Wat is er nieuw

Mijn 525L Onderwaterparadijs (Max_Aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Max_Aquarium
  • Startdatum Startdatum
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Foto komt natuurlijk als die weer helemaal helder is 😀
Is nu al een heel eind maar hier en daar nog wel wat alg op hout en pomp etc.

Nu nog alg op hout en pomp, allemaal van die hele kleine draadjes.
Wel makkelijk weg te poetsen, verder wel een hardnekkige alg denk ik..
Wat kan ik hiermee het best doen? laten zitten en de UV zijn werking laten doen of verwijderen met de hand?

ik antwoord hier meer met een vraag dan een oplossing. Heb ik het goed voor als ik zeg dat een UV lamp alle levende dingen (bacteri�n, goede en slechte, zweefalgen en dergelijke) die de lamp passeren doden en dat ze alles wat in het aquarium zit onaangeroerd laten. Dus algen op stenen, planten en hout gaan niet zomaar verdwijnen.

@ willy99 : Een UV licht verwijderd inderdaad de zweefalg. Ook werkt het tegen visziektes omdat de UV ook bacteri�n doodt. En tegen waterbloei dus ook, merkte ik afgelopen dagen 😀

Maar het dood toch ook de 'goede' bacteri�n en maak toch zo het water een beetje steriel wat je kan missen in een gezond aquarium?
En dat het de algen op de rotsen, stenen en dergelijke dood, wat hier ook de bedoeling is, klopt toch ook niet? of wel? Hoe kan die lamp aan de algen in het aquarium?

Even een fotootje van hoe het er nu uitziet 🙂
Alg zit nog wel een beetje op het hout en dergelijke (zie foto's), hoe kan ik dit het best eraf krijgen: handmatig met sponsje of weer beginnen met de Profito?

Hoe lang zal ik de UV er nog op laten staan?

De planten hebben er wel mee geleden helaas en heb 1 dood visje..
Het ''onderwatergras'' doet het trouwens wel heel goed!

647211_0_82_251_1.jpg

891944_0_82_251_2.jpg

158366_0_82_251_3.jpg

899212_0_82_251_4.jpg

679884_0_82_251_5.jpg

163332_0_82_251_6.jpg

Je maanvissen zijn wel wat verbleekt 😉

Gelukkig ziet het er weer helder uit. Nu je planten weer voldoende licht krijgen, kun je de profito en carbo weer iets gaan opvoeren.
Er zal nu ook al wel fosfaat en nitraat in het water zitten.
Als de planten gaan groeien en voller worden kun je naar een normale dosering.

Nu het water helder is, zou ik naar een normaal verversings regime gaan.
De uv kun je eens uitzetten. Bljft het water mooi, dan uitlaten. Blijft het mooi, dan eruit halen. Wordt het water weer troebel, dan alleen snachts aanzetten.
Probeer het gebruik van de uv af te bouwen, en een normaal ritme van verversen en voeden aan te houden.

De kleur van de Maanvissen is denk ik de lichtinval 😀
Als ik er naar kijk, zie ik verder geen verbleekte ertussen zwemmen.

Met welke dosering Profito en Easy Carbo zal ik beginnen?
En kan de UV dus vanaf nu uit?

Verder vandaag, van een vriend 10 Anentome Helena's gekregen, diegene moest eraf en vind ze wel leuk! Heb hier genoeg slakjes voor ze in de bak :thumbs:

Op de foto's zitten ze nog gezellig allemaal bij elkaar, op dit moment zijn ze de bak aan het verkennen.

639921_0_82_anentome_helena_1.jpg

168815_0_82_anentome_helena_2.jpg

851876_0_82_anentome_helena_3.jpg

765526_0_82_anentome_helena_4.jpg

832531_0_82_anentome_helena_5.jpg

Max ziet er goed uit hoor

Zijn je maantjes al lekker gegroeid ook ?

Even aantal vraagjes hoe Heb je het spiderwood zo op het raam bevestigd
En welke apistogrammas heb je daar in je bak

Groeten couw / feike

Je hebt een groot volume aquarium, en het planten volume is nog niet groot.
Dus ik denk dat je met kwart van de dosering wel toe komt.
Misschien de profito verdelen over 2 dagen.
Carbo ook een kwart. Als de planten aanslaan, kun je de hoeveelheid verhogen.
Dus de dosering aanpassen aan het volume van de planten.

Leuke slakken die Helenas. Bij voldoende slakken fokken ze erg goed.
Ik heb nu geen slakken meer. Alleen een paar Helenas. Die eten nu mee van de tabbletten.

@ couw : Het spiderwood staat eigenlijk tegen de ruit en de pomp aan en heb de onderkant een beetje het zand in geduwd. Gewoon zorgen dat het een beetje stevig staat! Het is de Apistogramma Macmasteri, ik houd 1 mannetje en 2 vrouwtjes.

@ Marcel : De aanbevolen hoeveelheid Carbo en Profito dus delen door 4 en dan de Profito om de dag toedienen? Idd erg leuke slakken, heb er nu 10 dus even afwachten!

Ik bedoelde de wekelijkse standaard dosering een kwart van nemen.
En dat kwart op 2 dagen in die week geven. Zodat je niet alles op 1 dag geeft.
Dus 10 ml per 100 liter per week.
Is 50 ml in de week. Dat delen door 4 is 10-15 ml. Dat dus op 2 dagen geven.
En dan opvoeren, als de planten in volume toenemen.

@ Marcel : Oke en dat geldt dus voor de Carbo en voor de Profito: 10-15mL per 2 dagen? Dus dit om de dag geven of deze hoeveelheid nog delen over die 2 dagen? Haha sorry voor de vragen maar wil gewoon niet dat het nu weer mis loopt 😀

@ Marcel : Oke zal ermee beginnen. Maandag en donderdag 10-15mL per dag. UV vanaf nu alleen s'nachts aan?

Vorige week een grote verbouwing in de bak gedaan, is erg mooi geworden al zeg ik het zelf!
Veel gebruik gemaakt van Talawa hout en nieuwe plantjes gehaald.
Volgende dag lagen alle vissen kapot 🙁 🙁

Met water naar de aqua winkel gegaan, oorzaak was een ammonium piek in combinatie met veel stress door het vele rommelen in de bak..

Nu paar weekjes wachten en maar overnieuw vis erin gaan zetten, nu wat andere vis ook.
Zat te denken aan discussen, corydoras, kardinalen etc, etc.. Veel kleur in de bak..

Wel erg jammer van de vis, maarja een risico van de hobby laten we maar zeggen..

Max_Aquarium zei:
Vorige week een grote verbouwing in de bak gedaan, is erg mooi geworden al zeg ik het zelf!
Veel gebruik gemaakt van Talawa hout en nieuwe plantjes gehaald.
Volgende dag lagen alle vissen kapot 🙁 🙁

Met water naar de aqua winkel gegaan, oorzaak was een ammonium piek in combinatie met veel stress door het vele rommelen in de bak..

Nu paar weekjes wachten en maar overnieuw vis erin gaan zetten, nu wat andere vis ook.
Zat te denken aan discussen, corydoras, kardinalen etc, etc.. Veel kleur in de bak..

Wel erg jammer van de vis, maarja een risico van de hobby laten we maar zeggen..

Dat is wel een erg spijtig bericht.

Duidelijk is wel dat de bacterie kolonie niet op volle sterkte is. En dus ook geen grote verbouwingen aan kan. De bodem oppervlakte is een groot filter. En als je daar in rommelt gaat er een deel verloren.

Ik heb met eigen bak ook nog tijd getobt. Had ook weer waterbloei gekregen.
Het duurd echt minstends 4-6 weken eer je een goede bacterie kolonie hebt.
Ik hen vanaf het begin ook teveel ververst.
Nu begint de bak pas mooi te worden. Sind eind januari geen waterverversing. Daarvoor een grote verversing van 1/3. 2 weken UV erop. Spaarzamer voeren. Om de dag spaarzaam.
Fosfaat gehalte was iedere dag weer naar 0. Groeiende bacterie kolonies verbruiken veel fosfaat.
Deze week is de bak mooi helder.
Ik ga pas in maart weer een verversing doen. En dan om de week ipv iedere week.
Filter blijf ik 2 maanden van af.
Heb daar goede hoop op.

Dus ik zou als ik jou was ook weer de tijd nemen. En de vissen met stappen van 1 week inzetten.
Groepje voor groepje.
Filters ook met rust laten, bodem niet teveel woelen.

Idd een spijtig bericht helaas.
Nu 2 weken even rust in de bak, daarna idd elke week wat nieuws erin zetten.

Aqua winkel beveelde me het volgende aan:
-elke dag 25mL Easy Carbo
-2x per week 25mL Profito
-kleibolletjes bij de nieuwe planten
-eerste 2 weken elke dag de bacterien (uit die bacterie koker die ik tijdje geleden heb aangeschaft), na 2 weken elke keer na schoonmaak toedienen
-bij aanschaf discusvissen temperatuur naar 27 graden ophogen

Dacht aan de volgende vissen, is dit een idee?:
-5 discusvissen; verschillende kleuren
-15-20 kardinaaltetra's
-10 corydoras (even kijken welke soort)
-koppeltje antennebaarsje (blue electric of wildkleur)

Ik zal van de week een foto plaatsen van de bak zoals die er nu bij staat, is namelijk echt veranderd in positieve zin (al zeg ik het zelf haha 🙂 )

En ja hoor, het is weer zo ver..
Ik kwam vanmiddag thuis en weer dreef er een dikke laag zooi op het wateroppervlak.
Een bruine drap, geen idee of het een kaamlaag was of dat het door iets anders komt..
Meteen het meeste eraf geschept en beide filteruitstromers weer naar het wateroppervlak gericht.
Water stonk ook echt enorm..!
Zo jammer dat het keer op keer misgaat en ik weet gewoon niet wat ik mis doe..

Ik weet niet of ik het wel aandurf om er al over een paar weken vis in te zetten..
Misschien een idee om weer de UV aan te zetten, of is dit juist niet slim ivm de bacterie-opbouw?

Hier de beloofde foto's (wel trots op het resultaat moet ik zeggen 😀 ) :
tl2ZuB-wRZ5vGZBDZqb_jkFI092f7Xle.jpeg

Ja, filters werken goed, goede doorstroming, alle planten bewegen.
3 weken geleden de externe filter schoongemaakt, de interne filter ben ik nog niet aangeweest.
Heb geen zuurstofpomp aangezien er dan CO2 verloren gaat.

Je hebt er nu geen vissen meer in?
Dan gaat de aanwezige bacteriecultuur dood. Geen voeding voor ze.
Niet alles gaat dood, maar het past zich aan de situatie aan.
Daarom moet je ook langzaam opbouwen.

Dankjewel voor de complimenten 😀
Heb er idd nu geen vis in, weet ook niet of ik dat wel aandurf met al deze ellende, kan ik niet beter nog een weekje wachten met vis uitzetten?

Tenslotte weet ik namelijk ook mn nieuwe visbestand nog niet, weet niet of mijn voorgestelde visbestand een beetje in orde is namelijk?

Zou die bruine drap dus bacterien kunnen zijn?

Het gaat in de tussentijd weer steeds beter met het aquarium gelukkig.
Wel nog veel last gehad van algen (bruine alg, draadalg, blauwalg).

Heb tot nu toe elke dag de alg verwijderd en elke week de bodem afgeheveld.
Gebruik nu Easy Carbo en All in One (plantenmest met alle stoffen in 1).

Laatste week nog wel wat nitriet gemeten, hoop dat deze snel verdwenen is zodat ik er nieuwe vis in kan gaan zetten.

Mijn idee was het volgende:
-Kardinaaltetra 20 stuks
-Discusvis verschillende kleuren 5 stuks
-Koppeltje antennebaarsjes wildkleur of electric blue
-Corydoras Julii 10 stuks
-Eventueel nog een goede algeneter, welke?

Hey Max,

Zo hier ben ik dan, heb het een en ander doorgelezen, wat een drama zeg, ik kan me goed verplaatsen in hoe je je hebt moeten voelen, ik ben er zelf achter gekomen dat geduld echt heel clich� maar wel heel belangrijk, met stipt nummer 1 is wat betreft de hobby.

Dat wist je vast al, maar ik weet zelf hoe moeilijk dat blijft,
Persoonlijk zou ik je toch adviseren om ook even wat zuurstof aan te sluiten op de bak, toen ik CO2 toediende deed ik dat aan de overkant van waar ik de zuurstof toediende.
Als je voldoende stroming hebt in de bak zou dat niet heel veel kunnen wegnemen denk ik zo.
Mijn indicator was altijd mooi groen.

Zoals je weet, heb ik zelf 2 L106's en al zie ik ze zelden, ze doen matig hun werk wat betreft algeneten.
Dit blijft uiteindelijk nog altijd de taak van de eigenaar, ik doe twee keer per week de ramen en met de bodemstofzuiger zuig ik ook even meestal de planten af van eventuele alg.

Ik zie ook dat de cultuur van bacteri�n opbouwen nog niet echt lukt?
Ik deed altijd bij het opstarten een catappablad of twee in het water en wat voer verpulveren en op de bodem gooien, soms deed ik ook wat hiervan in de filter.
Ik heb het geluk gehad nooit een nitrietpiek waargenomen te hebben, dus misschien iets voor jou?
(Maarja,niedere bak is anders)

Ik zou misschien als het je lukt en als het in de bak mogelijk is, in de gauwigheid weet ik even je liter inhoud niet, gaan voor meer discus vissen en eventueel ook meer tetra's.

Ikzelf ben ook begonnen met 5, maar merkte heel vaak het onderlinge geruzie, dit is op te lossen door gespreid eten te geven over de lengte van de bak, maar persoonlijk ben ik nu heel tevreden met 13 stuks, die onderling zelden tot amper ruzie maken en allemaal na mijn idee evenveel eten binnen krijgen.

Tetra's is gewoon ontzettend mooi, en hoewel het misschien niet altijd gaat, is meer wel mooier..
Ik vind het schitterend om te zien dat wanneer de zon onder gaat in mijn bak en het maanlicht zijn intrede doet ze echt gaan 'scholen' op de bodem en zo door de bak heen zwemmen.

Ik kijk uit naar je volgende berichten.
Succes!
Mike

themigeco zei:
Zoals je weet, heb ik zelf 2 L106's en al zie ik ze zelden, ze doen matig hun werk wat betreft algeneten.
Dit blijft uiteindelijk nog altijd de taak van de eigenaar, ik doe twee keer per week de ramen en met de bodemstofzuiger zuig ik ook even meestal de planten af van eventuele alg.

De L106 is een carnivoor. Dus algen zal die niet eten..

Jammer dat het dan toch weer fout gaat Max. Paar vraagjes, is je bodem goed? Geen bodemrot? Heb je iets met het hout gedaan? Rotte plekken op het hout? Hoezo heb jij je filter schoon gemaakt? Zelf doe ik dat pas wanneer mijn uitstroom kenbaar zwakker is. Waneer ik het schoonmaak is het enkel even omspoelen in een emmer met aquarium water.

Lijkt erop dat je bodem ook vervangen hebt. Als dat zo is dan verklaard dat waarom je vissen gestorven zijn. Je grootste gedeelte van je bacteri�n zit in je bodem. Niet in het water zoals veel mensen denken.
Dit betekend ook dat je opnieuw moet indraaien. Opstart alg hebben veel mensen. Gewoon 3 weken laten draaien.niks aan doen. Ook niet verversen en om de dag beetje voer erin gooien om je bacteri�n iets te geven om op te voeden..
Na het indraaien rustig vissen toevoegen. Om de week een nieuw groepje. Als je alles in 1 keer toevoegd is je hele bacterie cultuur weer naar de kloten. Dan kan je weer opnieuw beginnen.. geduld is het belangrijkste in onze hobby..

@ Mike : Ja, ik weet het, hoe meer vissen hoe mooier natuurlijk. Maarja, daar moet het geld ook naar zijn 😉 Verder hoeft het van mij niet zo druk te zijn in de bak, vandaar dat ik nu ook voor wat rustigere vissen heb gekozen. Een aquarium is ervoor om rust van te krijgen 🙂

@ NickM : Mijn bodem is goed, wel af en toe wat blauw alg erin. Bodem is niet vervangen hoor, is dezelfde als eerst haha. De bak staat nu 4 weken leeg, heb vandaag water getest, niets gevaarlijks gemeten, alleen nitraat en fosfaat is wat laag, vandaar de algen denk ik dus. Morgen ga ik denk ik beginnen met de eerste groep vissen erin te zetten, zit aan de kardinaal tetra's te denken (20 stuks om mee te beginnen).

Top. Gaat helemaal goed komen. Zou wel je sproeibuis hoger plaatsen. Vlak onder je wateroppervlakte. Zodat je een goede gas uitwisseling hebt.

@ NickM : Die heb ik dus expres wat meer naar beneden geplaatst aangezien er dan niet zoveel CO2 verloren gaat. Gebruik namelijk geen CO2 fles maar Easy Carbo en moet dus best wel wat doseren om het redelijk op peil te houden 😉

Easy carbo zal niet uit het water vervliegen. Want dat werkt anders dan CO2.

Het wateroppervlak moet een lichte beweging hebben. Hierdoor komt er voldoende zuurstof in het water.

Het hoeft geen wildwaterbaan te worden. Maar je moet het wel zien bewegen, als je van boven in de bak kijkt.
3cm onder water met de gaatjes horizontaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan