekit, dus wat verlies je dan? 5 cm breed en 15 cm in de hoogte.
Staat toch schuin! in de hoek.

Ik knijp ook mijn sponzen uit in een emmer met aquariumwater. Zelf lijkt me dat ook beter voor een nano aquarium. Ik kan me voorstellen dat het geen enkel probleem zou kunnen zijn voor een groot aquarium om het daarin uit te knijpen.

En nog even een tip. Heb je een afdekplaat voor je bakje? Garnalen hebben soms nog wel eens de neiging om er uit te springen. Ik heb dat helaas eens mogen ervaren. Toen lag er 's morgens ��n japonica op de vloer en ik miste er nog eens vier uit mijn bakje. Die kon ik niet meer terugvinden, ik denk dat onze kat een duur snackie heeft gehad die nacht.

Beste leden,

Helaas is een nieuw lid vertrokken door reacties welke geplaatst zijn en zal ook niet meer reageren. Wij hebben diverse berichten verwijderd en vragen jullie het gewoon bij het album te houden van de album starter. Deze vraagt niet om reactie in het album, welke een negatieve werking hebben.

Jammer dit, maar was te verwachten met alle goedbedoelde, maar ongevraagde, adviezen. Men bedoeld het goed, maar sommige mensen reageren helaas wat fanatiek.

Ben benieuwd hoe ze de bak verder gaat inrichten. 't is een totaal andere manier dan ik zelf in mijn garnalenbakje heb, dus had graag gezien hoe dat het uitgepakt! Dus hopelijk bedenkt Sandraaa zich nog en plaatst ze weer eens een fotootje.

Ik heb eindelijk bedacht hoe ik links achter ga beplanten 😀

Dacht aan Hydrocotyle tripartita

GTzhYYkq3hjIiHmdNenqcUXB_I9w3Z1C.jpeg

En tussen de stenen ga ik Riccia Fluitans stoppen

Heeft er nog iemand stekjes van deze soorten misschien? :petjeaf:
Uit de omgeving van Breda het liefst 😀

Dat is een leuk plantje 🙂. Ik weet alleen niet of je dan met co2 moet gaan werken.

(Jammer dat er mensen vertrekken, gelukkig ben ik, ook nieuw lid, niet zo gevoelig hiervoor. )

Wat ik over het plantje lees heeft ie het niet perse nodig.

(Ze heeft zich al weer opnieuw aangemeld hoor, dus zolang is ze niet weggeweest haha)

Misschien weet je dat al wel maar Riccia is een drijfplantje en zal altijd de neiging hebben om te gaan drijven dus je moet het echt goed vastzetten.
Heb het ook eens gehad en werd helemaal gek van al die losse stukjes in m'n bak.

Ja weet ik! Wilde het met een netje ofzo vastzetten.
Het is of mos of riccia, dan vind ik riccia mooier 🙂

En ik wilde toch al drijfplantjes dus heel erg zijn een paar losse stukjes ook niet haha 😛

Ziet er goed uit. 🙂

tharealmb zei:
Dus hopelijk bedenkt Sandraaa zich nog en plaatst ze weer eens een fotootje.
Even voor de goede orde ging niet om het account waar dit foto-album van is en dat account is ook weer hersteld. 😉

Ik bedacht me dat ik de afmetingen van mijn aquarium nog nergens had vernoemd dus bij deze:
49x25x25 cm 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan