Mijn discus avontuur


DiscusBart

Well-known member
Lid geworden
22 juli 2022
Berichten
119
Leeftijd
59
Locatie
Haaglanden
Het begin

Na bijna 2 jaar cichliden houden was ik het een beetje zat, mooie vissen maar ze zijn altijd aan het vechten, gooien de bodem overhoop en maken mijn planten stuk, totdat ik op een dag bij een tuincentrum een tijdje naar een bak met discussen stond te kijken, zo kwam ik op het idee...

Ik vind het wel leuk om hier wat te vertellen en foto's te plaatsen, kijken wat ik voor reakties krijg wat mijn aanpak is soms wat eigenwijs.

In juli dit jaar begon het avontuur, bij Living Colors Waterworld in Den Haag heb ik 12 jonge discus vissen gekocht van 5-6cm, de eigenaar John heeft ze voor me uitgezocht, 4x "snake skin", 4x "leopard skin" en 4x "red turqoise", als ik het goed onthouden heb. Discussen zijn duur maar de jonkies kun je voor 15€ per stuk krijgen, dat is te doen.

Hier een foto van mijn 'kweekbak" waarin ik ze met zijn twaalven aan het vetmesten ben, ze moeten zo veel mogelijk eten, de beste kwaliteit voeding zodat ze mooi groot worden:

IMG_20220821_192035583.jpg


De kweekbak op mijn studeerkamer had ik al, een Juwel Rio 180 (1 meter breed) met een Fluval 407 filter, Fluval UV sterilizator, superfish digitale verwarming, filterzand op de bodem en wat stenen en plastic planten ter decoratie, zodat de beestjes een beetje ergens weg kunnen duiken als ze willen.

Je leest overal dat het super moeilijk is om jonge discussen op te voeden, je moet een lege glazen bak gebruiken zonder bodem of iets, dagelijks 50% water verversen en wat al niet meer, maar als je niet van plan bent om aan wedstrijden mee te doen valt het allemaal reuze mee, laat je niet bang maken...

Ik heb me vooral laten adviseren door de auteur van de website aquariumscience.org (aanrader) en natuurlijk de kweker waar ik de discussen heb gekocht. Om jonkies op te voeden kun je het beste Stendker Goodheart diepvries voer geven, in het begin kregen zea alleen dat, en na een paar maanden ben ik begonnen om ze ook droogvoer te leren eten van discusfood.com, dat bijna nergens te krijgen is dus dat is dan een goede reden om zo nu en dan bij de kweker langs te gaan en even een praatje te maken.

De kunst is om de jongkies (bij volwassen discussen is dat niet nodig) zoveel eten te geven als ze maar op kunnen, minimaal drie keer per dag, beter nog 4 keer dus ik deed dat 'smorgens, zodra ik smiddags uit mijn werk kwam, en dan in de avond nog 1 of twee keer. De kleintjes zijn eigenlijk net plofkippen op deze leeftijd ze eten ongeloofelijk veel voor hun formaat en uiteraard schijten ze als gevolg daarvan de hele boel onder !

Omdat ze heel gevoelig zijn voor de water kwaliteit is het belanrijkste wat je te doen staat dus om al die zwarte poepjes en eventuele etensresten ook zo snel mogelijk weer uit het water te verwijderen. Om dat voor elkaar te krijgen elke dag minstens 1x (!) met een siphon slangetje en emmer alle poepjes van de bodem zuigen, het kost je amper een kwartier en de 5 a 10 liter water die je afzuigt vervang je door vers water, een gieter vol is al genoeg. Als je dat niet kunt opbrengen moet je er niet aan beginnen !

Mijn ervaring is dat het naast het dagelijks afzuigen van de bodem genoeg is om 2x per week 75% procent van het water te verversen, zorg dat het op de juiste temperatuur is (!) en omdat het drinkwater in nederland geen chloor bevat is het niet nodig om met water voorbereiders etcetera te werken, hoe minder chemische middelen je gebruikt hoe beter. Minimale water temperatuur 28 graden celcius, aldus de kweker.

Uiteraard had ik een gooed ingedraaid filter maar omdat je alle vuil van de bodem haalt al voor dat het gaat rottern was mijn filter tijdens de kweekperiode eigenlijk verassend schoon, vooral met rust laten tenzij het verstopt raakt en dan alleen het fijne filter materiaal voorzichtig schoonmaken, substraat vooral niet aankomen. Ik had hiervoor discussen in deze bak, op advies van de kweker heb ik de bak 2 weken laten doordraaien nadat ik de cichliden eruit haalde voordat de discussen erin mogen.

Als ik op mijn studeer kamer aan het werk was vond ik het altijd een plezier om te zien hoe de discussen opgroeien, door ze goed te observeren kun je al veel over ze leren en nu ze eenmaal naar de woonkamer zijn verhuist mis ik ze serieus als ik aan het werk ben !
 
Het Aquarium

Ongeveer 3 1/2 maand nadat ik de discussen kocht begon het zichtbaar te worden dat ze het niet naar hun zin hadden, de kweekbak raakte te vol, ook nadat ik wat van de versiering uit de bak verwijderde dus het werdt tijd om ze naar ons aquarium in de woonkamer te verplaatsen, de spanning stijgt !

Met toch eigenlijk wel pijn in het hart moest ik nu alle cichliden die in ons grote aquarium woonden wegdoen, slik, zelfs mijn vriendin had er moeite mee en moest een traantje wegpinken toen ze werden weggehaald maar ja, ik had het besluit genomen dus dan moet je het doorzetten. Gelukkig vond ik iemand op markplaats die mijn complete verzameling wilde overnemen en een hele grote lege bak had waar voorheen een waterslang in gewoond had. Gratis heeft hij ze allemaal van me meegekregen. Het leven is hard.

Vervolgens heb ik de hele bak leeggehaald, en met name het filterzand op de bodem goed gewassen, van het filter vooral afgebleven, bak weer gevuld en de volgende dag begon de verhuizing. De discussen waren toen al 6 1/2 maand oud en sommigen al twee keer zo groot als toen ik ze kocht dus ze zijn dan al minder kwetsbaar en ik heb geen week gewacht dit keer om de populatie van bacterieen een beetje te laten afsterven. De volgende dag een water wissel van zeg 90 % en de verhuizing kon beginnen:

IMG_20221115_110505506.jpg
 
Laatst bewerkt:
... vervolg

Wat je hier ziet is een Juwel Rio 450, Met een Fluval FX4 filter met originele Fluval sponzen en K1 media, weer de superfish digitale verwarming (500w) en sinds een paar dagen een Oase UV filter op de output van het filter, dat laatste is best wel belangrijk om de hoeveelheid bacterien die in het water rondzweven zo veel mogelijk te beperken, discussen zijn daar zeer gevoelig voor.

Tegen het advies van de meeste discus experts in ga ik dus verder met het grootbrengen van discussen in een beplant aquarium met dan ook nog CO2 injectie omdat omdat mijn planten anders altijd doodgaan en het water vervuilen. Om te voorkomen dat ik de discussen vermoord als er iets misgaat met de CO2 gebruik ik een Dennerle CO2 flipper die volgens de specs veel te klein is voor deze bak, dus het lukt daarmee eigenlijk niet om veel meer dan 10pmm CO per liter in het water te krijgen en mocht er teveel CO2 in gepompt worden door een kapotte regulator dan ontsnapt dat als groote bellen uit de CO2 flipper zodat het geen tijd krijgt om in het water op te lossen. 10ppm CO2 is ongeveer de natuurlijke concentratie die maximaal in rivierwater zit, en dat wordt op peil gehouden ookal wordt het geconsumeerd door de planten.

De verhuizing is nu twee weken terug, de vissen hebben het duidelijk naar hun zin in deze nieuwe wereld en ik ben nog een beetje aan het expirimenteren met het schoonmaak regime. Omdat deze bak ruim 2x zo groot is merk ik dat ik minder vaak de bodem hoeft te stofzuigen maar het is wel een stuk moeilijker, het hout en de planten moeten zo worden ingericht dat ik overal goed bij kan bij het 'stofzuigen' en verder ververs ik nu i.p.v. 2x per week 1x per week 75% van het water. Het feit dat mijn nitriet/nitraat eigenlijk altijd 0 is geeft een goed gevoel hierbij.

Na elke water wissel voeg ik twee dopjes Aqualife Profito toe als plantenvoeding, de planten staan in potjes zodat ik ze er zo nu en dan uit kan halen om ze schoon te maken en te trimmen, naar mijn idee is het gezond houden van de planten moeilijker dan het verzorgen van de discussen, ik ben me ervan bewust dat dat een uitdaging is, als het moet kunnen de planten er ook gewoon weer uit ;-)

Wat ik de komende weken wil doen is langzaam toewerken naar een Amazone biotoop, het hout vervangen door kleinere stukken om wat meer ruimte te krijgen en beter te kunnen schoonmaken, de stenen vervangen door ronde rivierkeien en nieuwe planten erin, grotere "amazon sword" en andere soorten die in het amazone gebied voorkomen.
Misschien zijn hier mensen die me wat dat betreft op goede ideen kunnen brengen ?

wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: hele mooie vissen! 🤩
Wat mij opvalt aan je voeder filmpje is dat je discussen niet (vr)eten. Bij jonge ( en ook oudere) discussen is gezond gedrag dat ze zich storten op het voer.
Ik zie in ieder geval 1 oorzaak van het niet enthousiast eten: het voer ligt dicht bij elkaar en de dominante discus jaagt de rest weg. Ik heb dat ook in het begin gehad met de groep. Oplossing is het voer goed verspreiden, zodat de dominante discussen niet alles kunnen claimen en de andere discussen vrijuit durven eten.
Het probleem van het niet voldoende (kunnen) eten is het al snel oplopen van een groeiachterstand.
 
Bart

Mooie school discusvissen.

Wat mij wel opvalt tijdens het bekijken van de beide filmpje's is dat het water een stoffige indruk laat zien en dat komt door het Stendker Goodheart voer, niet dat ik daar vooraf iets tegen hebt maar het gebruik ervan zorgt daar dus wel voor.
Als je een blokje van dit voer tussen je vingers fijnmaakt en in de bak loslaat blijft er niets meer over dan een grote stofwolk, en een laagje vuil wat je o.a Ook terug ziet op het hout .

Misschien zou een je met een afwisseling en het voer van Discuskwekerij de parel hier positief iets aan kunnen veranderen, ik zie nog steeds op zijn site blisters. maar al even geleden was dit ook te koop in grote plakken.
Deze hobbyist die inmiddels gestopt is met discusvissen kweek en verkoop heeft dus nog wel een site met diverse diepvries voeren, misschien kun je er iets mee.
Kijk anders eens het album van jan.j.dk even door ( dat kan even tijd in beslag nemen) daar vind je het diepvriesvoer wat ikzelf de laatste jaren ook gebruikte, ben de naam even kwijt, vandaar.

@Nathalie
Ik zie de vissen in de filmpje's heftig ademen, dat komt mede omdat het buikje misschien net vol zit ( kost energie) en is een natuurlijk gegeven.Het is in mijn visie niet noodzakelijk om het voer door de bak te verdelen, uiteraard is er immer een discus die iedereen wegjaagt en kenbaar wil maken zo van,,alles is voor mij maar een discus moet ook zelf wat doen om dit te doorbreken en de weggejaagde vissen zijn gewoon wat later aan de beurt als door schijngevechten het voer alsnog door de bak werveld.

Discusvissen kunnen de gehele dag door kleine beetje's eten, ook als ze het eerste half uur niet bij het voer kunnen komen gaat dit niet leiden tot achterstand in de groei.
 
Allereerst: hele mooie vissen! 🤩
Wat mij opvalt aan je voeder filmpje is dat je discussen niet (vr)eten. Bij jonge ( en ook oudere) discussen is gezond gedrag dat ze zich storten op het voer.
Ik zie in ieder geval 1 oorzaak van het niet enthousiast eten: het voer ligt dicht bij elkaar en de dominante discus jaagt de rest weg. Ik heb dat ook in het begin gehad met de groep. Oplossing is het voer goed verspreiden, zodat de dominante discussen niet alles kunnen claimen en de andere discussen vrijuit durven eten.
Het probleem van het niet voldoende (kunnen) eten is het al snel oplopen van een groeiachterstand.
Daar heb je zeker een punt, ik twijfel nog of het niet ook komt omdat ze op een leeftijd van zeven maanden zijn en hun groei en dus ook hoeveelheid eten langzamaan wat begint af te nemen ?
Toen ik ze kreeg (5cm) aten ze een blokje of 3 van de stender goodheart, dat ging langzam oomhoog naar 5 blokjes per dag en toen begon ik er ook met de voerautomaat als ik op kantoor zat droogvoer bij te doen, het bleef maar toenemen, die veelvraten. In de kweekbak zaten ze veel dichter op elkaar en daardoor was de dominatie van de grootsten misschien minder storend, ik ben me daarvan bewust.

Misschien wordt het tijd om de hoeveelheid voer langzaam weer wat terug te schroeven, toen ik ze hier aan het filmen was hadded ze denk ik al genoeg gehad want je ziet ook duidelijk een gebrek aan interesse.

Er is er eigenlijk maar 1 die duidelijk wat achterloopt qua groei, maar toch ziet deze er als je naar de eye-to-body ratio kijkt best gezond uit en als ik ze in de video zie rondzwemmen vindt ik het moeilijk om deze aan te wijzen. Het schijnt ook volkomen normaal te zijn dat er op een dozijn altijd wel eentje bij zit die het minder doet...

Dank voor je advies !
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Bart niet elke discus wordt 18 cm.Rond, ook vissen die kleiner blijven kunnen gewoon als gezond doorgaan.
 
Wat mij wel opvalt tijdens het bekijken van de beide filmpje's is dat het water een stoffige indruk laat zien en dat komt door het Stendker Goodheart voer, niet dat ik daar vooraf iets tegen hebt maar het gebruik ervan zorgt daar dus wel voor.
Als je een blokje van dit voer tussen je vingers fijnmaakt en in de bak loslaat blijft er niets meer over dan een grote stofwolk, en een laagje vuil wat je o.a Ook terug ziet op het hout .

Misschien zou een je met een afwisseling en het voer van Discuskwekerij de parel hier positief iets aan kunnen veranderen, ik zie nog steeds op zijn site blisters. maar al even geleden was dit ook te koop in grote plakken.
Deze hobbyist die inmiddels gestopt is met discusvissen kweek en verkoop heeft dus nog wel een site met diverse diepvries voeren, misschien kun je er iets mee.
Kijk anders eens het album van jan.j.dk even door ( dat kan even tijd in beslag nemen) daar vind je het diepvriesvoer wat ikzelf de laatste jaren ook gebruikte, ben de naam even kwijt, vandaar.

Grappig dat je dat zegt, ik had zelf ookal het gevoel dat de camera van mijn telefoon wel heel gevoelig is voor die fijne witte spikkeltje op de achtergrond, op het eerste filmpje had ik er nog geen voer in gegooid en daar zie je ze ook, misschien was ik net klaar met stofzuigen het ziet er wel uit alsof ik net en laagje gewassen zand had teruggelegd maar ik weet het even niet meer, het licht was goed vlak nadat het donker werd dus besloot ik een stukje te filmen.

Verder vind ik de gezondheid en groei van de beestjes belangijker dan hoe perfect het water is, ze zullen hier geen last van hebben en ik luister vooral naar het advies van de kweker die zelf de platen Stendker Goodheart gebruikt, ik heb ze een tijdlang allerlei andere producten laten proeven tussendoor maar veel daarvan (zoals de ruto discus food) vallen al helemaal uit elkaar als het ontdooit en vervuilen het water nog veel erger, ik vind dat bij het Stendker voer juist meevallen omdat het een soor gelei achtige substantie is.

Tilburg is helaas een beetje ver om wat voer te gaan halen dus ik zal me voorlopig houden bij het advies van de kweker die er al 20 jaar mee bezig is, het dicusfood.com voor vindt ik ook erg goed, de vissen vinden het lekker, dat is belangrijk.

Ik heb overigens in mijn FX4 filter wel het fijne blauwe Fluval filter erbij gezet wat het water redelijk goed polijst en de flow wat afremt

Dank voor je advies !
 
Wat vinden jullie trouwens van die buikjes van de de vissen, zijn ze misschien overvoerd dat ze daarom minder interesse tonen op het filmpje, ze hebben al maanden zo'n vette pens, ik zie dat meestel op beelden van andermans discussen niet zo erg. Ik wil dat bij het volgende bezoekje ook aan de kweker gaan vragen ?
 
Ik ga het voer schema bijstellen want de meest gemaakte fout in de aquarium hobby is het overvoeren van de vissen :rolleyes:

I.p.v. 5 blokjes Stendker beefheart worden het er 4 (1/3 per vis) en het schema wordt dan:

8:30 - 1 beefheart
11:00u - granulaat (automaat)
14:00u - granulaat (automaat)
17:30 - 1.5 beefheart
22:00 - 1.5 beefheart
verder zo nu en dan als snack - 1 artemia (ruto)

Het granulaat komt uit de autofeeder want dan ben ik meestal aan het werk, voordeel van de autofeeder is dat de hoeveelheid mooi constant is, ik stel die net zo bij dat er als ik thuis kom niets meer is blijven liggen, lastig wegen maar dat is nu net iets minder dan 2 gram (mix van discusfood.com granulaat)

Het valt je misschien op, ik ben wat eigenwijs als het gaat om de verlichting, ik heb een Juwel Helialix spectrum LED bak, geprogrammeerd om van 8 uur s'morgens to 12 uur 'savonds de bak te verlichten, het grootste deel van de dag staat die op een heel laag pitje, alleen van 12:00 to 16:00 gaat hij naar 90%, ik heb geen last van algen...
 
Als discusvissen honger hebben gaan ze door tot ja het buikje vol is, maar ze moeten het ook weer kwijt dus na enige tijd zul je ook hangende zwarte ontlasting moeten zien, aangezien het voer is op basis van hart is het ook wel een beetje van belang dat de temperatuur daar op afgestemd is.

Ze zijn waarschijnlijk erg verzot op dit voer en omdat ze dit op 3 tijdstippen per dag krijgen proppen ze zich ook gelijk vol. Een discus heeft maar een kort darmstelsel dus het kost wat energie om het ook weer uit te poepen.

Wat ik eigenlijk als aanvulling mis zijn zwarte muggelarven en mysis, prima voer om maar eens wat aan te geven, de rode muggelarven mag je vergeten.De zwarte muggelarven liet ik altijd ondooien in een kopje water en spoelde deze onder de kraan schoon.

Het is dus wel aan te bevelen om het voer wat af te wisselen, grote grijze spirulina vlokken vonden mijn vissen indertijd ook lekker voer al moesten ze daar wel aan wennnen.
Indien je ook spirulina gaat geven probeer dan die grote vlokken te bemachtigen, dat kleine friemelige spul daar gaan ze niet achteraan.
 
Treb,

Nog nooit 'hangende' ontlasting gezien bij deze discussen, wel altijd kleine zwarte poepjes op de bodem, die je omdat ze zwart zijn goed kunt opruimen. Ik geef ze op dit moment trouw het dieet dat de kweker mij heeft aangeraden, ik was al van plan ook weer wat mysis als snack toe te voegen daar sla je de spijker op zijn kop, toch lijken ze artemia lekkerder te vinden.

Als de groeisprint een beetje afloopt (+/- 10 maanden ?) ga ik het Stender voer helemaal afbouwen over op hoofdzakelijk droogvoer, aldus het plan. Stendker voert zijn vissen uitsluitend beefhart (zeggen ze) en daar zouden wel 100 verschillende componenten inzitten, niet alleen maar runderhart dus ik ben niet bang dat ik ze teveel daarvan geef in deze groeifase, temp. is 28°

Ik heb ze wel eens gedroogde muggenlarven gegeven (cichliden waren daar gek op), maar ze begijpen het niet, drijvend voedsel zijn ze niet gewend en als het eenmaal zinkt lijkt het misschien teveel op die poepjes. Voor bevrozen zwarte muggelarven heb ik veel waarschuwingen gezien, die beestjes worden gekweekt op rottend vlees en het water dat erbij ingevrogen zit kan verontreinigd zijn, ik neem het risico liever niet.

Ik heb wel eens een spiruline tabletje op het glas geplakt (cichliden waren daar dol op) wordt compleet genegeerd, die vlokken zal ik eens zoeken, Discussen zijn eigenlijk omnivoor dus ik denk dat dat echt heel goed voor ze zou zijn, bedankt voor de tip !
 
Misschien beter om naar de 30 gr. Te gaan verteren ze het beter.

Het beste diepvriesvoer wat ik in de laatste periode van vissen houden gebruikte was van de merknaam ocean nutriton, is niet overal te koop maar ik kocht het in een vissenwinkel in Nieuwe Gein.
 
Ik heb zelf nog niet veel discuservaring, ook wel veel gelezen.

Naar je verlichtingstijd toe, ik dacht dat ik al lang licht aan had. van 8u tot 22u. Piek tussen 10u30 en 17u30.
Ik weet niet in hoeverre discussen "nachtrust" nodig hebben, maar als ik "s morgens binnenkom en ze onder het flauwe nachtlichtje zie, hangen ze rustig stil.

Ik geef hier oa artemia met spirulina en look van ocean nutrition, plaatvorm.
Mysis eten ze hier ook goed.

Of het fabeltje van rundshart, vertering en temperatuur waar is weet ik niet (30 graden).
Maar er zullen wel meer wegen naar rome leidden ;)
 
Misschien beter om naar de 30 gr. Te gaan verteren ze het beter.

Het beste diepvriesvoer wat ik in de laatste periode van vissen houden gebruikte was van de merknaam ocean nutriton, is niet overal te koop maar ik kocht het in een vissenwinkel in Nieuwe Gein.
Even rekenen;
4x blokjes stendker = 20g
2x granulaat = 4g
2x artemia = 10g

Ik zit er niet zo ver boven ? ik geef de artemia vooral als ik ze hongerig rond zie zwemmen terwijl er niets op de bodem ligt, daar moet ik dus mee oppassen, de meest gemaakte fout....

Ik zal Ocean nutrition eens proberen dat is online wel te vinden, bij de overgang van stendker naar droogvoer moet daar wel zo veel mogelijk variatie in zitten !
 
Ik heb zelf nog niet veel discuservaring, ook wel veel gelezen.

Naar je verlichtingstijd toe, ik dacht dat ik al lang licht aan had. van 8u tot 22u. Piek tussen 10u30 en 17u30.
Ik weet niet in hoeverre discussen "nachtrust" nodig hebben, maar als ik "s morgens binnenkom en ze onder het flauwe nachtlichtje zie, hangen ze rustig stil.

Ik geef hier oa artemia met spirulina en look van ocean nutrition, plaatvorm.
Mysis eten ze hier ook goed.

Of het fabeltje van rundshart, vertering en temperatuur waar is weet ik niet (30 graden).
Maar er zullen wel meer wegen naar rome leidden ;)

Dag Nico,

Laat me eerst even zeggen dat ik er helemaal stil van werd toen ik jouw discus aqarium draadje zag, allemachtig prachtig !!!

Ik kocht de helialux vooral omdat de cichliden die ik toen had helemaal uit hun dak gingen als de verlichting in een keer aan of uit knalde, en ik had serieus last van algen. Je kunt dat ding heel mooi programmeren, kost wat maar dan heb je ook wat, dit is mijn huidige instelling:

Helialux.png


Als ik 'savonds in de huiskamer zit, tot 24:00 meestal wordt het zowiezo nooit helemaal donker voor ze dus ik denk dat het geen kwaad kan, heb me eerlijk gezegd meer laten leiden door hoe de planten en algen erop reageren. Volgens mij las ik op forum.simplydiscus.com dat discussen nooit echt slapen, ze rusten wel stilhangend in het water en zouden net als wij toch wel minimaal 6-8 uur in het donker moeten kunnen "chillen". In mijn kweekbak waar ik ze op 5-6 cm grootte inzetten had ik hetzelfde regime (tweedehands helialux van marktplaats) en dat lijkt ook voor de kleintjes geen probleem.

Dit is ook mijn eerste ervaring met discussen, omdat het jongkies zijn heb ik besloten om datgene te doen wat de kweker me adviseerd en dat is Stendker beefhart, artemia en naarmate ze groter worden granulaat van discusfood.com en evt. Ik ben een eigenwijs mannetje, maar tegen zijn advies ingaan lijkt me niet verstandig.

Hij adviseerde me om 29 graden te hanteren, of in geval van planten in de bak 28 graden, niet minder dan dat totdat ze volwassen zijn, dan kunnen ze beter tegen een stootje.

Succes met jouw discus avontuur, ik ga het zeker volgen !
 
Nou nog even, artemia is veel beter verteerbaar dan hart daar kan je beina niet mee overvoeren.

@Nico
Er zijn veel voorstanders en tegenstanders als het gaat over het voeren met hart, ik deel de mening dat het geen goed idee is als het voornamelijk hoofdvoer is, en zij die erachter staan hebben vaak de mening dat het wel kan maar dan met mate, een discus heeft eigenlijk niet het juiste vissenlichaam om vlees te verteren.

Misschien ook wel een fabel dat discusvissen die regelmatig ( te veel) hart krijgen last kunnen krijgen van verstopping in de darm waarbij dan ook flagalaten om de hoek komen kijken, maar dat laatste heb ik zelf niet verzonnen maar is de laatste jaren door menig andere hobbyist zo ervaren.
 
@treb
Ik merk aan je adviezen dat je veel meer ervaring hebt dan ik en ik stel ze enorm op prijs, dus begrijp me niet verkeerd;

De bekende discussie over beefheart ga ik liever niet aan meedoen maar Stenker is toch niet de eerste de beste en ik luister gewoon braaf naar wat mijn kweker me adviseert.

Als ik morgen een baby papagaai koop omdat de volwassen vogels onbetaalbaar zijn, dan zou ik precies hetzelfde doen, maar tegen de tijd dat hij brutaal wordt krijgt hij gewoon pinda's :p
 
Horror !

Bijna een week geleden, zat ik een dag na de weekend schoonmaakbeurt en een paar dagen na de filmpjes hierboven met een voldaan gevoel mijn discussen te observeren in hun nieuwe onderkomen, toen er iets raars gebeurde;

Een van mijn grootste (nummer 2 of 3) hing ineens in het water met zijn kop 45 graden schuin omhoog, alsof hij staarde naar iets op het water oppervlak keek (wat ze eigenlijk nooit doen hier) en zakte langzaam omlaag tot zijn buikvin de bodem raakte en toen zwom hij weg en verdween achter het hout/planten.

De volgende morgen was ik het incident eigenlijk al vergeten, ik had een vrije dag dus besloot ik even de bodem te stofzuigen, waarop ik hem achter de planten vond, excuses als je deze beelden schokkerend vind,. maar ik vraag me af of iemand van jullie hier iets bijzonders aan ziet:

IMG_20221121_212444941.jpg
IMG_20221121_212412929.jpg

Eigenlijk zie ik niets bijzonders, ik heb wel eerder 'sudden deaths' meegemaakt onder mijn cichliden, waaronder twee prachtig grote firefish de al vechtend zo hard met hun kop tegen het glas of de deksel knalden dat ze het ook niet overleefden, maar met deze discus waar ik al een maand of vier zo trouw voor heb gezorgd kwam dat aan als een mokerslag, HORROR !

Onmiddelijk de bodem verder schoongemaakt, waterwissel, en het aangstaanjagende gevoel dat er nog meer het loodje zouden kunnen leggen. Van de kleinste die helemaal onderaan de pikorde staan had ik dit misschien makkelijk kunnen accepteren, maar een van de grootsten ? Dat verwacht je niet.

Al bijna een week later gaan de overige 11 nog gewoon hun gangetje, het is wel zo dat ze meer dan voorheen elkaar aan het uitdagen en wegjagen zijn, ik denk niet alleen omdat ze meer ruimte hebben, het zal ook wel met de leeftijd (puberen) te maken hebben ?

Ik heb er geen betere verklaring voor dan een paniek aanval (iedereen die discussen houdt kent dat wel) misschien geschrokken van onze hondjes en in een noodvaart tegen het glas geknald. Laten we het hopen, dat de rest gewoon nog OK is,

En toch blijf ik me afvragen of het mijn schuld is, wat heb ik fout gedaan ? Misschien had ik geen CO2 moeten gebruiken (max 20 ppm), de hoeveelheid zuurstof moeten checken of toch vaker water verversen en de bodem stofzuigen. Ik denk dat ik dat beter kan doen, maar de rest lijkt nergens last van te hebben. Wat denken jullie ?

OK, het is mijn discus avontuur, en dat is niet alleen maar rozengeur en manerschijn, maar toch, ik ben veel meer gehecht geraakt aan deze discussen dan ik ooit was aan de ook heel mooie cichliden, het leven is hard...
 
  • Wow
Waarderingen: TLS
Discus biotoop:

Nog steeds kapot van de 'sudden death' en vol zorgen over de rest van mijn discussen, stond de volgende dag postNL voor de deur met de nieuwe planten die ik besteld had, prachtige grote Echinodurus Bleheri, Echinodorus Argentinensis en nog een paar kleinere Echinodorus soorten, want dat is hoofdzakelijk wat je in de leefomgeving van de discus aantreft en hier goed verkrijgbaar is.

Ik was niet echt in de mood, wilde de vissen vooral even met rust laten, dus ik heb de planten kortdurig met een lichte chloor oplossing ontsmet, en in mijn growout/quarantaine tank gedropt.

Al bijna een week later zijn de vissen nog OK, dus vandaag weer een flinke schoonmaakbeurt, de ardenner breuksteen die ik had nu vervangen door ronde rivierkeien en de nieuw planten erin, twee planten links (kleinere Exhinodurus) die ik al had eerst eruit gehaald, en in lauw water heel voorzichtig de algen van de bladeren geveegd en alle beschadigde bladeren weggeknipt.

Ik ben helemaal geen aquascaper, moet echt een beetje CO2 doseren om mijn planten niet te doen wegsmelten, maar nu de plantjes nog in hun potje staan kan ik ze beter onderhouden en ik ben toch best wel tevreden met het resultaat:

IMG_20221126_190006596_HDR.jpg


Ik ben eigenlijk nog op zoek naar ander hout, hier zitten wat teveel scherme randjes aan en mangrove hout lijkt toch niet helemaal op zijn plaats in een Discus biotoop, alhoewel er grote zotwater mangove bossen zijn in het Amazone gebied is het maar de vraag of daar ook de Discussen zitten. Het avontuur gaat verder.

Wordt vervolgd...
 

Terug
Bovenaan