Wat is er nieuw

Mijn droomaquarium, een shallow van 75x45x24 (CockerNika)

Super mooi!

IMG_20260817_185831608_HDR.jpg

Kijk ze beginnen wel te wennen. Wij zijn terug van vakantie, ik ga zitten voor mijn bak en daar komen ze hoor!
Bak is viezig, morgen onderhoud.

Ik mis toch wel zo'n 8 potloodjes helaas. Ik ga er binnenkort weer 10 bijhalen. Ik twijfel ook of ik er otocinclussen in wil. De bak moet nog even verder rijpen daarvoor maar ben er alvast over na aan het denken.

Ik mis toch wel zo'n 8 potloodjes helaas. Ik ga er binnenkort weer 10 bijhalen. Ik twijfel ook of ik er otocinclussen in wil. De bak moet nog even verder rijpen daarvoor maar ben er alvast over na aan het denken.
Potloodvissen staan er om bekend dat het springers zijn dus is het niet zo gek dat er nu 8 missen. Ik zou het dan ook heel onverstandig vinden als je er 10 bij haalt zonder een deksel op je bak te leggen

Potloodvissen staan er om bekend dat het springers zijn dus is het niet zo gek dat er nu 8 missen. Ik zou het dan ook heel onverstandig vinden als je er 10 bij haalt zonder een deksel op je bak te leggen
Dat is oprecht de eerste keer dat ik het hoor. Bij Verduijn waar ik ze gehaald heb gaven ze aan dat deze juist niet zouden moeten springen. Daarnaast heb ik tot nu toe 0 vissen naast mijn bak gevonden, maar wel dode vissen in de bak ivm een nitrietpiek.

Mooi sfeertje hoor 👌.

Vorige week een osmose apparaat gekregen van lieve buren die hem weg deden. Vandaag opgehangen en aangezet. Ik ben heel benieuwd hoe de visjes het erop gaan doen!

Wat een mooie bak! En mooi met de planten ernaast.

IMG_20260909_163650601_HDR.jpg

IMG_20260909_163735285_HDR.jpg

IMG_20260909_163800208_HDR.jpg

Niet echt een sensationele update, maar toch. De bak draait fantastisch! De ATO met osmose is een uitkomst!
De vissen doen het goed en zijn al flink gegroeid. Geen verdere uitval meer gehad.
Het water zou ik graag nog wat donkerder zien maar dat komt nog wel.

De vissen zitten graag verstopt tussen de wortels en het hout. De curviceps houden zich nog veel op met zijn vieren. Ik kan nog niet goed onderscheiden welk geslacht ze hebben, moeten ze nog iets groter voor groeien.

Ik mis nog iets aan de rechterkant in het aquarium. Een extra tak? Extra stuk hout? Een plant? Ik weet het niet zo goed. Ideeën zijn welkom.

Ik zat ook al te kijken... die bonte Monstera Thai Constellation (?) rechts is nog wel heel statisch, recht, nieuw.

Ik probeerde me voor te stellen hoe het is als aan de rechterkant bij de muur meer begroeiing zou zijn, die uit het water komt. En dan met een geleidelijke overgang richting de plant rechts.

Ik zat ook al te kijken... die bonte Monstera Thai Constellation (?) rechts is nog wel heel statisch, recht, nieuw.

Ik probeerde me voor te stellen hoe het is als aan de rechterkant bij de muur meer begroeiing zou zijn, die uit het water komt. En dan met een geleidelijke overgang richting de plant rechts.
Ja goeie. Links staat een pothos. Misschien moet ik die naar rechts laten groeien? Of toch een nieuwe stuk hout met een stekje van het een of ander erop naar rechts laten groeien?

Mijn vrouw had afgelopen week ineens die lelijke kokosbuizen weggegooid en zelf van een paar bamboestokken dit rekje gemaakt. Zo kun je een hele muur vol laten groeien. Misschien ook een idee. Bamboe uit de tuin en een paar tie-wraps van Action. Totale kosten minder dan 1 euro.

Bijlagen

• fc515d7f-4d24-4a5b-af1e-aae863246d7f.jpg
    fc515d7f-4d24-4a5b-af1e-aae863246d7f.jpg
    185 KB · Weergaven: 13
Ik denk dat als je die Pothos eens over de rand (langs de muur) laat groeien, uitproberen.

Mijn vrouw had afgelopen week ineens die lelijke kokosbuizen weggegooid en zelf van een paar bamboestokken dit rekje gemaakt. Zo kun je een hele muur vol laten groeien. Misschien ook een idee. Bamboe uit de tuin en een paar tie-wraps van Action. Totale kosten minder dan 1 euro.
Topidee dit!!

Vond ik ook, haha. Mijn vrouw vroeg of ik even kon helpen in de tuin met iets vasthouden; ik had geen idee wat we aan het maken waren; dit dus.

IMG_20260910_175321197_HDR.jpg

Leuke visjes die marginatus. Als de kat komt drinken komen ze altijd nieuwsgierig kijken wat er nu weer gebeurd en vooral, is er eten?

IMG_20260912_094323132_HDR.jpg

Waterwisseltje gedaan, het zand stuift heel erg op dus vandaar dat het wat troebel is. Trekt snel bij. Plantjes wat heen en weer geschoven. De thai constellation heb ik even op een wat lichtere plek gezet dan kan hij wat beter groeien.

Wat vinden jullie van de plantjes eromheen zo?

Ziet er wel gaaf uit zo

ik vind dat zo wie zo mooi, dat is wel een mooie bijkomstigheid van een open aquarium. Misschien in de toekomst iets voor mij 😍

IMG_20260912_124457895_HDR.jpg

Kiekeboe

Bekijk bijlage 398439
Waterwisseltje gedaan, het zand stuift heel erg op dus vandaar dat het wat troebel is. Trekt snel bij. Plantjes wat heen en weer geschoven. De thai constellation heb ik even op een wat lichtere plek gezet dan kan hij wat beter groeien.

Wat vinden jullie van de plantjes eromheen zo?
Mooi zo en grote kans dat je Thai Constellation ook wel meer licht nodig heeft om mooi bont te blijven.

Mooi zo en grote kans dat je Thai Constellation ook wel meer licht nodig heeft om mooi bont te blijven.
Ja denk ik ook, de syngonium aan de linkerkant eigenlijk ook, maarja die doet het er maar even mee🤣

IMG_20260913_175611448.jpg

Even gespeeld met het licht. Iets geler gezet, lijkt het water mooi donker. Mijn luie stoel staat ernaast, echt een genot om daar te zitten en dan die bak in te staren.

He wat vervelend! Er zijn plannen voor een grotere bak...🤫

Dat was een korte droom
Beter dan een nachtmerrie🤣
Blijft een shallow, maar ik ben extreem aan het twijfelen over een 120x45x30.😏

Zie net dat je Betta Albimarginta wil(de). Deze zijn niet geschikt voor een open bak.......... ze hebben een labyrinthorgaan wat alleen voor warme lucht is geschikt. De

kamertemperatuur voldoet hier niet aan......
Nou dan beginnen we .aar even met de specificaties. Het is een ILA optiwhite, rimless aquarium van 75X45X24. Heeft dus een inhoud van zo'n 80 liter. Daar gaat nog wat inrichting vanaf dus ik gok dat ik effectief gemiddeld een 50 liter overhoud.
Ik heb een thermo filtosmart 100 van oase die op mijn huidige bak draait en die ik gewoon over kan zetten.
Er komt een automatische top up met osmosewater op, welke moet ik nog uitzoeken.

Ik twijfel stiekem over een mistmaker. Het zou wel meehelpen aan het mysterieuze gevoel wat ik bij deze bak wil creëren.

Voor de bodem twijfel ik, ik heb sansibar dark, dat is opzich heel mooi, maar ik vind filterzand ook altijd heel mooi.
Qua planten ga ik vooral werken met epifyten. Bucephalandra, javamos en wat anubias. Niet veel andere dingen denk ik.
Daarnaast komen er wat emerse planten die ik op hout ga binden. Die krijgen water mbv een supersimpel, klein opvoer/filterpompje waar ik een slangetje aan vast maak en die over het hout laat lopen zodat er altijd water langs het hout en de planten loopt. Is direct een mooi, biologisch filter!

Qua bewoners ben ik er bijna uit. Ik ben er bijna zeker van dat het betta albimarginata gaat worden. Ik twijfel nog een beetje, te meer omdat ik hier eigenlijk geen zwartwater van wilde maken omdat ik die tot nu toe altijd gehad heb. Echter vind ik dit gewoon de mooiste bakken en kom ik er toch steeds weer op terug.🙃

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan