Wat is er nieuw

Mijn 80 cm bakje (Stanger)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stanger
  • Startdatum Startdatum
S

Stanger

Guest
Hoi,

Hierbij mijn eerste aquarium ooit 🙂
Betreft een bakje van 80x30x40 cm.
Het is nog een work in progress maar ik moet nog veel leren zoals jullie zien.
Sorry voor de kwaliteit van de foto's.

pma1osb0j.jpg

pocU0rUdj.jpg

plyno3zPj.jpg

Mooi, het begin is er. Enkel, dat spulletje van Nemo, is mijn ding zo niet.
Maar als jij het mooi vindt, laat het zeker staan! Is kwestie van persoonlijke smaak.
Maar verder, : :thumbs:.

Alvast bedankt voor de tips allemaal.
Dan ga ik de vallisneria wat omhoog trekken en de anubias ook :thumbs:

Fx35NCN.jpg

staat deze zo goed? nu blijft hij nog net zitten in de bodem, staat er een halve cm in ofzo?

orrCxIu.jpg

Is niet scherp maar volgens mij staat de wortelstok nu boven de grond.

D5GizEK.jpg

Deze is goed zo op een steen?

bWBoMjb.jpg

Betere foto van het geheeld denk ik 🙂

Anubias en varen staan goed.
BIj Vallisneria ben je zeker dat ie goed staat als je nog een beetje van de witte wortelkroon ziet. Echter, het komt niet zó nauw dat dit ook een keiharde eis is. Je kunt hem best een aantal dagen de kans geven om te wortelen, waarna je hem nog iets omhoog trekt.

Dat geldt voor de wortelstok ook,maar gezien Ts weinig ervaring heeft lijkt me het niet de bedoeling om maar wat te stunten.Ervaring leert idd dat er meer wegen naar rome leiden.Maar voor nu lijkt mij zo min mogelijk risico nemen.

Je ziet nog een heel klein beetje van de witte wortelkroon zo. Ik ga een tijdje wachten tot hij wat meer wortel heeft en dan zal ik hem nog wat omhoog halen.
Bedankt voor de goede tips :thumbs:

Leuke start! Zeker voor een eerste bak!
Ik zou persoonlijk één van de hogere planten voor het filter zetten, de steen met microsorum op gebonden bijvoorbeeld.
De waterpest zou ik niet tussen de stenen zetten maar er achter, anders gaan je stenen vrij snel verstopt zitten.
Tussen de stenen zou ik dan het mos gebruiken en de steen in het midden vooraan zou ik wat dichter bij de grote steen plaatsen zodat het meer een geheel wordt.
Maar dat zijn persoonlijke zaken, hé, dus zie het zeker niet als kritiek! Ik vind de bak best al mooi zoals hij is.
Wat is je exacte visbestand eigenlijk?

Edit: wees voorzichtig met de algenmagneet, je zou niet de eerste zijn die zijn bak krast doordat er wat vuil tussen zit...

Rekening houdende met de tips heb ik de indeling wat gewijzigd.

-arUEJf3_cokHm0kxUYjAv4RWfJvnAx6.jpeg

Wij zouden juist de Vallisneria voor het filterhuis plaatsen. Als die aanslaat is die een stukje effectiever in het filter uit het zich halen. Bovendien mooi hoe bladeren dan over het wateroppervlak luifelen. Voor de Microsorum zou je een plekje op één van de snijpunten van de gulden snede kunnen zetten.

Hoe lang duurt het eigenlijk eer de microsorum zich zou beginnen vastzetten op de steen?
Ik voeg nu ook wat all in one toe van plantedbox. Ik gebruik de hoeveelheid voor weinig verlichte aquaria.
Hoe lang zou mijn lamp mogen aanblijven? Nu gaat ze aan van 7u tot 9u en van 17u tot 22u.
Het betreft een retroled van superfish.

Mvg

Het is eigenlijk op basis van gebruik van Co2, maar zoals je ook zegt, op basis van je aantal uren ligt, en je sterkte.
Ik gebruik op 180 liter 18.6 ml, maar als je merkt dat je planten wat meer nodig hebben of je licht staat langer aan, mag je wat bijtellen.
Hier staat de verlichting aan van 14u tot 22u, omdat ik dan het meeste kan genieten van mijn bak. Dat zij 8u in totaal, dat is zowat het gemiddelde dat gebruikt wordt.
Dus, als je jouw totaal uittelt, staat je verlichting ook 8u aan. Dat is prima zou ik zo zeggen.

Ik heb vandaag tijdens het kuisen gemerkt dat er precies zo weinig vissen in de bak zaten.
Blijkt dat ik 6! Neons mis. Heb er nog 4 van de 10.
Geen spoor van de andere te zien. Kunnen deze opgegeten zijn door medebewoners?
Ik heb momenteel 5 guppy's, 3 platy's en nog twee andere soorten waarvan ik de naam niet ken.
Dit zijn ze :
zo heb ik er 4
3KsISKA.jpg

Algeneter, zo heb ik er 2

Z53MPsL.jpg

Ik weet niet exact wat voor vissen dat zijn, die bovenste lijkt op een soort Gymnocorymbus ternetzi ?

Maar dan een albino ofzo 😀

Die `algeneter´ lijkt op een garra ruffa, maar dat kan ik mis hebben.

Bovenste zijn idd Gymnocorymbus ternetzi, de witte kweek variant (geen albino). tevens ook nog sluier varianten ertussen.

heb je al in/onder je filter gekeken?

Hoi,
Ja het is tijdens het kuisen van de filter dat ik het opgemerkt heb. Geen spoor te bekennen van de 6 visjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan