Mijn eerste aquarium: Juwel Trigon 190 van JohnL1978


Heb het nu aangepast naar 6 uur. Ik ben hier om te leren dus alle tips zijn welkom :)
 
Nu 7 uur licht. Langzaam begint de bacteriecultuur te starten.
 
Nu met foto's
 

Bijlagen

  • IMG-20190730-WA0002.jpeg
    IMG-20190730-WA0002.jpeg
    45 KB · Weergaven: 79
  • IMG-20190730-WA0004.jpeg
    IMG-20190730-WA0004.jpeg
    43.5 KB · Weergaven: 92
Leuke achterwand want dat lichte zie je niet zovaak.
 
Zoals de bak er nu bij staat.
 

Bijlagen

  • 20190730_143555.jpg
    20190730_143555.jpg
    74.4 KB · Weergaven: 80
Wat vinden jullie trouwens van de hoeveelheid planten die er nu instaan?
 
Vrij weinig als je het mij vraagt, maar zie wel wat planten die normaal de hoogte ingaan.
 
Nog wat weinig planten inderdaad maar ziet er wel al leuk uit. Die plant in het midden voor je hout wordt een stuk hoger en zal de mooie vormen van het hout vervolgens helemaal doen verdwijnen. Ik zou dit aan een zijkant tegen het glas plaatsen.
 
Hi Daniel, de plant bij het hout wil ik kort houden en beetje om het hout heen zetten. als het te veel word kan ik die altijd nog verplaatsen :)
 
Hi Daniel, de plant bij het hout wil ik kort houden en beetje om het hout heen zetten. als het te veel word kan ik die altijd nog verplaatsen :)
Kun je beter iets van een grasje ofzo voorzetten en deze achter het hout de hoogte in laten gaan. Verstop je gelijk de spleet/ruimte tussen de beide achterwanden. Mooie vallisneria zal daar ook niet misstaan, achter het hout
 
Nig een klein vraagje. Wat is een goede opstart temperatuur? Mijn bak is nu rond de 27.5 c.
 
Wat is een goede opstart temperatuur?
De juiste temperatuur. Ik neem aan dat je met je planten en visbestand al een temperatuur in gedachte hebt? Bij het opstarten houd ik dan ook altijd de uiteindelijke temperatuur aan.
 
Gewoon lekker op de temperatuur die je wilt met bewoners. Met warm weer zal het wat warmer worden uiteraard, maar stel je verwarming in op wat de toekomstige bewoners wensen, zoals Daniël ook al aangeeft
 
Zojuist eerste watermeeting gedaan (met staafjes) Alles is goed behalve GH (21>) is dat normaal bij de opstart?
 
Gh is eigenlijk de hoeveelheid calcium en magnesium en dat zit hem volgens mij niet zo in de opstart.
 
Is dat iets waar ik wat mee moet of komt dat vanzelf goed?
 
Water uit de kraan is een heel stuk minder hard. Wat gaat hier mis?
 
Wat voor bodem heb je in het aquarium zitten? En heb je wellicht ook nog stenen toegevoegd?
 
Ja zitten inderdaad stenen in en ik heb de JBL Manado bodem
Stenen zijn lava stenen :)
 
Ik kom op internet verschillende bronnen tegen die beweren dat die JBL Manado bodem zorgt voor verhoogde GH waarden, al geeft JBL zelf aan dat de bodem neutraal zou zijn. Heb je de bodem goed gewassen alvorens in je aquarium te plaatsen?

Vanaf de JBL website:

Q: Why does the TH (total hardness) go up after I have added JBL Manado?
A: Should the TH still remain too high despite several water changes, this is an indication that JBL Manado hasn’t been cleaned thoroughly enough. Please carry out a daily water change of at least 70% for about 4-5 days. The cleansing process should then be complete.

Zou bovenstaande gewoon proberen, komende dagen 70% water verversen. Je hebt er nu toch nog geen vis in zitten.
 
Ik heb het water uitgebreid doorgespoeld omdat het super smerig was. De bak is dan ook kraak helder en de plantjes groeien als een gek.
Is dan zo`n grote waterwissel nog steeds nodig of kan het toch iets te maken hebben met de stenen? :(
 
Heb je de stenen getest met azijn?
Edit; al zijn het niet veel stenen dus kan me lastig voorstellen eigenlijk
 
KH is 15 (alsik de stripjes goed aflees ;)
 
Ik heb het water uitgebreid doorgespoeld omdat het super smerig was. De bak is dan ook kraak helder en de plantjes groeien als een gek.
Is dan zo`n grote waterwissel nog steeds nodig of kan het toch iets te maken hebben met de stenen? :(
Als er zo'n verschil tussen je kraanwater en aquariumwater zit dan moet er iets zijn die de hardheid verhoogd. Als ik het zo zie kan dit alleen je bodem zijn. Lavasteen zou neutraal moeten zijn en die achterwand is pur of synthetisch iets neem ik aan, geen echt steen? Dan blijft de bodem over en zou ik inderdaad wel een weekje lang elke dag veel verversen. Voor het opstarten van je bak is dat niet zo heel erg maar zorg wel dat je ververst met de juiste temperatuur. Verversen kun je gemakkelijk met een tuinslang doen, aanzuigen en leeg laten lopen in de gootsteen of tuin en daarna vullen vanaf de kraan. Zijn ook systeempjes voor te koop of zelf te maken!
 
Juiste temperatuur wordt wel lastig want heb hier een warm water boielr van 10 liter hahaha dus dat gaat een uitdaging worden ;)
Ik ga straks ff bij de lfs langs om eens goed te laten testen. Vind het wel raar dat als de KH en de PH allebei zo hoog zijn mijn plantjes het wel super goed doen.
 
Oei dan wordt het wel een heel gedoe inderdaad. Een plastic bak (regenton) opsnorren van 300L en daar kraanwater in doen, nachtje op kamertemperatuur laten komen en dan pas verversen is wellicht een optie, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben. Voor de zekerheid bij de LFS laten testen is natuurlijk een goed idee. Ben benieuwd wat daar uit komt!
 
Zou de kh waarde even laten testen bij de lfs of zelf een druppel test aankopen.
Strips zijn af te raden als controle middel.

Prima idee want vak zie je dat er met druppels andere waarden uit gaan komen.
 
Zo bij de lfs vrienden geweest. Kh was 10 gh was 17. Advies was om de bak lekker verder te laten indraaien. Over een kleine week nog eens meten als de bak 2.5 week draait.
 

Terug
Bovenaan