Mijn dennerle nano cube 60l (vinyy)


V

vinyy

Guest
Dag allemaal

In het verleden heb ik een juwel rekord 600 gehad voor een aantal jaren. Sinds ik begonnen ben met mijn studies, heb ik een pauze ingelast wegens het studeren + stage in het buitenland. Ik had mijn juwel rekord 600 weggedaan aangezien het niet meer in een goede staat was.
Een week en half geleden heb ik besloten om mijn aquariumhobby terug op te pikken, zeker in deze uitzonderlijke tijden met het corona-virus. Ik heb mezelf een nano cube van 60l aangekocht. Deze is van het merk Dennerle.

Ondertussen draait mijn aquarium goed tot nu toe (vandaag is het ondertussen al de 5de dag). Normaal gezien stond mijn aquarium al klaar 2 weken geleden, maar doordat het water zo zwaar vertroebeld werd door het hout heb ik besloten om een 100% waterverversing door te voeren en opnieuw in te draaien. Ook heb ik met het opnieuw opstarten plantenvoeding gekocht. Ik voeg Easylife Profito, EasyCarbo, Fosfo en Nitro toe. De planten slaan langzaam goed aan in het aquarium, al ben ik nog aan het uitzoeken waarom bepaalde planten hun bladeren verliezen of wit worden aan de top.

De planten die in mijn aquarium zitten zijn als volgt:
- HYGROPHILA DIFFORMIS
- LIMNOPHILA HETEROPHYLLA
- CRYPTOCORYNE BULLOSA
- CRYPTOCORYNE WENDTII
- Hygrophila Siamensis "53B" - In Vitro
- CRYPTOCORYNE NEVELLI
- ANUBIAS BONSAI

Ik ben niet zo tevreden met de hygrophila difformis, het zou kunnen dat deze vervangen wordt door een andere soort binnen 3 weken. Ik ben een grote fan van de limnophila, alleen worden deze aan de toppen wit + bruin MAAR er groeien wel groene gezonde zijvertakkingen aan. Ik had me hierover geïnformeerd via het internet en blijkbaar worden de toppen bij deze plant bruin/rood-achtig. In het verleden had ik de Limnophila Sessiflora en deze bleef groen tot aan de toppen.

Hieronder kunnen jullie de foto's zien van mijn aquarium. Tips, advies en commentaren zijn altijd welkom! :D Ondertussen zitten de eerste bewoners er al in... slakken...

Het visbestand zou zijn als volgt:
- 10x Hyphessobrycon Amandae
- 8x Corrydoras Habrosus
- 6x Ottocinclus Affinis

Het zou kunnen zijn dat het bestand gewijzigd wordt binnen de drie weken!
 

Bijlagen

  • IMG_20200424_134359.jpg
    IMG_20200424_134359.jpg
    86.5 KB · Weergaven: 148
  • IMG_20200424_134415.jpg
    IMG_20200424_134415.jpg
    127.4 KB · Weergaven: 151
  • IMG_20200424_134438.jpg
    IMG_20200424_134438.jpg
    139.7 KB · Weergaven: 143
  • IMG_20200424_134455.jpg
    IMG_20200424_134455.jpg
    132.9 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20200424_134515.jpg
    IMG_20200424_134515.jpg
    125.9 KB · Weergaven: 146
  • IMG_20200424_134554.jpg
    IMG_20200424_134554.jpg
    124 KB · Weergaven: 136
Danku allemaal! :D

Leuke cube :)

Wat voor lamp heb je erboven hangen?

Ik heb een Easy Led 438mm van aquatlantis boven mijn aquarium liggen. Het is net iets te groot waardoor het gewoon ligt op het glazen dekplaat van het aquarium. Ik had deze lamp even gebruikt bij mijn vroegere Juwel Rekord 600 voor ik het aquarium weggedaan had. Het is nog altijd in perfecte staat en geeft verblindend veel licht! :cooll: Misschien koop ik wel een controller in de toekomst om het ochtend en avondritme in te stellen met meer oranje en blauwen kleuren.
 
Hou er dan rekening mee dat de vraag naar voeding hoger zal zijn en je de voeding op orde hebt want anders heb je soms al snel algen.

Hangt het ook niet af van de duur verlichting? De lamp staat elke dag 6u aan om het op te bouwen. Verder geef ik volgende voeding per dag:
- Easylife profito: 1,2 ml
- EasyCarbo: 1,2 ml
- Easy Nitro: 1,2 ml
- Easy Foso: 1,2 ml

Ik heb op dag 4 (23/04/2020) al 50% waterwissel gedaan. De volgende 50% waterwissel is gepland op dag 8 (27/04/2020). Daarna zou ik het normaal gezien afbouwen naar 30% waterwissel op dag 11 (30/04/2020).

Volgens mij ben ik goed op weg, al zie ik dat de (oude) bladeren verwelken bij de cryptocoryne. Ik heb me hierover geraadpleegd en dit heeft te maken met het feit dat ze zich nog moeten aanpassen aan het water na de planting. Er komen wel nieuwe frisse blaadjes met een felle kleur tevoorschijn en deze zullen zeker sterker zijn. Je mag me gerust tips geven hoor! :)
 
Heel mooi bakkie, hoor.

Als oude school aquaraan vind ik wel dat er veel te veel licht op staat.?
Ik zou er 3 tot max 6 watt led op zetten, maar ja, oude school, hè.
Kan je de lamp niet hoger plaatsen door er iets op de hoeken tussen te zetten?
 
Klopt en een Crypto past zich meestal aan aan de submerse omstandigheden. Nou ik zie dat je al voeding toepast en dat is belangrijk. Ik weet niet wat de aanbevolen doseringen zijn voor deze producten maar als je dat doet volgens de handleiding dan kom je denk ik een heel eind.
Een Anubia houdt niet van veel licht dus wellicht kun je daar een plekje voor zoeken in "schaduw" (voor zover dat niet al zo is ;)).
 
Heel mooi bakkie, hoor.

Als oude school aquaraan vind ik wel dat er veel te veel licht op staat.?
Ik zou er 3 tot max 6 watt led op zetten, maar ja, oude school, hè.
Kan je de lamp niet hoger plaatsen door er iets op de hoeken tussen te zetten?

Ik kan de lichtsterkte niet aanpassen aangezien ik nog geen controller heb (misschien wel in de toekomst). Ik kan de lamp hoger zetten, maar dan moet ik zo'n soort houders vinden voor aan de zijkanten... De lamp die nu momenteel ligt, heeft dat een grote impact omdat het op het glas ligt? Positief of negatief?
 
Net mijn hand onder een 3 watt led gehouden, niet heet te noemen.
Voel eens aan de glasplaat of het heet is.
Als je tijdelijk 4 lege wc rolletjes op de hoeken zet, en daar de lamp op, heb je al wat gewonnen.
Met lege keukenrollen krijg je nog meer afstand.
Tegenwoordig is bij aquaria een grote lichtsterkte heel normaal.
Daarmee wordt de behoefte aan plantenvoeding en co2 erg opgeschroefd.
Gevolg: gigantische co2 installaties en liters plantenvoeding, gevolgd door flink moeten snoeien.?
Met (veel) minder licht: geen of nauwelijks co2 nodig, geen of erg weinig voeding, matige groei dus geen of sporadische snoei.

Maar ja, oude school, hè
Dus antiek, oubollig, stom en achterhaald en zo......
 
Maar ja, oude school,hè
Dus antiek en achterhaald en zo......
Niets mis mee, dan was ik ook al antiek :DD
Maar planten moeten wel hun minimale licht behoefte krijgen anders zal de groei nooit goed verlopen met alle gevolgen van dien.
 
Begrijp ik Ton, maar de lamp gebruikt door ts is een 20 watt led op een 60 liter bakje.
Ik heb 3 led op een 30 liter bakkie, en dat is al 1,5 led teveel.

Bij de weg, Vinyy, ik begrijp dat de lamp in tl- buis vorm is, dan zou je dus in de wc rol even een holte moeten uitsnijden aan 1 kant van de rol.
 
Maar ja, oude school, hè
Dus antiek, oubollig, stom en achterhaald en zo......

Zeker niks mis mee met oude school! Ik ben een 25 jaar oud leergierig persoon en alle tips + adviezen zijn altijd welkom. Ik heb eens gevoeld aan de glasplaat, het is niet zo warm en volgens mijn kan dat geen kwaad. Bovendien zorgt de lamp ook een beetje mee voor de temperatuur van het water. Zoals je ziet op de foto's zorgt de lamp ook voor waterverdamping en volgens me is dit iets "natuurlijk" (kijk maar naar de regen buiten wanneer het onweert). Ik kan de lamp wat hoger zetten en zien wat dat geeft, maar ik merk ook dat de nieuwe kleine limnophila-stekjes achteraan dan minder licht krijgt aangezien deze plant veel licht vraagt. Schrik ook niet van de kleur aan de toppen van deze plant zoals op de foto. Ik weet dat ze er bruin/wit/rood uitzien maar volgens het internet is dit kenmerkend voor deze plant. Er groeien inmiddels 50+ nieuwe zijvertakkingen aan de verschillende stengels, wat volgens mij duidt op goede watercondities.

Klopt en een Crypto past zich meestal aan aan de submerse omstandigheden. Nou ik zie dat je al voeding toepast en dat is belangrijk. Ik weet niet wat de aanbevolen doseringen zijn voor deze producten maar als je dat doet volgens de handleiding dan kom je denk ik een heel eind.
Een Anubia houdt niet van veel licht dus wellicht kun je daar een plekje voor zoeken in "schaduw" (voor zover dat niet al zo is ;)).

De Anubia krijgt niet zoveel licht aangezien ze wat in de schaduw staan van het hout + limnophila. Het groeit momenteel goed en er komen nieuwe blaadjes bij. Ik vind het een heel leuke plant voor op het hout (misschien dat ik nog stekjes bijkoop later samen met christmas moss (in geval ik vuurgarnalen/japonica garnalen erbij koop in de toekomst om de algengroei in een later stadium onder controle te kunnen houden).

Wat de doseringen betreft, de handleiding zegt als volgt:

- Easylife profito: 10 ml per 100 liter wekelijks => ik doe dagelijks 1,2 ml
- EasyCarbo: 1 ml per 50 liter / in geval van veel planten 2 ml per 50 liter => ik doe dagelijks 1,2 ml
- Easy Nitro: 10ml per 500 liter om NO3 te doen stijgen met 2.0 mg/l => ik doe 1,2 ml dagelijks omdat ik vermoed dat je dit product elke dag mag indoen aangezien het een ingedraaid aquarium is ZONDER vissen (tenzij ik verkeerd bezig ben?)
- Easy Foso: 10ml per 500 liter om PO4 te verhogen met 0,1 mg/l => ik doe dit 1,2 ml dagelijks omdat ik vermoed dat je dit product elke dag mag indoen (tenzij ik verkeerd bezig ben?).

Ik hoor graag tips en adviezen. Ik moet nog een testkit gaan kopen, maar ben van plan om dit pas te doen eens het aquarium 3 weken ingedraaid is. Momenteel gebruik ik JBL test-strips.
 

Bijlagen

  • IMG_20200425_152457.jpg
    IMG_20200425_152457.jpg
    149.9 KB · Weergaven: 105
  • IMG_20200425_152510.jpg
    IMG_20200425_152510.jpg
    210.2 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag allemaal

Vandaag is de grote dag aangebroken. Het aquarium heeft 2 weken ingedraaid en ben wezen vissen + sera testkit gaan kopen. (let niet op de rommel.....!)

IMG_20200503_135810.jpg


Ik heb als volgt gekocht:

- 5 Corydoras Habrosus (waren de laatste van deze soort in de plaatselijke winkel)
- 1 Anatome Helena (zoals je kan raden... slakken...)
- 10 Vuurgarnalen
- 10 H. Amandae

IMG_20200503_135817.jpg


Ik ben echt heel blij met mijn aankopen. Ik heb deze morgen nog 30 % water ververst vooraleer ik de vissen ging kopen. Toen ik thuiskwam, heb ik het water getest op nitriet met de testkit. Het nitriet is momenteel onder 0,5 mg/l, wat dus goed is.

De vissen zwemmen momenteel door mijn aquarium. Sommigen verbergen zich nog tussen de planten terwijl de andere al op verkenning gaan. De vuurgarnalen zijn echt leuke beestjes zeg, ze zijn al direct de planten gaan schoonmaken!

Hier nog een totaal overzicht van mijn aquarium. De planten groeien momenteel goed, zelfs de limnophilla groeit als kool. Verder heb ik nog drijfplanten gekocht: Limnobium en Eendenkroos.
IMG_20200503_144258.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200503_144307.jpg
    IMG_20200503_144307.jpg
    100.1 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20200503_143134.jpg
    IMG_20200503_143134.jpg
    114.6 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20200503_143019.jpg
    IMG_20200503_143019.jpg
    102.1 KB · Weergaven: 92
  • IMG_20200503_143054.jpg
    IMG_20200503_143054.jpg
    136.8 KB · Weergaven: 106
Begrijp ik goed dat je vandaag op de 14e dag zit, dat je 0,5mg nitriet meet na een waterwissel van 30%, en dat je er nu gelijk een behoorlijke hoeveelheid vis in hebt gezet?
 
Begrijp ik goed dat je vandaag op de 14e dag zit, dat je 0,5mg nitriet meet na een waterwissel van 30%, en dat je er nu gelijk een behoorlijke hoeveelheid vis in hebt gezet?

Dat klopt inderdaad. Ik heb de voorbije twee weken steeds een 50% waterwissel gedaan (dit telkens om de 3 dagen). Op 30/04 verlaagde ik de 50% waterwissel naar 30%. Vandaag deed ik een tweede 30% waterwissel. Ik ga de waterwaarden elke dag controleren en indien ik merk dat het wat omhoog gaat, dan doe ik zeker een waterwissel. De vissen zwemmen momenteel goed door het aquarium en ze vertonen ook geen tekenen van lucht happen aan het wateroppervlak.
 
Een nitriet-niveau van 0,5mg is niet okay om vissen in te zetten. Wanneer de waarden niet zo hoog zijn dat de vissen gelijk omvallen, kunnen ze evengoed nog forse blijvende schade veroorzaken.
Daarnaast zullen je waarden nu neem ik aan oplopen doordat je de vissen hebt geplaatst. Of heb je de afgelopen tijd al dagelijks voer of ammoniak toegevoegd?
 
Een nitriet-niveau van 0,5mg is niet okay om vissen in te zetten. Wanneer de waarden niet zo hoog zijn dat de vissen gelijk omvallen, kunnen ze evengoed nog forse blijvende schade veroorzaken.
Daarnaast zullen je waarden nu neem ik aan oplopen doordat je de vissen hebt geplaatst. Of heb je de afgelopen tijd al dagelijks voer of ammoniak toegevoegd?

Met de sera testkit kwam ik uit op <0.5mg/l nitriet (gele kleur). Normaal is dit toch goed dacht ik? Ik heb de voorbije dagen geen voer of ammoniak toegevoegd. Enkel meststoffen voor de planten (zie hierboven: easycarbo, easyprofito, nitro en fosfo). Ik ga zeker waterwissels uitvoeren de komende dagen en de waarden elke dag testen. Vanavond test ik de waarden nog.
 
Ik denk dat het inderdaad goed is om ammoniak en nitriet de komende week/weken goed in de gaten te houden, en zonodig extra waterwissels te doen.

Ik plaats hier nog een printscreen van de site aquainfo, waar de dingen staan waar je een eventuele nitriet vergiftiging aan zou kunnen herkennen.
De pagina waar je dit kan lezen is:


Screenshot_20200503_154203_com.android.chrome.jpg


Overigens kreeg onze sessiliflora ook oranje toppen. Volgens de mensen hier op het forum had dat te maken met een te sterke verlichting voor de plant dacht ik. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval kan zijn.

Ik wens je veel succes en plezier met je aquarium.
 

Terug
Bovenaan