Wat is er nieuw

Mijn eerste grote tropische bak

Omdat deze vissen echt in nood waren. Het kleine aquarium waar ze in zaten was helemaal groen van het alg en je kon de vissen nauwelijks zien. Ze zwommen niet meer en hadden dringend andere omstandigheden nodig.

Ik snap dat jullie het niet aanraden, maar op dit moment was er geen andere keus dan ze in ieder geval voor nu een betere plek te geven. En na wat ik op internet las dacht ik dat het zou kunnen in een gezelschapsbak. Voor nu is dit dus de situatie en daarin vraag ik jullie het beste advies. Mocht het echt niet werken met andere vissen gaan deze twee kersenbuiken ergens anders heen, maar ik wil het in ieder geval een kans geven.

Ik heb een quarantaine aquarium met filter en verwarming dus kan ze elk moment uit elkaar halen. Mijn vraag is dus aan jullie om mee te denken in de huidige situatie. Met het idee dat ik ze hou, omdat ze bij anderen misschien weer in een te kleine bak worden gezet.

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel
Je moet ze gewoon koste wat het kost, nu je taak om ermee om te gaan.
De dierenambulance is er maar druk mee.

Ondertussen hebben de kersenbuikjes een mooi thuis gevonden gelukkig 🙂 De fantoomzalmen zijn daarna binnengekomen waar ik er nu 18 van in het zitten. Echt prachtig om te zien 😍 Vanuit hier rustig aan het bestand uitbreiden. Het enige is nu dat ik merk dat ze mn voer uitspugen… Iemand ervaring? Ik voer niet veel en geef dr. Bassleer. Ik hoor het graag!

Naast het uitspugen van de voeding heb ik nog een vraagje voor jullie…
In mijn Juwel vision 180 heb ik nu een school van 18 gele fantoomzalmen zitten. Ze zitten er nu 3 dagen in. Moesten heel erg wennen aan de nieuwe omgeving en het licht, maar komen nu echt op kleur. Sinds vanochtend zie ik ze alleen ook echt tekeer gaan tegen elkaar. Is dit rangorde bepalen en gaat dit over? Ik las ook dat het bij deze soort kan helpen er een andere school bij te zetten zodat het territoriale gedrag verminderd. Alleen vind ik nog een scholenvis wel druk worden als ze zo door elkaar zwemmen. Ik las dat het dwerg potloodvisje een optie kan zijn. Mijn eerste idee was een stuk of 8 Corydoras Sterbai en een koppel Goerami’s. Iemand ervaring of tips?

Wacht het een week of wat af, als het inderdaad alleen rangorde bepalen is, is het na een paar dagen klaar (op een enkele herhalingsoefening na). Is het dat niet en blijven ze bezig, kun je kijken wat je er aan gaat doen.

En wat het uitspugen van het voer betreft....ze doen dat als het te groot is, óf als ze het niet lekker vinden óf als ze eigenlijk genoeg gegeten hebben, maar het ziet er nog zo lekker uit.....

Ik zie dat ik op die website alleen vanaf 10 euro kan bestellen. Zijn 2 zakjes mix nodig of is het dan beter om voor nog iets anders te gaan?
Dat komt helaas door PostNL; we verzenden alles met track & trace, om misbruik van "mijn pakketje is verloren gegaan" tegen te gaan. We kunnen niet concureren met Bol.com die voor 3 euro een pakketje verstuurd. Wij leggen per bestelling zelfs nog een bepaald bedrag bij. Ik hoop dat dit wat verduidelijkt. Het is dus niet dat we niet willen, maar we zouden anders alles versturen met verlies.

Hoi allemaal,

Ondertussen zijn de fantoomzalmen goed tot rust gekomen en heb ik er een groep van 8 corydoras bijgezet. Dit gaat echt super goed! Wel nog wat vragen aan jullie.

1 fantoomzalm blijft bijna helemaal wit! Al vanaf het begin heeft hij geen kleur waarschijnlijk vanwege de stress. De rest had dit de eerste uren ook wel maar dat is allang over. Ze zitten er nu al langer dan een week in en die ene blijft echt spierwit… Hij zwemt ook vaak helemaal alleen van de rest. Kan ik hier iets aan veranderen?

Daarnaast merk ik ook dat ze vrijwel alleen maar aan de rechterkant van het aquarium zwemmen. De corydoras zwemmen wel gewoon overal. Tips?

Dan heb ik naast dit grotere aquarium ook nog een kleintje van 50 L op mn bureau staan. Ik heb gister hier een nieuwe bodem in gedaan omdat de oude echt smerig was. Ook echt noodzaak om een groot deel van het water weg te halen doordat dit zo enorm vies was. Ik was me er bewust van dat ik hiermee wel heel veel bacteriën weghaalde, maar dacht dat het wel noodzakelijk was. Aan het filter, het hout en de planten verder niks gedaan. Nu zet ik de 6 platy’s en 12 rasbora’s terug en merk ik na een paar uur dat de platy’s op de bodem liggen, schuren langs blaadjes en lucht happen. Alle waterwaarden zijn verder helemaal in orde. Kan het komen doordat er teveel bacteriën uit het water zijn gehaald?

Ik dacht zelf aan een deel van het water wisselen met het water uit het grote aquarium. De platy’s worden in ieder geval nu ondergebracht in het ingedraaide aquarium van mijn moeder. De rasbora’s kunnen hier alleen niet in vanwege guppen die erin zitten, maar die lijken er ook minder last van te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Ik hoor het weer graag!

Dan heb ik naast dit grotere aquarium ook nog een kleintje van 50 L op mn bureau staan. Ik heb gister hier een nieuwe bodem in gedaan omdat de oude echt smerig was.
De bodem heeft, mits ongestoord, een heel groot filterend vermogen. Grote kans dat NH3 en NO2 waardes door het wisselen van de bodem meetbaar zijn. Er is door het wisselen van de bodem een stuk filtercapaciteit verloren gegaan. Niet goed dus.
Het ligt niet aan de hoeveelheid water die je gewisseld hebt. In het water zitten amper bacteriën.

Waarmee heb je de kwaliteit van het water gemeten?.

Nu zet ik de 6 platy’s en 12 rasbora’s terug en merk ik na een paar uur dat de platy’s op de bodem liggen, schuren langs blaadjes en lucht happen. Alle waterwaarden zijn verder helemaal in orde.
Denk toch dat er iets niet in orde is.

Ik dacht zelf aan een deel van het water wisselen met het water uit het grote aquarium
Gewoon schoon kraanwater gebruiken.

De bodem heeft, mits ongestoord, een heel groot filterend vermogen. Grote kans dat NH3 en NO2 waardes door het wisselen van de bodem meetbaar zijn. Er is door het wisselen van de bodem een stuk filtercapaciteit verloren gegaan. Niet goed dus.
Het ligt niet aan de hoeveelheid water die je gewisseld hebt. In het water zitten amper bacteriën.

Waarmee heb je de kwaliteit van het water gemeten?.
Ik heb gemeten met een snelle teststrip, maar kan het ook nog doen met een druppeltest om het wat nauwkeuriger te zien. Op de teststrip is de NH3 en NO2 in ieder geval helemaal wit gekleurd, dus niet aanwezig.

Ik snap dat het niet goed is, maar je moet toch een keer de bodem kunnen wisselen? Hoe pakken jullie dit dan aan?

ik wissel m’n bodem nooit? Haal wel eens al het hout en planten er uit. Maar de bodem? Daar begin ik niet aan hoor

Ik maak soms de bodem schoon of wissel em. Ik zorg er dan voor dat het echt schoon is en dat mn filters goed ingedraaid zijn.

Ik snap dat het niet goed is, maar je moet toch een keer de bodem kunnen wisselen? Hoe pakken jullie dit dan aan?
Ik heb het 1x gedaan dacht ik en met goed ingedraaid filter en eerst weinig voeren kan dat maar ik heb de bodem nu al 5 jaar in de bak en stofzuig heel af en toe stukjes maar dan in delen. Als de bacteriecultuur goed werkt dan is dat ook niet nodig.

Om welke reden zou je je bodem willen wisselen?

Om welke reden zou je je bodem willen wisselen?
Als de bodem is uitgewerkt (Ph verlagende bodem), als je wat anders wilt omdat je dat mooier vindt of het beter wilt afstemmen op de bewoners. Ik heb een keer een zandbodem vervangen voor grind want had continue last van bodemrot.

Ik had eerst een voedingsbodem erin zitten, maar deze is uitgewerkt en ik had er spijt van omdat het helemaal omhoog was gekomen en je dus door het zwarte grind allemaal grijs zag. Qua zicht vind ik het mooier dat het egaal zwart is en ik wilde werken met lateriet en leem omdat ik hiervan nog over had na mn grote aquarium.

Maar ik snap wat jullie zeggen. Het grote aquarium heeft ook al 4 jaar dezelfde bodem en verander dit ook nooit. Ik denk dat ik het aanpak als een nieuw opgestart aquarium. Goed blijven testen en de platy’s in het andere aquarium voor 3 weken laten verblijven tot deze weer goed is ingedraaid. Ik dacht ook nog aan bactostart of iet dergelijks, maar zelf heb ik nooit echt geloofd in dit soort potjes. Hoe denken jullie hierover?

Niet doen, dat soort potjes zijn vooral goed voor de LFS.
Maar als je zelf een draaiende bak hebt, kun je wel heel goed een (deel van het) filtermedium van die bak uitspoelen in het water van de 'nieuwe' bak. Ik zeg bewust een deel, omdat de 'oude' bak dan ook genoeg overhoudt.
Dan zuigt het nieuwe filter de bacteriën naar binnen, en die vinden wel een plekje in het filter.

Niet doen, dat soort potjes zijn vooral goed voor de LFS.
Maar als je zelf een draaiende bak hebt, kun je wel heel goed een (deel van het) filtermedium van die bak uitspoelen in het water van de 'nieuwe' bak. Ik zeg bewust een deel, omdat de 'oude' bak dan ook genoeg overhoudt.
Dan zuigt het nieuwe filter de bacteriën naar binnen, en die vinden wel een plekje in het filter.
Bedankt voor de tip! Ik ga ermee aan de slag

Hoi allemaal,

Ondertussen draait mijn kleine aquarium weer helemaal als voorheen en zwemmen de platy’s weer vrolijk rond. Ook met mijn grote aquarium gaat het qua planten uitstekend! Wat de vissen betreft is het alleen nog niet helemaal goed. Er zitten 18 gele fantoomzalmen in de bak en ik merk dat ze savonds achter elkaar aan beginnen te jagen. In het begin was dit nog veel extremer dan nu, maar ze blijven het toch volhouden. Vanochtend zag ik dat er al een stuk of 6 vissen gerafelde vinnen hebben. Zelf verwacht ik dat dit komt door het happen in elkaars vinnen in plaats van door een ziekte, maar ik hoor graag jullie oordeel en advies. Naast dit probleem zit er ook 1 visje bij die nog steeds geen kleur heeft. Het lijkt alsof hij continu stress heeft. Zwemt vaak alleen en begint nu ook mager te worden. Alle tips zijn welkom!

ps. foto’s maken blijft lastig maar hopelijk zien jullie wat ik bedoel. De eerste drie foto’s gaan over de gerafelde vinnen en de laatste twee gaan om de kleurloze vis

Bijlagen

• IMG_6657.jpeg
    IMG_6657.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 10
  • IMG_6658.jpeg
    IMG_6658.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 9
  • IMG_6660.jpeg
    IMG_6660.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 9
  • IMG_6662.jpeg
    IMG_6662.jpeg