Mijn eerste echte aquarium (MarliesR)


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
Al een aantal jaren was het aan het kriebelen om een aquarium op te gaan zetten. Als kind hebben we ooit wel eens een bak met guppies gehad en als tiener heb ik nog kort een heel simpel bakje met garnalen gehad. Maar deze keer wilde ik het dan echt serieus opzetten. Ik en mijn man hadden het er al vaker over gehad dat we ter zijner tijd wel echt een flink aquarium in de woonkamer zouden willen, maar wonend in een boerderij waar letterlijk alles nog aan verbouwd moet worden, is dat in deze fase echt niet praktisch. Een wat kleiner bakje kan echter ook enorm leuk zijn en kan je nog eens verplaatsen als het moet!

De man van mijn schoonmoeder had nog wel een tweedehands aquarium voor mij die ik mocht hebben, een SuperFish van 60cm. Heel tof! Ik ben me verder gaan inlezen en alvast eens wat gaan knutselen met karton om een beetje gevoel te krijgen bij de juiste afmetingen en de mogelijkheden
WhatsApp Image 2021-02-06 at 16.26.33.jpeg


Na een tijdje lezen over waterwaarden, indraaien, plantensoorten, high tech, low tech etc. wat knopen doorgehakt en besloten voor een eerste aquarium sowieso low tech te gaan en alleen planten uit te zoeken die het ook goed doen zonder CO2 en met weinig licht. Links en rechts ben ik begonnen met de eerste bestellingen te doen en begon mijn verzameling aardig compleet te worden! Alvast droog wat dingen geprobeerd zoals ik ze in mijn hoofd had.

Om het risico op insleep van het e.e.a zo klein mogelijk te maken heb ik alleen In vitro planten gekocht. Vanochtend begonnen om het vastlijmen van de epifyten en de mossen.
WhatsApp Image 2021-02-06 at 13.00.51.jpeg


En na de nodige tijd aan plakwerk en plaatsing had ik zwaar mijn eerste opzet klaar!
Op de grote bonsai komt ook nog javamos, maar ik had te weinig besteld omdat ik in de eerste instantie alleen het kleine boompje had besteld. Die viel echter nogal tegen qua omvang haha. Daardoor alleen ook weer meer mos nodig.
WhatsApp Image 2021-02-06 at 14.09.14.jpeg


Bovenaanzicht
WhatsApp Image 2021-02-06 at 14.09.19.jpeg


Achtergrond zijn Cryptocoryne wendtii en javavaren. Min of meer midden is Bucephalandra pygmaea en voorin staat Anubias barteri var. nana 'Bonsai.
Op de boompjes komt bij beide javamos en op de steenboog heb ik christmasmos gedaan. En met de extra bestelling van javamos heb ik ook nog een drijfplantje mee besteld (Phyllanthus fluitans).

Voor de opzet had ik de grotere bonsai al even in een emmer water gedaan om te zien of hij niet zou drijven, dat leek niet het geval. Toen ik het aquarium ging vullen kwam hij echter helaas toch omhoog zetten, oeps! Nam daarbij ook een heel deel van de javavarens er achter mee, dus die staan allemaal niet meer zo mooi nu. Nu eerst maar een beetje extra verzwaard met wat steentjes op de onderkant en twee in de takken en hopelijk blijft ie dan met een paar weken wel goed staan. En anders moet ik er maar even wat stenen onder lijmen.

Nu voorlopig dus gewoon indraaien, ben van plan om minimaal 6 weken aan te houden. Er komen in de eerste instantie alleen (citroen)garnalen in. Als de garnalen het goed doen en zich goed voortplanten en de planten zijn afdoende gegroeid komt er waarschijnlijk ook nog een klein schooltje Danio margaritatus (/Rasboras Galaxy) bij.
 
Bedankt!
Wel grappig, heb me best goed ingelezen, maar ga spontaan weer over van alles twijfelen nu hij draait šŸ¤£. Nou ja, gewoon maar even de tijd geven en leren van alles wat er ongetwijfeld nog verkeerd zal gaan.
 
Ziet er goed uit, ook een leuk filter in de hoek
 
Ziet er goed uit, ook een leuk filter in de hoek

Ja die kwam ik in de garnalengroepen op Facebook tegen! Een Konkav filter samen met een Mini pat. Veel graasoppervlakte voor de garnalen en valt zo in de hoek wat meer weg dan een los sponsfilter.

Zag net dat ik ben vergeten in mijn eerste post de foto met water er in toe te voegen. Heb nu net even een nieuwe gemaakt. De linkerkant is dus een beetje een chaos vanwege die opstijgende boom. Dat ga ik even wat netter weer maken wanneer ik een grote wissel ga doen om ook de nieuwe javamos op de grote vast te maken. En achter de boog zijn ook twee plantjes op het pad terecht gekomen, die ga ik weer even wat opzij zetten. En natuurlijk die twee koppige zwarte kiezels haha.

WhatsApp Image 2021-02-07 at 14.43.53.jpeg
 
Wauw, ziet er gaaf uit!
Ben benieuwd hoe het eruit ziet als al die plantjes zich hebben ontwikkelt.
 
Niet zo'n heel spannende update na 1 week draaien.. Maar vond het zelf toch wel leuk dat de plantjes zichtbaar wat beginnen te groeien! Ik heb zojuist weer een kleine dosis vloeibare plantenvoeding toegevoegd (ongeveer de helft van de aanbevolen dosering voor een bak zonder CO2 en weinig licht) en een beetje Bacter ae om te helpen in de aanmaak van biofilm voor de garnalen straks. Ook 1/4 van een garnalenpallet vergruisd om de bacteriƫn in het filter wat aan te wakkeren.

Verder toch maar het luchtslangetje toegevoegd aan de mini pat voor wat extra gasuitwisseling aangezien er een beetje een kaamlaag op het water lag. Daarnaast heb ik vanochtend een nieuw verwarmingselement besteld (de Aquael ultra heater) omdat deze van SuperFish zelf die ik erbij had gekregen niet bepaald stabiel is (de temperatuur varieert tussen de 20,5 tot ongeveer 25 graden) en ik ook veel problemen mee las. De Aquael is nog veel mooier ook haha!

Als het goed is worden morgen (een week vertraging door het weer) de laatste plantjes verstuurd. Nog twee bakjes in vitro javamos voor op de grote boom en een bakje P. fluitans (drijfplantje). Las wel dat die niet zo goed kunnen tegen water van boven, dus maar even zien of die het redden met zo'n dichte kap er boven. Als het niet gaat bestel ik wel kikkerbeet, maar wilde het in elk geval eens proberen aangezien ik de fluitans wel veel mooier vind.

WhatsApp Image 2021-02-13 at 14.08.27.jpeg


Als de plantjes binnen komen van de week ga ik even een grote waterwissel doen zodat ik er goed bij kan met lijmen. Als de boom dan nog drijft lijm ik hier ook gelijk wat stenen onder zodat ik laatste stuk inrichting af kan maken en alles kan fatsoeneren.

Sorry, lang verhaal voor een lege bak :rolleyess:
 
Leuke bak zo, riccia fluitans werkt hier als drijver erg goed, garnaaltjes hangen er ook regelmatig in, de kreeftjes trouwens ook :LOL:
 
Niet zo'n heel spannende update na 1 week draaien.. Maar vond het zelf toch wel leuk dat de plantjes zichtbaar wat beginnen te groeien! Ik heb zojuist weer een kleine dosis vloeibare plantenvoeding toegevoegd (ongeveer de helft van de aanbevolen dosering voor een bak zonder CO2 en weinig licht) en een beetje Bacter ae om te helpen in de aanmaak van biofilm voor de garnalen straks. Ook 1/4 van een garnalenpallet vergruisd om de bacteriƫn in het filter wat aan te wakkeren.

Verder toch maar het luchtslangetje toegevoegd aan de mini pat voor wat extra gasuitwisseling aangezien er een beetje een kaamlaag op het water lag. Daarnaast heb ik vanochtend een nieuw verwarmingselement besteld (de Aquael ultra heater) omdat deze van SuperFish zelf die ik erbij had gekregen niet bepaald stabiel is (de temperatuur varieert tussen de 20,5 tot ongeveer 25 graden) en ik ook veel problemen mee las. De Aquael is nog veel mooier ook haha!

Als het goed is worden morgen (een week vertraging door het weer) de laatste plantjes verstuurd. Nog twee bakjes in vitro javamos voor op de grote boom en een bakje P. fluitans (drijfplantje). Las wel dat die niet zo goed kunnen tegen water van boven, dus maar even zien of die het redden met zo'n dichte kap er boven. Als het niet gaat bestel ik wel kikkerbeet, maar wilde het in elk geval eens proberen aangezien ik de fluitans wel veel mooier vind.

Bekijk bijlage 319155

Als de plantjes binnen komen van de week ga ik even een grote waterwissel doen zodat ik er goed bij kan met lijmen. Als de boom dan nog drijft lijm ik hier ook gelijk wat stenen onder zodat ik laatste stuk inrichting af kan maken en alles kan fatsoeneren.

Sorry, lang verhaal voor een lege bak :rolleyess:
Hoi,mooi gedaan hoor !
Groet,Peter
 
Bedankt!

Heb er al echt veel aardigheid aan zo. Stiekem ben ik de tweede al aan het plannen :LOL: . Maar wel met mezelf afgesproken dat deze eerst maar eens een tijdje stabiel mƩt bewoners moet draaien (mijn man geloofd daar overigens weinig van haha).
 
Ja leuk toch !
Geniet er maar lekker van hoor,blijf een leuke hobby,zeg altijd ,hetbis een levend schilderij !
Leuk dat je terug reageerde hoor.
Fijn weekend !
Peter
 
Mooi gedaan hoor! Ik ben heel benieuwd hoe je bak zich gaat ontwikkelen, dus ik ga je volgen.
 
Nou, weer even een update šŸ˜. Vanaf hier is het vooral wachten... En nog langer wachten...

Toen ze net binnen kwamen zaten er in mijn in-vitro bakje javavaren een heel aantal mini-plantjes die echt te klein waren om wat mee te kunnen. Had ze gewoon terug gedaan in het bakje en op een lichte plek neergezet in de hoop dat het gewoon nog weer wat zou gaan groeien. Dat leek zo te zijn! Dus alle kleintjes goed uitgespoeld en samen op wat steenjes geplakt. De rizoompjes waren nog wel erg klein dus hoop dat het gelukt is ze zo te lijmen dat ze genoeg met de wortels bij de voedingsstoffen in het water kunnen, maar we gaan het zien!

WhatsApp Image 2021-02-14 at 16.05.25.jpeg



WhatsApp Image 2021-02-14 at 16.05.30.jpeg


En vandaag kwamen de laatste bakjes plantjes binnen! Nog twee bakjes in vitro javamos voor op de grote boom en dus de drijfplantjes. Helaas zijn die laatste de verzending niet goed doorgekomen. Ze hadden er een heat pack bij gedaan, maar de laatste dagen was het natuurlijk een stuk warmer dus vrees gewoon te warm geworden (maandag verzonden). Ze hadden ook geen nieuwe bakjes op voorraad dus krijg mijn geld terug, daar zijn ze dan wel weer heel correct in! Heb nog een paar stukjes in het aquarium gegooid onder het mom "wie weet", maar denk dat ik maar ga kijken voor een wat makkelijker plantje zoals kikkerbeet.

Vanavond operatie Bonsai šŸ˜‚
WhatsApp Image 2021-02-17 at 20.45.29.jpeg



De boom ging overigens niet meer drijven! Dus de tijdelijke verzwaring weer weggehaald en de Anubias rond het boompje gelegd. Verder het voerbakje voor de garnaaltjes vast geplaatst. Ɖn! De heater vervangen! Erg blij met de nieuwe. Valt een heel stuk minder op zo! Helemaal als de achtergrondplantjes echt goed gaan groeien. Tot dusver lijkt vrijwel alles het wel goed te doen gelukkig.
WhatsApp Image 2021-02-17 at 20.47.36.jpeg
 
Leuk bakje zo Marlies šŸ‘
 
erg mooi gedaan hoor, succes er verder mee
 
Bijna op drie weken en vandaag duidelijk nitriet te meten (1mg/L). Denk dat ik de komende dagen nog eens test om te zien of hij nog verder stijgt. Gewoon leuk om te zien wat er nou precies gebeurd en wanneer hij weer naar beneden gaat. Nitraat zat nu op 20mg/L. In theorie op de helft qua indraaien!

WhatsApp Image 2021-02-25 at 17.04.21.jpeg


De javavarens lijken het wat moeilijk te hebben (staan in de hoek achter de grote boom) maar wellicht slaan die nog aan. De rest lijkt het allemaal wel goed te doen! Het christmasmos op "de brug" heb ik al een keer bijgesnoeid. Heb ook een Sƶchting oxydator toegevoegd. Wilde daarmee wachten tot de garnalen maar las op meerdere plekken dat het ook positief is voor de planten. Ben er nog niet helemaal over uit of ik hem hier laat staan, maar voor nu staat ie er maar in.
WhatsApp Image 2021-02-25 at 19.12.19.jpeg



Verder hebben we al een tweede aquarium gekocht haha. We liepen tegen een heel gunstig geprijsde tweedehands Juwel Vision 450 aan. Bij een nieuwe had ik liever een rechthoekige gekocht zonder die bolling in de ruit, maar hey. Wellicht dat ik daar binnenkort ook nog een apart topic voor maak.
 
Goed bezig hoor, en een mooi begin zo.
Top dat je je eerst goed hebt ingelezen, scheelt een hoop (eventuele) narigheid.

Kaamlaag verdwijnt vanzelf wel, of je moet pech hebben zoals ik, maanden mee geworsteld
 
Dankje! En dat hoop ik ook.

Moet zeggen dat de kaamlaag al een heel stuk minder is geworden met het toevoegen van het luchtslangetje op de mini-pat! Daardoor toch wel echt een stuk meer gasuitwisseling natuurlijk en beweging in het wateroppervlakte.
 
Nou, na ruime tijd indraaien vandaag eindelijk garnaaltjes gehaald šŸ˜ . Het is een groepje van 17. Meeste zijn nog net wat kleiner. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen! Mooi rustig overgedruppeld en inmiddels zitten ze in de bak. Dan verdwijnen 17 stuks maar zo haha! Zal proberen vanavond even wat foto's te maken in de bak als de reflectie wat minder is.

WhatsApp Image 2021-03-19 at 14.42.37.jpeg


Het grootste deel van de volwassen posthoornslakken heb ik er uitgehaald, die mogen verder gaan kweken in een andere bak. Er zitten inmiddels wel heel veel kleine slakjes, waar ik erg blij mee ben vanwege de kogelvisjes haha.
 
Nog even een paar fotootjes. Het mos groeit lekker door en wil ik op korte termijn weer even wat gaan snoeien. De andere plantjes groeien ook langzaam doch gestaag. De drijfplantjes moet ik elke week weer een deel weghalen omdat ze anders de bak uitgroeien haha.

garnalen03.png


Het voerbakje was snel gevonden! (en duidelijk te zien hoeveel baby slakjes er in de bak zitten).
garnalen02.png


Er wordt druk gepoetst
garnalen01.png
 
Ziet er inderdaad mooi uit hoor!
 
Bedankt!
 
Hoi Marlies!

Vind jouw bakkie heel mooi en apart. Echt je eigen draai eraan gegeven.

Goed dat je mos lekker is aangeslagen.

Hoest inmiddels met je javavaren?
 
Dankje šŸ˜ !

De javavarentjes zien er weer wat beter uit inmiddels! Echt groeien doen ze nog steeds langzaam, maar denk dat ze eerder toch wat teveel licht kregen ofzo. De plantenvoeding geef ik nu ook dagelijks (1/7 weekdosering), wellicht dat dat ook helpt.

Wilde van het weekend alle mos weer even snoeien. Dat kan ik dan ook mooi weer gebruiken in mijn andere bak haha.
 

Terug
Bovenaan