Wat is er nieuw

Mijn 80 cm Zuid Amerika aquarium (aquariaan043)

• Onderwerp starter Onderwerp starter mannic05
  • Startdatum Startdatum
M

mannic05

Guest
Zoals sommige weten heb ik een tijdje geleden een proefbakje opgestart waarin ik mij ging verdiepen in het fenomeen speciaal aquaria. Doordat ik een tijdje geleden de stekker uit mijn gezeldschapsaquaria heb getrokken, heb ik besloten dit aquarium om te bouwen naar een special bak thema Zuid Amerika.

De Bak van 80x40x40 is ingebouwd in een kast, de onderkast is een oud eiken tv meubel, en de bovenkast waar het aquarium instaat heb ik zelf gemaakt van watervast multiplex.

De bak wordt volledig verlicht door Led licht van kitelight aan gestuurd door een controller eveneens van kitelight. De bak wordt door 2 filters gefiltert, nu zullen vele van jullie dit overkill vinden, maar tussrn de retour van het grote filter hangt de co2 reactor en tussen de retour van kleine hangt de hydor verwarming. Ik kan nu heel mooi mijn flow regelen.

Nu staat er nog co2 op, maar ik wil in de toekomst de ph gaan regelen door over turf te gaan filteren. Nu wordt de ph geregeld met een milwaukee mc122 ph controller waar ik heel tevreden over ben.

De achterwand is van AF style, en ik vind het een mooie toevoeging aan het aquarium, in de hoek linksachter is een stuk wand iets scheef geplaats waarachter de aanzuig buizen, en retours en ph electrode hangt.

De bodem is van filterzand, en met kienhout en stenen heb ik geprobeerd een leuke inrichting te maken, ik vind het er wel natuurlijk uit zien, misschien de fijne kiezel stenen nog wat wegwerken.

Maar goed wat plaatjes van mijn bakkie.
rUm0LajYVNxQXaTt6unS9Ju8Os_cKGNY.jpeg

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Mooie bak en een erg leuk meubel. Mijn eerste indruk is dat het erg 'licht' is in de bak. Wat ik zou doen is de witte achtergrond vervangen door een zwarte. Ik gebruik zelf altijd zwart plakplastic. Verder zou ik flink wat gedroogde bladeren toevoegen zodat het water mooi geel/bruin gaat kleuren. Om het licht wat verder te dempen kun je veel drijfplanten toevoegen.

Verder mag je in een zuid-amerika bak veeeeeel hout gebruiken 😉 hoe meer hoe beter.

Heel veel succes in ieder geval.

tomansky zei:
Mooie bak en een erg leuk meubel. Mijn eerste indruk is dat het erg 'licht' is in de bak. Wat ik zou doen is de witte achtergrond vervangen door een zwarte. Ik gebruik zelf altijd zwart plakplastic. Verder zou ik flink wat gedroogde bladeren toevoegen zodat het water mooi geel/bruin gaat kleuren. Om het licht wat verder te dempen kun je veel drijfplanten toevoegen.

Verder mag je in een zuid-amerika bak veeeeeel hout gebruiken 😉 hoe meer hoe beter.

Heel veel succes in ieder geval.

Er komen nog meert planten bij, en het water moet inderdaad nog wat donkerder kleuren. Daarnaast ga ik met stripjes nog schaduwplekken proberen te maken. Voor hout ben ik nog op zoek naar de juiste stukken.

Dat is een mooi geheel zeg.

Bedankt John

Beste aquariaan erg leuke opzet! Vind de bodem alleen erg wit,
denk dat filter zand het geheel nog veel natuurlijker maakt.

Bodem is van filterzand, komt door de foto dat het zo fel wit lijkt.

Ik vind het nu al erg geslaagd!
foto's kunnen het inderdaad vaak anders weergeven dan de werkelijkheid, helemaal qua licht.

aquariaan043 zei:
Daarnaast ga ik met stripjes nog schaduwplekken proberen te maken. Voor hout ben ik nog op zoek naar de juiste stukken.

zou je toch ook gewoon drijfplanten voor kunnen gebruiken?
heb in 1 van mijn bakken 2 zuignappen met een visdraad ertussen om drijfplanten op een bepaalde plek te houden voor een "schaduwplek".

Dat kan zeker zwits, alleen wil ik de achterwand iets meer gaan voorzien van schaduw, en wil nog wat strips plaatsen waar ik hout en of takjes aan kan ophangen vandaar. Maar bedankt voor je reactie.

Het aquarium draait nu 2 weken, en ik moet zeggen ben niet ontevreden. Water is kristal helder, heb nu wel wat bruine alg op de stenen en op de achterwand zitten maar dit zal wel wegtrekken, ook het wateroppervlak is mooi open, (bij de vorige inrichting had ik altijd een dun filmpje(kaamlaagje) aan het oppervlak). Wel wat last gehad van schuimvorming op het water, maar wijt dit aan afbraak van eiwitten of verontreinigingen uit het zand.

Wel wil de hydrocotyle leucocephala niet echt groeien. Straks eens de waterwaarden meten en eens wat plantenvoeding doseren.

Zal straks nog eens een totaaltje plaatsen.

Ben benieuwd naar het nieuwe totaaltje. De eerste foto's zien er geslaagd uit in ieder geval. Misschien dat ik er overheen lees, maar heb je al plannen qua vis bestand?

Bij deze een nieuw totaaltje, is snel gemaakt met de tablet dus excuses voor de slechte kwaliteit. Snel weer eens er goed voor gaan zitten met de DSLR.

http://rs137.pbsrc.com/albums/q222/manuelke/Mobile%20Uploads/20150612_195538_zpswbtktalq.jpg~320x480[\img]

Ook de waterwaardes vanavond gemeten.

pH:6,8
KH:8
GH:12
PO4:0,25 mg/l
NO3:10 mg/l
NO2:0 mg/l

Of ik de nitrietpiek al heb gehad weet ik niet, ik heb de bijgeleverde filterstart van sera die bij de siporax zat gebruikt, en nog een bakje siporax uit een lopend filter er bij gedaan. Maar ik wacht zowiezo nog een week alvorens naar de LFS te gaan.

De KH en GH is zeker nog niet naar mijn zin. Ik heb het aquarium opgestart met 100% kraanwater, maar het osmosewater staat al klaar om een paar grote waterwissels mee te doen. Maar is het verstandig om dat nu te doen?. Ik draai nu nog met co2, maar ik ben erover aan het denken om over turf te gaan filteren, hoe ik dit het beste doe daar ga ik me nog in verdiepen, maar tips en op of aanmerkingen hoor en lees ik graag.

NickM zei:
Ben benieuwd naar het nieuwe totaaltje. De eerste foto's zien er geslaagd uit in ieder geval. Misschien dat ik er overheen lees, maar heb je al plannen qua vis bestand?

Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Maar zo als het nu uitziet denk ik, harem apistogramma borelli, mooi groepje hyphessobrycon eqeus of megalopterus, en een groepje otocinclussen denk ik.

Je totaaltje doet het niet.. ;(

pB4O9GkdW4Znpa-fVlm4qiebaZiPSgtn.jpeg

QeEIWsUOXIUynRRycEZs0e4PeorA37My.jpeg

Bedoel je?
Het deel na de .jpg kun je weghalen.

Maar ziet er leuk uit!

Bedankt, dacht al wat doe ik toch fout. Blijft wennen zo met de tablet uploaden en plaatsen van photobucket. Deed dit voorheen altijd met de pc, dan kun je makkelijk de link knippen en plakken, maar op de tablet krijg ik deze optie, maar goed terug naar het bakkie.

Maar ziet er leuk uit!

Bedankt

Bakje begint er in mijn ogen al goed uit te zien.

Ik ben gevallen voor de apistogramma hongsloi, en heb hiervan een man en 2 vrouwen in de bak zwemmen voor 1 week nu, en dit gaat erg goed. Sinds het begin van de week zwemt er een schooltje van 12 stuks kardinalen bij, erg afgezaagt op vandaag want het lijkt wel of iedereen ze heeft, maar wat een leuke vissoort is dit, lekker speels en prachtig om te zien, kan er echt van genieten.

Ook heb ik nog een aantal planten bijgezet, zo is er staurogyne porto velho bij gekomen, en saggitaria subulata.

Zijn er ook min punten, ja die zijn er ook, ik heb wat last van groene draadalg hier zoek ik nog naar een oplossing voor.

RWuK-MZu9pp-1dQNZDNpGAuOqz3EgWrG.jpeg

Excuses voor de slechte foto kwaliteit, moet nog een foto bewerkings programma instaleren.

Erg mooi aquarium hoor 🙂
Vind vooral je apisto's heel erg mooi 😀

Mooie bak en ook mooie Apisto s zeg.

Mooi aquarium en mooie apistogramma :smitten:

Bedankt allemaal. Ik ben ook erg blij dat ik voor de hongsloi heb gekozen, maar zeker ook voor de kardinalen want daar heb ik voor mezelf een risico mee genomen, wat goed uit gepakt heeft gelukkig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan