Mijn eerste garnalen bakje


M

Mantiemo

Guest
Hallo,

Sinds gister heb ik een bakje van 30L gekocht om wat garnalen en evt wat slakjes in te houden. Mijn bakje laat ik zo'n 4 weken lekker indraaien en zal daarna beetje bij beetje de garnalen toe gaan voegen.

Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.. wat voor voer hebben ze nodig? ik zie op webshops een boel poeders, staafjes, pellets, blaadjes etc maar wat is nou het beste?

Hebben jullie nog tips? :)

Alvast bedankt!
 
Voor garnalen kun je gewoon korreltjes kopen, bijvoorbeeld uit het shrimpking assortiment van dennerle

Blaadjes, zoals catappa, is aan te raden zodat ze altijd wat te eten hebben en het verbeterd de waterkwaliteit
 
Welkom.

Ja is echt bizar zoveel verschillende soorten en varianten voer,alles om ons te verleiden om zoveel mogelijk geld te verdienen aan die handel! ;)
Beste is voer wat voor het grootste deel uit plantaardig materiaal bestaat maar bevatten ze allemaal geloof ik wel tegenwoordig.
Ik heb zelf graag garnalenvoer van Dennerle omdat ik zeker weet dat ze dat lusten en het prima spul is.
 
Vaak wordt voer met een hoog Spirulina en caroteen gehalte aangeraden.
 
Het voedsel van garnalen bestaat eigenlijk enerzijds uit de algjes die in je bakje groeien en andersijds het voedsel dat je toevoegt.
M.b.t. het eerste is het daarom aan te raden om wat hout in de bak te doen waar alg op kan groeien (let wel op welk hout, daar niet al het hout goed is, soms een tijdje drijft en vaak het water (aanvankelijk) wat geelig maakt) alsmede fijne plantjes, zoals javamost (wat ook een goede plek is voor jonge garnaaltjes om te verstoppen). M.b.t. het tweede, zie de commentaren van de mede forum leden. Mijn ervaring is dat ze meestal wel mee-eten wat de pot schaft.
Overigens is water kwaliteit mijns insziens veel belangrijker dat voedsel. Enerzijds moet het schoon zijn (dus vooral niet overvoeren - er gaan meer garnalen dood door water verontreiniging door overvoeren, dan dat ze verhongeren), en verder de waarden (zoals temperatuur, pH, hardheid, TDS, etc.) hebben die bij de garnalen horen. Aangezien je net begint, zou ik je Neocardina's aanraden daar die op gewone grind en kraanwater kunnen zitten. Aan wat voor garnalen dacht je?
 
Dankjewel voor de snelle antwoorden. :)

Dennerle voeding heb ik bij de Hornbach zien staan geloof ik, die zal ik zeker gaan halen en de catappa blaadjes zal ik dan binnenkort ook even bestellen. Is mos op hout ook goed? en drijfplantjes?

Ik dacht aan wat citroen of vuurgarnaaltjes, of zijn er nog meer garnaaltjes die je me aanbeveelt?
 
Mos waarderen ze heel erg inderdaad. Catappa is vaak de eerste tijd wat stug en niet gelijk te eten. Ik geef ze dus Mullberrieblad en daar zijn ze gek op. Verder heb ik dacht ik 3 of 4 soorten voer in een vijzel fijngemaakt en dat gemixt zodat ze van alles wat binnenkrijgen. Ik bestel het blad vaak bij onlineaquariumspullen.nl

Vuurtjes of Citroentjes zijn inderdaad makkelijk als beginnersgarnaal. Je hebt ook de Rilli s nog en de crystal reds/blacks van lagere gradatie en die ook wel op leidingwater kunnen. Ik zou me eens goed inlezen als ik jou was over de te houden soortjes;)
 
Mijn bakje is nu bezig met indraaien, ik heb net een bestelling gedaan voor wat mos, mosballen en catappa bladeren.
Als ik die bladeren zodra ze binnen komen en ik doe er 1 in de bak zodat die wat weker wordt eer de garnalen erin komen en zodat de bak wat extra bacteriën krijgen, kan dat dan?
 
Als ik jou was zou ik de bak een maandje laten indraaien voor de bacteriën en groei van de planten. Zo ben je ook wel zeker ervan dat je planten geen gif op zich hebben.

Als je nieuwe plantjes koopt bij een Hornbach of standaard dierenwinkel kan het zijn dat deze speciaal spul op zich hebben tegen slakken maar dit is ook giftig voor garnalen. Misschien wist je dit al maar toen ik begon wist ik het niet en kostte me veel garnalen.
 
4 weken indraaien mag gerust en zet de plantens even een 5 tal dagen in een emmer om eventueel gif eraf te weken. Bij mosballen doe ik dat niet.
 
Catappa blaadjes, van te voren al in de bak laten weken, ze gaan heel lang mee tot dat er zowat niets van over is.
 
Als je gaat kijken naar welke garnaaltjes je wilt houd dan ook rekening met de kleur van je bodem.
Als je wit zand hebt zou ik daar geen white pearl of citroentjes op houden omdat je die dan niet zo goed ziet.
Heb je een zwarte bodem dan zou ik er weer geen zwarte of bruine of donkerblauwe op houden.

In principe kun je alle neocaridina soortjes houden.
Deze heb je in de kleuren rood, wit, geel , oranje, zwart, blauw, bruin, groen etc.
Kies wel voor 1 kleur, omdat ze anders onderling gaan kruisen en dan vervagen de kleuren.
Je kunt zoasl John al aangaf een lage gradatie van de Crystal Red of Black kiezen, die zijn ook erg leuk.
 
Ik neem het advies aan en laat het bakje rond de 4 weken draaien, ik heb ook watertesters gehaald zonet.
Ook had ik eerst wit zand maar ik ben me er net zojuist zo danig aan gaan storen dat er nu zwarte kleine steentjes in zitten, ziet al een stuk beter uit. :)
Die catappa blaadjes krijg ik morgen binnen net zoals mosballen enzo.

Wat is het verschil met crystal red/black en neocaradina? Ik vindt het wel leuk om af en toe wat kleintjes door de bak te zien racen.

Ik zal zo een foto-album openen zodat jullie mijn bakje in de gaten kunnen houden en als jullie dan eventuele tips hebben zijn die altijd meer dan welkom. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De cr en cb zijn Caridina soorten. Neocaridina s zijn Vuurtjes, Citroentjes, Rilli s enzovoorts.
 
Super bedankt voor de link!
Van deze webshop heb ik ook wat spulletjes gekocht :)
 
Bijkomstigheid van lekker lang indraaien is dat je dan niet hoeft bij te voeren aangezien zo'n bak dan al vol zit met allerhande micro-organismen waar ze hun buikske mee kunnen vullen, voeren in een jonge bak blijft toch altijd een beetje een risico.
Komt bij dat je in een 'ruim beplante' garnalenbak überhaupt niet hoeft te voeren, het enige verschil wat ik zie is dat ze sneller groeien.
 
Ik kan volgende week 20 Blue Dreams bij iemand thuis gaan afhalen, iemand ervaring met dit soort?
Zoals ik gelezen heb zijn ze Neocaradina's. Kan ik bij deze ook gewoon vuurgarnalen of andere zetten?
 
Ik zou vooral precies vragen wat de water condities zijn waarin ze nu leven. En als je dat nu al vraagt dan zou je je eigen water waarden daar gedeeltelijk op kunnen aanpassen indien nodig (of afzien van de garnalen als ze te veel verschillen).
Verder met een drip system de nieuwe garnalen heel geleidelijk laten wennen aan het nieuwe water. Garnalen vinden plotse veranderingen van water niet leuk.
 
Ze worden gehouden op gewoon leidingwater, maar zal eens vragen wat zijn waterwaardes zijn. :)
Dat drip systeem heb ik heel toevallig gister op youtube gezien, daarom heb ik alvast een extra bak klaargezet voor de nieuwe garnalen, ik ben van plan er 24 uur over te doen met het druppel systeem. Denk je dat dit genoeg is?
 
Dat zijn de amerikanen die dat aanbevelen haha, maar dan zal ik het wat korter doen. :)
 
Kan ik crystal reds (zonder kweken) bij blue dreams zetten? Dan heb ik toch wat variatie zonder dat ze kruisen.
 
Theoretisch kan het wel als je ze kan vinden die zonder ph verlagende bodem kunnen leven.

In de praktijk blijkt het wat lastiger te zijn, omdat de neo's sneller kweken dan de crystals.
Hierdoor worden de crystals als het ware wat verdrukt.

Het kan goed gaan, maar kan ook niet goed gaan dus. :D

Houdt er wel rekening mee dat je blue dream garnalen amper ziet op een zwarte bodem.
 
Ja daar was ik al achter :) ik kan crystel reds op leidingwater krijgen, ze kweken wel niet maar dat is ook niet nodig.

De blue dreams vindt ik gewoon mooi en ze staan toch wat op mijn kamer, ik ga een stelling kopen binnenkort waarop ik nog een aquarium zet om te selecteren.
 
Ja daar was ik al achter :) ik kan crystel reds op leidingwater krijgen, ze kweken wel niet maar dat is ook niet nodig.

De blue dreams vindt ik gewoon mooi en ze staan toch wat op mijn kamer, ik ga een stelling kopen binnenkort waarop ik nog een aquarium zet om te selecteren.
Je hebt het garnalen virus al goed te pakken zie ik als je aan een stelling denkt.;)
 
Haha ja, ik heb ze 7 jaar geleden ook gehad maar had er toen geen verstand van.. vindt ze zoveel leuker dan vissen. :)

Ik hou ervan als het strak uitziet, en als je wat 'serieuzer' wilt kweken en je hoofd bak mooi wilt houden moet je gaan selecteren.. wat is dan beter dan een 2de bak? :p
 
Jullie doen me echt wel goesting krijgen in die kleine lieve rakkers pfffff.
 
Ja precies, garnalen zijn echt heel erg leuk om te houden!! Nog iemand er bij met het garnalenvirus :daisy:
 
Ik kan echt niet wachten tot ik deze week mijn blue dreams kan gaan halen. ik hoop dat ze hun nieuwe huisje leuk vinden.

Ben van plan nog een grasmatje ofzo te gaan maken naderhand, zodat het allemaal wat groener wordt. :)
 
Ben benieuwd naar de eerste foto's van je blue dreams, leuk hoor! En ik kan me dat niet kunnen wachten helemaal voorstellen, had ik ook... wanneer ga je ze halen?
 

Terug
Bovenaan