Mijn Crystal Red in wording (iTom)


Ik weet niet of anubias goed voor een opstartende bak is, het is een traag groeier dus de bak heeft er denk ik weinig aan (buiten dat het een sterke en stabiele) plant is. De anubias kan goed tegen opstartende bakken omdat het zelf een taaie plant is. Als je planten zoekt die goed voor de bak zijn dat moet je denk ik meer naar snelgroeiers kijken 😄 anubias brengt vastigheid, een basis, snelgroeiers weer stabiliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
De Anubia draagt niet zoveel bij als een snelgroeier maar goed kwaad kan het niet en als ik de bak opstart zet ik er ook altijd de planten erin die ik erin wil gaan houden.
Je kan er altijd nog bv een bos waterpest of hoornblad als snelgroeier indoen en die laten drijven.
 
Anubias heb ik in het verleden ook altijd gehad op hout en steen. Prachtige plant.
Er staat ook groen in wat de opstart wel verbetert, samen in overleg met de lfs eigenaar deze beplanting gestart.
Bakje gaat nu 8 weken indraaien en wellicht tussendoor nog wat planten toevoegen maar nu eerst wachten op de verlichting.
 
Prima begin van je bakje Tom!
Zelf heb ik een ledlampje boven 2 van mijn bakken van Amazon, een Hygger. Als je ze googled vind je ze wel. Daar ben ik erg enthousiast over.
Als filter gebruik in een Aquaell Minipat met dubbele sponsfilter in mijn 60x30x30 bak, werkt prima en inderdaad kun je de sponsen dan één voor één vervangen zodat je minder impact op het water hebt.
 
Anubias heb ik in het verleden ook altijd gehad op hout en steen. Prachtige plant.
Er staat ook groen in wat de opstart wel verbetert, samen in overleg met de lfs eigenaar deze beplanting gestart.
Bakje gaat nu 8 weken indraaien en wellicht tussendoor nog wat planten toevoegen maar nu eerst wachten op de verlichting.
Mooi bakje ! Veel succes met je keuzes en het indraaien.
 
Vandaag plantjes er bij gezet en verlichting ontvangen.
Nu maar kijken of het wat gaat worden met de plantjes.
 
Nog een keer maar dan met de foto.
Beplanting.jpg
 
Erg leuk gedaan Tom! Beetje aquascape meets Dutch style aquarium. Succes met indraaien!
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Verlichting handmatig schakelen, 1e is ochtend, 2e is overdag en 3e de avond.
Leuk maar omslachtig, dat zou toch ook anders mogelijk moeten zijn.
Ga ens kijken of er via Arduino iets is te maken maar dat vraagt tijd en dat heb ik redelijk genoeg.
En lukt het niet jammer dan.

De dag begint:
20230531_110359.jpg


Overdag.

20230531_110441.jpg


De avond valt in.

20230531_110458.jpg


Leuk toch.
 
Leuk bakje met het licht al vindt ik de kleur overdag het mooiste.

Zowiezo is het leven overdag de moeite waard.
De ochtend wakker worden, badderen, aankleden ontbijten, gedoe allemaal.
Overdag lekker genieten van alles en dan komt de avond weer, gaat het donker worden, niks op TV en uiteindelijk dan maar weer naar bed en slapen.
En in slapen gaat ook weer een boel vrije tijd zitten.
 
Jammer ja en mss binnenkort een iets grotere bak;).
De CR zijn ook erg leuk hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Grotere bak zal niet veel groter worden maar denk wel aan 2 bakkies van 60x30x30 binnenkort er bij te nemen.
Moet beetje rekening houden dat de nieuwe bakken naar boven moeten.
Nu komt er wel een traplift maar of dat nu een goed idee is om daar een bak van 1 meter mee naar boven te sturen.
Wat gewicht betreft moet het kunnen, traplift kan tot 125kg.

Maar 2 van die 60x30x30 bakjes kunnen ook leuk zijn, of daar ook garnaaltjes in gaan komen weet ik nog niet.
Lijkt me ook wel eens leuk om 1 soort kleine visjes er in te houden, leuk schooltje Heterandria Formosa bijvoorbeeld.
Lekker beplant, vraag me af of dan een CO2 verstandig zou zijn.

Plannen genoeg maar eerst moet a.s. zaterdag mijn andere hobby de deur uit.
Heb mijn modelspoorbaan verkocht alleen de vraag is gaat het door het trapgat.
Maar dat zien we zaterdag wel, daarna geen treintjes meer.
Was ook een hele leuke hobby om te doen maar het is over.
Kan geen energie en tijd er meer aan besteden nu mijn vrouw mij nodig heeft en dat gaat natuurlijk voor alles.
Moet ook eind dit jaar het 55e huwelijksjaar zien vol te maken.

Er komt voldoende ruimte vrij (ook financieel door de verkoop van de modelspoorbaan) wellicht dat het niet bij 2 van die bakken blijft.
Maar dat gaan we in de loop der jaren wel zien, moet ook zelf wel gezond blijven want ik heb natuurlijk ooit de belofte gedaan in voor en tegenspoed enzovoort.
 
Vandaag het water laten meten en zoals ik zelf ook al had gezien was het 100% in orde, dus niks mis mee en niet langer meer wachten.
In overleg met de lfs eigenaar besloten om de eerste 10 Crystal Reds aan te schaffen samen met 5 Rasbora's (dacht ik) die nu staan te wennen aan het water uit de bak.
Eerst de opstelling gemaakt om ze over te wennen middels de druppel methode.

20230607_172201.jpg


2 uur later de garnalen hun vrijheid gegeven en nu afwachten hoe het vetrder gaat.
Gaat het goed komen er nog 10 bij dan is het totaal 20 en dat moet voorlopig voldoende zijn.
Is toch weer erg leuk om 14 jaar later weer wat over de bodem zien te scharrelen.

20230607_172022.jpg


20230607_172125.jpg


20230607_172101.jpg
 
Dat is erg snel Tom want als ik het goed zie dan draait de bak zo 17 dagen en je kan hem beter 4 wk minimaal laten indraaien. De nitrietpiek zie je vaak rond week 2-3 en daar zit je nu in.
Doordat je de bak nu opeens extra gaat belasten kun je misschien nog problemen krijgen omdat de bacteriecultuur niet helemaal op volle sterkte is.
Heb je de afgelopen weken wel af en toe wat voer in de bak gedaan wat dient als voeding voor de bacteriecultuur?
 
Ja, heb dat in overleg gedaan met de eigenaar van de lfs die soms liever Nee verkoopt dan Ja en zeker als er twijfels zijn.
Heb zelf in het verleden genoeg kennis opgedaan en daar is aardig wat van blijven hangen.
 
Heel leuk maar ook heel snel. Hoop dat alles goed blijft gaan met de garnalen en visjes. Succes!
 
Dat is erg snel Tom want als ik het goed zie dan draait de bak zo 17 dagen en je kan hem beter 4 wk minimaal laten indraaien. De nitrietpiek zie je vaak rond week 2-3 en daar zit je nu in.
Doordat je de bak nu opeens extra gaat belasten kun je misschien nog problemen krijgen omdat de bacteriecultuur niet helemaal op volle sterkte is.
Heb je de afgelopen weken wel af en toe wat voer in de bak gedaan wat dient als voeding voor de bacteriecultuur?
Buiten dat, vind ik dat je met garnalen beter een goed rijpe bak moet hebben.
Ivm micro algen en plankton.
Natuurlijk voer voor de garnalen. Nu hebben ze haast niks.

Maar goed, ik hoop dat het allemaal goed gaat. Het zijn erg mooie garnaaltjes.
Ik vind ze zelf ook erg leuk. Maar bij mijnis het geen succes geworden.
 
Het is afwachten, 14 jaar geleden ben ik met het houden van en kweken met Crystal Red gestopt.
jaren lang plezier van gehad en heel veel AF leden toen kunnen blij maken met goede en gezonde garnalen.
Nu de boel goed in de gaten houden, daar heb ik tegenwoordig heel veel tijd voor. ;)
 

Terug
Bovenaan