Mijn eerste garnalen bakje. Aqua 20


E

EvaV84

Guest
Beste mensen.

Ik ben bezig met het opstarten van mijn eerste garnalen bakje.
jBsTTU2ig3zV21keg9aL_ueOPulEo397.jpeg


Dit is hem tot nu toe. Ik heb hem eergister opgestart en donderdag komen de planten.

Mijn verwarming staat op 24 graden.

Ik weet dat ik bij vissen 3 weken moet wachten om bewoners te introduceren. Is dit bij garnalen anders? Welke garnaal is een beetje makkelijk te houden en geeft ook baby's?

Iemand tips voor me?
 
Garnalen zijn iets gevoeliger dus daar kun je het beste nog ietsje langer mee wachten. Zelf heb ik 5-6 weken gewacht voor ik garnalen heb toegevoegd.
Makkelijk te houden garnaaltjes zijn vuurgarnaaltjes. Die heb je in allerlei kleuren. Deze kweken ook nog wel redelijk makkelijk dus daar hou je ook nog wel kleintjes aan over.
 
Bedankt voor je antwoord. Ik zal de bak langer indraaien. Ik heb gezocht op vuurgarnalen, maar kan ze alleen in de kleur rood vinden. Zou leuk zijn als ze kleintjes krijgen. Hoeveel garnalen kun je in een aqua 20 houden?
 
Zou ik bijvoorbeeld ook rasboras of een andere kleine vissoort toe kunnen voegen op gegeven moment ?
 
EvaV84 zei:
Bedankt voor je antwoord. Ik zal de bak langer indraaien. Ik heb gezocht op vuurgarnalen, maar kan ze alleen in de kleur rood vinden. Zou leuk zijn als ze kleintjes krijgen. Hoeveel garnalen kun je in een aqua 20 houden?

Er zijn vele soorten, neem de tijd om een keus te maken, zie hier voor een indruk.. http://www.rendo-shrimp.de/epages/62701010.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62701010/Categories/Garnelen
10-15 is een mooi aantal om mee te beginnen.
 
EvaV84 zei:
Zou ik bijvoorbeeld ook rasboras of een andere kleine vissoort toe kunnen voegen op gegeven moment ?
Sommige zeggen van wel, anderen van niet..
Persoonlijk vind ik zo'n klein bakje ideaal als speciaalbak voor garnalen, dus zonder mede-bewoners.
Combi vis/garnaal is altijd spannend.
Komt bij dat je met een florerende populatie garnalen geen tekort hebt aan kleur en leven.
 
Je hebt als kweeksoort van de Vuurtjes ook nog de Citroengarnaal en de Rilli in verschillende kleuren bijvoorbeeld. Dus keus genoeg denk ik.
Ik zou in zo n bakje met een 16 liter netto geen visjes zetten hoor. Maar ja de meningen verschillen daarover.
 
fijnbladerige planten en extra mos waarderen ze erg!

ook drijfplantjes en wat gedempt licht vinden de meesten erg fijn, en levert een mooi natuurlijk gedrag op.

mocht je drijfplantjes zoeken, ik kan ze je gratis toesturen

wat ga je ze voeren?
 
Mark: Ik vind de red rili en de yellow fire garnaal erg mooi. Heb er een beetje over gelezen en denk dat ik 1 van deze 2 ga kiezen. Heb jij ervaring met bestellen via deze site? Of kan ik ze beter ergens anders vandaan halen?

Ik ga trouwens geen vissen erbij zetten. Wil niet dat de kleintjes opgegeten worden.
 
Thom: de citroen garnaal ziet er ook erg mooi uit. Zou ook een goede keuze zijn denk ik.
 
Thomba zei:
fijnbladerige planten en extra mos waarderen ze erg!

ook drijfplantjes en wat gedempt licht vinden de meesten erg fijn, en levert een mooi natuurlijk gedrag op.

mocht je drijfplantjes zoeken, ik kan ze je gratis toesturen

wat ga je ze voeren?

Dat is een goed idee en ben indd dan op zoek naar drijf plantjes! Wat aardig dat ik er een paar mag hebben.
 
Eva,
Ik heb goede ervaringen met Rendo hoor. Alleen de porto is vrij hoog maar ze leveren goede kwaliteit en versturen erg netjes.
Ik heb ook goede ervaringen Met Aquafizz en daar is de porto weer wat minder hoog.
 
jessicapilon zei:
Eva,
Ik heb goede ervaringen met Rendo hoor. Alleen de porto is vrij hoog maar ze leveren goede kwaliteit en versturen erg netjes.
Ik heb ook goede ervaringen Met Aquafizz en daar is de porto weer wat minder hoog.

Ik zal eens even kijken bij die andere. Dank je wel.
 
En wat ik ze ga voeren. Ik zat te denken aan die tabletten voor algeneters of een stuk komkommer. Maar misschien zijn andere voer soorten beter? Suggesties?
 
Dat voer ik ze ook en dat lusten ze hier prima. Je hoeft ze niet echt heel veel bij te voeren. Zelf geef ik ze ongeveer 2 keer in de week wat voer.
 
EvaV84 zei:
Mark: Ik vind de red rili en de yellow fire garnaal erg mooi. Heb er een beetje over gelezen en denk dat ik 1 van deze 2 ga kiezen. Heb jij ervaring met bestellen via deze site? Of kan ik ze beter ergens anders vandaan halen?
Ik heb er nu 2 maal besteld en beide keren kwam het grut gezond aan, wordt veel zorg besteed aan de verpakking. Zoals gezegd, de porto kosten zijn misschien effe pittig, 14 nog wat dacht ik.. maar het is wel het geld waard wat mij betreft.
De prijzen van de diertjes zelf liggen dan ook weer laag.
Op zich wel een aanrader dus.
 
EvaV84 zei:
En wat ik ze ga voeren. Ik zat te denken aan die tabletten voor algeneters of een stuk komkommer. Maar misschien zijn andere voer soorten beter? Suggesties?

Hier zijn ze het gekst op Mullberryblad. Dat koop ik via onlineaquariumspullen.nl.
Moet zeggen dat ze dat veel liever hier hebben dan Catappa of beuk.
 
Biologist zei:
Dat voer ik ze ook en dat lusten ze hier prima. Je hoeft ze niet echt heel veel bij te voeren. Zelf geef ik ze ongeveer 2 keer in de week wat voer.

Ik zal het onthouden dank je wel.
 
kellemes zei:
EvaV84 zei:
Mark: Ik vind de red rili en de yellow fire garnaal erg mooi. Heb er een beetje over gelezen en denk dat ik 1 van deze 2 ga kiezen. Heb jij ervaring met bestellen via deze site? Of kan ik ze beter ergens anders vandaan halen?
Ik heb er nu 2 maal besteld en beide keren kwam het grut gezond aan, wordt veel zorg besteed aan de verpakking. Zoals gezegd, de porto kosten zijn misschien effe pittig, 14 nog wat dacht ik.. maar het is wel het geld waard wat mij betreft.
De prijzen van de diertjes zelf liggen dan ook weer laag.
Op zich wel een aanrader dus.


Ik heb nu op marktplaats 15 rili garnalen gereserveerd voor over 4 weken. Ik heb ook op een advertentie met de zwarte sakura gereageerd, maar daar heb ik nog geen antwoord op. Maar het wordt iig 1 van deze 2. De mensen van de advertenties wonen vlak bij mij en vragen een schappelijk klein prijsje, dus ik ben blij.
 
Ik heb vandaag mijn planten binnengekregen en het bakje ingericht. Had teveel besteld, maar die heb ik in een ander bakje erbij gestopt. Ik zal straks de foto's plaatsen. Ik weet niet hoe dat moet en vriendlief is nog niet thuis!
 
Dank je wel john.

Dit zijn de foto's. Heb zo goed mogelijk proberen te zorgen voor plantjes die ze fijn zullen vinden. Wat vinden jullie ervan?

gxRPeEHiP2zLwpnnxzDEtRS9F2CgW_F3.jpeg

gxRPeEHiP2zLwpnnxzDEtRS9F2CgW_F3.jpeg

gxRPeEHiP2zLwpnnxzDEtRS9F2CgW_F3.jpeg

gxRPeEHiP2zLwpnnxzDEtRS9F2CgW_F3.jpeg
 
Leuk hoor. De 2 grote planten achterin zijn dacht ik Anubias toch?? Die mogen niet met de wortel in de bodem hoor.
 
jessicapilon zei:
Leuk hoor. De 2 grote planten achterin zijn dacht ik Anubias toch?? Die mogen niet met de wortel in de bodem hoor.

Bedankt! Het is indd een anubias. Ik had gelezen dat ze niet met de wortelstok onder het zand mogen, maar wel met de wortels. Zo heb ik het ook met een anubias nana gedaan in een 60 cm aquarium en die neemt inmiddels het halve aquarium in beslag. Was een plantje van 4 cm breed en lang.

Il3qe2S3lWt2ni9CIsfF1hveZnfQ-D1b.jpeg
 
Ik heb nog een vraag over de komkommer. Kan ik dat rauw in de bak doen straks, of moet het eerst gekookt worden?
 
EvaV84 zei:
jessicapilon zei:
Leuk hoor. De 2 grote planten achterin zijn dacht ik Anubias toch?? Die mogen niet met de wortel in de bodem hoor.

Bedankt! Het is indd een anubias. Ik had gelezen dat ze niet met de wortelstok onder het zand mogen, maar wel met de wortels. Zo heb ik het ook met een anubias nana gedaan in een 60 cm aquarium en die neemt inmiddels het halve aquarium in beslag. Was een plantje van 4 cm breed en lang.

pn6Kkk0uyyOzY9DZ3b-eedNpi_spBOXy.jpeg

Ok, ik bedoelde ook de wortelstok hoor maar kon het verder niet goed zien op de foto.
 
jessicapilon zei:
Alleen even de schil eraf halen.

Schil erom heen laten ,dan op vorkje steken, .
Heb je dan vissen die het eten?
 
Ik denk ook garnalen Bertus gelet op de titel van het topic ;).
 
Och, 11 uur s,avonds ,of 9 uur s,morgens, weinig verschil. :D
 

Terug
Bovenaan