Mijn eerste co2 set en kom er niet uit


Admiraal_Garnaal

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
59
Leeftijd
32
Hi allemaal,

Ik heb recent via marktplaats een co2 set overgenomen voor een 55L bakje. Het is een 1,5KG fles (vol) met een werkdruk van 2.

Ik gebruik de drukregelaar van plantedbox en de 3 in 1 diffusor van Colombo. De fles staat op dezelfde hoogte als het aquarium op een bureau en de afstand is circa 1,5 meter.

Nu mijn vragen;

- op mijn bellenteller van de drukregelaar tel ik 10 bellen per minuut maar op de bellenteller van de diffusor tel ik 6-7. Hoe kan dit en welke teller moet ik aanhouden? Ik constateer geen lekken.

- ik heb de co2 nu twee dagen lopen. De co2 gaat aan 2 uur voordat het licht aangaat. Wat mij echter opvalt dat na 4 uur er nog steeds geen bellen uit de diffusor komen. Als ik het naadventiel even flink openzet en de diffusor flink bubbelt, en ik hem dan weer terugzet op waar hij normaal op staat, dan loopt hij wel door. Hoe kan dit? Lijkt mij dat als de co2 aangaat dat hij dan vrijwel direct moet bubbelen?
 
De drukregelaar geeft normaal de werkdruk en de druk in de fles weer. Of zit daar op de drukregelaar een vaste bellenteller? Hoe hoog is de werkdruk nu? Ik denk dat 6 bellen per minuut erg minimaal is . Je kan het beste met een dropchecker werken zodat je goed de kleur kan zien.
 
De drukregelaar geeft normaal de werkdruk en de druk in de fles weer. Of zit daar op de drukregelaar een vaste bellenteller? Hoe hoog is de werkdruk nu? Ik denk dat 6 bellen per minuut erg minimaal is . Je kan het beste met een dropchecker werken zodat je goed de kleur kan zien.
Zit een bellenteller op de drukregelaar. Werkdruk is zoals gezegd 2 op het moment. De bak is nog niet zwaar beplant en zitten dure garnalen in dus begin liever laag en dat ik alles goed werkend krijg voordat ik alles vergas of de ph te snel laat zakken.

Ik werk met een drop checker van colombo
 
Ja je hebt gelijk dat je voorzichtig bent met garnalen hoor. Het lijkt me sterk dat na 4 uur de slang en diffuser niet zijn gevuld zodat er co2 uitkomt.
 
Ik heb het vermoeden dat je terugslagventieltje teveel druk nodig heeft om open te gaan. Als hij eenmaal open is gaat het goed. Haal hem er eens tijdelijk tussenuit om het effect te proberen ? Als dat het is beter ventiel plaatsen.
 
Ik heb het vermoeden dat je terugslagventieltje teveel druk nodig heeft om open te gaan. Als hij eenmaal open is gaat het goed. Haal hem er eens tijdelijk tussenuit om het effect te proberen ? Als dat het is beter ventiel plaatsen.
Dank je wel, hier heb ik wat aan :) ga het morgen meteen proberen. dank je wel
 
Als de 2 bellentellers niet exact hetzelfde zijn kan het prima dat er bij dezelfde druk en hoeveelheid co2 een verschillend aantal bellen per minuut uit komen.
 

Terug
Bovenaan