Mijn brakwater 20 liter met Opae Ula garnalen

Schollevaar

Well-known member
Lid geworden
25 maart 2022
Berichten
60
Leeftijd
42
Locatie
Brabant-Zuidoost
Hoi. Misschien leuk om wat te delen over mijn nieuwe 20 liter brakwater bakje met Opae Ula garnaaltjes? Daar gaat 'ie:

Hardware:
Koraalzand (aragonite) bodem, lavasteen met 'grot', wat schelpen
Verwarming op 23C (maar momenteel is de stekker er uit omdat het warm weer is)
LED-lamp 7W
Glazen dekplaat

Opstarten:
26-03-2022
Gedestilleerd water (label: geschikt voor aquaria) met opgelost 'instant ocean' zout.
Soortelijk gewicht ~ 1.013
Beetje eiwitrijk garnalenvoer toegevoegd
In de weken er na:
NO2 niet kunnen vaststellen (was aldoor 0), maar rond 20-04-2022 zat NO3 ~10 mg/l.
Water ververst tot NO3 = 0 mg/l en natuurlijk opnieuw op hetzelfde soortelijk gewicht gebracht.
Eind april kwamen de eerste algen op de bodem.

Garnalen:
Op 25-04-2022 heb ik 20 jonge Opae Ula garnaaltjes toegevoegd.
Eens in de paar weken gooi ik er één korreltje garnalenvoer bij.
Gedrag: ze scharrelen de hele bak door, soms verblijven ze een tijdje in de 'grot', anderen zitten te grazen op het glas, de bodem en de lavasteen.

Uitbreiding... 🥳
06-08-2022
Een paar weken geleden zag ik de eerste zwangere dames en deze week zijn een aantal larven geboren (5+) !
De larven hangen 'op de kop' in het water en gaan richting het licht.

Onderhoud:
Af en toe meet ik de waterwaarden en vul ik wat verdampt is aan met gedestilleerd water.
Sinds de garnalen zwanger zijn (en er larfjes zijn) heb ik het glas niet schoongemaakt en kom ik er verder niet aan, om stress te voorkomen.
NO3=0
pH=8
kH=6


Foto's nemen met mijn telefoon gaat slecht, maar ik hoop dat de foto's jullie een indruk geven. Het ziet er dus ook niet spic-en-span uit, omdat ik de algen lekker een beetje laat groeien en wil voorkomen dat de garnalen stress krijgen van mijn "gerommel".

Is er nog iemand op dit forum, die deze garnalen houdt? Wat is jouw ervaring met de larfjes, overleven de meesten de eerste weken/maanden?

Groet,
Schollevaar

20220806_122345_resized1.jpg
20220806_122230_resized1.jpg
Inked20220806_122541_resized1.jpg
20220803_191031_resized1.jpg

20220803_190810_resized1.jpg
 
Leuk zo n bakje maar wat eten die verder dan naast die ene korrel die je af en toe geeft.
 
Leuk zo n bakje maar wat eten die verder dan naast die ene korrel die je af en toe geeft.

Dat leek mij eerst ook weinig, maar op de site www.opaeula.co.uk staat dat je ze om de week een kleine hoeveelheid kunt voeren (kleine populatie) of wekelijks (bij grote populatie).
Verder eten ze biofilm en algen.

Als de bak in direct zonlicht staat, dan kun je ze zelfs om de paar weken of maanden voeren, zolang er dus genoeg algen aanwezig zijn.

Ik moet zeggen, ze vliegen ook niet massaal heel hongerig op het voer af dus mijn indruk is dat ze voldoende krijgen.

Op dezelfde site (maar op meer plekken op internet) lees ik dat je JAARLIJKS water ververst (tenzij nitraat >10 mg/l uitkomt). En dat je het beste geen filter, luchtpomp e.d. in de bak zet.

Blijkbaar hebben ze een andere stofwisseling dan andere garnalensoorten en doen ze het goed in zuurstofarm water (Hawaïaanse grotten). Bij goede omstandigheden kunnen ze 20 jaar oud worden.
 
Nou ik kende deze soort nog niet maar wel leuk.
 
Hierbij een foto van een zwangere garnaal en een video van de larfjes die al eerder zijn geboren. Die larfjes zullen 2-3 weken op de kop in het water zweven en worden aangetrokken door licht.

 

Bijlagen

  • 20220809_223616_resized1.jpg
    20220809_223616_resized1.jpg
    212.2 KB · Weergaven: 106
Leuke garnalen hoor, deze zie je niet vaak voorbij komen.
 
Mooi project heb je!
 
Dankjewel! Ja het is wel even afwachten hoeveel er gaan overleven 🤞
 
Gave diertjes zeg! Hoe ben je op het idee gekomen om deze te houden en hoe heb je deze gekregen?:DD
 
Gave diertjes zeg! Hoe ben je op het idee gekomen om deze te houden en hoe heb je deze gekregen?:DD
Ik denk dat ik ze toevallig zag bij "Marks Shrimp Tanks" (garnalen-kanaal op YouTube) en toen ben ik er wat over gaan "lezen" op het interweb. Je kan er alleen niet makkelijk aan komen merkte ik. Dierenwinkels in Amsterdam en in Soest hebben ze. En ik heb ze zelf gekocht via Marktplaats (iemand uit Utrecht), die had ze heel netjes verpakt verstuurd.
 
Ze zijn wél kleiner dan 'gewone' aquariumgarnalen 🔍
 
Hierbij een update. Begonnen met 20, het zijn er nu een stuk meer, tientallen. Weinig onderhoud nodig en altijd iets om te zien :cool:





 
Wat een bijzonder bakje zeg! In eerste instantie lijkt het niet veel bijzonders, maar dan zie je al die larfjes voorbij zweven!
Doet me enorm denken aan de japonica larfjes die ik bij mijn brakwaterkweek heb gehad, mooie herinneringen :)
 
Thanks!

Doet me enorm denken aan de japonica larfjes die ik bij mijn brakwaterkweek heb gehad, mooie herinneringen :)
Heb je die japonica larfjes kunnen laten opgroeien tot garnaaltjes (weer in zoetwater) ?
 
Thanks!


Heb je die japonica larfjes kunnen laten opgroeien tot garnaaltjes (weer in zoetwater) ?

Ja het is me uit 3 pogingen één keer gelukt om uiteindelijk 50-60 garnaaltjes over de houden. Die zaten uiteindelijk weer op zoetwater!

Edit: zie het einde van dit topic voor n filmpje :)
 
Laatst bewerkt:
leuk project, ik zie ze graag bezig :)
Heb er vorige week 10 in gezet in mijn juwel rio 180, vind er met moeite soms 2 terug 🙈
 
Ja het is me uit 3 pogingen één keer gelukt om uiteindelijk 50-60 garnaaltjes over de houden. Die zaten uiteindelijk weer op zoetwater!

Edit: zie het einde van dit topic voor n filmpje :)
Dat is intensief geweest. Wat gaaf dat het lukte!
 
Terug
Bovenaan