Hey Max,
Zo hier ben ik dan, heb het een en ander doorgelezen, wat een drama zeg, ik kan me goed verplaatsen in hoe je je hebt moeten voelen, ik ben er zelf achter gekomen dat geduld echt heel clich� maar wel heel belangrijk, met stipt nummer 1 is wat betreft de hobby.
Dat wist je vast al, maar ik weet zelf hoe moeilijk dat blijft,
Persoonlijk zou ik je toch adviseren om ook even wat zuurstof aan te sluiten op de bak, toen ik CO2 toediende deed ik dat aan de overkant van waar ik de zuurstof toediende.
Als je voldoende stroming hebt in de bak zou dat niet heel veel kunnen wegnemen denk ik zo.
Mijn indicator was altijd mooi groen.
Zoals je weet, heb ik zelf 2 L106's en al zie ik ze zelden, ze doen matig hun werk wat betreft algeneten.
Dit blijft uiteindelijk nog altijd de taak van de eigenaar, ik doe twee keer per week de ramen en met de bodemstofzuiger zuig ik ook even meestal de planten af van eventuele alg.
Ik zie ook dat de cultuur van bacteri�n opbouwen nog niet echt lukt?
Ik deed altijd bij het opstarten een catappablad of twee in het water en wat voer verpulveren en op de bodem gooien, soms deed ik ook wat hiervan in de filter.
Ik heb het geluk gehad nooit een nitrietpiek waargenomen te hebben, dus misschien iets voor jou?
(Maarja,niedere bak is anders)
Ik zou misschien als het je lukt en als het in de bak mogelijk is, in de gauwigheid weet ik even je liter inhoud niet, gaan voor meer discus vissen en eventueel ook meer tetra's.
Ikzelf ben ook begonnen met 5, maar merkte heel vaak het onderlinge geruzie, dit is op te lossen door gespreid eten te geven over de lengte van de bak, maar persoonlijk ben ik nu heel tevreden met 13 stuks, die onderling zelden tot amper ruzie maken en allemaal na mijn idee evenveel eten binnen krijgen.
Tetra's is gewoon ontzettend mooi, en hoewel het misschien niet altijd gaat, is meer wel mooier..
Ik vind het schitterend om te zien dat wanneer de zon onder gaat in mijn bak en het maanlicht zijn intrede doet ze echt gaan 'scholen' op de bodem en zo door de bak heen zwemmen.
Ik kijk uit naar je volgende berichten.
Succes!
Mike